Gå til innhold

Hærverk - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter og 2 venninner har fullstendig ødelagt en bil som sto på parkeringsplassen ved skolen. De har rispet opp hele bilen med stein.

Jeg er sjokkert, lei meg og redd. Hva får jenter på 8 år til å gjøre sånt noe?!

Foruten alt det andre som følger med, så får vi foreldre nå hvert vårt utlegg på flere titalls tusen kroner. Men pengene er nå én ting - verre er det at de ikke skjønte konsekvensene av slike handlinger.

Har noen hørt om noe lignende? Anonymous poster hash: a690e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ødela en PC ved å helle melk ned i den da jeg var ca. 8 år, og skjønte vel ikke helt konsekvensene av hva jeg gjorde... Jeg har ikke blitt en "forbryter" som voksen. Det går nok helt fint (for uten pengene da, som du sier)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest til nyttår. Ingen fritidsaktiviteter, ingen bursdagsbesøk, ikke ut å leke etter skolen.



Anonymous poster hash: 1dc1b...445
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vil gjerne tenke at åtteåringer er store nok til å forstå at SLIKE pøbelstreker gjør man bare ikke.

Men etter å ha sett hvordan samfunnet duller med unger, syr puter under armene på dem, fratar unger ansvar og ikke gir konsekvenser for fei oppførsel. Ja da blir det slik.

OBS jeg påstår ikke at TS ikke har oppdratt sitt barn, men at samfunnet til en viss grad tillater slik og da blir hennes barn med i dragsuget.

Gi ungen konsekvenser som virkelig svir.



Anonymous poster hash: 7fb55...cd4
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min får konsekvenser som svir. Alt av hyggelige aktiviteter er avlyst denne uken. IPAD er inndratt - og tv kan hun glemme hele denne uken. Så får vi se strategien for neste uke - og fremover. Hun skal selv få stille opp hos bileier, og be om unnskyldning for det hun gjorde.<br />De har ingen forklaring på hvorfor de gjorde det. Virker som de ikke har skjønt helt alvorligheten, før etterpå. Tror de ble dratt med i leken, påvirket av hverandre.

Anonymous poster hash: a690e...15f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min får konsekvenser som svir. Alt av hyggelige aktiviteter er avlyst denne uken. IPAD er inndratt - og tv kan hun glemme hele denne uken. Så får vi se strategien for neste uke - og fremover. Hun skal selv få stille opp hos bileier, og be om unnskyldning for det hun gjorde.<br />De har ingen forklaring på hvorfor de gjorde det. Virker som de ikke har skjønt helt alvorligheten, før etterpå. Tror de ble dratt med i leken, påvirket av hverandre.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Selg tv og ipad og gi pengene til bileier

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med de andre, selg ipaden hennes og be henne gi pengene til bileieren, fra sin hand til eierens. Som bileier hadde jeg satt helt sykt pris på det, da hadde jeg sett at du som forelder virkelig tok tak i dette og straffet hardt. Jeg hadde tatt jentungen i handa og takket henne for at hun gjorde opp for seg på den måten. Resten av pengene får dere ta over konto osv.



Anonymous poster hash: 71568...466
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette med å selge IPADen er en kjempeidé. Snakka med pappa´n nå nettop, han var helt enig. Den er splitter ny, hun elsker den, så dette vil garantert svi.

Anonymous poster hash: a690e...15f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg og pappaen hennes all ære for at dere virkelig gir henne konsekvenser som hun merker og ikke duller og unnskylder. Bøyer meg i støvet :-)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros til dere for at dere lar dette få konsekvenser! :takke:



Anonymous poster hash: bdfc3...5a7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Vil bare gi deg og pappaen hennes all ære for at dere virkelig gir henne konsekvenser som hun merker og ikke duller og unnskylder. Bøyer meg i støvet :-)

Helt enig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke de første som har gjort dette, ei heller de siste... All ære til dere for at dere tar dette på alvor.

Har dere sjekket om dere har forsikringer som kan dekke dette? Mener å ha hørt om noen som dekket dette via enten bilforsikring eller annen forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og 2 venninner har fullstendig ødelagt en bil som sto på parkeringsplassen ved skolen. De har rispet opp hele bilen med stein.

Jeg er sjokkert, lei meg og redd. Hva får jenter på 8 år til å gjøre sånt noe?!

Foruten alt det andre som følger med, så får vi foreldre nå hvert vårt utlegg på flere titalls tusen kroner. Men pengene er nå én ting - verre er det at de ikke skjønte konsekvensene av slike handlinger.

Har noen hørt om noe lignende? Anonymous poster hash: a690e...15f

Det er vel begrenset hvor mye penger dere må ut med, 5 eller 10 000. Resten tar vel forsikringsselskapet til bileier seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde dette i Sfo/skole tiden, vil jo skolen/Sfo stå ansvarlig for å ikke ha passet på barna.

Om eier anmelder det, vil dere bli kalt inn til konfliktråd, og da bli enige om hvordan det løses.

Det er et maks beløp på 5000kr

Legger ved en link

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article542297.ece

At barn gjør sånne ting er ikke noe nytt. De tenker ikke på konsekvenser det vil ha. De tenker at det er gøy.

Vil tippe at hun angrer og fått seg en dyr lærdom

Anonymous poster hash: 14ceb...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endelig. Idag våknet en liten jente på 8 år, og var oppriktig lei seg. Det var det jeg ventet på. I går så vi ingen reaksjon. Da kan jeg iallfall tro på at dette skal være godt for noe. Ingen gratis lærdom, men derimot en dyrekjøpt en.<br />Anonym Bruker skriver at skolen skal stå ansvarlig. Det skjedde i friminuttene på skolen. Men gjelder dette økonomisk? Bileier har nå funnet ut at skaden vil koste 60.000 kr. å reparere.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun lei seg for hva hun har gjort eller er det konsekvensene som gjør henne lei seg?

Jeg er lei meg fordi jeg har ødelagt en annens eiendom VS. Jeg er lei meg fordi jeg ikke har Ipad.

Sjekk med forsikringsselskap ang, hvem som har ansvar når det skjedde i skoletiden. Jeg vil tro at ditt selskap vil hjelpe deg med å få skolen til å ta ansvaret.



Anonymous poster hash: 7fb55...cd4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vert igjennom en sak. Det var hærverk, men ikke på bil. Saken ble politianmeldt. Den overførtes til et konfliktråd og henlagt hos politiet pga alder på barna.

Det var 2 barn som var med på dette. Her delte de på kostnaden sammen med skolen.

Skolen tok ansvar siden det skjedde i skole tiden.

Ta en prat med skolen. Dette er hel sikkert ikke noe nytt for de

Anonymous poster hash: 14ceb...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette med å selge IPADen er en kjempeidé. Snakka med pappa´n nå nettop, han var helt enig. Den er splitter ny, hun elsker den, så dette vil garantert svi.

Anonymous poster hash: a690e...15f

Nå har ikke jeg noen straffefetisj, og jeg er ikke enig med dette å selge ipadn bare for å straffe så det svir, men jeg synes det er en god ide å selge ipadn fordi da blir hun på en måte med å betale selv, og hun lærer kostnaden av verdier.

Derfor synes jeg ikke du skal kommunisere salget av Ipadn som straff, men kommunisere Ipad-salget som hennes bidrag til å dekke kostnadene hun har påført familien. Si at dere måtte selge den for å skaffe penger til å betale for det hun har gjort.

For øvrig mener jeg å huske at foreldreansvaret rent lovmessig er betydelig lavere enn de 60 000 bileier har taksert skaden til.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...