Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En artikkel i Aftenposten idag - Norske bunader kommer fra hele verden.

Jeg synes vi burde gå tilbake hvor jenter må sy sin egen bunad (eventuelt mødre, tanter, søstre), ellers blir dette bare tull og viser økt velstand og samtidig økt kjøpepress, men ikke en "ordentlig" tradisjon.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Kor langt attende må noko gå for at det skal vere ein tradisjon, tru?

Det var tradisjon og vanleg at ein gifta seg i svart kjole også, dette går mykje lenger attende enn dei kvite ein brukar no - men er det ikkje likevel rett å seie at det i Noreg er tradisjon å gifte seg i kvit kjole? Må ein attende til vikingtida og nekte for all utvikling som har skjedd sidan? Er det ikkje greitt å seie at rosemåling er eit tradisjonelt handverk i Noreg trass i at rosemålinga er veldig lik barokk og rokokko, som begge var inspirasjon som kom utanfrå? Det er vel knapt nokon som går rundt og trur at folk flest har subba rundt i bunadar i kvardagen, dei er trass alt mykje finare enn det ein kan gå ut i frå at folk flest har hatt råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden fra her jeg bor er fra 1800-tallet, den står utstilt i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man later som dette er noe man har brukt i hundrevis av år. Draktene er laget for å gi (feilaktig) skinn av å være "bondedrakter" fra 17-18-tallet. Det er uærlig. Hvis man vil lage en ny tradisjon, greit nok, men gjør det på en måte som reflekterer samtiden og ikke gir falsk skinn av å være fra en annen tid.

Nordmenn flest vet ikke at bunader ble oppfunnet på 1930-tallet og blir lurt når de betaler i dyre dommer for å kjøpe disse forferdelig stygge "Hitler Jugend"-draktene.

Så bunaden som min oldemor sydde til min bestemor til hennes konfirmasjon i 1902 er oppfunnet av hitlerjugend 30 år etterpå??

Hvordan forklarer du den?

Min mor arvet bunaden og ble konfirmert i den, nå har jeg den, og min datter kommer til å konfirmere seg i den..

Forklar gjerne manglede tradisjon i samme slengen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Mange går rundt og tror bunad er "norsk tradisjon". Det er så feil som det blir. Bestemoren min er født i 1918 og da hun vokste opp bak Slottet var det ingen i Norge som gikk i bunader. Tradisjonelt har konfirmanter i Norge (jenter) hvit kjole f.eks.

Bunad ble først populært mellom 1930-tallet og 1950-tallet. Bunader har nesten ingen forankring i tradisjon, men er drakter som gir skinn av å være "bondedrakter" fra 1800-tallet. Selv om ingen norske bønder på 1800-tallet gikk i slike drakter.

De historiske røttene til bunadbevegelsen, nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet som hadde et kraftig oppbluss på 1930-tallet, deler den med bl.a. nazismen. Også i nazi-Tyskland gikk man rundt i "liksom-bondedrakter" på 30-tallet. Forskjellen er at dette gikk av moten i Tyskland i 1945, mens man fortsatte med det i Norge.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bunad

Men selv om det ikke var tradisjon før så er det jo det nå. Man lager nye tradisjoner hele tiden, så bunaden er jo en tradisjon nå og har vært det siden det begynte å bli vanlig. Akkurat som det å feire halloween er veldig nytt, likevel er det blitt en tradisjon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du styrer med, TS?

Folkedrakter er jo mye brukt i alle europeiske land, både hverdagsdrakter og festdrakter. Dirndl er jo en slik sak, og den ser du jo over alt i Tyskland og Østerrike. Andre land har andre navn på dem.

Dette frontalangrepet på norske bunader skjønner jeg ingenting av i det hele tatt.

Festdrakter har vi hatt i Norge svært lenge, og da har de så absolutt en tradisjon å vise til. Det faktum at de har endret seg over tid er jo helt greit. Slikt skjer med det meste vi omgir oss med.

Det at mange norske borgere setter pris på norske festdrakter synes jeg er skikkelig bra, og noe vi skal være stolte over. Synes jeg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kor langt attende må noko gå for at det skal vere ein tradisjon, tru?

