Gå til innhold

Er Gud tiltaksløs eller ond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han skapte mennesket. Mennersker har lidd en grusom skjebne. Kriger har herjet. Folk har blitt slaktet. Hva driver han med der oppe? Chips, cola og Hotel Cæsar?



Anonymous poster hash: d3aa2...3c0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud har gitt menneskene fri vilje, og griper derfor ikke inn under noen omstendigheter.

Det er opp til oss selv å klare oss i denne verdenen, og ondskapen er det kun menneskene som lager...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som om man føder et barn, og sier "klar deg selv. Jeg har gjort mitt".



Anonymous poster hash: d3aa2...3c0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er menneskeskapt, og har derfor de egenskapene DU gir ham :P



Anonymous poster hash: 492ad...567
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir som om man føder et barn, og sier "klar deg selv. Jeg har gjort mitt".

Anonymous poster hash: d3aa2...3c0

nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skapte mennesket, og ga de fri vilje. Det er det dummeste han gjorde.



Anonymous poster hash: 2c307...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er skapt av maktsyke mennesker på den tiden bibelen ble skrevet!



Anonymous poster hash: d3aa2...3c0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at menneskene har fri vilje. Vi kan gjøre akkurat det vi ønsker - og ikke ønsker.

Hadde vi ikke hatt fri vilje, ville Gud styrt og bestemt og passet på.

Nå lever menneskene i pakt med naturen, og natur og naturkreftene gjør som de vil, og vi må bare følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha allmakt men ikke bruke den til noe godt (stoppe krig/fattigdom/etcetc..) er omtrent som om jeg skulle åpnet en 0.01,- matbutikk i de fattigste avkroker av verden og nektet noen å komme inn. Sitte bak butikkvinduene med popcorn i mens jeg ser de de stakkars menneskene som banker på vinduene, og ser livsgnisten og håpet som forsvinner fra deres øyne, og desperasjonen som griper om dem.

Om Gud fins er Gud alt annet enn god. Guds nærvær må være som en bitter kreft.

Endret av Jigsaw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange misforstår ... Grunnen til at man opplever vonde ting er for å erfare og å vokse på det.

Mennesker som går igjennom livet uten å oppleve noe vondt i det hele tatt får ikke utviklet seg.

Det er det som er å være menneske og en del av naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skapte mennesket, og ga de fri vilje. Det er det dummeste han gjorde.

Anonymous poster hash: 2c307...014

Begge deler er sannsynligvis oppspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det mange misforstår ... Grunnen til at man opplever vonde ting er for å erfare og å vokse på det.

Mennesker som går igjennom livet uten å oppleve noe vondt i det hele tatt får ikke utviklet seg.

Det er det som er å være menneske og en del av naturen.

Så en 8 år gammel jente som blir tvangsgiftet og dør på bryllupsnatten av sexen vokser og utvikler seg pga av det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange misforstår ... Grunnen til at man opplever vonde ting er for å erfare og å vokse på det.

Mennesker som går igjennom livet uten å oppleve noe vondt i det hele tatt får ikke utviklet seg.

Det er det som er å være menneske og en del av naturen.

Det er du som har misforstått noe.

Det der er din egen tolkning av kristendommen og Bibelen. Du kan si at noen misforstår din tolkning av kristendommen - når du blindt gjetter deg frem til at "ah det må være en grunn til at Gud lar barna dø - må være for at de skal lære av det, og for at de myggspiste barna i afrika skal få erfare noe vondt i livet og vokse på det". Men du kan ikke si at jeg har misforstått noe stort mer.

Såvidt jeg vet, og har hørt flere ganger "Gud ser deg" og "Gud følger med overalt" så blir han som personen i eksemplet mitt ovenfor, som åpner opp en butikk i et fattig strøk men hjelper ikke/åpner ikke opp døra. Gud ser mennesker i sine siste sekunder inne i "butikken sin" gjennom vinduene, men nekter å hjelpe dem. Gud ser på.

Så hvis du mener Gud lar dem dø for at de skal få litt å vokse på, og at dette ikke bare er din rare tolking av kristendommen/ Bibelen (står det du sa noe sted?) så ble nettopp kristendommen, Gud og alle vennene hans flere mil verre for min del.

Endret av Jigsaw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget er at menneskene har fri vilje. Vi kan gjøre akkurat det vi ønsker - og ikke ønsker.

Hadde vi ikke hatt fri vilje, ville Gud styrt og bestemt og passet på.

Nå lever menneskene i pakt med naturen, og natur og naturkreftene gjør som de vil, og vi må bare følge med.

Var det et menneskes frie vilje som gjorde at det i sin tid ble født?

Nei. Vi har ikke valgt å komme inn i denne verden, så allerede der strypes teorien om den frie viljen.

Og gitt alle de elendige forutsetningene som mange fødes inn i, og kanskje dør i før de overhode har så mye som en bitteliten mulighet til å få gjort noe med det, så kan jeg garantere deg at om de hadde hatt fri vilje så ville mange av dem faktisk valgt å ikke bli født.

Fri vilje høres dermed mer ut som en unnskyldning som troende bruker for å unndra en eventuell gud det enorme ansvaret han har ved å tillate at mennesker blir født til tortur, lemlesting, voldtekter, og så videre.

Endret av Flair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gud ikke gjør noe som helst siden mennesker har fri vilje, hva er vitsen med å stole på han da? Han gjør jo ingenting fra eller til. Hva er vitsen med å gå i kirka eller be?

Om gud er god og allmektig, hvorfor lar han mennesker som ikke har gjort noe galt lide seg gjennom ett liv i helvete, men lar "onde" mennesker leve ett liv med goder?

Tror gud bare er noe tull =p

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har gitt menneskene fri vilje, og griper derfor ikke inn under noen omstendigheter.

Det er opp til oss selv å klare oss i denne verdenen, og ondskapen er det kun menneskene som lager...

Hva med alle de som lider pga. skaperverket? Tsunami? Malaria? Svartedauen? Ikke menneskeskapte, men de går på uskyldige mennesker som lider og dør takket være det Gud har skapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Nei Gud er bare en unnskylding mennesker bruker fordi de ikke vil innrømme at den eneste ondskap som eksisterer er mennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...