Gå til innhold

Mister troen. Hva overbeviste DEG om at det er noe mer mellom himmel og jord?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært åpen for ting og at det er mer mellom himmel og jord enn det folk flest ser.

Nå i det siste har den troen begynt å blekne. Mye fordi det har skjedd mye vondt i livet mitt og mye fordi jeg mangler bevis. Har fått mer behov for bevis nå enn jeg hadde før. Troen min holder ikke lenger.

Derfor spør jeg deg som tror? Hva får deg til å tro? Deg som er overbevist? Hva overbeviste deg?

Jeg har alltid vært den som holder fast ved ordtaket: Mister du troen, mister du alt. Føler jeg er litt der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høre på vakker musikk under endret sinnstilstand.

Anonymous poster hash: ff491...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell religion?



Anonymous poster hash: 21420...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell religion?

Anonymous poster hash: 21420...839

Nei, overhodet ikke. Har bare vært åpen for at det er noe mer. At vi møter våre kjære som er døde igjen. Setter ikke det jeg tror på i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro, så jeg kan ikke "hjelpe deg tilbake", jeg skal bare si at det for meg har vært mye bedre etter jeg sluttet å tro på sånt. Det eneste som har forandret seg er din tro, hva som faktisk skjer har ikke forandret seg. Så dette er - hvis du tenker helt rasjonelt på det, selv om det kanskje ikke er så lett - ikke noe å bekymre seg for.

Du har bare vendt deg mot det mest fornuftige og naturlige utgangspunktet: Man trenger bevis for å tro på annet enn det som henger på greip og som vi kjenner til. Slike beviser er aldri fremsatt av noen som helst. For meg er det en lettelse å vite at hodet mitt faktisk strekker til for å forstå verden og hva som skjer, jeg trenger ikke overbevise meg selv om at det finnes "noe høyere". Jeg bestemmer selv og kan legge opp mitt eget liv og min egen kurs slik jeg ønsker.

De som har gått bort kan jeg savne, men de har det heller ikke noe som helst vondt, de bare er ikke mer. Det er kanskje litt trist når man først tenker på det, men jeg synes egentlig det er lettere å forsone seg med enn en idé om at jeg vil se dem igjen. De lever i mitt hode, men de føler og merker ingenting mer. For meg er det mer godt enn vondt å vite.

Jeg vet du ønsket å få hjelp til å vende tilbake til troen på at det finnes noe mer, men jeg ønsker bare å si at det for meg har vært mye bedre uten noen slik tro enn det noen gang var med. Det var litt skremmende og ubehagelig da jeg gikk gjenom prosessen du nå beskriver, men nå som jeg har tenkt over og forsonet meg med det er jeg mye roligere og mer harmonisk enn jeg var før.



Anonymous poster hash: 038c5...f8c
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Tro" og "overbevist" er vel to forskjellige ting. Men personlig har nok LSD hjulpet meg litt bort fra en 100% ateistisk/mekanistisk/skeptisistisk tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen din, det er vanskelig å ikke ha et holdepunkt, eller en tro. Jeg er Kristen, og har hatt noen perioder med tvil, og det er utrolig tøft. Jeg har og må fortsatt stadig tenke over hva det er som gjør at jeg tror det jeg gjør. Det er flere grunner, men for å ta én, så kan jeg ikke se at det ikke skal finnes en skaper. Det blir absurd for meg at sex plutselig skaper nye personer uten en skaper bak det hele. Selve spørsmålet hvor kommer sjelen fra blir for utenkelig uten en skaperkraft bak i min mening. Men sånn sett, for å svare spørsmålet ditt, så er det ofte refleksjon jeg går tilbake til. Om det er sammenhenger i en altfor "perfekt" menneskekropp, som virker for utrolig til å være tilfeldig, eller om det er historisk oppbakking av NT, sine skrifter. Men jeg tror alle må gå sin egen "trosvei" og jeg tror det er viktige spørsmål å stille seg selv, så jeg støtter deg veldig i å bruke litt tid på det.

:)



Endret av Faulkner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd helt siden den dagen jeg så jesus med mine egene øyne

Anonymous poster hash: 864f2...ca2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Hva overbeviste meg? Det blir feil å si overbeviste, for jeg har perioder hvor jeg tviler. Jeg er personlig kristen, oppvokst i en kristen familie, og har egentlig trodd hele livet. Det var først da jeg ble eldre, at jeg begynte å stille spørsmål ved troen min. Men å stille kritiske spørsmål anser jeg som et sunt tegn, mer enn noe annet - å ikke bare svelge alt det man får servert.

