Gå til innhold

Hannhund eller Tispe?


Gjest Fallos_Fatale

Anbefalte innlegg

Gjest Fallos_Fatale

Heisann. Jeg er en familiefar som skal ha meg hund for første gang. I denne sammenhengen vil jeg gjerne ha en kjøter som er i stand til å passe på familien min når jeg ikke er tilstede. Jeg har bestemt meg for å få meg enten en Rottweiler eller en Labrador. Og lurte derfor på hvilket kjønn jeg skulle velge. Er det hannhund eller tispe som passer best som "vokterhunder"?

Hørte også at kongepuddel var veldig bra, men syns disse ser relativt heselige ut... :legrine:

Driver en del med bodybuilding og lurte på om det fantes noe lignende for hunder??

Syns rottisen ser digg ut da! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rottis er ikke en førstegangshund. Man bør heller aldri velge rase ut i fra utseende alene.

Av de to du nevner ville jeg anbefalt deg labradoren. En annen rase som kan passe dersom den får nok mosjon er boxeren som er en veldig barnevennlig og trivelig hund.

Tisper er generelt litt enklere enn hannhunder for det meste, man må bare passe på under løpetiden så ingen slipper til uønsket. Men uansett bør du melde deg på valpekurs når den blir en 3-5 måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er vant til hundehold fra før burde du ikke velge en Rottweiler.

Jeg ville valgt hannhund. Har hatt tispe og løpetiden er en helsikes tid. Selv om det er bare et par ganger i året varer det jo i flere uker.

Søk på nettet og finn ut hvilken hunderase som passer best for dere.

http://www.rottweiler.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt hannhund. Har hatt tispe og løpetiden er en helsikes tid. Selv om det er bare et par ganger i året varer det jo i flere uker.

Men har man en hannhund full av hormoner og nabolaget fullt av tisper sliter man jo med løpetid hele året på sett og vis :)

Mange tisper løper jo sjeldnere enn to ganger i året også. Spør oppdretter hvor ofte valpens mor har løpetid. Det er ofte en ganske god indikasjon på hva man kan forvente. En tispe kan også steriliseres uten spesielle årsaker, mens en hannhund ifølge loven kun kan kastreres pga spesielle årsaker.

Men jeg skjønner selv ærlig talt ikke dette peset rund løpetid så mange snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man en hannhund full av hormoner og nabolaget fullt av tisper sliter man jo med løpetid hele året på sett og vis :)

Sant nok. Har opplevd hannhunder som har ligget ved døra og ult og ville ut fordi det var tispe med løpetid i nærheten. Jeg hadde også mange ganger besøk av hunder som hadde slitt seg løs for å komme til tispa vår.

Men jeg skjønner selv ærlig talt ikke dette peset rund løpetid så mange snakker om..

Jeg syntes det var pes. Mye fordi hannhunder kom på besøk i tide og utide, (det er selvsagt eiers ansvar å passe på at hunden ikke har mulighet til å slite seg løs, men det var likevel et stort problem), og også fordi løpetiden varte så lenge.

Hun blødde en del også, men det løste seg da vi kjøpte truse og bind til henne.

Men det er klart at hvis man virkelig vil ha hund, uansett kjønn, så må man ta i betrakning både fordeler og ulemper ved hundehold. Men gi for all del hunden en skikkelig oppdragelse, det er til gode både for familien, hunden selv og alle den møter på dens vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis er ikke en førstegangshund. Man bør heller aldri velge rase ut i fra utseende alene.

Rottweiler er da en god førstegangshund. Den er både lærevillig og har ett veldig behagelig gemytt, så den passer også som familiehund. Det eneste som trekker ned med rasen er så bedagelig at den kan blir overvektig dersom man ikke trimmer den nok, så man bør sete av mye tid til å gå tur/trene. (Men dette gjelder jo også for labradoren.) Det viktigste, uansett rase, er at man forteller oppdretter hvor mye erfaring man har med hund, så finner denne en valp som passer for deg. Anbefaler også at du går på valpekurs, når det er din første hund.

