Gå til innhold

Kattunge som skal bli "utekatt"


la Flaca

Anbefalte innlegg

Hele tiden?

Den er 12 uker, og skal vennes til å gå fritt inn og ut av huset. Må den likevel holdes inne hele tiden de første ukene, slik at den blir knyttet til hjemmet sitt - eller kan den være med ut i hagen når den har funnet seg til rette, med sele på? Er jo så fint vær ute nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bøllefrøet

Ville vel egentlig ikke sluppet ut katten før den ble ca 6 mnd (de har ikke ferdig utviklet stedsans før de er mellom det og ett år har jeg hørt), men det blir vel en annen diskusjon.

Ville nok holdt den inne minst et par-tre uker. Da jeg flyttet og skulle venne mine innekatter til å bli utekatter ble jeg råda til å la dem være inne i rundt 1 mnd, og det gjorde jeg også. Tror det er viktig at den blir vant til sitt nye hjem først. Hvis du skal ha den ute før det har gått noen uker så ville jeg hatt den i sele (hvis den finner seg i det da).

Endret av Bøllefrøet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi kattungen god tid til å bli kjent i sitt nye hjem, det vil si trygg, før du lar den være med ut.

Du merker på den når den begynner å slappe av hjemme og bli varm i trøya.

For en liten tass som ikke er godt kjent hjemme, vil det å være med ut kunne være en svært skremmende opplevelse.

Det er viktig å gå forsiktig fram, en liten kattunge er redd og usikker på et ukjent sted og man må ta tilvenning gradvis.

Det er ingen fare forbundet med å lufte kattungen i sele ute, men en kattunge har ingen retningssans på flere måneder enda, så den må alltid ha strengt tilsyn utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe farlig å ha kattungen med ut i hagen med sele på. Så lenge dere er der og følger med den går nok det helt fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Jeg fikk katten min da den var 12 uker. Jeg startet med å ha katten i sele først når jeg hadde den med ut, så vandret vi litt rundt på området så den fikk snuse og bli kjent med omgivelsene sine. Etter en tid så tok jeg av selen men var ute sammen med henne, og etter sommerferien fikk hun være ute helt alene. Da var hun vel 7 mnd. Og hun er nå en hjemmekjær katt, er aldri langt unna og liker å stikke innom med jevne mellomrom for liksom å fortelle at hun ikke er langt unna. :) Naboene syntes jeg var litt merkelig, men dyrlegen syntes det var en fin måte å gjøre det på.

Hun er inne om natten og har lært seg klokken for når det er på tide å komme hjem på kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det var lufting i bånd jeg tenkte på da. For man er jo gjerne en del ute på denne årstiden, og jeg lurer på om katten da er nødt til å være inne alene. Virker så stusslig.

Kommer til å se det an, og føle på hvor fort den finner seg til rette her. Der spiller jo personlighet inn også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er noen fasit her, er enig i at du ser det an. Jeg kan ikke se hvorfor du skal ha den i sele ute? Så lenge du er med den og følger med, så vil den ikke stikke av. En kattemor har jo ingen "sele" på sine små. Kattungene vandrer og undersøker - også mjauer de når de ikke finner tilbake. Da er det bare å hente lillepus.

Sånn generelt ville jeg sagt tre-fire uker inne først, ja. Men at den er med deg ut før det når du holder øye med den kan jeg ikke se skal gjøre noe.

Personlig synes jeg sele på katt er en avskyelig ting, må jeg bare innrømme. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang du har fått den bør du holde den inne i ett par uker, så den får slått seg til ro i sitt nye hjem. Etter det kan du godt la den være ute sammen med deg, dersom den vil det selv. Men den bør ikke være ute alene og på natta før den er 6-8 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Jeg tror ikke det er noen fasit her, er enig i at du ser det an. Jeg kan ikke se hvorfor du skal ha den i sele ute? Så lenge du er med den og følger med, så vil den ikke stikke av. En kattemor har jo ingen "sele" på sine små. Kattungene vandrer og undersøker - også mjauer de når de ikke finner tilbake. Da er det bare å hente lillepus.

Sånn generelt ville jeg sagt tre-fire uker inne først, ja. Men at den er med deg ut før det når du holder øye med den kan jeg ikke se skal gjøre noe.

Personlig synes jeg sele på katt er en avskyelig ting, må jeg bare innrømme.  :ler:

Dyrlegen hos oss anbefalte i en artikkel i lokalavisen, faktisk sele på katter for å gjøre de kjent med omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen hos oss anbefalte i en artikkel i lokalavisen, faktisk sele på katter for å gjøre de kjent med omgivelsene.

