Gå til innhold

Kattunge som ikke er leveringsklar


Gjest Bøllefrøet

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig grunnen til at denne damen absolutt vil gi bort kattungene så altfor tidlig? Og, tran bør ikke gis til dyr, det er helt feil vitamininnhold og kan i værste fall være skadelig.

Jeg kan ærlig talt ikke se særlig mange grunner til å gi bort så unge kattunger, det måtte i så fall være at kattemora er død el lign. Syns det er veldig betenkelig at hun spiller på TSs samvittighet og truer med å avlive katten hvis hun ikke får gitt den bort. Personlig ville jeg vært meget skeptisk til å ta i mot katt fra slike mennesker. For katten sin del kan det sikkert gå helt fint med andre katter i huset og masse TLC og riktig mat. Kjøp deg en morsmelk erstatnig hos dyrlegen, det er mye tryggere enn å lage sin egen. Dessuten kan dyrlegen gi deg råd og hvordan du kan ta deg av kattungen på best mulig måte.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Hva er egentlig grunnen til at denne damen absolutt vil gi bort kattungene så altfor tidlig? Og, tran bør ikke gis til dyr, det er helt feil vitamininnhold og kan i værste fall være skadelig.

Jeg kan ærlig talt ikke se særlig mange grunner til å gi bort så unge kattunger, det måtte i så fall være at kattemora er død el lign. Syns det er veldig betenkelig at hun spiller på TSs samvittighet og truer med å avlive katten hvis hun ikke får gitt den bort. Personlig ville jeg vært meget skeptisk til å ta i mot katt fra slike mennesker. For katten sin del kan det sikkert gå helt fint med andre katter i huset og masse TLC og riktig mat. Kjøp deg en morsmelk erstatnig hos dyrlegen, det er mye tryggere enn å lage sin egen. Dessuten kan dyrlegen gi deg råd og hvordan du kan ta deg av kattungen på best mulig måte.

Er enig i alt du sier, men stusser litt over dette med tran!

Det er delte meninger om dette, det vet jeg, men har du en link til et sted der erfarne "dyrefolk" sier at dette er skadelig? (alt er skadelig i store mengder, her er det snakk om små mengder) Betviler ikke din påstand, men som sagt er det delte meninger her.

Forøvrig:

Et minimum av vitaminer er nødvendig for at katten skal vokse seg sunn og frisk. Tran, lever, taremel, hvetekim, gjær og rå eller lettkokte grønnsaker samt melk,er verdifulle kilder til viktige vitaminer og mineraler .Mangel på vitaminer og mineraler kan føre til kronisk dårlig helse og noen ganger døden. Vitamin a. fremmer veksten av kroppceller og gir motstandskraft mot sykdom. A-vitamin bidrar også til godt syn i ulik belysning. Katten kan ikke selv produsere dette vitaminet, så det må tilsettes i maten. Det fins i eggeplommer, tran, gulrøtter og andre grønnsaker samt i gress og sjøplanter.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig grunnen til at denne damen absolutt vil gi bort kattungene så altfor tidlig?

En vanlig grunn (om enn ikke alltid den som blir oppgitt) er at kattungene når de blir større enn 6-8 uker begynner å herje og ødelegge tin, i tillegg til at de blir dyrere å ha i hus i form av mat osv. For mange er kattungene søtest når de er små, jo mindre jo bedre. :forvirret:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Her var det mange svar. Noen katter er kanskje melkeintolerante (kumelk) slik som jeg ikke tåler kumelk selv om jeg gjorde det som barn... Tran i liten mengde, skader ikke.

Jeg ville tatt i mot kattungen, siden du har to voksne hunner hjemme. Det verste som kan skje, er at begge vil være fostermoren og begynner å krangle om babyen. Men jeg ville spurt om ikke hun som eier kattungen ikke kan beholde den par uker til i alle fall fordi (jeg hadde sagt at kattunger helst skal være så og så lenge hos sin bio-mor)...

Det høres ut som hun som er eier nå, er lei av lekne kattunger. Da burde hun ikke hatt katt, men det er ikke trådstarters ansvar, så lenge hun selv vet at hun vil gi den et godt hjem. Men ett argument du kan bruke, er at dine to hunner, kan begynne å krangle pga. "hovedomsorgen" for kattungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dama som skal gi bort disse kattene burde fått et opplysende besøk fra dyrebeskyttelsen eller distriktsveterinær eller no' sånt... Men det er vel ingen som gjør slikt oppsøkende dyrevern i Norge...

