Gå til innhold

Diett iht. statens reiseregulativ


Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Skal reise i Norden for å holde kurs og lurer på: Hvordan regner man diettpenger ihht. statens satser?

Jeg skal overnatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s
Skal reise i Norden for å holde kurs og lurer på: Hvordan regner man diettpenger ihht. statens satser?

Jeg skal overnatte.

Å, når skal du det? *går og spør noen som vet ang satsene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revetispa: Men hvordan regnes det da+ Hvis man f.eks. skal til Finland, så står det Natt: 1390,- Kost: 530,-.

Får jeg da 1390,- + 530,- pr. døgn???

Mulig jeg er helt teit nå, men jeg har alltid dratt hjem samme dag når jeg tidligere har vært utenlands med jobben.

Embla S:I begynnelsen av mars, sannsynligvis. Æsj, vil helst ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til reglene:

http://odin.dep.no/aad/norsk/regelverk/rut...k000-b-n-a.html

1390,- skal dekke overnattingen, dvs. at bor du på et rimeligere hotell så beholder du ekstrapengene. For kost må du trekke fra hvis du får frokost eller andre måltid, det er beskrevet hvordan du skal regne på det. Dersom du er borte i over 6 timer inn i kommende døgn får du et døgn med kost ekstra. Dvs. hvis du reiser kl. 0600 mandag og kommer hjem etter 1200 onsdag får du kostpenger for 3 døgn.

Komplisert?? Jepp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fått ekstra penger hvis jeg har bodd på hotell som har kostet mindre enn taksten. Er dette også vanlig i private bedrifter? Der hvor jeg jobber følges statens satser, men det er bare på diett.

Jeg har bodd noen netter på enkle pensjonater/hoteller i småbyer i Europa. Dersom jeg kan cashe ut differansen er det faktisk ganske mye penger ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at et kostdøgn starter når reisen starter. Hvis jeg f.eks. starter reisen søndag kl. 1515 og kommer hjem torsdag kl. 2130 så utgjør det 4 døgn 6 timer 15 minutter - dvs. 5 kostdøgn ettersom jeg er over 6 timer i det siste døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått ekstra penger hvis jeg har bodd på hotell som har kostet mindre enn taksten. Er dette også vanlig i private bedrifter? Der hvor jeg jobber følges statens satser, men det er bare på diett.

Jeg har bodd noen netter på enkle pensjonater/hoteller i småbyer i Europa. Dersom jeg kan cashe ut differansen er det faktisk ganske mye penger ..

Jeg jobber i en privat bedrift, og vi får bare diett.

Da jeg jobbet i staten fikk jeg både diett og nattillegg, unntatt da jeg var på universitetet - mener å huske at der dekket de 60% av statens satser. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått ekstra penger hvis jeg har bodd på hotell som har kostet mindre enn taksten. Er dette også vanlig i private bedrifter?

Satsene er ikke noe som private bedrifter er tvunget til å følge, men mange bruker det som rettledning for sine egne reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får nattillegg eller ikke er avhengig av følgende:

Ulegitimert nattillegg utbetales uten at vedkommende arbeidstaker behøver å redegjøre for hvor overnatting har funnet sted. Ved overnatting på hotell etter regning faller nattillegget bort. Det kan bare utbetales ett nattillegg for en og samme natt, men er det nødvendig med overnatting to steder samme natt, dekkes dette etter regning.

DVS Hvis arbeidsgiver betaler hotellregningen din så får du ikke nattillegg. Hvis du selv betaler får du nattillegg, men ikke dekket faktiske utgifter til overnatting. Noen betaler også kost og losji etter regning (dvs du legger ut og får tilbake pengene mot kvitteringer ved reisens slutt).

Jeg sitter med reiseoppgjøret hos oss hver måned og får dette spørmålet stadig vekk.

Merk at dette gjelder staten, dvs at alle statlige "etater" må følge denne. De har også elektronisk reiseregning som skal brukes. Kommuner og fylkeskommuner kan velge å bruke dette. Statens satser er minimumssatser og blir innberettet men er ikke skattepliktige. Hvis du får dekket utover dette så blir alt utover statens satser å regne som inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "krevd" som ett minimum å få betalt etter statens satser de gangene jeg har vært ute å reist med jobben og jeg må fikse overnatting og slikt selv.

Når jobben bestiller og betaler hotell direkte, så har jeg enten fått diett-penger til middag og lunsj dersom jeg ikke spiser på hotellet, spiser jeg på hotellet så spiser jeg det jeg ønsker og setter det på rommet, har da ikke fulgt bestemte satser.

Jeg har også fått betalt overnatting når jeg reiser med jobben og velger å bo privat, da får jeg overnatting etter statens satser + kost.

Det var privat firma jeg jobbet i når jeg hadde det slik, og det var endel reisevirksomhet.

Blir jeg sendt ut slik igjen, så vil jeg kreve det samme, om det ikke er normalt for firmaet, så får vi diskutere oss frem til en løsning som passer for begge, under statens satser passer ikke meg, så da blir det reise eller ikke reise. (kommer selvsagt an på hvor mye jeg ønsker reisen selv også. og dersom du egentlig ikke vil, som jeg fikk litt følelsen av, så KREV å få etter statens satser!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Fra og med 2008 innføres det en plikt for arbeidstaker til å dokumentere faktiske losjiutgifter, slik at en eventuell forskjell mellom nattillegget og faktiske utgifter skattlegges. Skattefritaket for nattillegg vil dermed være begrenset til faktisk pådratte utgifter til losji. Arbeidsgiver kan fremdeles utbetale nattillegg etter sats (og få fradrag for dette), men arbeidstaker må betale skatt på differansen mellom nattillegget og de faktiske utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...