Gå til innhold

Kvinnelig fastlege i Bergen


Gjest Solsikke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Tove Fortun ved Krambua Legesenter er KJEMPE FLINK!!! Tar seg god tid og stiller riktige diagnoser. Føler at hun virkelig bryr seg om meg.

Anbefaler henne!!!

signerer...hadde noe veldig vanskelig å dele med henne (trengte henvisning) hun var så skjønn. gled stolen nærmere, bort til der jeg satt og hørte på meg med varme og omsorg. det rørte!

(en liten digresjon.. sekretæren -vet ikke om hun er der enda, dette var i beg. av januar- var skikkelig merkelig og uvennlig? passet på å si minst mulig så går det greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg har også hatt irene øversveen, men har foreløpig bare vært hos menn. Noen som vet når (hvis i det hele tatt) hun kommer tilbake?

Tenker på å bytte til Hege Skårhaug Jacobsen, noen som har erfaring med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_camilla_*
Jeg lurer på å bytte fastlege, fordi jeg ikke er så fornøyd med hun jeg har nå. Har sett flere tråder om dette her tidligere, men finner de ikke igjen.

Ser at Irene Øversveen ved Muren Legekontor og Åshild L. Vivelid ved Cort Piil helsesenter har ledige plasser nå. Noen som har erfaring med disse? Vil gjerne ha en litt grundig lege som tar seg tid og ikke bare vil ha deg ut døra igjen så fort som mulig...

Irene Øversveen har vært sykemeldt siden 2006 og har en mannlig vikar som er ganske dårlig i norsk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Irene Øversveen har vært sykemeldt siden 2006 og har en mannlig vikar som er ganske dårlig i norsk....

Jeg har øgså Øversveen, har dog aldri møtt henne. Men jeg må si jeg likte han mannlige vikaren, hyggelig og fyktig, tok meg på alvor - og her er det til og med snakk om GU. Ingen kommunikasjonsproblemer heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må eg følgja med på! ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg føler at Reiten kanskje ringte en bjelle :vetikke: Men jeg får kanskje vite det hvis jeg ringer til legesenteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest på besøk
Noen som har erfaring med Taule, Magnhild Jofrid?

jeg aner rett og slett ikke hvem jeg skal velge som fastlege her i Bergen - Det begynner å bli litt dyrt å dra til Volvat hver gang det er noe.

Jeg er på utkikk etter en forståelsesfull, tålmodig, profesjonell lege som tar seg god tid og ikke avfeier ting hele tiden.

Anbefaler ikke Magnhild Taule. Hun fikk meg som pasient å føle meg dum. Virket som om hun synes jeg var plagsom som stilte dumme spørsmål (det gjorde jeg ikke). Det er vel det man har en lege til, få svar på ting når man lurer på om noe er galt... I tillegg til noen spesifikke historier jeg ikke vil fortelle pga anonymitet. Var bare hos henne to ganger, så kanskje jeg hadde uflaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Blåbærkjole_*

Tenkte jeg skulle følge opp denne i tilfelle det forsatt er folk som trenger ny fastlege. Fikk byttet til Tommy Thorsen ved Cort Piil Helsesenter, og er bare såå fornøyd! Tar seg ordentlig tid og er forståelsesfull og grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt påfallende at dere tør uttale dere om hvem som er en god kliniker/lege og hvem som ikke er det. Har dere bakgrunnskunnskaper til det?? En lege har kun 20 minutt per pasient og det skal dekke en nødvendig ananmese samt ev. en klinisk undersøkelse ++. Man må forberede seg til legetime, fatte seg i korthet og ikke komme med 4-5 problemstillinger hver time. Klart det blir dårlig behandling ut av det. Sånn er det, og handler ikke om god/dårlig lege. Og signerer gjerne innlegget lengre oppe hvor man påpeker at det ofte er de som ikke får sykemelding eller resepter på ulike preparater som de ønsker som gjerne klager. Husk at legen skal ha sitt navn på resepten og må stå for det h*n gjør. Og til slutt: Det vitner om lavmål å henge ut leger med navn her inne, spesielt dersom de er sykmeldte. Fatter ikke at noen kan være så enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det utrolig viktig at det er mulig å diskutere fastleger innpå her. Og takker veldig for tips fra andre - ut fra erfaringer de har. Er da enklere å trekke slutninger om hvem som med større sansynlighet passer for en - enn andre. Er også absolutt ulike egenskaper ved leger vi ser etter.

Skal gi en lyd om jeg kommer over en lege jeg er godt fornøyd.

Har også som en annen skrev måttet på Volvat en del - Er svært fornøyd der, opplever legene faglig interessert og dyktige (har selv svært alvorlige somatiske diagnoser). Men har som den andre skrev ikke økonomi til å dra til Volvat for hvert legebesøk. Og jeg trenger dessverre en del turer til lege. Og trenger skifte fra ham jeg nå har som fastlege. Ser etter lege i bergenhus. Men få ledige der. Håper på tips!

Mvh j.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Just a girl
Jeg har også hatt irene øversveen, men har foreløpig bare vært hos menn. Noen som vet når (hvis i det hele tatt) hun kommer tilbake?

Tenker på å bytte til Hege Skårhaug Jacobsen, noen som har erfaring med henne?

Litt gammel tråd, men ser folk fortsatt poster her.

