Gå til innhold

Kristendom og homofili?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det å unngå selvmotsigelser er viktig for deg, så er du ikke religiøs. Hvordan kan Gud skape barn som blir født med kreft, og samtidig være god? Jo, fordi Gud er en fantasifigur, og ikke er god.

Ellers, velbekomme, vis oss hvor Bibelen fordømmer homofili?

Hva mener du med at barn blir født med kreft og samtidig være god? Gud styrer ikke alt her på jorden, som du sikkert har merket for lenge siden. Det er krig og elendighet i verden fordi vi ble skapt med en fri vilje. Gud har ingenting med sykdommer å gjøre, det har bestandig vært sykdom i verden, noen bukker under, andre overlever. Slik er livet.

Anonymous poster hash: c7ace...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også kristen, men har ingen fordommer mot homofile.

Og det burde du heller ikke ha, men det kan være greit å ta med seg på veien at den boken som din tro er bygget på ikke på noen måte aksepterer homoseksuelle handlinger... Og nå er det faktisk ikke sånn at at mennesker følge sine seksuelle lyster uansett legning. Bibelen lar mennesker beholde sin verdighet ved å forsikre dem om at de kan velge å la være å følge sine seksuelle lyster hvis de virkelig ønsker det mens verden rundt oss mener det motsatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til temaet du - finnes nok av tråder om Guds eksistens eller ikke... For ordens skyld - sitater fra bibelselskapets 2011 utgivelse som ligger på bibelen.no

1.Kor 6:9-10

"La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike."

3.Mos 18:22

"Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig"

Rom 1:26-27

"Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse."

Rom 1:26 - kan vel så mye være at de var utro. Omhandler heller ikke lesber.

3. Mosebok: - kan vel så mye være at dersom du først skal ligge med en mann, så må du ha sex i doggystyle, mens når du ligger med kvinner, så kan du kun ha misjonær. Eller at du ikke skal ha analsex med kvinner. Er ikke godt å si.

Driver hor er ikke et norsk uttrykk, og her kan mye ha gått bort i oversettelsen.

Ellers er jo bibelen full av selvmotsigelser, sånt som skjer når folk ikke har en god redaktør, og shopper litt her og der fra forskjellige religioner og kulturer.

http://skepticsannotatedbible.com/contra/adultery.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at barn blir født med kreft og samtidig være god? Gud styrer ikke alt her på jorden, som du sikkert har merket for lenge siden. Det er krig og elendighet i verden fordi vi ble skapt med en fri vilje. Gud har ingenting med sykdommer å gjøre, det har bestandig vært sykdom i verden, noen bukker under, andre overlever. Slik er livet.

Anonymous poster hash: c7ace...af2

Hvis du sjekker litt i den boken som er grunnlag for denne diskusjonen så er det ifølge den ikke Gud som styrer NOE her på jorden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det burde du heller ikke ha, men det kan være greit å ta med seg på veien at den boken som din tro er bygget på ikke på noen måte aksepterer homoseksuelle handlinger...

Å joda, du finner da nok av belegg til å kunne si at homosex er akseptert. Det er bare å legge vekk GT, eller lese det litt selektivt. Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sjekker litt i den boken som er grunnlag for denne diskusjonen så er det ifølge den ikke Gud som styrer NOE her på jorden

Aaah, men det er fordi Gud har bestemt at det skal være sånn, dengang han skapte jorda. Ikke lek dum. Hva hadde hindret ham i å gjøre det annerledes? Er han ikke allmektig, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, du finner da nok av belegg til å kunne si at homosex er akseptert. Det er bare å legge vekk GT, eller lese det litt selektivt. Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det?

Faktum er at NT er vesentlig krassere enn GT på akkurat dette punktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, men det er fordi Gud har bestemt at det skal være sånn, dengang han skapte jorda. Ikke lek dum. Hva hadde hindret ham i å gjøre det annerledes? Er han ikke allmektig, kanskje?

Hvis du har tid og ork til å sette deg inn i noe som kalles "det universelle stridsspørsmålet" så kan jeg forklare det, men jeg plukker opp fra argumentasjonen din at det er av noe mindre interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at NT er vesentlig krassere enn GT på akkurat dette punktet

Pfffttt, hva vet du om den opprinnelige ordlyden?

Hvordan vet du at dette ikke er plantet av politiske årsaker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfffttt, hva vet du om den opprinnelige ordlyden?

Hvordan vet du at dette ikke er plantet av politiske årsaker?

Lær deg gammelgresk og les de originale skriftene - det hjelper :) Hvis du ikke orker det er det hundrevis av kilder på nettet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid og ork til å sette deg inn i noe som kalles "det universelle stridsspørsmålet" så kan jeg forklare det, men jeg plukker opp fra argumentasjonen din at det er av noe mindre interesse

Jeg plukker opp fra det manglende svaret ditt, at du syns det temaet helst bør unngås, fordi det blottlegger hvordan du har plukket tro ut ifra andre grunner enn sannsynlighetsvurderinger, samtidig som du kritiserer andre for manglende logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid og ork til å sette deg inn i noe som kalles "det universelle stridsspørsmålet" så kan jeg forklare det, men jeg plukker opp fra argumentasjonen din at det er av noe mindre interesse

Kortversjonen: Gud gir Adam og Eva skylda.

