Gå til innhold

Hærverk - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen jurist. Men syns det høres voldsomt ut om dere må ut med 60.000.

Jeg tror loven sier noe om at barn under 18, ikke kan stilles ansvarlig. Men at foreldrene kan. Men her går drt veldig mye på skjønn tror jeg, hadde barna vært 16, tror jeg saken ville vært mer opplagt, da måtte foreldre stilt opp. For da forventes det at barna har skjønt hva de har gjort. Men når de er 8, så ser de ikke helt konsekvensene.

Jeg tenker at de ikke forstår hva det vil si å ripe opp lakken, at de ikke tenker hvor dyrt det faktisk er å reparere det. Kanskje tenker de at det bare er å ta en malekost og male bilen på nytt en ettermiddag?

Og skolen har også ett ansvar siden det skjedde der, hadde antagelig vært annerledes om barna gjorde dette mens de lekte rett utenfor huset til ts?

Og har dere hørt hva forsikringsselskapet sier?

Anonymous poster hash: 0a3da...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må kanskje kontakte forsikringsselskapet vårt, da, og finne ut om det er noe å hente der.

Anonymous poster hash: a690e...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bileier forsikring? Mener også at det er begrenset oppad til et visst beløp dere kan kreves for (5000?), men bileier tar jo uansett dette med forsikringen sin, og så blir det håndtert derfra.

Men bra at dere lærer henne konsekvenser, uavhengig hvor mye dere må betale, så er det bra at hun lærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt forsikringsselskapet deres ja, men jeg synes det er tåpelig å prøve å vri seg unna å betale bileieren for skaden deres unger har gjort. Den stakars bileieren er jo totalt uskyldig i dette og det er ikke greit at h*n selv må betale for skadene når det er deres (ungenes) feil.



Anonymous poster hash: 56c0b...023
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt forsikringsselskapet deres ja, men jeg synes det er tåpelig å prøve å vri seg unna å betale bileieren for skaden deres unger har gjort. Den stakars bileieren er jo totalt uskyldig i dette og det er ikke greit at h*n selv må betale for skadene når det er deres (ungenes) feil.

Anonymous poster hash: 56c0b...023

Det er ikke å vri seg unna å la det gå gjennom de rette kanalene. Man er ikke pliktig for mer enn 5000. Resten får bileier dekker gjennom forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt forsikringsselskapet deres ja, men jeg synes det er tåpelig å prøve å vri seg unna å betale bileieren for skaden deres unger har gjort. Den stakars bileieren er jo totalt uskyldig i dette og det er ikke greit at h*n selv må betale for skadene når det er deres (ungenes) feil. Anonymous poster hash: 56c0b...023

Kan ikke se at de har prøvd å skyve regninga over på bileier.

Anonymous poster hash: 0a3da...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må le litt, KUN fordi at jeg som 5-åring gjorde det samme med en venninne med vår bil da vi ble hentet i barnehagen. Men motivet var at vi ville pynte opp den ellers så kjedelige, røde bilen med å tegne på den (les: ripe den opp med stein). Ingen slem agenda altså, men dyre deg jeg var lei meg da dette ikke ble veldig godt mottatt. Konsekvensene er jeg enige i, og det å selge ipaden syns jeg kan være en god idé, mest som bidrag fra barnets side, og ikke nødvendigvis som straff i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min får konsekvenser som svir. Alt av hyggelige aktiviteter er avlyst denne uken. IPAD er inndratt - og tv kan hun glemme hele denne uken. Så får vi se strategien for neste uke - og fremover. Hun skal selv få stille opp hos bileier, og be om unnskyldning for det hun gjorde.<br />De har ingen forklaring på hvorfor de gjorde det. Virker som de ikke har skjønt helt alvorligheten, før etterpå. Tror de ble dratt med i leken, påvirket av hverandre.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Dette er nok det mest effektive, og kudos for det.

Det å se reaksjonen hos eieren av objektet som er skadet, er nok en mye bedre "straff" enn både beslag av iPad og tv-nekt.

Lykke til! :vin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er lurt å snakke med foreldrene til den andre ungen om hvordan denne blir straffet. Tipse de om at dere skal selge ipaden og at ungen må si unnskyld til bileier, så gjør kanskje de det samme. For å unngå at den ene ungen ikke får noe straff, mens den andre får hard straff.



