Gå til innhold

Hundemat?


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lært at kyllingben er det siste en hund (evt. en katt) skal ha. Det er tynne og lange ben som lett splintres. Gjelder det bare behandlet kylling da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid lært at kyllingben er det siste en hund (evt. en katt) skal ha. Det er tynne og lange ben som lett splintres. Gjelder det bare behandlet kylling da?

Det gjelder bare kokt/stekte bein ja. Rå kyllingbein er nokså myke, og splintrer seg ikke. Alt av bein kan gis til hunder, så lenge det er rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder bare kokt/stekte bein ja. Rå kyllingbein er nokså myke, og splintrer seg ikke. Alt av bein kan gis til hunder, så lenge det er rått.

Helt riktig! Fordelen med at kyllingben er så vidt myke, er at selv små hunder klarer å knuse dem og får trimmet både tenner og tannkjøtt i tillegg til at de får i seg næringsstoffene som bena inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min hund hele dagens matdose om morgenen, og så fordeler han det selv utover dagen. Han får kun tørrfor. Hvis vi har kjøtt hender det at vi steker en liten runde til han, men steker det da separat i olje slik at det ikke skal være salt på det. Salt kan være ekstremt farlig for hunder, og det skal ikke mye til før skaden er gjort. Hadde en venninnne som mistet sin 3 år gamle Greyhound pga av dette, tror det var kreftfremkallende?

Er usikker når det gjelder å gi hunder rått kjøtt, vet at det er jo det de spiste når de var vilde, men nå er de jo ikke vilde lenger og dagens kjøtt kan ha en rekke sykdommer, tenker på fugleinnfluensa etc..

Men ihvertfall husk: salt er utrolig skadlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker når det gjelder å gi hunder rått kjøtt, vet at det er jo det de spiste når de var vilde, men nå er de jo ikke vilde lenger og dagens kjøtt kan ha en rekke sykdommer, tenker på fugleinnfluensa etc..

I den grad kjøtt har sykdommer, så hadde nok fortidens kjøtt langt flere av dem enn dagens ;) . Hunder har for øvrig en helt annen motstandskraft mot bakterier og parasitter i kjøtt enn det mennesker har og de kan fint spise kjøtt som vi sannsynligvis hadde blitt svært syke og i verste fall strøket med av. Akkurat som vi kan spise ting som hunder kan dø av å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

:) Noen av dere er veldig strenge? Lady får ikke så mye "menneskemat" at hun blir tilstrekkelig mett av det. Det meste er for kosen og for å inkludere henne i flokken, men hunden spiser alltid etter oss, og hun spiser tørrfôr som basisføde.

Hun får heller ikke mye saltet eller krydret mat. Tar av kjøttet før det blir krydret, legger det til side og blander med litt grønnsaker.

Noen jeg kjenner har fått seg valp som nekter å spise tørrfôr. Den blir matet med kjøtt og middagsrester og kan sluke en hel biff til middag. De mener at jeg har feil når jeg (og eks) ikke gir Lady en stor porsjon middagsrester, men jeg går for en middelvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok ganske streng, ja. Ikke bare med maten, men med det meste.

Rottweileren jeg hadde før fikk tørrfôr èn gang om dagen. Aldri middagsrester eller menneskemat. Avogtil godbiter, eller vi brukte en del av dagsrasjonen under trening.

Nå har ikke jeg hund, men valp er under planlegging. Det blir mest sannsynlig en Rottweiler denne gangen også. :) Den skal enten få tørrfôr èn til to ganger om dagen, da med vann i skåla, eller det blir V&H. Har ikke bestemt meg enda, også må jeg nesten se an hunden først også. Ingen middagsrester eller menneskemat på den heller. Tørket lever kan fungere som godbiter, eller del av dagsrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er vi ganske strenge. Hunden får mat en gang om dagen (delvis oppbløtt tørrfor). Men om det ligger igjen en kjøttbit etter eller litt ris etter middagen, så blander vi dette med tørrforet.

Bein er hun rett og slett ikke så glad i, men vi har en pakke med godbiter stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Hva er galt med å gi en hund f.eks. 20 prosent av det daglige matinntaket i form av "menneskemat" så lenge den får kvalitetsfòr resten av dagen?

Menneskemat høres rart ut, ville hunder og ulver spiser først leveren (der alt byttedyret har spist er lagret, også av urter og grønne vekster)?

Og jeg vet ikke hvor mye det er forsket på ang. hva de tygger i seg av bær f.eks. Vi hører jo bare om ulver som dreper sau.

Lady har ikke noe sans for å overspise kvalitetsprodukter, men vi er nødt til å være restruktive og ikke gi så mye snaddermat til henne (har fått så mye kjeft pga at vi burde gitt henne mer middagsmat osv)

Hun (han) er i perfekt form og leken og glad. Og glad i mat.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å gi en hund f.eks. 20 prosent av det daglige matinntaket i form av "menneskemat" så lenge den får kvalitetsfòr resten av dagen?

