Gå til innhold

Hundeiere må plukke opp etter sin hund


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å hoppe av hesten og sparke dritten ned i grøfta, rytterne har jo ikke akkurat pensko på når de er ute og rir.

Dritt er dritt, uansett hvilken rompe det kommer fra og det ER stygt å se svære hauger med dritt liggende på tursti/fortau og andre steder der folk går.

Og hvor kommer elg og rein inn i dette?

Elgen er vill og jeg har aldri sett noen som rir på eller kommer gående med en elg i bånd. Samme med reinen, den streifer også fritt omkring selv om de her til lands kalles tamrein.

Nei, jeg synes hesteeiere/ ryttere skulle vært pålagt det samme som hundeeiere, nemlig å fjerne dritten etter sine dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting er vel bedre enn å uforvarende tråkke rett oppi et berg med hestebæsj midt på Karl Johan. Lagt igjen av det ridende politiet. Eller helst dyret de rir på. (...)

Synes jeg ser det også... Det ridende politi som skraper opp hestemøkk som hestene deres har lagt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kommer elg og rein inn i dette? 

Jeg vil tro at disse, og andre dyr, bæsjer langt mer på stiene/turveiene i Norge enn det hester gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser det også... Det ridende politi som skraper opp hestemøkk som hestene deres har lagt igjen...

De hadde i allefall gått foran med et godt eksempel i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser det også... Det ridende politi som skraper opp hestemøkk som hestene deres har lagt igjen...

tror faktisk politigampene er underlagt andre regler en vanlige hester... slår du en politihest så kan du jo bli anmeldt for "vold mot offentlig tjenestemann" ;)

men seriøst... jeg er rytter og enkelte steder må man dessverre ri på asfalt for å komme seg ut på mer egnede veier... driter hesten så kommer vi tilbake etter turen og skyfler det vekk. naboer er glade og vi er glade, enkelt og greit.

å hoppe av hesten der og da er faktisk ikke mulig i alle tilfeller men det tror jeg nesten man må være hestevant for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ja, det ridende politiet kunne jo hatt med ferske politifolk med spader til å plukke hestepærer... Det er vel slik de ønsker at pengene skal brukes som rekrutteres til etaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he, snakk om bra bruk av ressurser

men det som kunne gått an var jo å hatt et samarbeid med f.eks de som jobber i =oslo magasinet ? at rytterne sa ifra til en "sentral" om at nå ligger det en kladd i den og den gata så noen kunne kommet og fjernet det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det sier seg selv at det er adskikkelig mer tungvint for en rytter å fjerne møkka etter hesten når den er på tur enn det er for en hundeeier.

Skal man sparke vekk møkka med støvlene og bli full av møkk ?

Det å ha med seg spade i ryggsekken er ikke et alternativ.

Det er sjelden noe problem om man har såpass til syn at man kan bevege seg utendørs å unngå å tråkke i hestemøkk, det er litt værre med hundemøkk som ikke alltid synes der den ligger rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Elgen er vill og jeg har aldri sett noen som rir på eller kommer gående med en elg i bånd. 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Selv om det kan være vanskelig å få bort hestemøkk, betyr det ikke at det er umulig. Ri miljøet må kunne komme frem til et rutine/måte eller finne opp en gjenstand de kan bruke for å få bort hestemøkk fra veiene. Eller rett og slett bare sparke det i grøfta.

Men selv om hester er store og uforutsigbare dyr, så er det fortsatt de som rir som har ansvar for de. Og jeg trenger ikke å trøkke i hestemøkk for at du skal ha gleden av å ri en hest. Jeg syns det er veldig stygt å se det, selv om det er på turveier og ikke i gater. Og det er i veien. Den er ingen som trøkker i det med vilje.

Klarer du ikke å se hestemøkken, så bør du skaffe deg briller. Og det er min ærlige mening.

Hestemøkk kan IKKE sammenlignes med hundemøkk, så derfor blir det helt feil å sammenligne de to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rytter selv, og jeg pleier å hoppe av hesten å få møkka ut i grøfta, men det er ikke alltid det er like lett. På en veldig trafikkert vei feks. er det ikke bare-bare å snike seg av en nervøs hest og manøvrere den rundt til man har ryddet opp. Men som noen andre påpekte; man må kanskje være rytter selv for å forstå. ;)

Men før dere hisser dere opp over hestemøkk i veien, og hvis hundeeiere må, så må hesteeiere også; hundeeierene kan kanskje begynne å faktisk plukke opp etter seg! Her i området er det satt opp kasser til hundebæsje-poser f**n hver andre meter, men nesten hver gang en hund driter, så står eieren å skynder på hunden og går plystrende vekk i en faderlig fart. Det er så ufattelig mye hundedritt overalt her - på veien og i skogen, men jeg har ikke sett èn eneste hestebæsj, så jeg kan ikke si den er til så grufull sjenanse og irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, men jeg har ikke sett èn eneste hestebæsj, så jeg kan ikke si den er til så grufull sjenanse og irritasjon.

Det kan jo være fordi hestebæsjen faktisk løser seg opp og forsvinner i motsetning til hundebæsj som kan ligge i både vinter og vår ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rytter selv, og jeg pleier å hoppe av hesten å få møkka ut i grøfta, men det er ikke alltid det er like lett. På en veldig trafikkert vei feks. er det ikke bare-bare å snike seg av en nervøs hest og manøvrere den rundt til man har ryddet opp. Men som noen andre påpekte; man må kanskje være rytter selv for å forstå. ;)

Men før dere hisser dere opp over hestemøkk i veien, og hvis hundeeiere må, så må hesteeiere også; hundeeierene kan kanskje begynne å faktisk plukke opp etter seg! Her i området er det satt opp kasser til hundebæsje-poser f**n hver andre meter, men nesten hver gang en hund driter, så står eieren å skynder på hunden og går plystrende vekk i en faderlig fart. Det er så ufattelig mye hundedritt overalt her - på veien og i skogen, men jeg har ikke sett èn eneste hestebæsj, så jeg kan ikke si den er til så grufull sjenanse og irritasjon.

Kjenner igjen den situasjonen der ja. Det er mange hundeeiere som ikke plukker opp dritten etter hunden sin, og til tross for at det er mange hester der jeg ferdes daglig så er det svært lite hestemøkk spredd utover veiene.

Videre så mener jeg også at hvis hesten gjør sitt fornødne på en traffikert vei, så er det ikke forsvarlig for rytter å hoppe av hesten for å sparke vekk hestemøkken. Dette fordi en vet aldri hvordan en hest reagerer på biler, og fordi mange bilførere ikke er hensynsfulle nok mot hest og rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man sparke vekk møkka med støvlene og bli full av møkk ?

Ja!

Det er bedre at de som har ansvaret for hesten gjør det enn at fotgjengere uforvarende skal tråkke i det å få SINE sko fulle av møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...