Gå til innhold

Hva hadde du innvilget deg til baby nr.2?


Stinelin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så koselig å se tickeren din. :hjerte:

Synes jeg også. :) Men så husket jeg at mot termin blir symbolet en diger melon, tror jeg må endre på den etterhvert for å ikke forverre fødselsangsten, haha...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer: Hvorfor vil du ikke ha maxi cosi? Jeg hadde den og var strålende fornøyd med den

Jeg vil også kjøpe meg en lettere trille, med liggestilling. Kjøpte en billig paraplytrille til 1.mann, men den var umulig å trille med.

Anonym poster: c160be963b8d564c61f1ec061a4fa806

Det står jo på setet at det passer fra 0-13 kg, så da tenkte vi at vi kunne ha det til jenta var rundtom 1 år. Men det viser seg at vi er nødt til å bytte innen 1-2 måneder, da vil lillejenta være ca 6-7 mnd. Det er ikke pga av vekta, men lengden hennes. Og ikke er hun særlig lang heller, ligger rett på gjennomsnittet. For selen i maxi cosi skal ikke ligge i en bue over skuldrene og det skjer fort. Vett om flere med barn på samme tid som har måttet byttet bilstol pga det. Og det som er kjipt da er at du må kjøpe bilstol i en "mellomklasse"; dvs 0-18 kg (neste klasse er fra 9-25 kg), spesielt når bilstolene koster 4000-5000. For lillejenta er jo ikke 9kg enda.. Kan sikkert få det til på en annerledes måte, men jeg vill at hun skal sitte bakovervendt.

Var og innom en butikk her i nærheten som har fantastisk kunnskaper om bilstoler. De anbefalte ikke maxi cosi nettopp pga det jeg nevner. De solgte faktisk den heller ikke! De anbefalte heller besafe eller acta graco(?). Med disse setene hadde du flere valgmuligheter, for eksempel 3 hakk i steden for 2 som er i maxi cosi.

Endret av Badekar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på det med maxi cosi. Vi har ikke det altså, bare er nysgjerrig:)

Emmaljunga edge duo er absolutt en vintervogn. Mener du noe annet siden du vil ha den til sommerbarn?

Har svart ang maxi cosi rett ovenfor :)

Jeg skrev sommerbarn, for det jeg mente var barn som er født om sommeren :P Jenta var født i juli så jeg er glad jeg hadde edge duo siden jeg syns det hadde vært for tidlig å gå over til sportsdelen når hun var 3-4 mnd gammel. Er ikke alle vogner det er plass til baby på 3-4 mnd + vinterpose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på setet at det passer fra 0-13 kg, så da tenkte vi at vi kunne ha det til jenta var rundtom 1 år. Men det viser seg at vi er nødt til å bytte innen 1-2 måneder, da vil lillejenta være ca 6-7 mnd. Det er ikke pga av vekta, men lengden hennes. Og ikke er hun særlig lang heller, ligger rett på gjennomsnittet. For selen i maxi cosi skal ikke ligge i en bue over skuldrene og det skjer fort. Vett om flere med barn på samme tid som har måttet byttet bilstol pga det. Og det som er kjipt da er at du må kjøpe bilstol i en "mellomklasse"; dvs 0-18 kg (neste klasse er fra 9-25 kg), spesielt når bilstolene koster 4000-5000. For lillejenta er jo ikke 9kg enda.. Kan sikkert få det til på en annerledes måte, men jeg vill at hun skal sitte bakovervendt.

Var og innom en butikk her i nærheten som har fantastisk kunnskaper om bilstoler. De anbefalte ikke maxi cosi nettopp pga det jeg nevner. De solgte faktisk den heller ikke! De anbefalte heller besafe eller acta graco(?). Med disse setene hadde du flere valgmuligheter, for eksempel 3 hakk i steden for 2 som er i maxi cosi.

Er det ikke meninga at man skal bruke et sete mellom det minste og det største, da? De setene som er opp til 25 kg er jo helt oppreiste og fremovervendte, og barnet skal jo sitte bakovervendt helst til 4-5 års alder.

