Gå til innhold

4 åring som tråkket på snegle!


Allegodetinger3

Anbefalte innlegg

Idag tråkket min 4 år gamle gutt på en snegle så den ble most! Jeg ble så skuffet og sint og viste det tydelig foran han. Han begynte å gråte selvfølgelig. Jeg forklarte,som jeg har forklart før, at vidreper ikke uskyldige innsekter. Han som alltid er så søt og snill! Overreager jeg? Jeg ser liksom for meg en mini psykopat og blir veldig engstelig faktisk! Men jeg vet jeg er veldig sensitiv og gråt nesten da jeg måtte drepe en liten fisk hvor kroken satt fast!! Kan jeg gjøre vondt verre ved å reagere sånn på slike ting!! Jeg er veldig usikker på dette!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han gjør det med vilje hadde jeg også reagert. Har med en generel holdning overfor dyr generelt, da spiller det ingen rolle om det er en flue eller en hund.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra å lære de små at man ikke dreper noe levende vesen kun for moro skyld, men det høres ut som du overreagerer en smule. Målet er at poden ikke gjør dette, ikke at han får nervesammenbrudd om han skulle komme til å tråkke på en maur. De fleste har en periode før empatien er helt på plass hvor det er kjekt å se "hva skjer hvis jeg gjør dette", 99% av disse er ikke psykopater.



Anonymous poster hash: aaf8c...b87
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han gjorde det med vilje, er det greit å reagere. Unger må faktisk lære empati fra noen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreper alt av edderkopper som kommer inn i huset.. er jeg psykopat? Jeg har iallfall edderkoppskrekk :dry: Skal være enig i at man kan lære barn at man ikke skal gå å drepe alt insekt de ser. jeg dreper selvsagt ikke edderkopper ute. Men jeg synes du reagerer en smule.



Anonymous poster hash: 7c54d...eda
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror faktisk han gjorde det med vilje! Han sa at hver gang han fant en snegle så tråkket vennen hans på den og nå ville han ta igjen og tråkket på den vennen hans fant! De var på tur og jeg tok følge på veien! Håper liksom dette er noe barn noen ganger gjør og at de kan lære at man ikke gjør sånt! Trenger ikke være tegn på at noe er galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk han gjorde det med vilje! Han sa at hver gang han fant en snegle så tråkket vennen hans på den og nå ville han ta igjen og tråkket på den vennen hans fant! De var på tur og jeg tok følge på veien! Håper liksom dette er noe barn noen ganger gjør og at de kan lære at man ikke gjør sånt! Trenger ikke være tegn på at noe er galt!

4 åringer tar nå gjerne etter det andre barn(og voksne) gjør

Jeg dreper også snegler, brune sådan. Det blir man jo oppfordret til å gjøre. Kanskje det er det kameraten til gutten din har sett andre voksne gjøre?

Anonymous poster hash: e2882...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn gjør sånt..... jeg gjorde sånt.... jeg elsker dyr i dag. du overreagerer. får da være grenser til hva man skal klikke for.



Anonymous poster hash: bdb05...762
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring tråkket i hjel en frosk i sommer. Da ble jeg sint og fortalte ham i klartekst hva jeg syntes om det. Det lærte han faktisk mye av. Når vi har sett smådyr og insekter siden har han sagt: "Man skal være snill med små dyr!" og jeg har også overhørt ham si det til andre barn.

Hvis det er kun denne ene episoden du baserer deg på ville jeg ikke fryktet at han er psykopat, jeg ville satt det på kontoen for dårlig impulskontroll. Det gjør i hvert fall jeg. Gjentar det seg, har man kanskje grunn til å vøre mer obs.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med så mange svar! Tusen takk- da slapper vi av med det!! Tror jo ikke han er en minispykopat da- det var litt tull! Men jeg må si jeg blir litt lei meg når han gjør sånt!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da. da kommer det til å begynne å regne.

men syns det er litt pussig at du plasserer han i ytterpunktene "alltid snill og grei" og til "minipsykopat" de fleste av oss befinner oss vel et sted på midten. :)

jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på utviklingspsykologi. slik at du lettere kan forstå, møte barnet ditt på det nivået det er.

Endret av spektralkatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag tråkket min 4 år gamle gutt på en snegle så den ble most! Jeg ble så skuffet og sint og viste det tydelig foran han. Han begynte å gråte selvfølgelig. Jeg forklarte,som jeg har forklart før, at vidreper ikke uskyldige innsekter. Han som alltid er så søt og snill! Overreager jeg? Jeg ser liksom for meg en mini psykopat og blir veldig engstelig faktisk! Men jeg vet jeg er veldig sensitiv og gråt nesten da jeg måtte drepe en liten fisk hvor kroken satt fast!! Kan jeg gjøre vondt verre ved å reagere sånn på slike ting!! Jeg er veldig usikker på dette!!

Snegler er da ikke insekter...

Anonymous poster hash: 75bb1...bdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iberiasnegler SKAL man drepe, men det er ikke så lett å forklare småbarn forskjellen.



Anonymous poster hash: 9e531...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan sei at det er greitt å trakke på brune snegler. Dei gjer veldig mykje skade, og høyrer ikkje til i Noreg.

Men ja, det er ein uting å drepe alle smådyr ein ser. Men det må han jo lære, og dette var jo første gong (?). Sett deg ned på huk, altså hans nivå, og forklar han istadengor neste gong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser liksom for meg en mini psykopat og blir veldig engstelig faktisk!

Om du overreagerer?

Nei, altså.... Vet ikke jeg....

Anonymous poster hash: a5e19...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten dro jeg meitemarker i to, tråkket på snegler og alt mulig annet som smågutter gjør. Da visste jeg ikke bedre, jeg kan ikke huske at jeg gjorde det for å plage dyret, jeg gjorde det vel rett og slett fordi det gikk an.

Jeg gjør ikke slikt i dag (jeg rydder selvsagt hagen for brunsnegler, men ikke fordi jeg synes det er gøy å drepe snegler).

Jeg stopper mine egne unger fra å skremme fugler (duer, måker, ender).osv. Jeg eskorterer insekter ut av huset istedenfor å skvise dem.

Jeg ville ikke blitt så sint på ham, med mindre du ser gleden lyse i øynene fordi dyret lider. Bare forklar at man ikke dreper ting for gøy, ikke noe å bli sint for nå gutten ikke vet bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å drepe snegler. Du overreagerte veldig. Og da kan ikke drepe en fisk? Er du vegetarianer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...