Gå til innhold

Hannhund eller Tispe?


Gjest Fallos_Fatale

Anbefalte innlegg

:forvirret:

Eh.. og hvem er du til å uttale deg. ALLE kan ha hund, den trenger bare MAT, HUSLY og en tur i blandt. Mr. "Ekspert"... :tommel:

For det første er jeg ingen "Mr" og for det andre har jeg håndtert og hatt hund i over 30 år.

For det andre kan jeg bare gjenta meg selv og si at hvis du har satt deg så lite inn i hva det vil si å ha hund, så bør du ikke anskaffe hund i det hele tatt.

For det tredje, så slutter jeg meg nok en gang til det Frey skriver. Jeg vet fra mange tidligere diskusjoner her på KG at hun vet hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det Leo :)

... Og gjør han ikke det så styrker det bare min overbevisning om at det bør innføres hundesertifikat..

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Når det gjelder hunderaser, er populære hunder som golden retriever (og labrador kommer også høyt? Husker ikke alle rasene som var ti på topp) overrepresentert når det gjelder aggresiv oppførsel iflg. statistikker. Grunnen er at de er (var?) populære og at mange som aldri burde hatt hund anskaffet seg slike raser. Pluss at mange useriøse avlet på dem.

Tror fint en rottweiler kan være en førstegangshund, men bare om den som anskaffer hunden setter seg inn i hundehold og er oppriktig interessert i hunder. Ellers synes jeg ikke noen raser egner seg som førstegangshund, selvsagt.

Som vakthund har jeg hørt at tisper generelt passer mer på flokken enn en hannhund, men dette er bare noe jeg har hørt fra en venninne som har hatt flere hunder og ikke noe jeg kan stå for eller linke til. Alle hunder vokter "huset" uten å bli opplært til det.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er retrievernes representasjon på bittstatistikk så høy pga det store antallet hunder disse rasene utgjør.

Det er vel ikke så mye tvil om at enkelte raser er enklere å håndtere enn andre. Cavalier blir f eks ofte nevnt som en god førstegangshund pga gjennomsnittlig godt gemytt og fordi de ikke krever like mye mosjon som f eks retrievere og rottiser.

Man kan anskaffe seg rottis som førstegangshund ja. Men det krever mer i form av f eks dressur enn en cavalier. Det krever at eier går på kurs (som regel) både valpekurs og grunnkurs minimum (i mine øyne). Det krever i alle fall langt mer enn en tur en gang i blandt som ts beskriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Alle hunder krever sitt, men en tur i blant er vel ikke nok for noen hunder og har du aldri hatt hund før er det ganske mye å sette seg inn i hvis hunden skal ha det bra, samme hvilken rase. En hvilken som helst hund krever tre turer daglig og den ene skal helst være på en time eller mer.

Greit at noen mener de har hage og at hunden kan lufte seg selv, men jeg synes ikke det holder, bortsett fra når eieren ligger med f.eks. influensa.

Noen raser er mer krevende, så også det må en potensiell kjøper sette seg inn i før rasevalg.

Tror en feil hundekjøper kan ødelegge en hvilken som helst hund uansett rase, og oppretter, men samtidig har miljøet oppretteren har gitt valpene i sine første leveuker mye å si, bortsett fra at man aldri skal avle på nervøse hunder (har sett det også dessverre)

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Edwis og liknende butikker har finfine hunder for folk som vil ha noe å klappe på uten å måtte ofre noe som helst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen. Har hørt med en oppdretter på finn.no . De skal ha valper i juli. Han ville ha 2000 kroner i "reservasjonsgebyr". Er dette normalt? skulle ha 6000 for valpene totalt sett.

Håndpenger er relativt normalt, men først etter at valpene er født. 6000 er rimelig, så der ville jeg tenkt at det er ugler i mosen, og at du ikke kan være sikker på god avl i forhold til gemytt og sykdommer. De fleste rasehunder ligger på 10.000+ og det bør du investere, for å være sikker på å få en god hund.

Når det gjelder labrador og golden så er de overrepresentert på mange bitestatistikker, også når man tar hensyn til antallet hunder. Hovedsaklig fordi de fleste undervurderer slike raser som ser "snille" ut, og dermed behandler dem feil.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallos_Fatale - Jeg tror ikke du bør få deg hund! Du er rett og slett ikke egnet til det .. Fortsett med din bodybuilding og få en kompis til å passe familien din mens du trener .. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...