Menneskemat høres rart ut, ville hunder og ulver spiser først leveren (der alt byttedyret har spist er lagret, også av urter og grønne vekster)?

Du må jo gi hunden din akkurat hva du vil, men hunder har altså ikke godt av menneskemat i form av middagsrester, brød etc. fordi det inneholder for mye salt, karbohydrater, fiber og vegetabilsk fett etc. i forhold til det næringsbehovet hunder har. Hunder har behov for en langt høyere andel av proteiner og animalsk fett i kosten enn det mennesker har og salt, som det generelt er mye av i menneskemat, også brød, har de slett ikke godt av.

Leveren inneholder for øvrig ikke næringsstoffene fra det dyret har spist. Både hos mennesker og dyr er leveren det organet i kroppen som står for nedbrytningen av giftstoffer etc. og hvis den inneholder noe ekstraordinært, så er det avfallstoffer av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ok. Men jeg synes ikke hunden lider og den har normal avføring. Er det noen som vet hva som er i hundemat, det er vel litt vegetabilsk føde også?¨

Jeg leste på internet at hunder som blir matet kun med veg.mat blir mer allergivennlige. Det er ikke hensikten med dette innlegget, og jeg tror ikke det finnes ulveforskere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to dachser som fortsatt er valper og de får valpefor fra Eukanuba. Innimellom får de loff med leverpostei, hunder skal aldri få brød siden de ikke klarer å fordøye hele/halve korn. I tillegg til dette får de kyllingkjøtt og en mix av rått kjøtt og fløte med egg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at hunden din umiddelbart blir syk og stryker med av å spise en høy andel menneskemat, men man antar at den gjennomsnittlige levealderen hos hunder har økt betraktelig de siste årene bl.a. på grunn av at de i større grad enn tidligere blir tilbudt et riktig sammensatt kosthold i form av tørrfor og annet tilpasset for.

Tørrfor inneholder ganske riktig en andel næring fra vegetabilske produkter og ville hunder (Tamme også for så vidt) spiser bl.a. noe gress og noen ganger også bær hvis de finner det. Hele poenget med tørrfor er imidlertid at det inneholder riktig sammensatt næring tilpasset hundens næringsbehov og fordøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Ok, Leo. Jeg vet du kan mye. Men jeg kan ikke gi den en halv kg smør og tørket fisk. (Det pleide de å gjøre før med trekkhunder og kan hende de gjør det nå også?)

Mener du at hunder ikke kan fordøye karbohydrater? Lady er ni år og i god form (bortsett fra en arvelig lidelse).

Hunder er ikke hester, men de er selektive og velger nesten hva de liker og har behov for, bortsett fra at Lady ville spist seg syk hvis hun fikk fri tilgang til f.eks. stekt kjøtt/rått kjøtt. Lady er enkel. Overspiser ikke hundematen, men får alltid et stykke kjøtt eller fisk og litt gulrot.

Lady er ni år og frisk som en fisk.

;)

(Den arvelige lidelsen har Lady bare grad en av, og det virker ikke som om det hemmer bikkja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turbotøsa

Jeg er ikke streng i det hele tatt.. Hunden min får alt mulig, bortsett fra kyllingbein. Jeg har alltid blitt lært og ser det nå i jobben min at hunder ikke burde få det.. Men det er min mening da :)

Hunder er jo forskjellige og tåler forskjellige ting, tror aldri en kan ha en fasit på hva en skal gi til hunden sin. Som sagt, min får alt! Hun blir 10 år snart og er frisk som bare det :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tåler ikke å kun spise vegetabilsk mat, ene og alene fordi de er rovdyr og derfor har et fordøyelsessystem utviklet til å fordøye kjøtt. Når et rovdyr dreper spiser de alltid vominnholdet for å få i seg gress og annet plantemateriale som byttedyret har spist.

Min hund får også matrester, men ikke brun saus, strekt krydret mat osv. Poteter, ris, rent kjøtt osv er jo helt greit i små/moderate mengder, man skal jo ikke bli helt hysterisk heller da:) Hun har en pels som skinner sånn at folk spør hva jeg bruker som poleringsmiddel, så jeg tror ikke akkurat hun lider nød av å spise litt menneslemat:) Får foressten RC energy1800 som tørrfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er forholdsvis streng med mine to dachs. Dagsrasjonen med tørrfor blir fordelt på 2 måltider. Av middagsrester, får de kun reint kjøtt, aldri poteter eller saus. En sjelden gang kjøper jeg med en pølse med lungemos som de får på deling. Et skikkelig festmåltid for guttene :)

Yngstemann er riktignok en erfaren tyv :frustrert: Seinest for 2 dager siden, spiste han 1/2 kg gulost!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...