Gå til innhold

Betennelse etter fjernet visdomstann?


LadyStarlight

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt på nettet uten hell ang. betennelse etter man har fjernet en visdomstann. Jeg fjernet en retinert (underliggende) visdomstann i underkjeven for 3 dager siden, den lå også horisontalt. Den ble fjernet kirurgisk hos en vanlig tannlege. Ble sydd igjen (stingene klamre av seg selv), men fikk ikke noe antibiotika strimmel i såret.

Føler nå at jeg har mer smerter enn de andre dagene, og at smertestillende ikke hjelpere fullt så mye og lenge som tidligere. Er fortsatt hoven, får såvidt åpnet/ lukket munnen helt igjen. Har vondt i øret som er på samme side som jeg fjernet visdomstanna. I tillegg føles det som om smertene er i tennene som ligger ved (verst nede, men også smerter oppe). Føler at smertene kommer og går hele tiden, kan dette sies å være en bankende smerte? Hva må egentlig være tilstede for å si at det er en betennelse?

Blir jeg ikke bedre i morgen, er det kanskje greit å kontakte tannlegen for å være på den sikre siden.

Skal sies at jeg pusser tennene i halve munnen og skyller med Corsodyl morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fjernet en visdomstann for noen år siden og fikk betennelse. Jeg opplevde det omtrent som du gjør, og i tillegg fikk jeg en alldeles grusom smak i munnen fra betennelsen. Da jeg endelig kom meg til tannlegen åpnet de, la ned antibiotikastrimmel og satte meg på en ukes antibiotikakur.

Ta kontakt med tannlegen i morgen, betennelse er ikke noe å spøke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til klubben LadyStarlight! :) Jeg var hos tannlegevakten igår og fikk antibiotika pga åpning til bihulene etter trekkingen. :tristbla: Jeg ville tatt en tur til tannlegen imorgen hvis jeg var deg. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for velkomsten ;) Fikk dratt til en tannlege idag. Viste seg at jeg hadde fått en betennelse i kjevebenet, så fikk satt inn en antibiotika strimmel og ble satt på en sterk antibiotika kur. Skal tilbake om et par dager for å sjekke, så får håpe jeg er på bedringens vei da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for velkomsten ;) Fikk dratt til en tannlege idag. Viste seg at jeg hadde fått en betennelse i kjevebenet, så fikk satt inn en antibiotika strimmel og ble satt på en sterk antibiotika kur. Skal tilbake om et par dager for å sjekke, så får håpe jeg er på bedringens vei da :)

Hvilken type antibiotika fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type antibiotika fikk du?

Jeg fikk Apocillin 1g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, skikkelig "hestekur" jo! Jeg fikk Dalacin 300 mg som skal tas tre ganger om dagen. Måtte tilbake igjen om en uke. Da skal jeg også antageligvis ta enda en visdomstann. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har søkt litt rundt på nettet uten hell ang. betennelse etter man har fjernet en visdomstann. Jeg fjernet en retinert (underliggende) visdomstann i underkjeven for 3 dager siden, den lå også horisontalt. Den ble fjernet kirurgisk hos en vanlig tannlege. Ble sydd igjen (stingene klamre av seg selv), men fikk ikke noe antibiotika strimmel i såret.

Føler nå at jeg har mer smerter enn de andre dagene, og at smertestillende ikke hjelpere fullt så mye og lenge som tidligere. Er fortsatt hoven, får såvidt åpnet/ lukket munnen helt igjen. Har vondt i øret som er på samme side som jeg fjernet visdomstanna. I tillegg føles det som om smertene er i tennene som ligger ved (verst nede, men også smerter oppe). Føler at smertene kommer og går hele tiden, kan dette sies å være en bankende smerte? Hva må egentlig være tilstede for å si at det er en betennelse?

Blir jeg ikke bedre i morgen, er det kanskje greit å kontakte tannlegen for å være på den sikre siden.

Skal sies at jeg pusser tennene i halve munnen og skyller med Corsodyl morgen og kveld.

Kom deg til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var ikke meningsløs jeg skulle få noe annet enn strimmelen, men så var det greit å få det raskt unna.

Uff da, får håpe du blir bra før du tar neste da :) Skal du ta på samme siden eller? Var meninga at jeg skulle ta den andre nede neste mnd, men må først å fremst bli bra først slik at jeg får en side å tygge på når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var ikke meningsløs jeg skulle få noe annet enn strimmelen, men så var det greit å få det raskt unna.

Uff da, får håpe du blir bra før du tar neste da :) Skal du ta på samme siden eller? Var meninga at jeg skulle ta den andre nede neste mnd, men må først å fremst bli bra først slik at jeg får en side å tygge på når den tid kommer.

