Gå til innhold

Jehovas vitner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en del mennesker i familien som er Jehovas vitner.
Jeg er veldig glad i dem og de er snille mennesker. Men de har gjort noen ganske slemme ting mot folk i familien før av religiøse grunner.

Jeg er ikke døpt og har derfor alltid vært "fortapt". Vet ikke helt hvordan det funker, men jeg ser for meg at siden jeg allerede er fortapt så kan de akseptere med som et familiemedlem og være glad i meg selvom jeg ikke er religiøs. At det hadde vært værre om jeg hadde vært religiøs og så gått i fra religionen(?).

Jeg lurer på hvordan det er, hvorfor de aksepterer meg og hva som skal til for at de ikke aksepterer meg lenger?



Anonymous poster hash: 624ad...5b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silverstream

Jeg har også familiemedlemmer som er Jehovas Vitner og jeg har alltid blitt akseptert og de liker meg selv om jeg er døpt i feil tro og ikke forkynner slik som dem.

Barnet deres som ble oppdratt med den troen, men som nå er gått ut, er fremdeles like velkommen som alltid.

Jeg tror kanskje det går litt usanne rykter om Jehovas Vitner. Ellers så har jeg noen uvanlige Jehovas Vitnere i familien, noe jeg ikke kan forestille meg, for de er hardbarka religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også familiemedlemmer som er Jehovas Vitner og jeg har alltid blitt akseptert og de liker meg selv om jeg er døpt i feil tro og ikke forkynner slik som dem.

Barnet deres som ble oppdratt med den troen, men som nå er gått ut, er fremdeles like velkommen som alltid.

Jeg tror kanskje det går litt usanne rykter om Jehovas Vitner. Ellers så har jeg noen uvanlige Jehovas Vitnere i familien, noe jeg ikke kan forestille meg, for de er hardbarka religiøse.

Hos oss ble en utstøtt fordi hun hadde sex før ekteskap.

Anonymous poster hash: 624ad...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene våre støtte fra seg sønnen da han var 11 år fordi han ønsket å ha bursdagsbesøk.



Anonymous poster hash: 0a610...2b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene våre støtte fra seg sønnen da han var 11 år fordi han ønsket å ha bursdagsbesøk.

Det tror jeg ikke noe på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en "normal" dag til en i jehovas vitner ut?

Hvor ofte er det møter, og hvor ofte sosialiseres dere innad menigheten?



Anonymous poster hash: 28caa...e88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke noe på.

Det er jo helt opp til deg. De er helt åpne om det.

Anonymous poster hash: 0a610...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt opp til deg. De er helt åpne om det.

Hvordan artet denne angivelige utstøtingen seg da? Satte de elleveåringen på gata?

Hvis foreldre ikke vil arrangere bursdagsselskap for barnet sitt, så lar de det bare være enten de er Jehovas vitner eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er jo helt opp til deg. De er helt åpne om det.

Anonymous poster hash: 0a610...2b1

Naboene våre støtte fra seg sønnen da han var 11 år fordi han ønsket å ha bursdagsbesøk.

Anonymous poster hash: 0a610...2b1

For å kunne bli ekskludert må du være døpt, for å bli døpt må du først bli udøpt forkynner med de kravene det innebærer, og en 11 åring som ønsker å ha bursdagsselskap kan umulig ha klart alle de åndelige kravene til hverken det ene eller det andre stadietkravene som settes til en voksen...

Troll :trist:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Er det sånn at de alltid vil ha kontakt med meg uansett hva siden jeg aldri har vært del av religionen ELLER er døpt?



Anonymous poster hash: 624ad...5b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne bli ekskludert må du være døpt, for å bli døpt må du først bli udøpt forkynner med de kravene det innebærer, og en 11 åring som ønsker å ha bursdagsselskap kan umulig ha klart alle de åndelige kravene til hverken det ene eller det andre stadietkravene som settes til en voksen...

Troll :trist:

Ikke helt sant, vi var med Jehovas Vitner da jeg var yngre men familien trakk seg ut etter hvert. Vi var ikke døpt på det tidspunktet så vi sluttet bare å gå på møter osv.

