Gå til innhold

Hundeiere må plukke opp etter sin hund


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Jeg var ute i går og løp i marka. Jeg hadde med meg hud og selvsagt hundeposer. Og når hunden var ferdig med sitt ble det plukket opp og kastet i søppelkasse.

Men litt lenger på veien kom jeg bort i hestemøkk midt i turveien. Og når jeg kom til å tenke på det så kom jeg på at dette har jeg nå sett ganske ofte når jeg har vært ute i marka.

Så hvorfor er det sånt at heste eiere ikke plukker opp etter sine hester?

Skjønner ikke hvorfor det skal være forskjell på hest og hund. Hesten har mye mer møkk enn en hund. Alle skilter til marka sier at hundeeiere må plukke opp etter hunder, men ingen nevner hester. Og de bæsjer overalt. Gater, marka osv.

Finner det noe regel som gjør hester til unntak? Hvem har da ansvar å rydde vekk hestemøkk?

Jeg mener at det bør være regel at hesteeiere plukker opp etter sine hester også. Hvor vanskelig kan det være? De kan ha store poser med seg og annet de trenger for å plukke det opp og kaste det i nærmeste søppelkasse som oss alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke hesteiere skal behøve å plukke opp etter hesten. Det er ikke bare bare å samle sammen en ruke med hendene og det er etter min mening å trekke det litt langt å forvente at de har med spade og søppelsekk på tur.

Nå er det også slik at hestemøkk løser seg opp og forsvinner rimelig raskt fordi den består av fordøyde planterester. Det gjør ikke hundemøkk og den kan bruke flere måneder på å løse seg opp. Hestemøkk er dessuten greit å skylle/børste av skoene. Hundemøkk på sin side er nesten umulig å få vekk uten varmt vann og børste.

Litt bæsj må man rett og slett forvente når man er på tur i skogen. Her jeg bor, ligger elgmøkka tett på stiene, men det er ingen som forventer at elgen skal rydde opp etter seg ;) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit med hestemøkk i skog og mark og stier, men på asfalterte gater? - der synes jeg at man definitivt bør ta med seg bøtte å spade om man skal på ridetur!

Hilsen hundeeier med alle lommene stappa fulle av små, svarte poser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Hestemøkk og hundedritt er to forskjellige ting. Det er ingen som bruker hundedritt som gjødsel f.eks. eller som kanskje ville hatt hund om hundedritten skulle kommet i slike mengder som fra en hest.

Jeg kan ikke tenke meg å plukke opp hundedritt uten pose, mens en hestepære eller elglort kan jeg ta i uten hansker fordi jeg ser på den som mer jord enn dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skogen gjør verken hundedritt eller hestedritt noen ting. de aller fleste hunder gå av stien for å bæsje, og om de ikke gjør d så kan man plukke opp. men om en hester bæsjer på asfalt synes jeg hesteeier kan ha med en liten spade og iallefall måke d ut til kanten.. da kan d jo bli oppløst der istedet. det kan ikke være så mye jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke være så mye jobb..

Nei, men hvis man skal gjøre noe annet på turen enn å ri i skritt (Og det skal man gjerne. Trafikkerte gater/fortau er som regel rene transportetapper), er det rimelig upraktisk å ha med seg en spade. Og hvem holder hesten i mellomtiden hvis det ikke finnes noe egnet å binde den til i nærheten? Det er ikke på langt nær alle hester som står rolig når man slipper tøylene og spesielt ikke med mennesker og biler rundt.

Selv på asfalt forsvinner det meste av hestemøkka rimelig raskt. Enten renner den bort ved første regnvær eller så tørker den og blåser bort. Litt "natur" får man tåle selv på et fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv på asfalt forsvinner det meste av hestemøkka rimelig raskt. Enten renner den bort ved første regnvær eller så tørker den og blåser bort. Litt "natur" får man tåle selv på et fortau.

Hvorfor ikke bare å la være å plukke opp etter hunder også da? De er naturlig det som kommer ut av dem også og vil bli oppløst i naturen.

Jeg mener egentlig ikke det jeg skrev nettopp. Dette er bare for diskusjonens skyld. Det er ikke noe verre enn å se bæsj på veiene, mener jeg. Har ikke så lyst å komme meg ut i naturen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare å la være å plukke opp etter hunder også da? De er naturlig det som kommer ut av dem også og vil bli oppløst i naturen.

Nå er det også slik at hestemøkk løser seg opp og forsvinner rimelig raskt fordi den består av fordøyde planterester. Det gjør ikke hundemøkk og den kan bruke flere måneder på å løse seg opp. Hestemøkk er dessuten greit å skylle/børste av skoene. Hundemøkk på sin side er nesten umulig å få vekk uten varmt vann og børste.

Hvis du ikke tåler å se bæsj, må du nok holde deg innendørs! ;) Bæsj finnes overalt. I hagene er det kattebæsj, i skogen er det elgbæsj, harebæsj osv. og på fjellet er det sauebæsj, reinbæsj etc. og jeg kan ikke tenke meg at noen av dem så mye som har vurdert å plukke opp etter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv på asfalt forsvinner det meste av hestemøkka rimelig raskt. Enten renner den bort ved første regnvær eller så tørker den og blåser bort. Litt "natur" får man tåle selv på et fortau.

