Gå til innhold

Kattunge som skal bli "utekatt"


la Flaca

Anbefalte innlegg

Hvis ikke, så har jeg ikke møtt en person som jeg er mer uenig i når det gjelder dyrehold enn deg. ;)

Og plager meg overhodet ikke! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke har jeg hørt om så mange oppdrettere som nekter å selge en katt til utekatt.

Dette tror jeg nok dessverre er tilfelle. Har selv lyst på rasekatt men ser ikke bort fra at det kanskje aldri vil skje grunnet tankegangen som ligger hos mange i rasekattmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siameser får ikke lov til å være utekatt fra oppdretterens side. Derfor skaffet jeg en til fra Dyrebeskyttelsen slik at de har selskap i hverandre! Mine katter har aldri hatt så rene ører som etter de ble to :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å bli moderert/slettet, men dette var da noe av det tåpeligste pisspreiket jeg har lest på lenge!

Jeg er ikke helt imot innekatter, men ærlig talt. Å holde katten inne fordi den er kostbar???? Jeg har aldri hørt om at rasekatter har blitt stjålet i Norge. Ikke har jeg hørt om så mange oppdrettere som nekter å selge en katt til utekatt.

Her blir en setning i innlegget som jeg skrev blåst opp.. Det er da aldeles ikke kun fordi jeg har betalt penger for katten min at jeg ikke vil slippe den ut. Det var en av grunnene! Jeg har lest om flere rasekatter som har forsvunnet og plutselig dukket opp langt vekke fra der de bodde for eksempel.

Jeg holder katten min inne fordi jeg vil ikke at den skal forsvinne, bli overkjørt eller bli syk! Og dessuten så respekterer jeg oppdretters ønske om at katten min skal være inne, da dette er noe jeg også ønsker selv. Da vet jeg hele tiden hvor de er.

Og spar deg for tåpelig kommentarer..

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange på dette forumet er ute etter kun lage kvalme, dere kjefter og styrer på om man er uenig. Kan ikke si at jeg føler meg godt mottatt på ett nytt forum, det må da gå ann å være uenig uten å være usaklig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis du har anset mine innlegg som usaklige, det har ikke vært meningen. Dette er noe jeg har sterke meninger og en sterk overbevisning om, og da kan jeg bli litt krass og direkte i mine innlegg. Siden dette er et tema som mange har sterke meninger om, så kan man lett bli møtt med kritikk og uenigheter i slike saker. Men er enig i at man bør holde det saklig.

Velkommen til forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bli satt i bås pga en enkel setning. Jeg elsker kattene mine over alt på denne jord, og gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra. Om jeg betalte 200kr til dyrebeskyttelsen eller flere tusen til en oppdretter så er de like mye verdt i mine øyne. Men jeg har lest om at katter har blitt stjelt, og da tørr jeg ikke ta sjangsen på at det skal skje..

Forøvrig så har jeg mine sterke meninger om kattehold, så når dere ikke kjenner til katteholdet mitt så kan dere ihvertfall gi meg en sjangs før dere hopper på meg..

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris: jeg ser nå at vi kan umulig være sååå ulike bortsett fra det med ute/innekatt, for du har jo tross alt lest artikkelen min og var ganske enig :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rasekatt, han får ikke lov til å gå ut. Ikke bare er jeg redd for at han skal bli drept, men de blir også stjelt.. Ingen hadde latt en sykkel til mange tusen stå ulåst ute, uten oppsyn.

Nå tok jeg meg ikke tid til å lese resten av tråden (som faktisk har blitt veldig lang), for jeg må si at jeg fryser på ryggen når jeg hører at prislappen på en stakkars katt skal avgjøre hva slags skjebne den får. En katt er en katt, og ser man bare 5000-lappen når den løper ut døra, så bør man holde seg unna rasekatter ihvertfall. De har rett på et like fritt og naturlig liv som alle andre katter.

Ja, det finnes omstendigheter som forsvarer hold av innekatt - men prislappen på katten er ikke en av dem.

Og at du sammenlikner katta med en gjenstand, en sykkel. :sur: Jeg har antakelig fordommer mot folk som holder rasekatt som innekatt, og sånne utsagn som det der hjelper ikke akkurat.

