Gå til innhold

Er empati og moral en sosial konstruksjon


WubWub

Anbefalte innlegg

Du projiserer!

!

Nei. Er man slem mot noen, så må man vervente at de er slem tilbake. Det er bare sunn fornuft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan forklarer du da at mennesker kan "miste sin empati" i et psykeologisk eksperiment hvor ellers sunne og friske mennesker blir satt til å herke over "innsatte" i et fengselsystem?

Hvordan forklarer du at barn som har blitt utsatt for omsorssvikt vidrefører det til sine barn i voksen alder?

Hvordan forklarer du at mobbeofre har svekkede sjelsevner i voksen alder?

Din empati og omsorg er sterkt tilknyttet til den oppdragelsen du får og dine erfaringer du får i barnealder. All vitenskap viser til dette, og det er derfor vi bør passe på våre barn!

Empati er IKKE medfødt, det er LÆRT

Det er ikke rart folk mister eller får svekkede empatiske evner i et så presset og klaustrofobisk samfunn som det er et fengsel er.

Barn som har blitt utsatt for omsorgsvikt eller har blitt mobbet trenger ikke ha verken svekkede sjelsevner eller bli dårlige foreldre. Jeg ble utsatt for begge deler og vil påstå jeg har helt normale sjelsevner og at jeg har gitt mitt sønn en 100 ganger bedre barndom enn det jeg selv hadde. Årsaken er opplysthet, bevissthet og at jeg nekter å la sosial arv ramme uskyldige barn. Sosial arv er noe man velger eller ikke velger å føre videre. For 50- 100 år siden visste man ikke bedre. "Alle" slo ungene sine og det var nærmest en påkrevd oppdragelsesmetode. Barn som ble mobbet ble verken hørt eller sett og måtte bare finne seg i å bli tøffet opp og stå opp for seg selv. Idag er det mye mer åpenhet rundt det.

Jeg vil heller tro at omsorgsvikt og mobbing i mange tilfeller gjør mennesker både mer følsomme og empatiske og at de får en bevissthet for hva som er riktig og rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tråden her handler om det jeg skrev i åpningsinnlegget. Dessverre ble jeg litt full etter å ha lagd tråden så jeg greide ikke diskutere eller fortsette på noe som kunne ha blitt en bra og spennende diskusjon.

Mitt hovedinnlegg angående empati og moralske konstruksjoner er basert på en dokumentar jeg har sett på fra 1960-1970 tallet (om jeg ikke tar helt feil) som heter The Stanford Prison expermiremt.

Psykologer involverte de mest friske og empatiske menneskene de kunne oppdrive for å gi de roller i et stort overvåket eksperiment.

Halvparten av deltakerne ble tildelt rollen som "fangevoktere" mens den andre halvparten ble tildelt rollen som "fanger".

Det som skjedde videre er mildt sagt hjerteskjærende. Friske velfungerende empatiske mennesker utsatte "fangene" for tortur lignende metoder, brukte offtentlige ydmykelser, misbrukte de verbalt seksuelt og la en stor innsats i å være så jævlig som de kunne. Hvorfor? Fordi "fangevokterne" dehumaniserte "fangene", og empati går i stor grad utpå å føle sympati med levende organismer av samme art. Men når "fangene" ble dehumanisert så var de ikke lenger i samme art som "fangevokterne", ergo så følte de ikke lenger empati og sympati for disse folka. Da var det fritt frem å være så jævlig som mulig.

Du kan se dokumentaren i sin helhet her :

Videre så har jeg kommet til bunns i hvorfor jeg ikke lenger føler empati eller greier connecte med andre mennesker.

Ok, kan kanskje omformulere meg. Hva handler trådene dine om?

Kan du ikke helle bare lage en tråd, med akkurat det du lurer på angående din manglende evne til å føle empati. Eller om hvorfor du er som du er, eller om hvem som er som deg. Ikke en som er ment til å fiske litt i, som du senere tolker som du tilslutt vrir og vender på alle svarene du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan kanskje omformulere meg. Hva handler trådene dine om?