Det var tradisjon og vanleg at ein gifta seg i svart kjole også, dette går mykje lenger attende enn dei kvite ein brukar no - men er det ikkje likevel rett å seie at det i Noreg er tradisjon å gifte seg i kvit kjole? Må ein attende til vikingtida og nekte for all utvikling som har skjedd sidan? Er det ikkje greitt å seie at rosemåling er eit tradisjonelt handverk i Noreg trass i at rosemålinga er veldig lik barokk og rokokko, som begge var inspirasjon som kom utanfrå? Det er vel knapt nokon som går rundt og trur at folk flest har subba rundt i bunadar i kvardagen, dei er trass alt mykje finare enn det ein kan gå ut i frå at folk flest har hatt råd til.

Nei, poenget er ikke alderen. Poenget er at man lager drakter (sydd i Kina eller Estland) som gir falsk skinn av å være norske bondedrakter fra 1800-tallet. Vil du lage en ny tradisjon på 1950-tallet, greit nok. Men ikke prøv å late som den er fra 1800-tallet. Folk som går i bunader bør heller gå rundt i slike klær man normalt gikk med på 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bunaden som min oldemor sydde til min bestemor til hennes konfirmasjon i 1902 er oppfunnet av hitlerjugend 30 år etterpå??

Hvordan forklarer du den?

Min mor arvet bunaden og ble konfirmert i den, nå har jeg den, og min datter kommer til å konfirmere seg i den..

Forklar gjerne manglede tradisjon i samme slengen!

Ingen gikk med bunad til konfirmasjon i 1902. Begrepet bunad var ikke engang oppfunnet. Så jeg kjøper ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, poenget er ikke alderen. Poenget er at man lager drakter (sydd i Kina eller Estland) som gir falsk skinn av å være norske bondedrakter fra 1800-tallet. Vil du lage en ny tradisjon på 1950-tallet, greit nok. Men ikke prøv å late som den er fra 1800-tallet. Folk som går i bunader bør heller gå rundt i slike klær man normalt gikk med på 50-tallet.

Poenget er jo at bunadene stort sett er basert på klær, broderier eller andre stoffer fra "gamle dager". Det er da vel ingen som for alvor tror at våre formødre vaset rundt i klær tilsvarende våre dagers bunader :klo: .

Men tradisjon for å bruke dem har vi nå likevel. For øvrig er det vel de færreste som har kinesiskproduserte bunader (jada, jeg vet det finnes et firma som får dem sydd i der). De fleste får vel sydd via kjente, eller husfliden - eller de syr selv. Eller en miks. I min familie så er vi notoriske kløner med tanke på å brodere selv (dessverre), eller sy bunad for den del, men jeg har nå knyttet frynsene på sjalet til både min egen og min tantes bunad.

Basisen til "min" bunad er for øvrig basert på stoff funnet på en gård ikke langt fra der min farmor vokste opp, så jeg føler nok litt ekstra tilknytning til den av den grunn (selv om mange bunader er finere enn min).

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata, leste du ikke artikkelen i Aftenposten idag? To tredjedeler av solgte bunader i Norge er laget i andre land enn i Norge, deriblannt Estland og Kina, og andelen øker bare.. Så nei, de fleste syr de ikke selv, men kjøper ferdig laget, og ikke i Norge engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har sydd bunaden min og hun bor hverken i Kina eller Estland. At bunaden først ble laget på 1940-tallet har aldri plaget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata, leste du ikke artikkelen i Aftenposten idag? To tredjedeler av solgte bunader i Norge er laget i andre land enn i Norge, deriblannt Estland og Kina, og andelen øker bare.. Så nei, de fleste syr de ikke selv, men kjøper ferdig laget, og ikke i Norge engang..

Og alle disse kommer til å angre bittert på at de kastet så mange penger ut av vinduet og ikke fikk gjort det skikkelig i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gikk med bunad til konfirmasjon i 1902. Begrepet bunad var ikke engang oppfunnet. Så jeg kjøper ikke den.

????

Folkedrakt, ikke sant? Hun gikk i folkedrakt til konfirmasjonen. Det var ikke noe uvanlig ute i distriktene. Det kunne være fetstdrakter som hadde vært brukt i flere generasjoner.

Greit nok; bunad er et nyere begrep, men det du driver med nå er jo rent flisespikkeri. Kan du ikke forsone deg med at mange synes bunad/folkedrakt er pent, og at vi samtidig aksepterer at du ikke synes det samme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordene "bunad" og "folkedrakt" var ikke ord man brukte før begynnelsen av 1900-tallet. Bunad er et norrønt ord som Hulda Garborg trakk fram da hun utga boka "Norsk klædebunad" i 1903. Hun tok utgangspunktet i kirkeklær fra Gol i Hallingdal og tilpasset disse sitt bruk (livet ble gjort større, breddene i stakken ble skrådd etter datidens mote og forkleet ble etterhvert sløyfet). Hulda Garborg ønsket å ta de gamle folkedraktene og omforme de til moderne bunader.