Jeg har nettop blitt eier av en pus til 8000,- og han kjøpte jeg på én betingelse; at han skal få være utekatt. Det var ikke noe problem, og ifølge oppdretteren er det ikke vanlig at rasekatter som ikke brukes i avl blir anmodet om å holdes innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg meg ikke tid til å lese resten av tråden (som faktisk har blitt veldig lang), for jeg må si at jeg fryser på ryggen når jeg hører at prislappen på en stakkars katt skal avgjøre hva slags skjebne den får. En katt er en katt, og ser man bare 5000-lappen når den løper ut døra, så bør man holde seg unna rasekatter ihvertfall. De har rett på et like fritt og naturlig liv som alle andre katter.

Ja, det finnes omstendigheter som forsvarer hold av innekatt - men prislappen på katten er ikke en av dem.

Og at du sammenlikner katta med en gjenstand, en sykkel. :sur:  Jeg har antakelig fordommer mot folk som holder rasekatt som innekatt, og sånne utsagn som det der hjelper ikke akkurat.

Jeg har nettop blitt eier av en pus til 8000,- og han kjøpte jeg på én betingelse; at han skal få være utekatt. Det var ikke noe problem, og ifølge oppdretteren er det ikke vanlig at rasekatter som ikke brukes i avl blir anmodet om å holdes innendørs.

Ta å les resten av tråden! Jeg gidder ikke svare mer på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg meg ikke tid til å lese resten av tråden

Nei, og da kan du la være å svare på den måten også. Jeg kjenner Simba godt og VET at hun ikke mente det slik du framstiller det, hadde du lest mer, hadde du fattet poenget hennes.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og da kan du la være å svare på den måten også. Jeg kjenner Simba godt og VET at hun ikke mente det slik du framstiller det, hadde du lest mer, hadde du fattet poenget hennes.

Jeg har lest alt som har blitt skrevet nå jeg, og jeg oppfatter det fortsatt slik som hun skrev det. Man hadde ikke latt en sykkel stå ute uten tilsyn, eller sele på om du vil... :ler:

Og siden vi ikke har noe utartet rasekatt-tyveri-fenomen i Norge (faktisk har jeg aldri hørt at det har skjedd), så er det liten tvil om at en rasekatt som går ute ikke vil løpe noen større risiko for å forsvinne/ skade seg enn andre katter. Men selvfølgelig svir det mer i lommeboka til eieren...

At Simba utelukkende poengterte prisen på katten ut i fra frykten for at den skulle bli stjålet kom ikke veldig godt frem. Før etter at hun fikk sånn kritikk for utsagnet sitt.

Men da misforsto jeg vel da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger jeg har betalt for katten min har jeg aldri uttalt meg om. Kanskje var sykkel ett dårlig eksempel, men det var det som jeg kom på i forbifarten. At du har bestemt deg for at jeg kun vil holde katten min inne pga prisen får være ditt problem. Og grunnen til at jeg ikke poengterte det i den første teksten var vel fordi at jeg aldri i mine levedager skulle tro at det skulle bli ett slikt oppstyr om det.

Jeg respekterer de som vil ha kattene sine som utekatter, og jeg har tatt valget at jeg vil prøve å holde kattene mine inne, pga FLERE elementer. Dette gjelder også huskattene mine som ikke kostet penger å skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris: jeg ser nå at vi kan umulig være sååå ulike bortsett fra det med ute/innekatt, for du har jo tross alt lest artikkelen min og var ganske enig :klem:

Hvilken artikkel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, den, ja. Vel, som du ser av svaret mitt, så kverulerte jeg allerede der med de sære meningene mine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi kunne nok trygt ha passet katten for hverandre for å si det sånn. Jeg innbiller meg ihverfall at vi ikke er så ulike jeg da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere måtte bare passet på at Nova slipper ut Tabris sine katter og Tabris ikke slipper ut Nova sine.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi kunne nok trygt ha passet katten for hverandre for å si det sånn. Jeg innbiller meg ihverfall at vi ikke er så ulike jeg da :sjenert:

Hehe. Vi er enige om en del, synes jeg, men samtidig mener jeg vi har et grunnleggende ulikt syn på dyr og dyrehold, noe som farger en del av detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...