Gå til innhold

Venninna mi er sur på meg


Gjest Kruspernille

Anbefalte innlegg

Gjest Kruspernille

Jeg har en venninne som er ekstremt glad i og opptatt av katter, og hun har en tendens til å ta på seg problemene til andre katteeiere. Nå har det seg sånn at hun kjenner noen som har prestert å la to av kattene sine bli drektige, de venter unger omtrent samtidig. Da blir det jo selvfølgelig min venninnes sak å hjelpe til med å finne eiere til disse ungene, siden katteieren ikke greier å ta abort på nuskeluskene sine. Så da spurte hun meg (nåja, forlangte nesten) om jeg kunne ta en eller to av kattungene, siden de slet med å finne folk som kunne ta dem. Jeg sa nei dessverre, jeg er ikke interessert i å ha ansvaret for en katt. Og da presterte hun å bli skikkelig sur, syntes det var dårlig gjort, det er da ikke så mye arbeid med en katt, hun har da jaggu ikke spurt meg om mye før, og blablabla.

Jeg skal være enig i at katter virker som de enkleste kjæledyrene å ha, men likevel er det vel ikke bare bare? Jeg må sterilisere/kastrere, passe på at den får vaksinene sine, ordne med pass til den når jeg skal bort... Likevel er det nesten så jeg får dårlig samvittighet, jeg er sikker på at en katt hadde fått det bra her hos meg, men jeg har da ikke lyst på! :sur:

Må nesten spørre dere katteeiere da, ER det virkelig så enkelt å ha en katt at det bare er å skaffe seg en sånn uten videre? Har dama grunn til å være sur på meg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoho:

for en venninne.

Du har all rett å føle som du gjør. Det er hun som har skaffet kattene, da får hun ta seg av dem og ikke presse dem over på ander som ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe rett til å bli sur på deg. Dette er et problem hun har klart å skaffe seg selv, så hun kan ikke forlange at du skal ta en del av byrden for henne fordi hun fant ut at det ikke var så lett som hun trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde hatt mer grunn til å bli sur på seg selv om du hadde tatt i mot en katt og det hadde vist seg at du var en totalt uansvarlig katteeier. Det viktigste er ikke å finne et hjem til kattunger - det viktigste er å finne et godt, trygt og stabilt hjem til kattunger. Katter krever selvfølgelig en del.

Jeg synes det er bra at du skjønner at det ikke er "bare-bare" å ha en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig venninne. Eieren av de to kattene burde heller sørget for å få sterilisert sine katter så hadde de sluppet dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde hatt mer grunn til å bli sur på seg selv om du hadde tatt i mot en katt og det hadde vist seg at du var en totalt uansvarlig katteeier. Det viktigste er ikke å finne et hjem til kattunger - det viktigste er å finne et godt, trygt og stabilt hjem til kattunger. Katter krever selvfølgelig en del.

Jeg synes det er bra at du skjønner at det ikke er "bare-bare" å ha en katt.

Enig. Katten er troende til å leve i 10-20 år, så man bør jo VILLE ha katt, vite at det passer, ønske å planlegge flytting o.l delvis på kattens premisser før man tar til seg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her, du skal da ikke prakkes på en katt du i utgangspunktet ikke vil ha. Det er da en merkelig venninne du har hvis hun blir sur pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stå på ditt og la henne furte!

Det er jo en veldig merkelig måte å være «dyrvenn» på synes jeg, å skulle prakke dyr på folk som ikke vil ha ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier kan katter leve i 20 år, de krever stell og oppmerksomhet. I ferier må man ordne med kattepass, og hvis katten blir syk kan det koste titallstusen i veterinærutgifter.

Men med den overproduksjonen av kattunger hver vår er det vanskelig å få gitt bort kattunger til seriøse mennesker. Derfor kan det lureste i denne situasjone være å kastrere katten med en gan: da blir samtidig kattungene abortert. Dette er helt udramatisk. Og det er billigere å kastrere (inkl abort av fostrene) enn å fostre opp to kull med kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...