Gå til innhold

Er empati og moral en sosial konstruksjon


WubWub

Anbefalte innlegg

Eller er det noe vanlige mennesker mennesker innehar av natur?

Mitt inntrykk er at mennesker er rovdyr uten empati og moral, og den eneste grunnen til at mennesket oppfører seg sivilisert er fordi staten/politi har et voldsmonopol som straffer deg om du bryter loven.

Ergo har vi bare "empati" og "moral" så lenge loven tilsier det.

Uten en sterk stat med et politi til å straffe mennesker derimot, så vil vi se menneskets sanne ansikt. Og det er ikke pent.

F.eks, du ville aldri stjelt en dvd film fra en butikk sant? Hvorfor? Fordi du kan bli politi anmeldt å få prikk på rullebladet. MEN du kan derimot laste ned den samme filmen fra en pirat nettside ulovlig uten at det bryr deg nevnverdig. Hvorfor? Fordi du vet du ikke vil bli straffet.

Vi kan dra denne problemstillingen helt til drap. Ingen vil drepe fordi da havner du i fengsel i lang tid. Men hadde vi ikke hatt den loven, så ville draps raten skutt i været.

Så med andre ord, kanskje vi mennesker ikke er så gode og snille som vi tror?

Det ble gjort en undersøkelse for mange år siden i et psykiatrisk ekspermient , hvor 12 normale psykisk friske folk ble satt som "fangevoktere" til å passe på 12 andre mennesker som spilte rollen som "fanger". Det tok ikke mange dagene før mishandlingen startet og fangene ble utsatt for sadistiske og onde handlinger enda alle visste at dette var et skuespill. Allikevel så ble det tegnet et fiende bilde av "fangene" blandt "fangevokterne" som så fikk sitt utslag i tortur.

På lik linje med de som ble utsatt for reel tortur i guantanamo bay.

Min teori er derfor at vi mennesker ikke er født med "empati" og at alle har en ondskap i seg og er kapabel til å drepe under de "rette" omstendighetene.

Mennesket er et super-rovdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rovdyr? Du er litt enkel i hodet, du. :hug:

Anonymous poster hash: 101c7...71e

Ja mennesket er super-rovdyr. Vår blodtørstighet overgår dinosaurer glatt.

Mennesket dreper langt flere liv enn dinosaurer noen gang gjorde.

Dette er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det noe vanlige mennesker mennesker innehar av natur?

Mitt inntrykk er at mennesker er rovdyr uten empati og moral, og den eneste grunnen til at mennesket oppfører seg sivilisert er fordi staten/politi har et voldsmonopol som straffer deg om du bryter loven.

Ergo har vi bare "empati" og "moral" så lenge loven tilsier det.

Uten en sterk stat med et politi til å straffe mennesker derimot, så vil vi se menneskets sanne ansikt. Og det er ikke pent.

F.eks, du ville aldri stjelt en dvd film fra en butikk sant? Hvorfor? Fordi du kan bli politi anmeldt å få prikk på rullebladet. MEN du kan derimot laste ned den samme filmen fra en pirat nettside ulovlig uten at det bryr deg nevnverdig. Hvorfor? Fordi du vet du ikke vil bli straffet.

Vi kan dra denne problemstillingen helt til drap. Ingen vil drepe fordi da havner du i fengsel i lang tid. Men hadde vi ikke hatt den loven, så ville draps raten skutt i været.

Så med andre ord, kanskje vi mennesker ikke er så gode og snille som vi tror?

Det ble gjort en undersøkelse for mange år siden i et psykiatrisk ekspermient , hvor 12 normale psykisk friske folk ble satt som "fangevoktere" til å passe på 12 andre mennesker som spilte rollen som "fanger". Det tok ikke mange dagene før mishandlingen startet og fangene ble utsatt for sadistiske og onde handlinger enda alle visste at dette var et skuespill. Allikevel så ble det tegnet et fiende bilde av "fangene" blandt "fangevokterne" som så fikk sitt utslag i tortur.

På lik linje med de som ble utsatt for reel tortur i guantanamo bay.

Min teori er derfor at vi mennesker ikke er født med "empati" og at alle har en ondskap i seg og er kapabel til å drepe under de "rette" omstendighetene.

Mennesket er et super-rovdyr

Jeg har hørt smarte menn si at mennesket er grunnleggende godt.

Det har jeg alltid tenkt er tull, vi er grunnleggende egoistiske, og trenger som du sier å bli satt i et sterkt system for å fungere sivilisert.

Bare å se til blant annet midtøsten, eller USA under orkaner(hele byer blir plyndret etter evakuering).