Poenget mitt er at der i den menigheten var det en lignende situasjon, en familie på 5 hadde en datter på 14 som ville feire jul, nyttår og bursdag. Endte med en familiefeide fordi hun brøt med hva de mente var riktig trosretning, hun ble utstøtt. Det vil si at familien rett og slett ignorerte henne frem til hun flyttet hjemmefra 17 år gammel. Det vil si, de sørget for at hun hadde mat, tak over hodet og det aller nødvendigste av materielle ting, men ingenting utover det. Hun har den dag idag veldig merkelig forhold til familien og hun ser dem sjeldent. Hun har kontakt med søskene sine men ikke foreldrene.

Anonymous poster hash: b099c...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sant, vi var med Jehovas Vitner da jeg var yngre men familien trakk seg ut etter hvert. Vi var ikke døpt på det tidspunktet så vi sluttet bare å gå på møter osv.

Poenget mitt er at der i den menigheten var det en lignende situasjon, en familie på 5 hadde en datter på 14 som ville feire jul, nyttår og bursdag. Endte med en familiefeide fordi hun brøt med hva de mente var riktig trosretning, hun ble utstøtt. Det vil si at familien rett og slett ignorerte henne frem til hun flyttet hjemmefra 17 år gammel. Det vil si, de sørget for at hun hadde mat, tak over hodet og det aller nødvendigste av materielle ting, men ingenting utover det. Hun har den dag idag veldig merkelig forhold til familien og hun ser dem sjeldent. Hun har kontakt med søskene sine men ikke foreldrene.

Anonymous poster hash: b099c...a11

Da er dette en personlig (!!) avgjørelse og ikke relatert til læren. Saken er og blir at du ikke kan bli ekskudert tjener uten å være ordinert tjener først. Når det er sagt så er hverken fødselsdager eller jul/nyttår grunnlag for ekskludering men det er heller ikke betraktet som "åndelig sunt"

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare på det jeg spørr om?

- TS



Anonymous poster hash: 624ad...5b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en del mennesker i familien som er Jehovas vitner.

Jeg er veldig glad i dem og de er snille mennesker. Men de har gjort noen ganske slemme ting mot folk i familien før av religiøse grunner.

Jeg er ikke døpt og har derfor alltid vært "fortapt". Vet ikke helt hvordan det funker, men jeg ser for meg at siden jeg allerede er fortapt så kan de akseptere med som et familiemedlem og være glad i meg selvom jeg ikke er religiøs. At det hadde vært værre om jeg hadde vært religiøs og så gått i fra religionen(?).

Jeg lurer på hvordan det er, hvorfor de aksepterer meg og hva som skal til for at de ikke aksepterer meg lenger?

Anonymous poster hash: 624ad...5b4

Så lenge du ikke har hatt tatt et standpunkt (basert på bibelstudie etc) så vil ingen innen JV ha noen grunn til å ikke akseptere deg. Jeg lever i en familie hvor vi har tre barn som ikke er innen JV og det må vi leve med og de er alltid velkommen. Selvsagt er det altid noen som bruker sin lære til å fordømme andre men faktisk så oppmuntrer Bibelen til å ha omgang med de som "ikke kjenner læren slik at de kan bli vis" (ikke lag en vits av det pls)

Men selvfølgelig, har du gjort ting som har støtt dem pånoe vis så kan det mulig være årsaken - men da er det en avgjørelse de må stå for selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare mennesker og rare meninger finnes det i alle trosamfunn.(forsåvidt i alle samfunn)

Noen praktiserer dette med utstøting av døpte frafallene familiemedlemmer fordi de mener at dette er et pressmiddel som kan bidra til at de kommer tilbake til troen og familien.

Andre JV mener at dette ikke er en løsning og utstøter ikke.

Har man aldri vært døpt er det normalt ingen JV som har problemer med det. Annet enn at de håper på at dem de er glad i, en dag skal se det fantastiske de mener er sannheten.

JV tror på en god og rettferdig gud og har et håp om at en dag vil alt det vonde forsvinne. Med denne overbevisningen hadde man vært egoistisk om man ikke hadde ønsket å dele det med andre, mener nå jeg.

Har hørt og lest mange stygge historier om JV. Jeg har hørt at de er helt grusomme, ondskapsfulle og hjernevasket. Som skrevet tidligere finnes det helt sikkert idioter som er JV, men det kan være greit å skille mellom mennesker og selve troen.

Personlig kjenner jeg mange JV og min mor studerte med de i mange år(er ikke døpt) Jeg har aldri opplevet noe som helst negativt med de jeg har møtt. Snarere tvert imot. Dette er veldig hyggelige mennesker som er lykkelige i troen sin.