Edit: Ellers er jeg enig i at setet ikke holder særlig lenge. Min baby som er 8 mnd og over 70 cm lang må over i nytt sete nå. Han er ikke spesielt stor for alderen, men mulig at han har lang rygg.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på setet at det passer fra 0-13 kg, så da tenkte vi at vi kunne ha det til jenta var rundtom 1 år. Men det viser seg at vi er nødt til å bytte innen 1-2 måneder, da vil lillejenta være ca 6-7 mnd. Det er ikke pga av vekta, men lengden hennes. Og ikke er hun særlig lang heller, ligger rett på gjennomsnittet. For selen i maxi cosi skal ikke ligge i en bue over skuldrene og det skjer fort. Vett om flere med barn på samme tid som har måttet byttet bilstol pga det. Og det som er kjipt da er at du må kjøpe bilstol i en "mellomklasse"; dvs 0-18 kg (neste klasse er fra 9-25 kg), spesielt når bilstolene koster 4000-5000. For lillejenta er jo ikke 9kg enda.. Kan sikkert få det til på en annerledes måte, men jeg vill at hun skal sitte bakovervendt.

Var og innom en butikk her i nærheten som har fantastisk kunnskaper om bilstoler. De anbefalte ikke maxi cosi nettopp pga det jeg nevner. De solgte faktisk den heller ikke! De anbefalte heller besafe eller acta graco(?). Med disse setene hadde du flere valgmuligheter, for eksempel 3 hakk i steden for 2 som er i maxi cosi.

Acta Graco Duologic er et sete (meget mulig det eneste?) som funker godt for både små babyer og litt større. Besafe Izi Kid/Combi går riktignok fra 0-18 kg, men det er fullstendig uegnet for de minste i stort sett alle biler, tror jeg. Det er etter min mening altfor bratt til at det kan brukes til en nyfødt baby, selv i hvilestillingen. Vi liker ikke å vippe lillesøster opp de brattere posisjonene i bilen vår, og vi har ganske flatt baksete sammenlignet med mange andre biler.

Vi byttet til Izi Combi ved ca 6 mnd alder med begge, tildels fordi de har begynte å bli for lange for Maxi Cosien, men mest fordi ingen av dem har trivdes nedi der. Samtidig ser jeg fordeler ved Maxi Cosi som Izien ikke har - vis baby sovner i bilen, går det ikke an å bære inn i setet, f.eks. Våre våkner uten unntak når de tas ut av setet, og da er det ikke snakk om å sovne igjen. Så for vår del har det vært helt riktig å ha flere seter til jentene våre - storesøster sitter nå faktisk i sitt fjerde, et Britax Two-way, fordi vi vil ha henne bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Hun er snart 4 år og lang for alderen. Vi kunne sikkert kjøpt det setet hun har nå da hun som toåring vokste ut av Izi Combi, men den gangen satt hun rett og slett ikke godt i Two-way - da var det for bratt.

Selvsagt er det ikke så kult å bruke masse penger på bilseter, men det er virkelig ikke det punktet vi går inn for å spare. Vi vil ha gode, bakovervendte seter (eller kombiseter som kun brukes bakovervendt) så lenge som mulig, og når det ikke lenger går, blir det beltestol (forovervendt). Så får det bare være at jentene våre er innom 5-6 seter før de er lange/store nok til å sitte uten sete.

Forøvrig går det an å følge litt med på tilbud - f.eks. er Izi Combi jevnlig på tilbud, og det er meg bekjent akkurat samme sete som Izi Kid (rent bakovervendt), bare at sistnevnte er plombert sånn at det ikke kan brukes forover. Både Two-way og Hi-way (igjen rent bakovervendt) er relativt billige. Så gjelder det bare å ta med seg ungen og bilen og prøve setene før man handler, sånn at man ender opp med noe som funker, både plassmessig og med tanke på sittestilling m.m.

(Stinelin - dagens lille rant om bilsikring. :ler: Jeg slår et slag for slyngevugge, om dere ikke kjøpte det til første. Vår har virkelig vært gull verdt, siden det ikke er like trygt på gulvnivå når man har en fra før. :ler:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Joyce*: Takk, jeg trengte en oppdatering, har lurt endel på det der i det siste! :) Vi har en hengevugge, men har slyngevuggen kanskje andre fordeler som jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Joyce*: Takk, jeg trengte en oppdatering, har lurt endel på det der i det siste! :) Vi har en hengevugge, men har slyngevuggen kanskje andre fordeler som jeg ikke vet om?

Jeg synes den vertikale gyngingen er hele cluet, jeg kunne stå og gynge lillesøster innimellom mens jeg hadde full oppmerksomhet på storesøster, så om du ikke har det på vugga du har, ville jeg kanskje vurdert en fjær til den. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den vertikale gyngingen er hele cluet, jeg kunne stå og gynge lillesøster innimellom mens jeg hadde full oppmerksomhet på storesøster, så om du ikke har det på vugga du har, ville jeg kanskje vurdert en fjær til den. :jepp:

Ah, så lurt! Vi her en fjær fra en arvet hoppehuske som ikke er i bruk. Takk for tipset! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...