Gå til innhold

Dobbel dyne fra Ikea


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet at dyner fra Ikea har andre str. enn andre "vanlige" dyner, gjelder dette dobbel dynene og? Kan man bare kjøpe sengetøy fra Ikea viss man kjøper dobbelt dynen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt sikkert, men antakeligvis. IKEA bruker standard europeiske dyne- og putestørrelser, mens Norge og Albania (?) bruker en annen. Du vil nok måtte kjøpe sengetøyet på IKEA (eller et annet europeisk land) hvis du kjøper der, ja! (Det er i allefall hva jeg har blitt fortalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dyner fra Ikea har andre str. enn andre "vanlige" dyner' date=' gjelder dette dobbel dynene og? Kan man bare kjøpe sengetøy fra Ikea viss man kjøper dobbelt dynen da..[/quote']

2x2 eller 2x2.20 er norske mål. Dersom du kjøper 180x2 kan du få problemer med å finne sengtøy. Men jeg vet at ikea har 2x2.20 i hvertfall.

Putene i norge har mål 50x70 og de andre bruker vel 60x80 hvis jeg ikke tar helt feil. Sengestørrelsene er også annerledes på IKEA. Norske størrelser er 75x2 eller 90x2 eller 150x2 eller 180x2 Husk at ekstra lengde 2.20 også er norske mål. Ikea fører 160 som dobbeltseng i stede for 150, men 180 er både norsk og svensk mål.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEAs dobbeldyner har målene 2,20 x 2,40, og altså større enn norsk standard, så du må nok kjøpe sengetøy på IKEA (eller i utlandet) hvis du velger å kjøpe dyne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener likevel at ikea også har 2x2.20 - dette fordi jeg bruker den størrelsen selv og kjøper sengetøy på ikea, men kan jo være de bare har sengetøy og ikke dyner. Uansett - om du skulle ha en dyne på 2.20x2.40 er det ikke noe problem å bruke sengetøy i størrelsen 2x2.20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare 2,20 x 2,40 på IKEAs nettsider.

Uansett - om du skulle ha en dyne på 2.20x2.40 er det ikke noe problem å bruke sengetøy i størrelsen 2x2.20

Skjønner godt at det ikke gjør noe å kjøpe sengetøy som er litt større enn dyna, men det må jo være kjipt å ha sengetøy som er for lite... Klumpete og ekkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg har dyner fra ikea (vanlige, ikke dobbel) og puter fra ikea, og sengetøy fra ndre plasser i norge. Og gjett hva? det passer utmerket!

Forøvrig, innbiller dere dere at sengetøyet er like stort alt sammen?

Noen som har prøvd å legge to-tre dynetrekk av ulike typer og alder oppå vherandre for å måle? Det gjorde mamma (fordi hun skulle klippe av ett for meg, et som var laget for dyner type "ekstra lang") og det var over ti cm forskjell på dem. Vask, tøkr, trommel, bruk, alder, merke, hva vet jeg hva som var årsaken, men de var jo generelt sett kjøpt i standard størrelse og behandlet likt i mange år.... Så so what om dynene ikke er helt lik de norske? Det passer utmerket uansett er min erfaring i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyner fra ikea (vanlige, ikke dobbel) og puter fra ikea, og sengetøy fra ndre plasser i norge. Og gjett hva? det passer utmerket!

Forøvrig, innbiller dere dere at sengetøyet er like stort alt sammen?

IKEA-standard på enkeltdyner er 1,50 x 2,00 - altså 10 cm bredere enn norsk standard. For dobbeldyner er forskjellen 20 cm i både bredde og lengde - og vet du hva? Jeg innbiller meg faktisk at sengetøy sydd til en dyne på 2,00 x 2,20 er mindre enn et sengetøy sydd til en dyne på 2,20 x 2,40.

Hadde nok klaget hvis jeg hadde kjøpt sengetøy som var 20 cm for langt og 20 cm for bredt i forhold til det som stod på pakken, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For dobbeltdyner har jeg ingen erfaring, men med enkeltdyner, der det altså er ti cm, ja så PASSER vanlig sengetøy utmerket. Og det er altså bevist (for min del i alle fall) at det lett kan skille ti cm i lengden på helt vanlig sengetøy i skapet, så det overrasker meg ikke at det passer...

Men 20 cm, det blir jo litt mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare 2,20 x 2,40 på IKEAs nettsider.

Skjønner godt at det ikke gjør noe å kjøpe sengetøy som er litt større enn dyna, men det må jo være kjipt å ha sengetøy som er for lite... Klumpete og ekkelt...

Faktisk egentlig ikke. Ikke på så store dyner.

Hehe, nesten litt rart å diskutere slik som om det er så viktig. Men sengetøy er ofte ganske stort og jeg kunne faktisk tenkt meg å hatt mindre. Selv har jeg 2x2.20 og har kjøpt noen senklær som er for små fordi sånn er det, noen ganger er den størrelsen inne og andre ganger en annen. Merker faktisk ikke noe forskjell. Husk også at på en dobbeldyne som er lengre ene veien enn andre veien er det vanskelig å se hva som er opp og ned og få sengetøyet på rett vei - mange år siden jegsluttet å bry meg om det :) Det er ikke så nøye, med mindre det blir veldig stor forskjell selvfølgelig.

sant som fredagsbarn sier at 20 cm er mer - men dyna er også dobbel så stor, så derfor blir det ikke så mye mer likevel, ikke i forhold til dyna.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' nesten litt rart å diskutere slik som om det er så viktig.[/quote']

:Nikke:

Jeg er kanskje rar, men jeg synes det er grusomt hvis dyna krøller seg inni dynetrekket. Har f.eks prøvd å bruke vanlig sengetøy (2,0) på ekstra lang dyne (2,20) - det skulle bli 20 cm forskjell - og det funker IKKE for meg - blir klumpete og ikke komfortabelt i det hele tatt.

Vel vel - dette er jo ikke en så veldig big deal, akkurat. Men jeg tror at hvis jeg hadde kjøpt dobbeldyne på IKEA ville jeg også kjøpt sengetøyet der - ville ikke risikert å kjøpe for smått sengetøy - dobbeltsengetøy er gjerne ganske dyrt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt dobbeldyne og et par puter på Ikea. Dynen er 240 bred og 220 lang. Kjøpte to sengesett til på Ikea, så har ikke prøvd med noe annet (har ikke andre dobbeldyne sett fra tidligere). Putene vi kjøpte var 50x60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...