Gå til innhold

Noen spørsmål


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Hva skjer om en katt går med dette lenge uten å få behandling? Dør de av det, hvor syke blir de av det? Katten vår har fått behandling nå, det stemte at hun hadde orm, fordi hun spydde ut masse makk fra magen (når hun var på kur). Hvordan kan man vite om det er spolorm eller bendelorm? Vår katt hadde det når vi fikk henne, hun har nok fått det via morsmelka. Jeg må jo få gitt beskjed til hun dama vi fikk katten hos også. De har mange katter, og som jeg vet har de ikke gitt noen av de kur, ikke kattungene heller. De vet sikkert ikke om at kattene har det, jeg gruer meg litt til å si det, er jo litt ekkelt.

Jeg lurer ogsdå på om katten vår har tatt skade av å ha dette, hun var jo bare 12 uker når vi fikk henne, og hun fikk ikke kur før nå når hun er et halvt år?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om de tar skade av å ha orm over lang tid, men ett halvt år tar de iallefall ikke skade av. Det er svært vanlig at katter har orm. Om det er spolorm eller bendelorm katten din hadde betyr vel mindre nå da kuren viste seg å virke.

Apoteket har iallefall en ormekur som tar alt. Den pleier jeg å bruke på katta mi to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være farlig for unge katter å ha store mengder orm pga at ormene "tar til seg" mye av næringen i kattens for, og katten dermed kan gå glipp av vesentlige næringsstoffer som den behøver for å utvikle seg og vokse. Det er sannsynligvis spolorm katten din har spydd opp, det er denne typen orm som overføres fra kattemora til ungene via morsmelken. Bendelormer består av mange små leddeler som enten kan komme ut en etter en, eller flere sammen. Panacur tar både spolorm og bendelorm, Banminth tar kun spolorm. Hvis katten har fanget mye mus og/eller småfugler har den sannsynligvis også bendelorm, så da er nok Panacur det beste ormemidlet du kan bruke. Det fins også andre typer ormemidler, men disse er mer bredspektret, og bør derfor brukes med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være farlig for unge katter å ha store mengder orm pga at ormene "tar til seg" mye av næringen i kattens for, og katten dermed kan gå glipp av vesentlige næringsstoffer som den behøver for å utvikle seg og vokse. Det er sannsynligvis spolorm katten din har spydd opp, det er denne typen orm som overføres fra kattemora til ungene via morsmelken. Bendelormer består av mange små leddeler som enten kan komme ut en etter en, eller flere sammen. Panacur tar både spolorm og bendelorm, Banminth tar kun spolorm. Hvis katten har fanget mye mus og/eller småfugler har den sannsynligvis også bendelorm, så da er nok Panacur det beste ormemidlet du kan bruke. Det fins også andre typer ormemidler, men disse er mer bredspektret, og bør derfor brukes med omhu.

Jepp :) Det er stort sett spolorm de spyr opp. Om det er en utekatt vil den sannsynligvis få bendelorm ganske ofte også, vår får i hvert fall det "hele tiden". Det er lurt å skifte mellom ormekurer, men unngå de bredspektrede (f eks Drontal) så sant det er mulig. Panacur er bra, men vi måtte bruke noe annet etter at katta fikk bendelorm nr tre siden jul...

Ja, og det er jo ikke bra for katten å gå full av orm, særlig kan det sikkert påvirke en kattunge i vekst. Men "varige men" tviler jeg på om den får så lenge den faktisk ble, og blir, behandlet.

Endret av dront
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jo ikke bra for katten å gå full av orm, særlig kan det sikkert påvirke en kattunge i vekst. Men "varige men" tviler jeg på om den får så lenge den faktisk ble, og blir, behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...