Eller se The Walking Dead hehe.. Mennesket i seg selv er ikke så siviliserte som vi skal ha det til.

Overlevelsesinstinktet er utrolig sterkt, og her spiller den grunnleggende egoismen inn. Det handler i bunn og grunn om oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovdyr har også empati og moral. Faktisk!

Anonymous poster hash: b05a2...517

Tror nok neppe at en krokodille føler noen samvittighets kvaler om han spiser en bebi eller et voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt smarte menn si at mennesket er grunnleggende godt.

Det har jeg alltid tenkt er tull, vi er grunnleggende egoistiske, og trenger som du sier å bli satt i et sterkt system for å fungere sivilisert.

Bare å se til blant annet midtøsten, eller USA under orkaner(hele byer blir plyndret etter evakuering).

Eller se The Walking Dead hehe.. Mennesket i seg selv er ikke så siviliserte som vi skal ha det til.

Overlevelsesinstinktet er utrolig sterkt, og her spiller den grunnleggende egoismen inn. Det handler i bunn og grunn om oss selv.

Jeg er helt enig i det du formidler her. Er også av det inntrykket av at mennesker er egoistiske og kan handle ondt om makta ber deg om det. F.eks nazi-tyskland. Alle de som drepte jøder,homofile og svarthudede, gjorde de det av ondskap eller gjorde de det av frykt for represalier for makta over de?

Man kunne faktisk bli drept om man ikke adlød ordre.

Eller i sovjetunionen under den store militære "renselsen", mange millioner ble drept. Og de som drepte disse menneskene trodde at de gjorde det etisk riktige, derfor fikk de heller ikke dårlig samvittighet.

Med andre ord, er empati og moral utelukkende en sosial konstruksjon slik jeg tror det er? For historien viser til at mennesker kan drepe andre mennesker å være onde om lederene deres forteller de at handlingene deres er av "godhet" og ifølge "loven"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du formidler her. Er også av det inntrykket av at mennesker er egoistiske og kan handle ondt om makta ber deg om det. F.eks nazi-tyskland. Alle de som drepte jøder,homofile og svarthudede, gjorde de det av ondskap eller gjorde de det av frykt for represalier for makta over de?

Man kunne faktisk bli drept om man ikke adlød ordre.

Eller i sovjetunionen under den store militære "renselsen", mange millioner ble drept. Og de som drepte disse menneskene trodde at de gjorde det etisk riktige, derfor fikk de heller ikke dårlig samvittighet.

Med andre ord, er empati og moral utelukkende en sosial konstruksjon slik jeg tror det er? For historien viser til at mennesker kan drepe andre mennesker å være onde om lederene deres forteller de at handlingene deres er av "godhet" og ifølge "loven"

Nazi-Tyskland: uten tvil en blanding av frykt og liknende faktorer. Selvsagt ikke 99% av den tyske befolkningen som ville utslette jødene og de andre djevelske tingene Hitler & Co sto for.

Ellers har jeg aldri tenkt over etikk og moral som et sosialt konstruert begrep, ei heller ser jeg på min egen empati som et produkt av samfunnet. Men det er jo litt som å si man aldri blir påvirket av reklamer ;)

Altså, man lærer jo fra samfunnet hva som er riktig/galt, og til slutt gjør man opp sin egen mening/tar et standpunkt.

Hva som har vært riktig og galt har også endret seg markant(og gjør det fremdeles, homofili, dødsstraff etc), så jeg tror uten tvil at du er inne på noe.

Samfunnet er med å forme hva moral er, hva som er riktig moral, etcetc.

Endret av King of the North
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel tror du denne jenta er? Empati i bøtter har hun ihvertfall.

http://www.viralevideoer.com/2014/11/16/dette-rorte-oss-faktisk-til-tarer-for-ei-fantastisk-lita-jente/

Det er allmenn kjent at empati senteret ikke har blitt utviklet i den alderen til den jenta i videon der. Det kan være tilfedigheter eller skuespill inne i bildet her.

Utover det så er jeg faktisk usikker på om det finnes noe slags former for empati senter hos mennesker uansett alder. Men den betraktningen er altså utifra mine egne øyne, nettopp derfor jeg tar opp etiske og moralske spørsmål her på KG for å lære litt om menneskers psyke. så lang har jeg kommet frem til at de fleste mennesker er slemme, så jeg er på ingen måte noe forskjellig fra andre mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allmenn kjent at empati senteret ikke har blitt utviklet i den alderen til den jenta i videon der. Det kan være tilfedigheter eller skuespill inne i bildet her.