Nei, det er på andre siden, så vi får se hvordan det har grodd oppe først før de trekker. Uff, gruer meg ... Var det vondt å ta tannen nede? Har hørt at det er så mye verre enn oppe, og jeg synes oppe var ille nok. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde og David J: Takk :) Håper jeg våkner med litt mindre vondt i morgen :)

Devana: Vet ikke hvordan det er oppe (håper jeg slipper å fjerne de også), men jeg merket ingenting mens de holdt på. Hvordan var det å ta oppe? :)

Eneste jeg merket var at de strakk endel rundt munnen og tok i et tak så jeg var en smule bekymret for kjeven min. Gjorde vondt når bedøvelsen gikk ut, men hjalp veldig med smertestillende. Synes nesten den betennelsen i kjeven gjør mer vondt :P Tror ikke du trenger å grue deg til det, kommer til å gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde og David J: Takk :) Håper jeg våkner med litt mindre vondt i morgen :)

Devana: Vet ikke hvordan det er oppe (håper jeg slipper å fjerne de også), men jeg merket ingenting mens de holdt på. Hvordan var det å ta oppe? :)

Eneste jeg merket var at de strakk endel rundt munnen og tok i et tak så jeg var en smule bekymret for kjeven min. Gjorde vondt når bedøvelsen gikk ut, men hjalp veldig med smertestillende. Synes nesten den betennelsen i kjeven gjør mer vondt :P Tror ikke du trenger å grue deg til det, kommer til å gå bra :)

Oppe gikk det helt greit for min del når jeg først fikk den siste sprøyten som manglet. Hun måtte kalle på en annen tannlege fordi det gjorde så vondt ... han satte en sprøyte til og da var det helt greit. Jeg var egentlig mest redd for kjeven min som du sier. Følte at jeg ble dratt til alle kanter, det er derfor jeg gruer meg så fælt til å ta den nede.

Håper du føler deg bedre imorgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da falt den strimmelen ut også, så bare ikke ut som helt falt ut. Får håpe tannlegen finner resten i morgen, uten at det gjør så altfor vondt. Har litt mindte vondt idag, så noe må vel hjelpe :)

Gleder meg til å spise vanlig mat igjen, nesten så jeg dagdrømmer om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da falt den strimmelen ut også, så bare ikke ut som helt falt ut. Får håpe tannlegen finner resten i morgen, uten at det gjør så altfor vondt. Har litt mindte vondt idag, så noe må vel hjelpe :)

Gleder meg til å spise vanlig mat igjen, nesten så jeg dagdrømmer om det :P

Tannlegen finner sikkert restene imorgen tenker jeg. Jeg hadde visstnok klart å svelge min antibiotikastrimmel når jeg hadde en betennelse rundt visdomstannen min nede en gang. Merket det ikke engang jeg, alt var så hovent. :ler:

Har du prøvd å drikke noe varmt etter at du opererte ut tannen? Jeg drakk litt te igår og angrer bittert. Det ilte bortover alle tennene som en forferdelig vondt, bankende tannverk. Vet ikke om nervene i de andre tennene kanskje er litt "utsatt" nå som det er et åpent hull bakerst i munnen. Jeg kan i hvert fall endelig spise normal mat igjen! Det var helt fantastisk når jeg endelig kunne spise ordentlig middag igår! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tannlegen finner sikkert restene imorgen tenker jeg. Jeg hadde visstnok klart å svelge min antibiotikastrimmel når jeg hadde en betennelse rundt visdomstannen min nede en gang. Merket det ikke engang jeg, alt var så hovent. :ler:

Har du prøvd å drikke noe varmt etter at du opererte ut tannen? Jeg drakk litt te igår og angrer bittert. Det ilte bortover alle tennene som en forferdelig vondt, bankende tannverk. Vet ikke om nervene i de andre tennene kanskje er litt "utsatt" nå som det er et åpent hull bakerst i munnen. Jeg kan i hvert fall endelig spise normal mat igjen! Det var helt fantastisk når jeg endelig kunne spise ordentlig middag igår! :fnise:

Hehe, såpass ja. Er man så hoven og kanskje har litt kjevesperre så kan det bli litt av en skattejakt ;)

Noen som er heldige med å få spist middag og sånn ja :) Kan tenke meg at det var godt. Nei, har ikke prøvd noe varmt. Her går det i yoghurt, sjokolade mousse og lunka tomatsuppe :P Mye mulig at tennene blir litt sensitive i førsten, var redd for at suppa skulle brenne meg i munnen jeg da, hehe. Prøvde meg på noen myke sveler her om dagen, men det ble visst litt for mye for munnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så det ut som om betennelsen var på vei tilbake :) Og gladmeldingen var at jeg kunne spise det jeg ville så lenge jeg ikke fikk vondt :popcorn:

I forbindelse med at jeg kan begynne å spise vanlig mat nå, skal jeg visst begynne å skylle med en sprøyte. Setter man bare sprøyta med vann ned i såret for å skylle da? Kan jo bli litt vanskelig å finne åpningen med kjevesperre, i tillegg til at det er sydd :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så det ut som om betennelsen var på vei tilbake :) Og gladmeldingen var at jeg kunne spise det jeg ville så lenge jeg ikke fikk vondt :popcorn:

I forbindelse med at jeg kan begynne å spise vanlig mat nå, skal jeg visst begynne å skylle med en sprøyte. Setter man bare sprøyta med vann ned i såret for å skylle da? Kan jo bli litt vanskelig å finne åpningen med kjevesperre, i tillegg til at det er sydd :jepp:

Ja, tannlegen min viste det til meg når jeg var der sist med betennelse. Du fyller sprøyten med vann eller saltvann, setter den inntil hullen og sprøyter alt ut med en gang så matrestene kommer frem. Gjør det gjerne et par ganger. Du må nok nesten bare prøve å finne frem inni der. Har ikke kjevesperren roet seg noe enda? Stakkar. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, da får jeg prøve det etterpå når jeg prøver meg på en pizzabit :)

Tror det tar litt tid før den kjevesperren gir seg, har kanskje blitt en smule bedre. På det meste uten at jeg får vondt kan jeg vel åpne munnen ca. 3cm :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...