Angående kjønn er det mer smak og behag, selv har jeg alltid hatt tispe, og synes det er ok, og synes heller ikke dette med løpetid er noe mas, siden det bare er snakk om noen uker to ganger i året. Med hannhunder har man jo motsatt problem, at de må passes på hver gang det er en tispe i nabolaget som har løpetid, og det kan jo skje mye oftere. I forhold til vokteregeskaper er det ingen tydelig kjønnsforskjell, dette er mere individuelt hos hver enkelt hund. Men generelt sett så vi de aller fleste hunder passe på hjemmet og flokken sin.

Hvis du vil trene med hunden din er det mye å velge mellom, og vil du feks trene muskler kan du begynne med trekking/weightpulling. Men dette er noe man bør vente med til hunden er 2-3 år gammel, og skjelettet er ferdig utviklet, og har man en rase som er utsatt for hofteleddsdysplasi, som Rottweileren er, så bør man også skjekke HD-status først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rottweiler er da en god førstegangshund. Den er både lærevillig og har ett veldig behagelig gemytt, så den passer også som familiehund.

Dette er jeg veldig uenig i. Min erfaring er at Rottweilere i kraft av at de er store og tunge hunder med et, i mine øye fortjent, frynsete rykte, krever en erfaren eier. Noen rottiser er flotte familieunder, og har et bra gemytt. Men, det krever altså en ganske stor egeninnsats fra eiers side. Dessuten skal man tenke på at disse hundene kan bli over 60 kg, og fort kan virke skremmende på andre. Noen rottiser, jeg sier ikke alle, har et "ulmende" temperament, man får ingen signaler på at hunden er sinna eller redd før den plutselig biter. Og ja da, før jeg blir halshugget av alle rottiseiere, jeg er klar over at andre hunder også kan være slik. Men, man skal iallefall tenke seg om før man anskaffer seg en slik hund.

Nei, hvis valget står mellom Labrador og rottis som førstegangseier, er jeg overhodet ikke i tvil om at laben er mye mer egnet enn er rottis.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, lurer jeg på om du er helt seriøs, eller om du troller litt for oss i dag.

Om du er seriøs, må jeg bare få sagt, at om du vil beskytte familien din, bør du ta kontakt med et vaktselskap.

En hund som har som oppgave å jage bort fremmede, og være en beskytter, vil nok ikke være en spesiellt god familiehund og heller ikke skrekkelig enkel å gå tur med. Så om vokteregenskapene og utseende på hunden er det som ligger til grunn for ditt hundehold, ville jeg anbefale deg å revurdere hele greia.

Sorry at jeg er kjiip altså, men det var nå mine ti cents om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Driver en del med bodybuilding og lurte på om det fantes noe lignende for hunder??

Jeg tror det heter 'tur', evt. 'slitsom tur'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen anbefaler Rottweiler som "en god førstegangshund" til en som aldri har hatt hund før, synes jeg er horribelt! Jeg er slettes ikke imot Rottweilere - har hatt før og skal ha igjen.

Tenk hvis en person ikke har særlig kunnskap om hund i det hele tatt, og velger å gå det skritt å anskaffe seg en Rottweiler. H*n ser en annonse om billige, uregistrerte valper på finn.no, og slår til. H*n har ikke særlig peiling på oppdragelse, fôring og hundens oppvekst (tenker på pubertet, spøkelsesalder ol.). Man kan veldig fort trå feil når det gjelder en hund som Rottweiler, særlig når hunden kan være full av sykdommer, dårlig gemytt og kanskje agressiv? Man har jo ikke en liten pekepinn, engang, på hvordan hunden kommer til å bli når man ikke vet noe om foreldredyrene, linjer, oppvekst osv. Da kan det fort bli direkte farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n ser en annonse om billige, uregistrerte valper på finn.no, og slår til.

Dette er ikke noe som er unikt for Rottweilere, dårlig og useriøs avl finner man desverre innenfor de aller fleste raser her i Norge. Og alle hunder er potensielt farlige, dersom de har dårlig gemytt. Da bør man heller oppfordre folk til å være kritisk til hvilken oppdretter de velger, heller enn å henge seg opp i bestemte raser. Feks så er det like mye dårlig avl på Labradorer, siden de har vært en innmari populær rase.