Utover det så er jeg faktisk usikker på om det finnes noe slags former for empati senter hos mennesker uansett alder. Men den betraktningen er altså utifra mine egne øyne, nettopp derfor jeg tar opp etiske og moralske spørsmål her på KG for å lære litt om menneskers psyke. så lang har jeg kommet frem til at de fleste mennesker er slemme, så jeg er på ingen måte noe forskjellig fra andre mennesker

Om du mangler empati så bør du gå til legen og få en utredning.

Det er medfødt.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mangler empati så bør du gå til legen og få en utredning.

Det er medfødt.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

Nja, hadde tenkt til det. Men etter å ha lagd diverse tråder her på forumet å gjøre angående moral og empati de siste 4 månedene så viser det seg at det faktisk er normen at folk mangler empati.

Så med andre ord, jeg er helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok neppe at en krokodille føler noen samvittighets kvaler om han spiser en bebi eller et voksent menneske.

det handler ikke om empati med maten sin, men om empati med sin familie og de du lever sammen med. Og det finner du hos alle dyr.

Anonymous poster hash: b05a2...517

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det handler ikke om empati med maten sin, men om empati med sin familie og de du lever sammen med. Og det finner du hos alle dyr.

Anonymous poster hash: b05a2...517

det er mange dyr som spiser sine egne bebier for å overleve. uten at dette har noe relevans til temaet jeg tar opp men

det eneste formålet et levende vesen har er å sørge for at man bringer sine gener videre slik at man sørger for artens overlevelse.

dette gjelder også for mennesker. og mennesker er per definisjon et super-rovdyr, vi dreper langt flere arter enn dinosaurer noengang gjorde. faktisk så står mennesket for flere drap av dyrearter enn noen annen gang i historien.

Så vi kan ikke akkurat være så fryktelig empatiske at det gjør noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det handler ikke om empati med maten sin, men om empati med sin familie og de du lever sammen med. Og det finner du hos alle dyr.

Anonymous poster hash: b05a2...517

Dette er jo et hett tema for tiden blant oss mennesker.

Endeløs empati for maten vår. Enten det er kylling, svin eller kyr.

Slik var det ikke før? Det er jo inhumant(ironisk nok) å spise kjøtt får jeg stadig høre. Djevel som ikke fortjener å leve har jeg også blitt kalt pga mine preferanser i matveien :P (dette er selvsagt ikke myntet mot deg eller noen andre i denne tråden, bare en interessant anekdote)

Det vil vel peke mot at moral og etikk fluktuerer sammen med samfunnet. Hva er riktig og hva er galt.

Grunnleggende empati som konsept mener jeg derimot ikke er oppkonstruert av samfunnet, men i større grad medfødt.

Endret av King of the North
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hadde tenkt til det. Men etter å ha lagd diverse tråder her på forumet å gjøre angående moral og empati de siste 4 månedene så viser det seg at det faktisk er normen at folk mangler empati.

Så med andre ord, jeg er helt normal.

Er det normen å være psykopat føler du?

Igjen, ta deg en tur til legen og snakk med han om at du er bekymret for at du mangler empati. Det er en veldig skremmende ting å mangle i grunn.

Det kan også være at du har aspergers f.eks bare at dette ikke har blitt plukket opp?

Det er normalt at det er ikke alt man kan ha empati for. Det er fordi man ikke har erfaringer med det selv og ikke vet hvordan en følelse er. Men om du aldri har kjent empati så er det grunn til bekymring og er ikke normalt.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om folk (soldater osv) ble iskalde under nazi-tyskland, betyr ikke det at de som trykket på avtrekkeren ikke følte empati for ofrene. Men dems egen frykt for eget liv gjorde at de av like vel utførte grusomme handlinger.

Edit: Det var helt sikkert mange andre grunner til at folk gjorde grusomme ting under nazi-tyskland enn frykten for eget liv. Essensen er at de fleste følte nok empati av like vel.

Endret av Doroline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste formålet et levende vesen har er å sørge for at man bringer sine gener videre slik at man sørger for artens overlevelse.

Neinei. les deg opp på litt etologi. Og altruisme. det handler ofte om å gi populasjonen bedre vilkår til å overleve.

Anonymous poster hash: b05a2...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om folk (soldater osv) ble iskalde under nazi-tyskland, betyr ikke det at de som trykket på avtrekkeren ikke følte empati for ofrene. Men dems egen frykt for eget liv gjorde at de av like vel utførte grusomme handlinger.

Du oppsummerer TS greit ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...