Huff... :tristbla:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En vanlig grunn (om enn ikke alltid den som blir oppgitt) er at kattungene når de blir større enn 6-8 uker begynner å herje og ødelegge tin, i tillegg til at de blir dyrere å ha i hus i form av mat osv. For mange er kattungene søtest når de er små, jo mindre jo bedre. :forvirret:

Jeg er klar over det, men det er jo absolutt ingen god grunn til å ta kattungen fra moren minst 6 uker for tidlig. Det er jo helt håpløst når folk som åpenbart ikke har greie på katter absolutt skal sette unger på katten sin. Og, vær dere sikre på at hun får flere kull, det er jo det som er så håpløst.

Problemet her er vel ikke akkurat denne ene kattungen, den skal nok klare seg den. Høres ut som TS er villig til å ta på seg ekstrajobben dette medfører, så det går nok bra.

Skal finne fram info om katter, eller dyr generelt, og tran i løpet av kvelden. Det er bare å se på ernæringstabeller for anbefalte verdier av vitaminer for de enkele dyreslag og sammenligne med innholdsdeklarasjonen på tranflaska.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det er kanskje vanskelig å kontakte mat-tilsynet og d.b. når det virker som om en du er i familie eller en venninne av deg er kattenes eier i utgangspunktet..?

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort (det gjelder ikke kun katter fordi jeg er allergisk mot katt, men jeg hadde hatt store problemer med å kontakte hjelpeapparatet. Jeg har ikke vært allergisk alltid, men allergi kan utvikle seg når man disponerer seg for allergi-objektet.

Ttråden får det nesten til å si seg selv, at kattemor fikk ha en kattunge eller to, og resten ble avlivet rett etter fødselen, at man må spørre seg hvem som skal ha dyr og hvem som ikke er egnet (her snakker jeg ikke om rasealv. Men om å ta ansvar.

Det er så mange katter som blir forlatt og overlatt. De dør i frihet her i Norge, etter høyst tre år hvis de er heldige. Det er kattepest, skabb osv.

Til TS. Ta kattungen hvis det er det du ønsker, om ikke annet kan du ta den midlertidig og gi den videre til FOD, eller omplassere den. Men det virket som du ønsket å overta kattungen, bare at du mente det var for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Ta kattungen hvis det er det du ønsker, om ikke annet kan du ta den midlertidig og gi den videre til FOD, eller omplassere den. Men det virket som du ønsket å overta kattungen, bare at du mente det var for tidlig?

Hva er poenget med å la kattungen gå gjennom tre omplasseringer i løpet av kort tid? (først fra nåværende eier, så fra TS og så fra FOD) Enten bør den omplasseres til et varig hjem, eller så er det beste at den blir avlivet med en gang. OG JA: hvert eneste år blir det avlivet kattunger så lenge det er overproduksjon av kattunger i forhold til gode hjem.

Endret av kvinne_
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne linken vil Mattilsynet få melding om slike tilfeller der kattunger blir tatt fra moren altfor tidlig. Det hadde vært artig om personen hadde fått en kontrollør på besøk (eller noe sånt).  :enig_anim:

http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/index.php?id=3

Jeg tror jeg kan garantere at mattilsynet ikke bryr seg om sånt. de griper ikke inn ved annen direkte dyremishandling heller..

Jeg er klar over det, men det er jo absolutt ingen god grunn til å ta kattungen fra moren minst 6 uker for tidlig.

Nei, jeg mener ikke det er en god grunn nei. Men desverre finnes det de som tenker sånn, derfor jeg skrev det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å la kattungen gå gjennom tre omplasseringer i løpet av kort tid? (først fra nåværende eier, så fra TS og så fra FOD) Enten bør den omplasseres til et varig hjem, eller så er det beste at den blir avlivet med en gang. OG JA: hvert eneste år blir det avlivet kattunger så lenge det er overproduksjon av kattunger i forhold til gode hjem.

Uh, du har bytta om nick. Jeg har ikke skrevet det innlegget du siterte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Faktisk tror jeg ikke mattilsynet vil gidde å se på saken engang, så lenge eierens katt har det bra.

Vis meg noen linker hvor det er gjort? Jeg har aldri hørt om det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det har vært gjort. Jeg sa at det hadde vært bra om det hadde blitt gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Ja, men katter er kanskje ett av de mest sårbare husdyr i dagens samfunn som blir ignorert.