Jeg er veldig fornøyd med Hege Jacobsen. Synes hun er hyggelig, lett å prate med, tar seg god tid til meg og svarer godt på spørsmål hvis jeg har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij, glad jeg oppdaget denne posten :) Veldig missfornøyd med min faslege som i tillegg er laaaangt ute på sotra og vil bytte, men aner ikke til hvem! Vil helst ha en kvinnelig lege, da jeg også trenger GU og ikke har hatt dette før (litt nerver første gangen...)... Noe å anbefale i bergen sentrum? Menn går til nød, men da må de være dyktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hvorfor er det lov å anbefale navn her - når det ikke er lov å anbefale navn på leger (plastikkirurger/spesiliaster) som ikke har gjort jobben sin bra i tråden om mislykkede platikkinngrep i Norge?

Navn får positiv omtale, men ikke negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_June_*
Har Lie jeg også, og som tidligere nevnt, gråter av frustrasjon etter timer hos han! Spesielt etter at jeg hadde kommunikasjons- og etikk-kurs under utdanningen ;) Dog, en god kliniker, meg elendig på pasientkontakt. Har sett Kari Møen gi en klem til sine pasienter, snakk om store kontraster!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også med her, er på leting etter en dyktig fastlege innenfor Bergenhus, da Volvat har blitt litt dyrt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det lov å anbefale navn her - når det ikke er lov å anbefale navn på leger (plastikkirurger/spesiliaster) som ikke har gjort jobben sin bra i tråden om mislykkede platikkinngrep i Norge?

Navn får positiv omtale, men ikke negativ?

Navnene og omtalene vil poppe opp hver gang noen taster navnene på disse personene i google og andre søkemotorer.

At en pasient er misfornøyd, betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med legen. Pasienten kan ha urimelige forventninger, eller det kan skjære seg i kommunikasjonen, spesielt hvis pasient og lege ikke kjenner hverandre. Alle leger vil også noen ganger ikke stille riktig diagnose, enten fordi de har vektlagt eller tolket symptomene feil, eller fordi mange sykdommer ligner på hverandre og kan være lett å ta feil av, spesielt i starten. Man må også være klar over at mange symptomer man av og til kan merke, ikke har en påvisbar sykdom som årsak, og at man ikke alltid kan få svar på hva det er, eller hvorfor, eller om det er noe spesielt en kan gjøre. Det hender at leger misser en alvorlig diagnose, men det er mye vanligere at pasienter søker lege for ting som ikke trenger lege. For pasienten som har bekymret seg, kan det oppleves som avvisende hvis legen ikke finner grunn til å utrede, og hvis en ikke kjenner legen og har tillit til den vurderingen som gjøres, kan det føles utrygt. Mange leger "løser" dette problemet ved å bestille prøver og undersøkelser som legen mener ikke er nødvendige, men som gjør pasienten fornøyd, og gjør at legen blir populær. Det er et problem den dagen man virkelig er syk, at helsevesenet som skal hjelpe deg, er opptatt med køen av friske mennesker som tror at de er syke.

Det blir ikke riktig å bruke Kvinneguiden som offentlig gapestokk for enkelte yrkesgrupper, uten at noen engang kan vurdere om kritikken er berettiget.

Jeg har selv en opplevelse med en lege som gjorde at jeg fikk legeskrekk. Da jeg skulle til lege senere, fikk jeg magesmerter, problemer med pusten og følte angst, fordi jeg var redd for å bli møtt på samme måte, og jeg ble kvalm når noen nevnte navnet hans. Jeg var bare så fryktelig sårbar i min situasjon akkurat da, og han så det ikke, han klarte ikke å fange opp hva som stod på spill, og jeg følte meg fullstendig overkjørt og sett ned på. Dette er en lege som var svært populær, som var kjent for å være faglig flink, og som jeg vet strakk seg langt for å hjelpe pasienter med spesielle behov, også når han egentlig hadde fri. Men det ble totalt kræsj mellom meg og han, der og da, og akkurat da var jeg så sårbar. I ettertid kan jeg se at min del av kommunikasjonen bidro til misforståelse, men der og da var jeg avhengig av å bli sett, og det ble jeg ikke. Han prøvde nok, men han så feil, og vi hadde ikke møtt hverandre før. Slikt kan skje, selv om legen er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt irene øversveen, men har foreløpig bare vært hos menn. Noen som vet når (hvis i det hele tatt) hun kommer tilbake?

Tenker på å bytte til Hege Skårhaug Jacobsen, noen som har erfaring med henne?

Litt gammel tråd, men ser folk fortsatt poster her.

Jeg er veldig fornøyd med Hege Jacobsen. Synes hun er hyggelig, lett å prate med, tar seg god tid til meg og svarer godt på spørsmål hvis jeg har noen.

Jeg har gått til Hege Skårhaug Jacobsen i noen år nå, og syns hun er helt fantastisk. Hun er utrolig hyggelig, jeg føler hun lytter på hva jeg sier, og at hun "ser" meg. Gruer meg aldri for å ta opp noe, eller syns noe er ukomfortabelt. Hun er virkelig, virkelig flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan noen anbefale en lege som holder til i sentrum? Dvs innen rimelig gangavstand fra Høyden... Må bite i det sure eplet og bytte lege til Bergen nå, siden jeg aldri får time ellers. I sentrum, helst kvinne, med en smule forståelse, ellers ingen krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...