Kan du ikke helle bare lage en tråd, med akkurat det du lurer på angående din manglende evne til å føle empati. Eller om hvorfor du er som du er, eller om hvem som er som deg. Ikke en som er ment til å fiske litt i, som du senere tolker som du tilslutt vrir og vender på alle svarene du får.

Man er ærligst om man ikke vet at man testes hehe. Og det jeg lærte av tråden her er at mennesker så absolutt er slemme og lite empatiske. Så det jeg gjorde var å sende ett nakenbilde av ei jente til mora og hennes forlover på faceboook. for å si det mildt så endte det forholdet i katastro og mora hennes fortalte meg at jeg skulle holde meg unna vis ikke så skulle jeg bli politi anmeldt lol. det jeg sa var bare

"HOEHOEHOEHOEHOE"

nei dette er ikke trolling. ei jente som var forlovet sendte meg et naken bilde som jeg så sendte til mora hennes og hennes forlovede. om du ikke tror meg så kan jeg godt sende bildebebevis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er ikke tvil om annet. empati finnes ikke, alle mennesker er slemme så lenge det ikke finnes noen risiko for straff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ikke tvil om annet. empati finnes ikke, alle mennesker er slemme så lenge det ikke finnes noen risiko for straff

Hvorfor tror du ikke det at mennesker greier å se og føle at andre folk har verdi også. Og at det er godt at andre lever. Husk på wubwub, at når en selv har det dårlig, har en vanskeligere for å ha medfølelse for andre. Kanskje det er det du merker?

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke tvil om annet. empati finnes ikke, alle mennesker er slemme så lenge det ikke finnes noen risiko for straff

Det er å bruke straff som er slemt. Men siden nesten alle mennesker på jordkloden er straffelyste av natur så kan jeg godt vedkjenne meg menneskers iboende ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du formidler her. Er også av det inntrykket av at mennesker er egoistiske og kan handle ondt om makta ber deg om det. F.eks nazi-tyskland. Alle de som drepte jøder,homofile og svarthudede, gjorde de det av ondskap eller gjorde de det av frykt for represalier for makta over de?

Man kunne faktisk bli drept om man ikke adlød ordre.

Eller i sovjetunionen under den store militære "renselsen", mange millioner ble drept. Og de som drepte disse menneskene trodde at de gjorde det etisk riktige, derfor fikk de heller ikke dårlig samvittighet.

Med andre ord, er empati og moral utelukkende en sosial konstruksjon slik jeg tror det er? For historien viser til at mennesker kan drepe andre mennesker å være onde om lederene deres forteller de at handlingene deres er av "godhet" og ifølge "loven"

Anbefaler deg å google Milgrams studier av lydighet. Der får du en forklaring på hvordan mennesker kan manipuleres til å gjøre grusomme ting fordi de respekterer autoriteter.

Når det er sagt kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av at det er frykten for straff som utelukkende gjør at jeg lar være å stjele, drepe eller mishandle. Jeg føler også på en samvittighet, at jeg ville få vondt av andre mennesker eller dyr om jeg direkte eller indirekte skadet dem. Det høres ut som du strever litt med din egen empati. Det er ulikt hvor empatisk man er.

Anonymous poster hash: bc220...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hadde tenkt til det. Men etter å ha lagd diverse tråder her på forumet å gjøre angående moral og empati de siste 4 månedene så viser det seg at det faktisk er normen at folk mangler empati.

Så med andre ord, jeg er helt normal.

Jeg tror du må lese trådene om igjen. Laaaaangsomt. Du leser det du vil lese, tydeligvis.

Anonymous poster hash: bc220...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror du må lese trådene om igjen. Laaaaangsomt. Du leser det du vil lese, tydeligvis.

Anonymous poster hash: bc220...6a4

Har lest den langsomt, og jeg har lest i haugevis av andre tråder. Og normen er at mennesker er slemme og ondskapsfulle så lenge det ikke vanker straff. Empati gjelder bare for umiddelbar familie.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...