Anonymous poster hash: a429a...edd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje ikke sammenlignes, men da jeg var 4 klippet jeg i stykker pappas favorittgenser. Sa til pappa att han måtte sette seg ned og se hva jeg hadde lært, stilte meg opp og klippet store hull. Jeg husker det enda godt. Var over hodet ikke for å være slem. Men 8 åringer bør etter min mening skjønne att det ikke er rett. Er lett å bli dratt med på "leken" men konsekvensene bør være større enn om de var i barnehagealder

Anonymous poster hash: 83850...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å vri seg unna å la det gå gjennom de rette kanalene. Man er ikke pliktig for mer enn 5000. Resten får bileier dekker gjennom forsikring.

Ham eier får det dekket gjennom sin forsikring, men han vil jo i såfall tape bonus på det, og er det egentlig riktig, så lenge han overhode ikke er skyld i det selv?

Anonymous poster hash: e3a7e...724

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham eier får det dekket gjennom sin forsikring, men han vil jo i såfall tape bonus på det, og er det egentlig riktig, så lenge han overhode ikke er skyld i det selv?

Anonymous poster hash: e3a7e...724

Om det er skolen, foreldrenes eller eiers forsikring vet jeg ingenting om, poenget er at foreldrene skal dekke 5000, forsikring resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham eier får det dekket gjennom sin forsikring, men han vil jo i såfall tape bonus på det, og er det egentlig riktig, så lenge han overhode ikke er skyld i det selv?

Anonymous poster hash: e3a7e...724

Man skal ikke ha bonustap på denne typen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke ha bonustap på denne typen skade.

Men det får man, jeg snakker av erfaring! Og sånn må det jo også være, ellers kan man jo alltid si til forsikringsselskapet at "det var ikke min skyld", så vil man alltid slippe bonustap samme hva slags skade man melder inn.

Anonymous poster hash: e3a7e...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha bonustap på denne typen skade.

Man får et kjempetap, har opplevd å få bilen min angrepet av en hest, eier betalte for skadene, men bonustapet måtte jeg selv handtere i noen år. DritSURT.

Anonymous poster hash: 71568...466

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en annen person som har forårsaket skadene skal ikke eier ta det på sin forsikring, nettopp på grunn av at skadene et påført av andre og fører til bonustap for eier. Hvis dere ikke får deres forsikring til å dekke det er dere pent nødt til å få skolen til å ta delansvar eller dekke skaden av egen lomme. Han kan kreve skaden dekket uten å gå gjennom sitt forsikringsselskap. Det er som å bli påkjørt av andre, når du vet hvem som gjorde det og skyld er avklart, så må du ikke selv ta det på din forsikring.

Anonymous poster hash: 45420...45a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange som uttaler seg her uten å ha peiling. Har vært i møte med skolen og eier av bilen nå. Eier har snakket med sitt forsikringsselskap, som kommer til å dekke det aller meste, med unntak av egenandel på kr. 13.000 (som vi, som foreldre til barna som gjorde det) selvfølgelig dekker. Han sier at han ikke får noe bonustap på en slik skade, og da tar han det like gjerne via sin forsikring. Hans selskap kommer imidlertid til å kontakte våre forsikringsselskaper, og søke "regress" - dvs. tilbakebetaling via vår innbo-forsikring i LO-favør.<br />Så sånn blir det visst. Det viktigste for meg, er at eier får dekket alt av utgifter. Så må man selvfølgelig gå via de kanaler man kan for å få økonomisk hjelp, er jo tross alt en grunn til at man har forsikringer. Selskapet sa at de hadde vært borti mange lignende tilfeller, og at det er blant de ting som forsikringer skal dekke.<br />I helga skal jeg og min datter kjøpe blomster. Hun skal få legge oppsparte penger i en konvolutt - og vi skal besøke bileier og be om unnskyldning for det hun har gjort.

