Gå til innhold

Hærverk - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt knust av det som har skjedd. Klarer nesten ikke tenke på noe annet. Om noens annen datter på 8 år hadde gjort noe slikt, ville jeg tenkt: Oppdra ungen din!!! Og så skjer det plutselig oss selv... Føler at jeg har feilet helt.<br />Men må legge til at jeg ALDRI har hatt sånne problemstillinger med henne tidligere. Hun er omtalt som snill og samvittighetsfull - og det er hun virkelig. Men tydeligvis - hun har ikke skjønt hva hun faktisk holdt på med, når det gjelder denne bilen.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde min datter gjort noe slikt,hadde jeg brukt hennes sparepenger til å betale for skaden.

Barn på 8 år burde være store nok til å skjønne at slikt gjør man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og 2 venninner har fullstendig ødelagt en bil som sto på parkeringsplassen ved skolen. De har rispet opp hele bilen med stein.

Jeg er sjokkert, lei meg og redd. Hva får jenter på 8 år til å gjøre sånt noe?!

Foruten alt det andre som følger med, så får vi foreldre nå hvert vårt utlegg på flere titalls tusen kroner. Men pengene er nå én ting - verre er det at de ikke skjønte konsekvensene av slike handlinger.

Har noen hørt om noe lignende? Anonymous poster hash: a690e...15f

Min lillesøster og venninen hennes "tegnet" på bilen til veninnens far med stein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende mange som er for straff av barn!

Å få barna til å føle seg som dritt er ikke med på å danne grunnlag for god oppførsel senere, tvert imot vil jeg si.

Man kan utmerket godt lære barna sine riktig fra galt ved å KOMMUNISERE med de på en måte som ikke inneholder enorm skuffelse, straff eller avvisning.

Vi har alle vært drittunger og gjort jævli mye dumt, men du føler deg ikke særlig høy i hatten av å bli straffet og gjentatt bli fortalt hvor skuffende man er.

Syns det er tragisk å lese at voksne mennesker unner en jentunge å få svi for noe hun har gjort galt.

Jeg hadde ønsket mine unger å føle sympati med bileier, og heller snakke om hvordan hun hadde opplevd det dersom noe kom og knuste hennes iPad f.eks. Som tydeligvis betyr halve verden for henne.

Å få ungen til å reflektere og få kontakt med følelsene omkring situasjonen må vel være hundre ganger mer effektivt...

Og dere er sjokkert over hvorfor barn gjør som de gjør?

Anonymous poster hash: 95b28...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som uttaler seg her uten å ha peiling. Har vært i møte med skolen og eier av bilen nå. Eier har snakket med sitt forsikringsselskap, som kommer til å dekke det aller meste, med unntak av egenandel på kr. 13.000 (som vi, som foreldre til barna som gjorde det) selvfølgelig dekker. Han sier at han ikke får noe bonustap på en slik skade, og da tar han det like gjerne via sin forsikring. Hans selskap kommer imidlertid til å kontakte våre forsikringsselskaper, og søke "regress" - dvs. tilbakebetaling via vår innbo-forsikring i LO-favør.<br />Så sånn blir det visst. Det viktigste for meg, er at eier får dekket alt av utgifter. Så må man selvfølgelig gå via de kanaler man kan for å få økonomisk hjelp, er jo tross alt en grunn til at man har forsikringer. Selskapet sa at de hadde vært borti mange lignende tilfeller, og at det er blant de ting som forsikringer skal dekke.<br />I helga skal jeg og min datter kjøpe blomster. Hun skal få legge oppsparte penger i en konvolutt - og vi skal besøke bileier og be om unnskyldning for det hun har gjort.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Herlig! Applaus til dere for en helt korrekt, ærlig og voksen håndtering av saken. Unger gjør dumme ting fordi de ikke alltid klarer å tenke konsekvenser (det er nettopp derfor de er unger), men det blir som regel fornuftige folk av dem likevel. I mellomtiden er det fantastisk at de har skikkelige foreldre som tar ansvar.

Anonymous poster hash: 98475...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min datter gjort noe slikt,hadde jeg brukt hennes sparepenger til å betale for skaden.

Barn på 8 år burde være store nok til å skjønne at slikt gjør man bare ikke.

Jeg er uenig.

Barna forsto nok at de gjorde noe de ikke skulle. Men for dem var nok ikke dette mer alvorlig enn om de hadde tegnet på bilen med fargestifter som hadde gått av i vann.

Det er sånt barn gjør. Og det er derfor forsikringsselskapet dekker det. Og det er derfor vi har en kriminell lavalder.

