Gå til innhold

Heltdekkende hijab ble for varmt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde et heldekkende plagg kaltes burka. Tar jeg feil?

En burqa er navnet på en blå drakt med nettingslør for øynene som taliban-kvinner benytter i Afghanistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burka er vel det plagget med "gitter" for ansiktet. Niqab er også heldekkende, men viser øynene. Denne somaliske drakten viser hele ansiktet, men dekker alt annet.

Anonymous poster hash: a3bfb...425

Drakten, som du kaller det er en abaya.

De andre delene setter kvinnene sammen selv.

Hijab, niqab eller--- surprise: Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du tar ikke feil

Hijab dekker jo bare hode

En "hijab" er et skaut eller et sjal. Det kan dekke akkurat det man vil det skal dekke.

Syns folk i Norge kan begynne å snakke norsk og bruke ord de kan, om disse tingene.

Kåpe og tunika, foreksempel er utmerkede ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjal og kåpe.

Sjal, slør og kåpe.

Sjal og tunika.

Det er mange varianter.

Ordene som benyttes i Norge er ikke representative, da de er hentet fra to ulike språk i to ulike verdensdeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 45 grader går de som regel ikke ut, så sant det ikke er helt nødvendig. Årsaken til at drakten er sort er fordi det er ubehagelig å være ute, derfor viser sort at kvinnen er pliktoppfyllende og holder seg hjemme.

Pisspreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er ingen tvang i levemåten (islam)!» (2:256)

Er helt frivillig mao

Anonymous poster hash: 297d3...dc5

+1

Om det finnes noen tvang, så kommer dette av politiseringen av Islam, med The Muslim Brothers, der det er viktig å vise lojalitet med andre muslimer verden over, og leve ut religionen sin som en demonstrasjon overfor omverdenen. Fordi det finnes et utbredt paradigme som sier at islam er under angrep av Vesten.

Kvinner velger ofte å følge denne "trenden" for å vise at de ikke er vestligfiserte.

Tvangen kommer vel fra sosialt press om å ikke bli vestifisert.

Menn som har flyktet til VestEuropa er skjelden så konservative at de påtvinger familiens kvinner noen segregering fra menn gjennom klærne.

At en kvinne benytter slike klær gjør faktisk også sitt til at hun kan bevege seg fritt i samfunnet, delta i yrkesliv og på studier..

Derfor gir det henne en frihet. Om bare nordmenn gadd å ansette dem i en jobb, på tross avt de går i svart.

En annen ting er maset om at slike klær en kvinneundertrykkende.

Hva med infantiliseringen av menn som presteskapet legger op til?

De forteller oss at menn ikke har selvkontroll og derfor må beskyttes fra å se kvinner, fordi vi er perverse, umodne jyplinger, som trenger å reguleres med sosial kontroll i hverdagen.

Så at det bare er kvinner som undertrykkes her er idioti.

Å si nei tiøl slør som dekker ansiktet har en funksjon. En viktig en. Nemlig at man skal kunne identifiseres og være en aktiv del av omverdenen, som ikke unndrar seg å kommunisere med ansiktsmimikk og kroppsspråk.

Et sånt forbud fjerner en utrygghet. Det er positivt.

Men å skulle dra kvinner gjennom skitten og stemple dem, fordi de ønsker friheten til å kle seg slik det er sosialt akseptabelt i deres kultur, er ondsinnet og egoistisk.

Eller har dere glemt sinnet dere gir uttrykk for når noen forsøker å nekte dere å kle på barna deres shorts for å "ta hensyn til muslimske kleskoder", nekte dem nisseluer ved jul "for å ta hensyn til andres kultur", nekte dem korte skjørt og tettsittende, utringede topper på byen for å "unngå voldtekt"?

Når skoen er på den andre foten, får alltid pipen en annen lyd.

Dere vil ha frihet til å følge kulturelle kleskoder, men vil nekte andre det samme.

Skam dere.

"Tolerant, demokratisk, fritt samfunn med religionsfrihet og ytringsfrihet" my ass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De innbiller seg at det er eget valg, men det er helt åpenbart at de presses til det.

Og hvordan ved du at dette gjelder alle kvinner som kler seg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta bussen i går, da jeg kom fram til busskuret oppdaget jeg tre somaliske kvinner som gjemte seg på baksiden. Da jeg spurte hvorfor de stod på baksiden svarte de at det ble for varmt, de måtte være i skyggen hele tiden.

Kanskje en liten fille sak, men det får meg til virkelig å tro at denne skikken med heltdekkende sort antrekk er påtvunget. De må lide pga relgiøsmannssjåvinisme.

Ganske sykt.

Anonymous poster hash: fd756...0d2

D`ække noe som heter "heldekkende hijab". Hijab er et hodeplagg. Hvis de var heldekket, så gikk de i burka eller niqab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde et heldekkende plagg kaltes burka. Tar jeg feil?

Det er også noe som kalles abaya, som en av brukerne skrev ovenfor. Det er en slags kappelignende sak, så vidt jeg forstår, som også dekker hodet omtrent på samme måte som en hijab gjør. Den kan være lukket eller åpen i fronten. Altså ikke et telt slik som burkaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D`ække noe som heter "heldekkende hijab". Hijab er et hodeplagg. Hvis de var heldekket, så gikk de i burka eller niqab.

En niqab er et ansiktsslør.

Gikk de med dette ville resten av kroppen sett veldig ut som "Eva i Paradiset"...

En hijab er ikke et hodeplagg per say.

Nordmenn bruker disse som skjerf om vinteren.

Det er også noe som kalles abaya, som en av brukerne skrev ovenfor. Det er en slags kappelignende sak, så vidt jeg forstår, som også dekker hodet omtrent på samme måte som en hijab gjør. Den kan være lukket eller åpen i fronten. Altså ikke et telt slik som burkaen.