I tillegg er jeg litt oppgitt over at raser som labrador og golden retriver blir anbefalt helt ukritisk til folk, bare fordi de ser snille ut. Dette er store raser, som ofte kan ha ett veldig skarpt gemytt, og en førstegangseier må ta akkurat de samme hensyn som en som skal ha en rottweiler.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dog en forskjell i grunninstinktene på disse rasene da. Labradoren er i utgangspunktet en jakthund, hvor jaktinstinktene er blitt mye bortavlet. Rottisen er brukt som vakthund fremdeles og disse instinktene er ikke bortavlet i samme grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallos_Fatale

Hei igjen. Har hørt med en oppdretter på finn.no . De skal ha valper i juli. Han ville ha 2000 kroner i "reservasjonsgebyr". Er dette normalt? skulle ha 6000 for valpene totalt sett.

Har også lest en del om weightpulling for hunder. Jeg jobber til daglig i korps og barnehage, og tenkte at det ville vært morsomt for hunden og barna å hatt en liten kjerre som han kunne dra dem i. (GOD mosjon for hunden, og gøy sosialtrening samtidig).

:tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke normalt.

Jeg håper du ikke kjøper rottweiler, men hvis du likevel er bestemt på dette så kontakt i det minste rottweilerklubben slik at de kan henvise deg til en seriøs oppdretter med linjer som passer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallos_Fatale

Jeg har hørt med slike "Seriøse" oppdrettere som du sier, men de vil jo ha både 10 og 12 lapper for kjøterne sine.

Spør du meg er en hund en hund, samme hva prisen er! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med slike "Seriøse" oppdrettere som du sier, men de vil jo ha både 10 og 12 lapper for kjøterne sine.

Spør du meg er en hund en hund, samme hva prisen er!  :tommel:

Tulling! Har du satt deg så lite inn i dette, vil jeg på det sterkeste fraråde deg å kjøpe hund i det hele tatt!

Jeg er for øvrig helt enig med Frey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallos_Fatale

:forvirret:

Eh.. og hvem er du til å uttale deg. ALLE kan ha hund, den trenger bare MAT, HUSLY og en tur i blandt. Mr. "Ekspert"... :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med slike "Seriøse" oppdrettere som du sier, men de vil jo ha både 10 og 12 lapper for kjøterne sine.

Spør du meg er en hund en hund, samme hva prisen er!  :tommel:

Det er en grunn til at de tar mer betalt for hundene. Noen av disse er:

* de sjekker hundene for arvelige sykdommer

* de bruker tid og penger på å finne avlspartnere som også er sjekket, og som passer sammen med deres hunder

* de bruker også tid på utstilling (som er et avlsverktøy)

* de registrerer og id-merker hundene

* de gir oppfølging og veiledning til valpekjøpere

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye rar avl ute og går, og da spesielt på hunder som er populære slik rottisen har blitt etter forbudet på pitbull og amstaff. Du satser da vel ikke din egen og dine barns helse på spill med å risikere i større grad en hund med dårlig gemytt?

Vet du f eks hvilke arvelige sykdommer rottisen er belastet med? Vet du da om denne "oppdretteren" på finn avler bevisst for å prøve å unngå disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:forvirret:

Eh.. og hvem er du til å uttale deg. ALLE kan ha hund, den trenger bare MAT, HUSLY og en tur i blandt. Mr. "Ekspert"... :tommel:

Alle kan faktisk ikke ha hund. Og i alle fall ikke hvilken som helst hund. Rottisen har f eks et stort aktivitetsbehov, og da holder det ikke med en tur iblandt. Den må mosjoneres skikkelig hver dag. Er du ikke forberedt på det risikerer du at hunden blir understimulert og agressiv.

Tror du skal revurdere hvor mye tid du har å avse til bikkja jeg. Er det ikke opp mot to timer pr dag totalt så dropp det, bade for dine barns skyld og bikkja sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:forvirret:

Eh.. og hvem er du til å uttale deg. ALLE kan ha hund, den trenger bare MAT, HUSLY og en tur i blandt. Mr. "Ekspert"... :tommel:

Hehe, du vet jo ingenting om hunder og hundehold du.

Endret av Velvet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...