Gå til innhold

nav praksis-drittlei nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på nav praksis nå i 6 mnd. Jobber 80 %. Får bare vanlig aap. Merket ikke så mye til nav før det nå var snakk om ferie. Jeg har jo egentlig ikke rett på penger i ferien, noe han rådgiveren hele tiden måtte kommentere. Det er bare å skrive nei for ferie på meldekortet, ikke mer enn hokus Pokus enn det, og det har jeg tenkt å gjøre. Har ikke råd til å være en måned uten penger ! Hvilket hykler opplegg er egentlig dette ?

 

Bør jeg ikke ansettes etter 6 mnd, 1 år på nav praksis under navs regime gidder jeg ikke !



Anonymous poster hash: 630b6...b22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er så veldig dugandes og alle andre er så fæle, hvorfor skaffer du deg ikke jobb på egen hånd? Så slipper samfunnet å betale ut penger til deg? Krever jo såklart innsatsvilje, og det er vel det mange av dere praksisfolk mangler...

Anonymous poster hash: 6815e...c9e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått deg "jobb", så kan du fint finne deg en jobb på egenhånd. 



Anonymous poster hash: 1552e...dd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke NAV om å få beholde aap under ferie. Dersom du av helsemessige eller andre årsaker har godt av ferie, så får du legen din til å skrive en bekreftelse på dette og legger den ved søknaden til NAV. Det er ikke sikkert NAV forlanger legeerklæring fra deg. De fleste som arbeider hos NAV er oppegående mennesker som er fullt i stand til å ta fornuftige beslutninger. Dersom de ser/mener at du virkelig trenger å få komme deg vekk fra hverdagen litt så er de ikke vanskelige.

+ Dersom du for eksempel har barn, skal jo ikke disse lide for at du er i NAV systemet. Alle barn har godt av ferie, og det i seg selv kan gjøre at NAV lar deg beholde aap under ferie.

Det er IKKE å anbefale å oppgi uriktig informasjon på meldekortene du sender inn, spesielt ikke med tanke på å lyve om ferie. Sjansen for at NAV oppdager at du har jukset med dette, er rimelig stor. Og blir du avslørt, vel da er det store sjanser for at du mister aap og alle andre rettigheter du har i forhold til NAV.

Det kan vel ikke de kronene det er snakk om her, være verdt på lengre sikt?

Anonymous poster hash: 8de57...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke NAV om å få beholde aap under ferie. Dersom du av helsemessige eller andre årsaker har godt av ferie, så får du legen din til å skrive en bekreftelse på dette og legger den ved søknaden til NAV. Det er ikke sikkert NAV forlanger legeerklæring fra deg. De fleste som arbeider hos NAV er oppegående mennesker som er fullt i stand til å ta fornuftige beslutninger. Dersom de ser/mener at du virkelig trenger å få komme deg vekk fra hverdagen litt så er de ikke vanskelige.

+ Dersom du for eksempel har barn, skal jo ikke disse lide for at du er i NAV systemet. Alle barn har godt av ferie, og det i seg selv kan gjøre at NAV lar deg beholde aap under ferie.

Det er IKKE å anbefale å oppgi uriktig informasjon på meldekortene du sender inn, spesielt ikke med tanke på å lyve om ferie. Sjansen for at NAV oppdager at du har jukset med dette, er rimelig stor. Og blir du avslørt, vel da er det store sjanser for at du mister aap og alle andre rettigheter du har i forhold til NAV.

Det kan vel ikke de kronene det er snakk om her, være verdt på lengre sikt?

Anonymous poster hash: 8de57...10d

Må du slutte å spre tull. Navansatte kan ta fornuftige avgjørelser, skriver du. Vedtak i nav blir ikke gjort av fornuft,men av regler.

En navansatte kan se at du trenger ferie.....hvilke kriterier legges til grunn?

De har ikke en jobb som tilsier at de kan noe om det da.