Du tar altså feil.

Det er ikke "også noe som kalles abaya,.." Abaya er det arabiske navnet på dette plagget.

En burqa er stedsbundet til Afghanistan og ordet "burqa" er navnet på dette plagget på språket pashto.

En klassisk overhead abaya er et "telt" og åpnes ikke foran.

Brukes feks. i Somalia og i Oman.

Mange abayaer bæres som kjoler og er ikke kapper.

Jeg antar de kappene du henviser til er det som egentlig heter jilbaab.

For øvrig kler kvinnene seg ulikt ut fra hvor i verden de kommer fra.

Det plagget nordmenn er så hakkende redde for kalles en Saudi-abaya og er en klassisk overhead abaya.

For øvrig merket jeg hvordan alle rasistene forlot tråden og at ingen hadde mere å si, når det ikke holdt vann å surre videre med fordomsfullt pjatt.

Sier vel alt man trenger å vite i grunnen.

Hvis dere trenger noe informativt å se på, kan dere jo putle dere inn her og bli litt opplyst...

http://www.essenceofblack.com/head_abaya.htm

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hvertfall litt av et syn da nabo-paret kom fra butikken. Hun, i hel-dekkenede, svart drakt, med 2-3 handleposer i hver hånd. Mannen ved siden av, i shorts og t-sjorte, uten en eneste bærepose.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En niqab er et ansiktsslør.

Gikk de med dette ville resten av kroppen sett veldig ut som "Eva i Paradiset"...

En hijab er ikke et hodeplagg per say.

Nordmenn bruker disse som skjerf om vinteren.

Du tar altså feil.

Det er ikke "også noe som kalles abaya,.." Abaya er det arabiske navnet på dette plagget.

En burqa er stedsbundet til Afghanistan og ordet "burqa" er navnet på dette plagget på språket pashto.

En klassisk overhead abaya er et "telt" og åpnes ikke foran.

Brukes feks. i Somalia og i Oman.

Mange abayaer bæres som kjoler og er ikke kapper.

Jeg antar de kappene du henviser til er det som egentlig heter jilbaab.

For øvrig kler kvinnene seg ulikt ut fra hvor i verden de kommer fra.

Det plagget nordmenn er så hakkende redde for kalles en Saudi-abaya og er en klassisk overhead abaya.

For øvrig merket jeg hvordan alle rasistene forlot tråden og at ingen hadde mere å si, når det ikke holdt vann å surre videre med fordomsfullt pjatt.

Sier vel alt man trenger å vite i grunnen.

Hvis dere trenger noe informativt å se på, kan dere jo putle dere inn her og bli litt opplyst...

http://www.essenceofblack.com/head_abaya.htm

jeg lar meg gjerne opplyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var hvertfall litt av et syn da nabo-paret kom fra butikken. Hun, i hel-dekkenede, svart drakt, med 2-3 handleposer i hver hånd. Mannen ved siden av, i shorts og t-sjorte, uten en eneste bærepose.

Najs... :roll:

"Me Tarzan, you slave."

jeg lar meg gjerne opplyse.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innbiller seg at det er eget valg, men det er helt åpenbart at de presses til det.

Tvunget av andre til å velge det selv, ja. "Frivillig" med andre ord. :skratte: Jeg føler synd på de som koker i sine heldekkende klær i denne varmen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvunget av andre til å velge det selv, ja. "Frivillig" med andre ord. :skratte: Jeg føler synd på de som koker i sine heldekkende klær i denne varmen!

Jeg syns det er tristere at det faktisk er Ramadan i denne varmen uten mørk kveld og mørk morgen...

Ramadan= ikke drikke før det har blitt mørkt og ikke etter at det har blitt lyst...

(Det kan jeg tenke meg er kjekt i heldekkende plagg og med seks handleposer og en mannssjåvinist i shorts ved sidenav, som ikke gidder å hjelpe å bære...)

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er tristere at det faktisk er Ramadan i denne varmen uten mørk kveld og mørk morgen...

Ramadan= ikke drikke før det har blitt mørkt og ikke etter at det har blitt lyst...

(Det kan jeg tenke meg er kjekt i heldekkende plagg og med seks handleposer og en mannssjåvinist i shorts ved sidenav, som ikke gidder å hjelpe å bære...)

Det er ikke lett å leve etter urimelige religiøse krav, nei. :ninja:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tristere at det faktisk er Ramadan i denne varmen uten mørk kveld og mørk morgen...

Ramadan= ikke drikke før det har blitt mørkt og ikke etter at det har blitt lyst...

(Det kan jeg tenke meg er kjekt i heldekkende plagg og med seks handleposer og en mannssjåvinist i shorts ved sidenav, som ikke gidder å hjelpe å bære...)

Man ser henne aldri ute forresten. Man ser henne derimot tittende ut fra gardinene når hun føler for litt nabo-sladder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser henne aldri ute forresten. Man ser henne derimot tittende ut fra gardinene når hun føler for litt nabo-sladder ;)

Enda godt hun kan få LITT underholdning i det sikkert ellers triste livet sitt, da :)

Anonymous poster hash: dc9c2...006

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å kanskje være teit nå da, men har liksom alltid trodde at de heldekkende hijab/burka de bruker på sommeren er laget av ekte silk og derfor er ikke varme men faktisk motsatt, veldig deilig og luftig å ha på seg i varmen. Fordi hvis det er noe de er vannt med i Afrika, så må det være varmen? Tar jeg helt feil, eller antar dere bare at det er alt for varmt i burka, uten at dere har prøvd?

Anonymous poster hash: c8f15...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...