Anonymous poster hash: 0a3da...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindre unger ja,kan finne på sånt tull.Men unger i skolealder burde vite bedre. En skal snakke med ungene om det som har skjedd,men hvis det ikke får noen konsekvenser for de,lærer de ikke.

Og da kan de finne på å gjøre det igjen.

Min datters mobil ble stjålet en dag,og hun som stjal den måtte komme til oss og levere den tilbake.Forhåpentligvis så lærte hun noe av det,og ikke gjør det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Datteren min får konsekvenser som svir. Alt av hyggelige aktiviteter er avlyst denne uken. IPAD er inndratt - og tv kan hun glemme hele denne uken. Så får vi se strategien for neste uke - og fremover. Hun skal selv få stille opp hos bileier, og be om unnskyldning for det hun gjorde.<br />De har ingen forklaring på hvorfor de gjorde det. Virker som de ikke har skjønt helt alvorligheten, før etterpå. Tror de ble dratt med i leken, påvirket av hverandre.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Bare for uken ? Hva med skjermfritt halvår ? (altså ikke mobil, ipad, tv osv) Da får de ro i hodene sine til å reflektere over hva de har gjort, i stedet for at de blir underholdt og ikke tenker på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende mange som er for straff av barn!

Å få barna til å føle seg som dritt er ikke med på å danne grunnlag for god oppførsel senere, tvert imot vil jeg si.

Man kan utmerket godt lære barna sine riktig fra galt ved å KOMMUNISERE med de på en måte som ikke inneholder enorm skuffelse, straff eller avvisning.

Vi har alle vært drittunger og gjort jævli mye dumt, men du føler deg ikke særlig høy i hatten av å bli straffet og gjentatt bli fortalt hvor skuffende man er.

Syns det er tragisk å lese at voksne mennesker unner en jentunge å få svi for noe hun har gjort galt.

Jeg hadde ønsket mine unger å føle sympati med bileier, og heller snakke om hvordan hun hadde opplevd det dersom noe kom og knuste hennes iPad f.eks. Som tydeligvis betyr halve verden for henne.

Å få ungen til å reflektere og få kontakt med følelsene omkring situasjonen må vel være hundre ganger mer effektivt...

Og dere er sjokkert over hvorfor barn gjør som de gjør?

Anonymous poster hash: 95b28...f44

Bla bla bla... sy prinsesseputer du under armene dems.

Anonymous poster hash: 0219f...111

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Applaus til dere for en helt korrekt, ærlig og voksen håndtering av saken. Unger gjør dumme ting fordi de ikke alltid klarer å tenke konsekvenser (det er nettopp derfor de er unger), men det blir som regel fornuftige folk av dem likevel. I mellomtiden er det fantastisk at de har skikkelige foreldre som tar ansvar.

Anonymous poster hash: 98475...886

Helt enig, flott av ts !

Anonymous poster hash: 0219f...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjokket over det min datter hadde gjort, handlet jeg raskt og håndterte dette så riktig som jeg kunne der og da. I ettertid ser jeg hvor viktig og riktig det er å sette paralell mellom straff og det hun har gjort. Egentlig så tenker jeg idag, at det å ta fra henne Ipad og tv i en uke, ikke har en paralell til saken. Det er ikke en naturlig konsekvens. Men - å selge den for å ha penger til å gjøre opp - det er mye mer naturlig. Men nå har vi altså sagt at det ikke blir tv og Ipad i 1 hel uke, og da må vi stå for det. Dessuten så har det hatt en VELDIG god konsekvens: Jenta mi har fått tid til å tenke og reflektere over det hun har gjort - og vi har hatt mange samtaler. Så helt feil ble det ikke.<br />Selvsagt har jeg også pratet mye med henne om hvordan det måtte være for bileieren, som kom og hentet en ødelagt bil. Hvor lei seg han må være, som må kjøre rundt med en slik bil til jobb og i butikken. Har prøvd å fortelle hvordan jeg og pappa ville føle det dersom noen gjorde noe slikt med vår bil.<br />Og vi har snakket mye om dette med å si nei i lignende situasjoner senere, kjenne på magefølelsen, og varsle de voksne. Både i situasjoner der det er ting og mennesker involvert. Jeg har hatt mange samtaler tidligere, hvor vi har snakket om dette med å stå opp for en person som blir ertet eller plaget av andre. Men dette med å ødelegge ting har ikke vært i min villeste fantasi at hun skulle finne på. Trodde de var altfor store for dette nå! Hun har dessuten vært et av disse såkalte "snille" barna, som ikke fant på slikt. Har fått flere telefoner fra mødre til unger i klassen til datteren min, som har gitt sin støtte og uttrykt overraskelse over at hun ble med på noe slikt.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...