Ja, jeg har også hørt og lest at det kan være fornuftig å ha en sele på katten de første gangene den er ute. Gå en liten runde på eiendommen med den så den kan gjøre seg kjent på en trygg måte. Det er fort gjort for en liten pus å bli skremt av noe og fordufte totalt, selv om man sto 1 meter unna og passet på. Da sitter man der med termosen det nærmeste døgnet, og vet ikke om pusen finner tilbake siden den ikke er kjent på stedet. Litt sattt på spissen, men ikke ønskelig om det kan unngåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite sans for slike unaturlige innretninger. Kattemødre har jo oppfostrert kattunger i all verdens tid, på de rareste steder. Hvorfor skal vi plutselig trenge noe så kunstig som en sele? Jeg synes det er enda et tegn på at vi beveger oss lenger og lenger bort fra det som er naturlig, og har veldig lite til overs for sånt. Det må jo hemme kattungen også - det å utforsle selv, og kanskje også gå så langt at den må mjaue for å få hjelp til å komme tilbake, er jo en del av det å være kattunge. Den skal lære å ramle, klatre, sitte fast, miste balansen, finne balansen osv. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Kattemødre har jo oppfostrert kattunger i all verdens tid, på de rareste steder.

Men nå har den ikke mamman sin lenger som kan finne ungen hvis den går seg bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite sans for slike unaturlige innretninger.

At kattungen skal flytte fra hjemmet sitt og mamman sin i en alder av 12 uker er jo unaturlig i seg selv. Fra naturens side hadde den holdt seg til moren i ihvertfall 6 mndr, og da hadde den kjent omgivelsene sine som sin egen lomme, (hvis den hadde hatt det. :) )

Jeg ser det som en trygg måte å la katten bli kjent med omgivelsene på, men da tenker jeg på den første uka den er utendørs eller noe. Ikke frem til den er 6 mndr, for da er jeg enig i at det må holde at man er i nærheten uten å bruke bånd.

Selv om det ikke er helt sammenliknbart har jeg gjort det samme med kaninene våre da de var unger, og de finner alltid tilbake til verandadøra når de har vært på en liten "walk-about". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har den ikke mamman sin lenger som kan finne ungen hvis den går seg bort.

Den har eieren, som følger med hvor den går og hører den hvis den mjauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kattungen skal flytte fra hjemmet sitt og mamman sin i en alder av 12 uker er jo unaturlig i seg selv.

Det er helt sant. Derfor mener jeg personlig at det er viktig å la de dyrene man tar til seg få leve så naturlig som praktisk mulig. Sele har aldri vært brukt før, og mennesker har hatt katter i århundrer. Hvorfor i alle dager skal vi innføre noe så kunstig nå? Jeg klarer ikke å forstå det, og jeg synes det er veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra utlandet med mine to katter for noen år siden, og de var vant til å lufte seg i bakgården med sele og bånd på. Jeg ville ikke slippe dem løs i bakgården i tilfelle de ble skremt av noe og stakk av. Ser ingen problemer med å ha sele på en katt, det holder ikke å argumentere med at det ikke er naturlig for katten. Vår måte å holde kjæledyr på er på ingen måte naturlig, og vi holder dem i stor grad på våre premisser og for vår egen del. En katt som er avlet på som kjæledyr har ikke de samme sterke instinkter som en villkatt, og det er vår plikt som dyreeiere å holde dyra våre på en trygg og forsvarlig måte. Derfor er det helt supert for katten å gå med sele for å venne seg til omgivelsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i at det er vår plikt å holde dyr på en trygg og forsvarlig måte, og kan ikke se at det å ikke ha sele på skal være "utrygt og uforsvarlig". Det er et nymotens påfunn som det aldri har vært behov for, og som jeg heller ikke ser behovet for nå.

Og, som jeg skrev, ja, det er unaturlig å eie et dyr. Nettopp derfor mener jeg det er viktig å la dyret få leve så naturlig som praktisk mulig. At vi gjør en ting som er unaturlig er ikke argument for å gjøre det mer, spesielt ikke når det ikke er nødvendig.

Et annet argument - som jeg også nevnte i forrige innlegg - er at kattunger bør få utforske "på egen pote". Det er ved å prøve å feile de lærer hvordan verden henger sammen. En sele vil være begrensende i så måte. I tillegg synes jeg tanken bak - det å i det hele tatt vurdere en sele - vitner om en holdning til dyr som går mot det meste jeg står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke slik at katten lider når den må gå med sele for å utforske verden de første gangene. Det er mye bedre med sele enn at katten rømmer/stikker av/blir skremt etc og ikke kommer tilbake - både for katt og for eier. Som nevnt: Kattunger har faktisk ikke utviklet retningssansen før i 6 mnd alder!

Hva tenker du om hunder i bånd? Det er vel heller ikke så naturlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet
Hva tenker du om hunder i bånd? Det er vel heller ikke så naturlig :lol:

Hehe, det samme tenkte jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om hunder i bånd? Det er vel heller ikke så naturlig :lol:

Nei, det er det ikke. Derfor mener jeg det er viktig at hunder får gå løse så mye som mulig. Uansett kan ikke hund og katt sammenlignes direkte, da de er totalt forskjellige arter med ulike behov.

Da jeg vokste opp har vi hatt katter siden jeg var syv år, og jeg har hatt katter hele mitt voksne liv. De fleste i min omgangskrets av venner og familie har også katter - jeg har aldri hørt om kattunger som forsvinner på den måten som blir beskrevet her. Sjansen for at noe slikt skal skje er så liten at jeg synes dette med sele er en uaktuell problemstilling.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...