Jeg angrep deg ikke personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, du har bytta om nick. Jeg har ikke skrevet det innlegget du siterte..

ojsann, det ble litt kluss da jeg skulle sitere flere innlegg på en gang og jeg klarte å slette noe av innholdet. Men når man leser resten av tråden skjønner man hva du har skrevet og ikke har skrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det er vel bedre for kattungen å få et hjem istedet for at den blir avlivet. Jeg synes det er bedre at en kattunge får et fosterhjem og blir omplassert senere, istedet for å avlive den hvis det er alternativet. Selv om det er en vanlig huskatt uten stamtavle.

Kanskje "seriøse" opprettere stiller seg annerledes til saken, så lenge markedet oversvømmes av katter som er uønsket får de konkurranse.

Selvsagt er jeg for sterilisering, har sett altfor mange villkatter og omplasseringskatter som aldri blir omplassert (bortsett fra noen få). De som ikke velger å sterilisere katten sin, burde tatt betaling for kattungene. Men vi dessverre er langt unna dette i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det kanskje ann at du får låne kattemoren med i ett par uker?

Våre kattunger har vært på besøk i sine framtidige hjem sammen med moren sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det siste forslaget var det beste! Spør om du får låne kattemor ei stund, ihvertfall for å prøve å se om hun kan trives hos deg. Jeg vet at mange katter ikke takler flytting, men noen gjør det og kanskje kattemor er en av de.

Jeg skal selv få kattunger i juni, ei venninne av meg har fått to søte små. De er nå 7 uker gamle, og raser i vei over alt. Hun har forøvrig flyttet nylig, og kattemor hadde ingen problemer med å tilpasse seg det nye hjemmet. Mine to har begynt å spise av maten som står fremme. Venninna mi har kjøpt kattemat for kattunger, og gir dem det av og til, men det er vanskelig å kontrollere hva de spiser når hun har to voksne katter som har kattemat stående fremme. De spiser bittelitt, men griser mest og leker med maten, melk fra kattemor er fremdeles hovedkilden. De har også begynt å gå i kassen. Det er nok mest lek der også, men de ser hva de voksne gjør, og lærer av det.

Det er egentlig utrolig hvor fort de blir store og selvstendige... Jeg tror at lillepus vil klare det helt fint om du tar henne til deg nå, selv om det ikke er optimalt. Med iherdig innsats, mating og masse kos kommer dette til å gå kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt imot denne kattungen...

Synes det er forferdelig trist å se på at slike folk, som gir bort kattungene sine ved 6-8 ukers alder skal få slippe billig unna med å true med avlivning!

La dem betale veterinærregninga sjøl, og lære seg å kastrere katten sin!

(Fyyyy, tenke seg til å levere fra seg kattungene når de bare er 6 uker!!! Hvilket menneske er dette???)

Dette er det værste jeg hører, og desverre finnes det alt for mange av slike folk her i Norge, som er med på å senke kattens status slik som dette her!

Du risikerer å få en katt som blir urenslig, har store problemer med å tilpasse seg, sutter, får adferdsproblemer osv...eller det kan gå bra.

Du kan godt gamble med dette, men du er vel i ca 80% av tilfellene garantert at katten får en av overnevnte "skavanker"... Tenk på at du kanskje skal ha denne katten i 15-20 år...

Det finnes mange andre katter rundt omkring i Norge som venter på et hjem, bla. Dyrebeskyttelsens katter, eller fra folk som viser ansvar og vaksinerer kattene sine før de selges...(Tro meg, disse prøver ikke å tjene penger på kattene, men å tjene inn evt. utlegg ved vaksiner, kastrering av mammakatt osv.)

Vær så snill å være med å heve kattens status!

...og om du velger å ta til deg denne kattungen, så får man kjøpt noe som heter KMR morsmelkerstatning hos veterinær/ apotek du kan gi den, og håpe på at du og dine andre katter klarer å sosialisere den ordentlig og gi den de behov som trengs...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Dessverre slipper noen billig fra det med å true med å avlive, men hvis TS har lyst på katt og er klar til å ta ansvaret (det er mye ansvar, blant annet sterilisering), så ser jeg ikke poenget med å avlive kattungen. Men det var et godt forslag å ta med kattemor, bortsett fra at hun risikerer å sitte med en katt mer enn hun ville ha...

TS har jo to hunnkatter fra før, og de kattene jeg har kjent, har vært veldig flinke til å adoptere alt fra kaninunger til hundevalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...