En ting er sikkert. Det er utrolig mye uvitenhet rundt Jehovas vitner der ute.

Endret av Doctor Who
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvorfor JV går fra dør til dør så har det ingenting, ikke det spor, å gjøre med å vinne nye medlemmer. Jeg vet mange tenker at det er den logiske grunnen. Det er ikke tilfelle.

På 70-tallet ble "nyoverbeviste" kommunister sendt ut på gaten for å predike om Karl Marx og dele ut pamfletter. Fordi de som ledet kommunistbevegelsen visste at de ville møte folk som argumenterte mot dem, folk som ville plukke alle de nyvunnedes argumenter fra hverandre. Dette gjør ikke at en fersk kommunist mister sin "tro". Tvert i mot, når vedkommende kommer hjem vil vedkommende lese hardere og grave mer, for å styrke sin overbevisning.

Det samme gjelder sekter som JV. De er for øvrig ikke de eneste som gjør dette, Mormonene gjør det samme.



Anonymous poster hash: bae19...592
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er dette en personlig (!!) avgjørelse og ikke relatert til læren. Saken er og blir at du ikke kan bli ekskudert tjener uten å være ordinert tjener først. Når det er sagt så er hverken fødselsdager eller jul/nyttår grunnlag for ekskludering men det er heller ikke betraktet som "åndelig sunt"

Selvfølgelig er det relatert til læren, fordi krangelen oppsto med bakgrunn i hva som var rett tro.

Det er dette som gjør at sosiale forhold som hviler på trosenighet er mer usikre enn forhold mellom folk som gir faen i tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvorfor JV går fra dør til dør så har det ingenting, ikke det spor, å gjøre med å vinne nye medlemmer. Jeg vet mange tenker at det er den logiske grunnen. Det er ikke tilfelle.

På 70-tallet ble "nyoverbeviste" kommunister sendt ut på gaten for å predike om Karl Marx og dele ut pamfletter. Fordi de som ledet kommunistbevegelsen visste at de ville møte folk som argumenterte mot dem, folk som ville plukke alle de nyvunnedes argumenter fra hverandre. Dette gjør ikke at en fersk kommunist mister sin "tro". Tvert i mot, når vedkommende kommer hjem vil vedkommende lese hardere og grave mer, for å styrke sin overbevisning.

Det samme gjelder sekter som JV. De er for øvrig ikke de eneste som gjør dette, Mormonene gjør det samme.

Anonymous poster hash: bae19...592

Et eller annet sted for ikke så lenge siden, så var det en artikkel i media om akkurat det. Forskning.no? Det gjaldt argumentering generelt.

Det fikk meg til å tenke på om det ikke var vel så greit å bare møte alt med likegyldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god kjennskap til JV og deres tro.Har familie også som er med der.Har bare positivt og si om de. Er mange som sverter de og finner på usannheter og er nok mange innen JV som har gjort mye dumt. Ikke hør på hva alle andre sier er mitt råd.Undersøk litt selv eller prat med de.

Ser nå at de har begynt med en annen form for forkynnelse også.De har sånne små stands i de store byene. Og de henvender seg ikke til folk. Folk må henvende seg til de og man kan ta et blad eller en brosjyre viss de ønsker det.

De har ganske mye folk som kommer bort har jeg sett her i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dette en personlig (!!) avgjørelse og ikke relatert til læren. Saken er og blir at du ikke kan bli ekskudert tjener uten å være ordinert tjener først. Når det er sagt så er hverken fødselsdager eller jul/nyttår grunnlag for ekskludering men det er heller ikke betraktet som "åndelig sunt"

Det var nok det ja, men når hele menigheten var enig i at det var det riktige å gjøre så kan jeg heller ikke støtte helt og holdent at det var kun noe i veien med familien hennes. Vi forlot menigheten, men jeg har hørt og sett selv det har vært flere episoder der med ulike former for straff/støte ut noen av menigheten eller familien.

Jeg synes derfor du skal være veldig forsiktig med å hyle troll når noen kommer med dette, fordi det har skjedd i andre menigheter og det kommer garantert til å skje igjen. Og om du ser på Jehovas Vitner i andre land, så er det attpå til enda mer ekstreme der (de kan være, ikke alle er det).

Anonymous poster hash: b099c...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...