Du kan gå til en på nav...en som syns du trenger ferie,men jeg kan komme til en som syns ferie er noe tull. Tror du systemet virker slik?

Dumt å lyve til nav. Det er aldri lurt å lyve,men slik detter, tvinger nav deg til å lyve.Har du egentlig sett skjemaene deres?

Jeg søkte dagpenger. Mistet jobben brått,etter mange år.

Jeg var til en saksbehandler som hjalp meg,for jeg var helt ny i denne nav verden. Ene spørsmålet gjaldt om jeg er villig til å flytte hvor som helst. Jeg krysset nei. Da fikk jeg beskjed at da får du ikke dagpenger. Ok..da krysset heg ja. Det ble løgn. Jeg har ikke mulighet til å flytte.

Er du villig til deltidsarbeid? Krysset ja,men det er jeg ikke.

Jeg vil få mindre enn dagpenger, de er få allerede. Det resulterer at jeg må søke nav sosial så jeg beholder bolig.

Jeg tok på meg en halvstilling og gikk i rent tap.ikke bare i arbperioden,men arbperioden kom bort i neste meldekort.der tapte jeg en uke der...og ikke lønn.

Har du hatt ferie? Ja ikke reist vekk som kostet meg penger.

Var med fam på hytten. Det er det jeg har råd til. 14 dager. Krysset nei. Jeg kan ikke tape 14 dager. Hva skal jeg leve av? Det er jo ikke nok til regninger.

Så systemet tvinger folk til løgnere

Anonymous poster hash: 82e2d...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke rett på ferie fra arbeidssted om man får AAP?

 

Jeg jobber 50% og har ferie nå.

Har ikke fått noen beskjed av NAV om dette? :-O

 

Skal snart fylle ut mitt første meldekort. 



Anonymous poster hash: a49bd...100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man ikke rett på ferie fra arbeidssted om man får AAP? Jeg jobber 50% og har ferie nå.Har ikke fått noen beskjed av NAV om dette? :-O Skal snart fylle ut mitt første meldekort. Anonymous poster hash: a49bd...100

Du er jo ikke ansatt på arbeidsstedet, så du har ingen rettigheter fra de.

Unnskyld: altså du har rett på det dersom det ikke er praksisplass...

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ,så hvis man har praksisplass og bare har aap så skal man altså gå uten penger i en måned?

Hva med strøm,husleie og mat? Kommer vel an på hvor mye man har utbetalt,men jeg hadde ikke hatt mulighet til å spare for eksempel. Skal over på aap nå,og har hatt 9000 utbetalt inn dagpenger. Da er det ikke mye jeg klarer å spare akkurat,og summen er vel den samme på aap.

Blir kjipt da hvis jeg må leve på samboer i en måned til neste år.(hvis jeg har aap da) Hvis det skulle bli slutt med han,så har jeg ingen som kan stille opp.

Kan man søke om nødpenger eller kanskje sosialpenger?

Anonymous poster hash: 084e0...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister ikke aap når det er ferie? Mye mulig det er annerledes når man har praksis, men det må du nok spørre Nav om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke ansatt på arbeidsstedet, så du har ingen rettigheter fra de.

Unnskyld: altså du har rett på det dersom det ikke er praksisplass...

 

Takk for svar.

 

Jeg var ansatt i en bedrift før jeg ble sykemeldt. Fortsatt ansatt i samme bedrift da jeg gikk over på AAP.

 

Har jeg rett til å ta ferie fra jobben da?

Anonymous poster hash: a49bd...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg var ansatt i en bedrift før jeg ble sykemeldt. Fortsatt ansatt i samme bedrift da jeg gikk over på AAP. Har jeg rett til å ta ferie fra jobben da? Anonymous poster hash: a49bd...100

Er du 50 i Vanlig jobb og 50 AAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 50 i Vanlig jobb og 50 AAP?