Anonymous poster hash: a690e...15f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Mange som uttaler seg her uten å ha peiling. Har vært i møte med skolen og eier av bilen nå. Eier har snakket med sitt forsikringsselskap, som kommer til å dekke det aller meste, med unntak av egenandel på kr. 13.000 (som vi, som foreldre til barna som gjorde det) selvfølgelig dekker. Han sier at han ikke får noe bonustap på en slik skade, og da tar han det like gjerne via sin forsikring. Hans selskap kommer imidlertid til å kontakte våre forsikringsselskaper, og søke "regress" - dvs. tilbakebetaling via vår innbo-forsikring i LO-favør.<br />Så sånn blir det visst. Det viktigste for meg, er at eier får dekket alt av utgifter. Så må man selvfølgelig gå via de kanaler man kan for å få økonomisk hjelp, er jo tross alt en grunn til at man har forsikringer. Selskapet sa at de hadde vært borti mange lignende tilfeller, og at det er blant de ting som forsikringer skal dekke.<br />I helga skal jeg og min datter kjøpe blomster. Hun skal få legge oppsparte penger i en konvolutt - og vi skal besøke bileier og be om unnskyldning for det hun har gjort.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Høres ut som som om dere har kommet frem til en god løsning, hvor også datteren deres merker at det svir litt å ødelegge andres ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som uttaler seg her uten å ha peiling. Har vært i møte med skolen og eier av bilen nå. Eier har snakket med sitt forsikringsselskap, som kommer til å dekke det aller meste, med unntak av egenandel på kr. 13.000 (som vi, som foreldre til barna som gjorde det) selvfølgelig dekker. Han sier at han ikke får noe bonustap på en slik skade, og da tar han det like gjerne via sin forsikring. Hans selskap kommer imidlertid til å kontakte våre forsikringsselskaper, og søke "regress" - dvs. tilbakebetaling via vår innbo-forsikring i LO-favør.<br />Så sånn blir det visst. Det viktigste for meg, er at eier får dekket alt av utgifter. Så må man selvfølgelig gå via de kanaler man kan for å få økonomisk hjelp, er jo tross alt en grunn til at man har forsikringer. Selskapet sa at de hadde vært borti mange lignende tilfeller, og at det er blant de ting som forsikringer skal dekke.<br />I helga skal jeg og min datter kjøpe blomster. Hun skal få legge oppsparte penger i en konvolutt - og vi skal besøke bileier og be om unnskyldning for det hun har gjort.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Jeg synes dere takler dette veldig bra og det med at datteren deres personlig får treffe bileier tror jeg sannsynligvis vil gjøre det største inntrykket på henne. En ting er å gjøre andre urett på noen som helst måte, men noe helt annet er å faktisk personlig måtte møte dem man gjorde urett mot. Jeg stjal en lipgloss av en klassevenninne i tidlig barneskolealder som mamma oppdaget på kvelden ved sengetid. Da hun fant ut at den var stjålet ringte hun straks mammaen til hun jeg hadde stjålet den fra og spurte om hun fremdeles var våken. Hun satte meg i bilen og jeg måtte pent gå inn å levere den tilbake med en unnskyldning. Det gjorde et enormt inntrykk på meg, bare det at jeg hadde gjort noe som var "slemt" nok til å dra ut på kvelden når jeg egentlig skulle vært i seng og ikke minst skammen jeg følte av å personlig måtte levere den tilbake. Men det funket som faen for aldri siden har jeg stjålet noe eller gjort noe som sørget for at jeg havnet i en tilsvarende situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og 2 venninner har fullstendig ødelagt en bil som sto på parkeringsplassen ved skolen. De har rispet opp hele bilen med stein.

Jeg er sjokkert, lei meg og redd. Hva får jenter på 8 år til å gjøre sånt noe?!

Foruten alt det andre som følger med, så får vi foreldre nå hvert vårt utlegg på flere titalls tusen kroner. Men pengene er nå én ting - verre er det at de ikke skjønte konsekvensene av slike handlinger.

Har noen hørt om noe lignende? Anonymous poster hash: a690e...15f

Vel, jeg tror nok det er greitt at barna (som er mer enn gamle nok til å burde vite bedre) møter konsekvenser.

Først må dere foreldre sette dere ned og formidle hvor skuffet dere er over at de kunne finne på å gjøre noe slikt. Deretter må det formidles at hver eneste krone skal gå fra jentenes lomme. Bursdagspenger, julegaver, ukeslønn, ev. lønn fra fremtidige sommerjobber ++.

Og det er viktig å formidle at det faktum at de skal betale for skaden ikke er en straff, men en konsekvens. Den ville kommet deisende uavhengig av om skaden var gjort med vilje eller ikke. For alle handlinger har en konsekvens, og den kan ingen, verken barn eller voksne, vri seg unna.

Deretter ville jeg nok vurdert straff. Og om de trenger det avhenger av deres reaksjon på deres skuffelse.

Anonymous poster hash: 32199...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...