Fra jeg var liten har jeg vært med på møter i kirken, og på leirer. Flere ganger har jeg kjent på en sterk følelse av et nærvær, som ikke helt kan forklares. Det høres veldig merkelig ut, og om man vil kan man selvsagt stille spørsmål ved om dette bare dreier seg om en følelsesmessig påvirkning.

Videre har jeg vært med å bedt for et håndledd som gjorde vondt, og straks ble det håndleddet bedre. Ja, du kan forklare det med placebo - men hva med en venn av meg, som ba for ei som var døv, og fikk hørselen tilbake, eller kreftsvulsten til faren til ei bekjent av meg, som plutselig forsvant. Flere eksempler finnes også. Eller hva med alle de menneskene som har fått livet forandret etter et møte med Gud?

I tillegg er det sammenhengen i Bibelen, hvordan mange ulike forfattere på mange ulike steder til sammen har skrevet en historie som henger så godt sammen. Og til slutt det faktum at jeg sliter med å tro at den verden vi lever i har blitt til ved en ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det som gjør meg overbevist om at det må være noe mer mellom himmel og jord, er at jeg kan bare ikke kan forstå at alt det vakre, alle følelsene, alle personlighetene, alt livet- at det bare kan forsvinne når noen dør. At alle disse fantastiske detaljene er her helt tilfeldig. Det er så ulogisk for meg at jeg klarer ikke tro det. Jeg er selv høysensitiv og jeg bare vet helt intuitivt at det finnes noe mer som vi mennesker ikke kan begripe i det daglige liv.



Anonymous poster hash: 71620...7bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste hinduistiske skrifter



Anonymous poster hash: 97910...d03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært åpen for ting og at det er mer mellom himmel og jord enn det folk flest ser.

Nå i det siste har den troen begynt å blekne. Mye fordi det har skjedd mye vondt i livet mitt og mye fordi jeg mangler bevis. Har fått mer behov for bevis nå enn jeg hadde før. Troen min holder ikke lenger.

Derfor spør jeg deg som tror? Hva får deg til å tro? Deg som er overbevist? Hva overbeviste deg?

Jeg har alltid vært den som holder fast ved ordtaket: Mister du troen, mister du alt. Føler jeg er litt der nå.

Hmm, altså, jeg ser du ikke tilhører noe trossamfunn, så jeg ser ikke at ting er noe spesielt stress...?

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Anbefaler deg å se denne:

Har den videoen som favoritt på youtube siden dagen den kom ut, i min bok er det den vakreste videoen på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Jeg har alltid vært åpen for ting og at det er mer mellom himmel og jord enn det folk flest ser.

Nå i det siste har den troen begynt å blekne. Mye fordi det har skjedd mye vondt i livet mitt og mye fordi jeg mangler bevis. Har fått mer behov for bevis nå enn jeg hadde før. Troen min holder ikke lenger.

Derfor spør jeg deg som tror? Hva får deg til å tro? Deg som er overbevist? Hva overbeviste deg?

Jeg har alltid vært den som holder fast ved ordtaket: Mister du troen, mister du alt. Føler jeg er litt der nå.

Fordi ting ordner seg alltid. Cubakrisen kunne endt i full atomkrig, men den gjorde det ikke. Hitler og Nazityskland tapte andre verdenskrig. Sovjetunionen og Maos Kina gikk til grunne. Røde Khmer ble nedkjempet av Vietnam. Den urett som skjer i verden blir nedkjempet.

Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi tror, men det behøver ikke å være noen Gud. Det kan være ånder og andre krefter der ute. Jeg vet ikke, men jeg føler at det er noe der ute som viser oss veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg overbevist om at det må være noe mer mellom himmel og jord, er at jeg kan bare ikke kan forstå at alt det vakre, alle følelsene, alle personlighetene, alt livet- at det bare kan forsvinne når noen dør. At alle disse fantastiske detaljene er her helt tilfeldig. Det er så ulogisk for meg at jeg klarer ikke tro det. Jeg er selv høysensitiv og jeg bare vet helt intuitivt at det finnes noe mer som vi mennesker ikke kan begripe i det daglige liv.

Anonymous poster hash: 71620...7bb

Men over 99 % av alle arter som har levd på jorden har jo dødd ut. Grunnen til at det som finnes i dag er som det er er jo at man har prøvet og feilet i millioner av år. Kan ikke skjønne poenget med at det aller meste skulle dø ut, ei heller hvorfor vi mennesker bare skulle være her i en promille av jordens tid, hvis det er noen som står bak.

Anonymous poster hash: 038c5...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler deg å se denne:

Veldig bra, men jeg høyner deg med denne;

Pale blue dot

Jeg er ateistisk wiccaner - heks.