Men hvem var det som skapte Adam og Eva, og deres hjerner som ledet til handlingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke å lese hele tråden, vil bare si at det finnes kristne miljøer hvor homofile og transpersoner er mer enn velkomne. Miljøer som også stiller opp for prostituerte og uteliggere. Takk og pris er det noen kristne som har skjønt at det viktigste i kristendommen er nestekjærligheten.



Anonymous poster hash: a87fa...23c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg gammelgresk og les de originale skriftene

Hvordan vet du hva som var originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lese hele tråden, vil bare si at det finnes kristne miljøer hvor homofile og transpersoner er mer enn velkomne. Miljøer som også stiller opp for prostituerte og uteliggere. Takk og pris er det noen kristne som har skjønt at det viktigste i kristendommen er nestekjærligheten.

Anonymous poster hash: a87fa...23c

Jess. Mer urbane menigheter i DNK, bl.a. Masse kristne.

Det viktigste i kristendommen er nok ikke nestekjærligheten. Jeg tipper at det viktigste er behovet for å tro på at tilværelsen har en større mening, at man kan bli tilgitt, at det hjelper å be, og at det ikke er over når man dør - etter førsteplassen - som er behovet for sosial tilhørighet.

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kortversjonen: Gud gir Adam og Eva skylda.

Men hvem var det som skapte Adam og Eva, og deres hjerner som ledet til handlingene?

Nå hadde jeg tenkt å legge meg men siden du insisterer:

Stridsspørsmålet oppstod da det brøt ut opprør i Eden. Den gang spurte Satan Eva: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke får spise av ethvert tre i hagen?» Hun svarte at Gud hadde sagt dette om frukten på et bestemt tre: «Dere må ikke spise av den . . . for at dere ikke skal dø.» Satan anklaget da Gud for å lyve. Han sa at verken Evas eller Adams liv var avhengig av at de var lydige mot Gud. Han hevdet at Gud holdt noe godt tilbake fra sine skapninger — evnen til å fastsette sine egne normer i livet. Han påstod: «Gud vet at den dagen dere spiser av den, da vil deres øyne bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.» — 1. Mosebok 3: 1—5.

Satan sa i virkeligheten at menneskene ville få det bedre hvis de traff sine egne avgjørelser i stedet for å adlyde Guds lover. Han reiste altså innvendinger mot Guds måte å herske på. Dermed oppstod det et stridsspørsmål av altoverskyggende betydning, nemlig stridsspørsmålet om Guds universelle overherredømme, om hans rett til å herske. Spørsmålet var: Hva er best for menneskene? Er det Guds måte å herske på, eller er det et styre uavhengig av ham? Gud kunne selvfølgelig straks ha tilintetgjort Adam og Eva, men det ville neppe ha avgjort stridsspørsmålet om overherredømmet på en tilfredsstillende måte. Ved å la det menneskelige samfunn få utvikle seg gjennom lengre tid kunne Gud vise hva uavhengighet av ham og hans lover ville føre til.

Satans angrep på Guds rett til å herske stanset ikke med det som skjedde i Eden. Han drog andres lojalitet overfor Gudi tvil. Dette ble et annet, underordnet stridsspørsmål, med nær tilknytning til det første. Satans utfordring gjaldt både Adam og Evas etterkommere og alle Guds åndesønner, også Guds elskede, førstefødte Sønn. For eksempel hevdet Satan på Jobs tid at de som tjener Gud, gjør det av selviske grunner og ikke fordi de har kjærlighet til Gud og verdsetter hans måte å styre på. Han hevdet at alle ville gi etter for selviske ønsker hvis de ble utsatt for vanskeligheter. — Job 2: 1—6; Åpenbaringen 12: 10.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who cares about the judging stupid ones?



Anonymous poster hash: e5b70...1ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg tenkt å legge meg men siden du insisterer:

Stridsspørsmålet oppstod da det brøt ut opprør i Eden. (..)

Satan sa i virkeligheten (..)

Satans angrep på Guds rett (...)

Her har du allerede fått bra svar av flere, bl.a utførlig av Cuckold, som jeg ser påpeker det samme jeg hadde tenkt å begynne på.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=772476&page=3#entry14718781

Jeg ser du ikke svarte, sannsynligvis fordi du syns det var for ubehagelig, fordi du ser at logikken hans er riktig, og derfor vil du forhindre at så mange som mulig får se det.

Gud har skapt alt. Gud er allmektig. Derfor er det Gud som er skyld i både Satan og syndefallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...