 

Ja. :)

Anonymous poster hash: a49bd...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar.

 

Jeg var ansatt i en bedrift før jeg ble sykemeldt. Fortsatt ansatt i samme bedrift da jeg gikk over på AAP.

 

Har jeg rett til å ta ferie fra jobben da?

Anonymous poster hash: a49bd...100

 

Nei, du er jo ikke ansatt i bedriften lenger da, det er NAV som er din arbeidsgiver

Anonymous poster hash: 27b68...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. :)Anonymous poster hash: a49bd...100

Da har du krav på ferie fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, du er jo ikke ansatt i bedriften lenger da, det er NAV som er din arbeidsgiver

Anonymous poster hash: 27b68...e06

 

 

Fant dette på klikk.no, og trodde det var ok:

 

Deltidsjobb

Ifølge en tidligere artikkel på Klikk.no, er det litt annerledes dersom du har en deltidsjobb. Har du en deltidsjobb ved siden av arbeidsavklaringspengene, og du har opparbeidet deg rett til feriepenger i deltidsjobben vil du få utbetalt dem.

Har du en deltidsjobb ved siden av arbeidsavklaringspengene  og du mottar lønn eller feriepenger i en periode du ikke jobber, skal du føre arbeidstimer som normalt på meldekortet.

Anonymous poster hash: a49bd...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du krav på ferie fra arbeidsgiver.

 

Åh, så bra! 

 

Det er jo ferietid, og jeg har vært mye i kontakt med Nav i det siste pga overgangen fra sykeperidose til AAP. Hadde vært rart om de ikke nevnte -noe- om dette da, dersom man ikke har rett på ferie...

Anonymous poster hash: a49bd...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner deg så godt TS! Men har du mulighet til å få ordinær jobb? I stedet for praksis? Om du kan slippe nav, så gjør det! 

 

Jeg har selv vært i praksis i 6 mnd nå, og søkte nav om ferie. La ved legeerklæring. Fikk avslag med beskjed om at da mistet jeg pengene for de dagene jeg tok ferie. Og på minstesats blir jo det en utfordring. Det er tydeligvis forventet at fordi jeg er syk og på aap, så må jeg jobbe 52 uker i året? Jeg søkte bare om en uke i syden, da det er bra for min helse. 

 

Jeg har dessverre så ustabil helse at jeg ikke fungerer i vanlig arbeid enda. Prøver meg litt i 20-40% jobb. Jeg er i begynnelsen av tyveårene, og føler sykdommen allerede har tatt fra meg store deler av ungdomstiden. Jeg prøver så godt jeg kan å jobbe, alt jeg vil er å bli frisk. De siste årene har jeg vært for syk til å reise til syden, og når jeg endelig føler jeg kan det, så "straffer" nav meg med å ta fra meg aap. 

 

Det står i trygdeloven at vi ikke har rett på ferie, men kan søke om det. Min saksbehandler mener at ferie kommer i veien for tiltaket jeg er i, og dermed ikke kan få innvilget aap under ferie. Jeg har grått, banna... Har en sykdom der det er ekstra viktig med hvile, men nav mener jeg må jobbe hele året uten ferie. Skjønner deg veldig godt, TS. Det føles veldig urettferdig. 



Anonymous poster hash: b7e40...355
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så bra!  Det er jo ferietid, og jeg har vært mye i kontakt med Nav i det siste pga overgangen fra sykeperidose til AAP. Hadde vært rart om de ikke nevnte -noe- om dette da, dersom man ikke har rett på ferie... Anonymous poster hash: a49bd...100

Du har ikke ferie fra AAP da. Regner med at avtalen er at du skal fylle ut meldekortet på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tiltaket ferie så får man penger for den perioden, men har tiltaket ikke ferie og du tar deg ferie selv. Så får du ikke penger for den perioden. Man kan søke om å beholde pengene den perioden man er på ferie

Anonymous poster hash: 30e31...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...