Ritualene jeg utfører er ikke magi, det er for å rette opp mitt indre når jeg er i ubalanse, balsamere når jeg er sår og lei, roe når jeg er sint, få utløst tristhet eller minnestunder for de jeg elsker men som ikke er her mer.

Mennesker trenger ritualer, dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. De har en funksjon for å få ut de følelser som er knyttet til det ritualet man utfører. Som f.eks. en begravelse. Der får man virkelig grini fra seg, få klemmer og god-ord, det er "å hoppe over hekken" for sorgen. Den blir aldri borte, men begravelsen, ritualet, hjelper folk på vei til å gå videre.

Slik er mine små ritualer også. Mens jeg setter opp tingene mine så tenker jeg på det jeg setter opp alter for og dermed driver jeg og tømmer hjernen for tanker rundt emnet.

Jeg legger tarot men ikke fordi jeg tror jeg kan spå fremtiden, jeg bruker det som verktøy til å filosofere. Jeg har verdens vakreste tarot-sett og det gir meg ro og glede å sette meg ned og vikle ut noen mentale floker.

Jeg må lenke til den amerikanske Wicca-siden for å gi forståelse for hva Wicca sine prinsipper er. Den norske jeg finner er helt elendig med vås om healing og mediumer som jeg anser som humbug og umoralsk ,til tider skadende "arbeide" og skulle vært fjernet da den ikke speiler Wicca i det hele tatt.

Principals of Wiccan belief

For meg å være Wiccaner handler om å være ett godt menneske, være naturen bevisst og søke å verne om denne, at mannlig og kvinnelig er flytende og ikke statisk som i patriarkalske religioner som setter kjønnene i bås, og at vi har ett liv, èn planet og selv om livet ikke går på skinner så må jeg huske på at jeg ble til og at jeg må forvalte meg så livet mitt er så godt som mulig og at jeg bruker det godt og i godhet. Mitt sterkeste engasjement i naturen er dyr og dyrs velferd.

Den personlige døden leder til ingenting og ingenting er ikke noe å frykte.

Det vi skal frykte og motarbeide er handlinger som fører til at mennesker som ikke har noen grunn til å dø blir drept.

Vi har nettopp to grusomme konflikter pågående i midtøsten nå. Mennesker dør og slaktes i hundresvis, barn, unge og eldre, krig er ikke selektiv.

For meg er våpen ett symbol på de destruktive sidene av mennesket og bruk av disse gjør oss til destruktive mennesker som destruerer det gode. Alle som kommuniserer med våpen er i mental negativitet og må stoppes.

Jeg ble med i en coven - hekse-ring, for ritualer og studier men jeg kom i konflikt med healer og medium-pusherne og forlot dem etter to møter.

Dette kan jo være noe for dere som søker og tror at det er mer mellom himmel og jord enn.....det vitenskapen forteller oss.

Jeg har mistet helt kontakten med grasrotmiljøet som har Martha som høyprestinne nå, så hvis det er av interesse må dere søke dere frem selv.

Anonymous poster hash: 70234...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Grunnen til at jeg ikke kan annet enn å tro på at det står en Gud (eller kall det hva du vil) bak det hele, er når jeg ser skaperverket. Fra a-å, perfekt ned i den minste detalj. Fantastisk!

Grunnen til at jeg ikke kan la være å tro på Jesus, er at jeg opplever at han holder meg fast, selv i de stundene jeg selv slipper.. Jeg setter ikke min lit til troen min, men til Han jeg tror på. :)



Anonymous poster hash: c9992...4d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Grunnen til at jeg ikke kan annet enn å tro på at det står en Gud (eller kall det hva du vil) bak det hele, er når jeg ser skaperverket. Fra a-å, perfekt ned i den minste detalj. Fantastisk!

Grunnen til at jeg ikke kan la være å tro på Jesus, er at jeg opplever at han holder meg fast, selv i de stundene jeg selv slipper.. Jeg setter ikke min lit til troen min, men til Han jeg tror på. :)

Anonymous poster hash: c9992...4d9

Ja, men nå har jo altså over 99 % av alle arter dødd ut, så det har jo ikke akkurat blitt skapt perfekt. Det aller meste har jo dødd ut, mens en ørliten andel har klart seg.

Anonymous poster hash: 038c5...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå har jo altså over 99 % av alle arter dødd ut, så det har jo ikke akkurat blitt skapt perfekt. Det aller meste har jo dødd ut, mens en ørliten andel har klart seg.

Anonymous poster hash: 038c5...f8c

Alt ble skapt helt perfekt. Det er menneskene som ødelegger skaperverket. Vi ble skapt med vår egen fri vilje, og vi velger dessverre feil.

Anonymous poster hash: c9992...4d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...