Må være spesialhester der du kommer fra da, her ligger det i en halv evighet før det renner bort. Også finnes det barn da som peller borti driten, hvis de har sår på hendene så må man dra til legen for å ta stivkrampesprøyte, bæsj er bæsj og hestebæsj er ikke mer dekorativt å ha midt i veien selv om den kommer fra hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hest selv, så jeg vet at det å ha med seg søppelsekk og spade er totalt uaktuelt. Men, av respekt for andre turgåere så gikk jeg (nesten) alltid av hesten etter at hun hadde bæsjet for å sparke det ut i grøfta. Avhengig av humøret på hesten, ikke alltid hun ville vente på meg.. Der jeg hadde hesten min måtte vi alltid ri ca 600 m på en gangvei for å komme oss ut på tur, og det var alltid noen hester som dreit på denne asfalterte gangveien. Dette skapte jo oppstandelse blant de andre som også brukte gangveien. Løsningen var dugnad. En dag i uka var det alltid to stk fra stallen som kostet vekk all møkka(det dreier seg om 10 12 bæsjinger) Dette løste problemet og alle var blide. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...hl=hest++plukke

Dette med å ha sekk på ryggen med spade i tror jeg nesten bare ryttere forstår hvorfor man ikke skal ha. Det er en grunn til at man som rytter har tettsittende klær og dersom man skal ha med seg ting, brukes det som oftest saltasker.

Tenk å ha en hard spiss spade i en ryggsekk dersom hesten for eksempel blir skremt av noe og rytteren ramler av og faller på ryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være spesialhester der du kommer fra da, her ligger det i en halv evighet før det renner bort. Også finnes det barn da som peller borti driten, hvis de har sår på hendene så må man dra til legen for å ta stivkrampesprøyte, bæsj er bæsj og hestebæsj er ikke mer dekorativt å ha midt i veien selv om den kommer fra hest.

At man må til legen hver gang man tar i hestebæsj er jo det reneste sludder og vås! Har man først tatt stivkrampesprøyte var den i ti år og risikoen er uansett forsvinnende liten.

Er det imidlertid snakk om en strekning som stadig traffikeres av en stall eller rideskole, er det jo lurt å gjøre slik Ludvig sin mamma beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agathe

Ingenting er vel bedre enn å uforvarende tråkke rett oppi et berg med hestebæsj midt på Karl Johan. Lagt igjen av det ridende politiet. Eller helst dyret de rir på. Så jeg synes på en måte at det kan ryddes opp i i bygater. I naturen bryr jeg meg ikke like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Lady (eksen har ansvaret nå men jeg er avløser) ruller seg i hestemøkk hvis den får muligheten, men finner aldri på å rulle seg i hundedritt eller kattepiss... Grunnen til at hunden ruller seg, er for å kamuflere sin egen lukt og et jaktinstinkt og jeg tror ikke de ville gjort det hvis det var skadelig.

Hvis det var skadelig, ville ikke hestemøkk vært så populært som gjødsel til blant annet grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes fint man kan hoppe ned og dytte det av veien med foten, gjorde vi når hestene på stallen bæsjet et sted de ikke skulle..

I verste fall kan man snu hesten med rompa mot skogen når den begynner og gjøre fra seg, hestene på skolen lærte seg faktisk det etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis man skal gjøre noe annet på turen enn å ri i skritt (Og det skal man gjerne. Trafikkerte gater/fortau er som regel rene transportetapper), er det rimelig upraktisk å ha med seg en spade. Og hvem holder hesten i mellomtiden hvis det ikke finnes noe egnet å binde den til i nærheten? Det er ikke på langt nær alle hester som står rolig når man slipper tøylene og spesielt ikke med mennesker og biler rundt.

Selv på asfalt forsvinner det meste av hestemøkka rimelig raskt. Enten renner den bort ved første regnvær eller så tørker den og blåser bort. Litt "natur" får man tåle selv på et fortau.

hesten står sikkert ikke helt rolig, men å snu hesten, holde i tøylene og bare skrape det litt unna må alle kunne klare. det er bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot

Hva er det som provoserer så mye med hestemøkk? Jeg ser hundebæsj hver gang jeg går tur i byen og en gang tråkket jeg i dritten. Ble "kjempeglad" og hadde lyst å kaste skoene men brukte desinfiserende middel og engangshansker da jeg kom hjem.

(Hadde ikke planlagt å gå hjem, men det stinket). Hestemøkk lukter ikke på samme måte pga at en hest ikke spiser kjøtt blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kan være vanskelig å få bort hestemøkk, betyr det ikke at det er umulig. Ri miljøet må kunne komme frem til et rutine/måte eller finne opp en gjenstand de kan bruke for å få bort hestemøkk fra veiene. Eller rett og slett bare sparke det i grøfta.

Men selv om hester er store og uforutsigbare dyr, så er det fortsatt de som rir som har ansvar for de. Og jeg trenger ikke å trøkke i hestemøkk for at du skal ha gleden av å ri en hest. Jeg syns det er veldig stygt å se det, selv om det er på turveier og ikke i gater. Og det er i veien. Den er ingen som trøkker i det med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det er ditt syn, men synes du det er uhygienisk trådstarter? Eller bare skjemmende for miljøet? Det er fint at noen har dugnad en gang i uka fordi de har noen hundre meter å gå før de kommer inn på turveier, men hadde jeg hatt hage nå, ville jeg spadet opp hestemøkka rundt veien i en trillebår og brukt den i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig stygt å se det, selv om det er på turveier og ikke i gater. Og det er i veien. Den er ingen som trøkker i det med vilje.

Stygt?! Jeg må si at jeg aldri har reflektert noe særlig over det estetiske verken ved elg- eller hestebæsjen (Mange som har hest her omkring) som ligger på de stier og veier jeg frekventerer... Møkk er møkk og har vel aldri vært spesielt vakker! Tråkke i den gjør jeg heller ikke siden jeg alltid har ansett det som en god idè å følge med på hvor jeg setter bena. Spesielt i skog og mark. Skitt får jeg på skoene/støvlene uansett og de vasker jeg når jeg kommer hjem evt. setter dem utenfor til senere. Ikke går jeg på tur i sko som ikke tåler en støyt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...