Min bunad er gjenskapt etter malerier/tegning helt tilbake til 1690 årene så å påstå at den ble funnet opp i 1930 årene er bare tull.

Dere må skille hva som er festdrakt og hva som er bunad.

Litt vanskelig akkurat det, for veldig mange av de draktene som blir betegnet som bunader er laget mellom 1930-1950 og bygger på mangelfullt draktmateriale eller er fritt komponert. Mens andre drakter har vært i bruk sammenhengende, først som folkedrakter og så etterhvert som bunad, de gikk fra å være vanlige klær til å bli bunad. Og andre igjen er rekonstruert etter gamle plagg og malerier/tegninger.

Norsk institutt for bunad og folkedrakt har utarbeidet denne lista med kategorier:

1. Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling.

Folkedrakten, særlig til fest og høytidsbruk, var fremdeles i bruk da drakten fikk ny interesse og funksjon som bunad.

Eks: Manns- og kvinnebunad fra Setesdal

Livkjoler fra Gudbrandsdalen

Manns- og kvinnebunad fra Fana

2. Bunader som har bakgrunn i en folkedrakt som var gått ut av bruk, men som ikke var glemt.

Mange visste hvordan bunaden så ut i store trekk, og man tok delvis i bruk gamle plagg.

Eks: Beltestakk fra Øst-Telemark

Mannsbunad fra Øst-Telemark med gråtrøye

3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte folkedraktplagg, som er fra samme område og periode og har hørt til den samme drakttypen. Skriftlige, billedlige og muntlige kildemateriell er også benyttet.

Eks: Rekonstruert manns- og kvinnebunad fra Sunnmøre,

Rekonstruert manns- og kvinnebunad fra Hedemarken

4. Bunader som er laget på grunnlag av et tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale.

De delene man ikke fant modeller til, har man utformet i stil med resten av drakten.

Eks: Kvinnebunad fra Østfold

Manns- og kvinnebunad fra Askøy

Kvinnebunad fra Troms

5. Drakter som helt eller delvis er fritt komponerte eller har mønster fra andre ting eller klær.

Den tidlige bunadsbevegelsen, fra rundt 1900, har gitt en del av denne gruppa innarbeidet bunadstatus. Fremdeles kan man i dag ofte se en del fritt komponerte drakter blir oppfattet og markedsført som bunader uten at de har noen slags rot i en tradisjon.

Eks: Kvinnebunad fra Ringerike

Kvinnebunad fra Nordland

Bjørgvindrakt for kvinne og mann

Med andre ord, "Norges vakreste bunad" Nordlandsbunaden er en ren fantasidrakt på lik linje med feks Sparkjøpbunaden, men arbeidet ble påbegynt i 1926, broderiene er fra et gammelt tøystykke, og den er utarbeidet etter Hulda Garborgs retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden jeg har arvet (hardangerbunaden) føler jeg er veldig tradisjonsrik da deler av den er over 100 år gammel. Jeg arvet den av min farmor som igjen arvet den fra sin mor. For meg er det tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata, leste du ikke artikkelen i Aftenposten idag? To tredjedeler av solgte bunader i Norge er laget i andre land enn i Norge, deriblannt Estland og Kina, og andelen øker bare.. Så nei, de fleste syr de ikke selv, men kjøper ferdig laget, og ikke i Norge engang..

Er ikke dette en blanding av problemstillinger?

Bunad er vel basert på funn i det distriktet bunaden hører til, funn av rosemaling, tekstiler osv. Sånn sett blir bunaden en samling av tradisjoner som har vært, og bunadplagget i seg selv er blitt en tradisjon i løpet av 1900-tallet.

At noen velger å få disse billig produsert i Asia har ikke stort med tradisjonene rundt bunad å gjøre, annet enn at man kan risikere at kunnskapene rundt det å brodere og montere forsvinner fra Norge og ender opp hos kineserne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunaden min, Hallingbunad, er iallefall ikke en ny "oppfinnelse".

Bunaden har faktisk sitt utspring helt tilbake fra middelalderen og tiden da hvert dalføre hadde sin egen konge. Historien sier at Hallingkongen hadde en datter som "havna i uløkka". For å skjule dette fikk kongen sydd en kjole til datteren, som hadde høyt liv og mulighet for stor mage under, helt uten at noen kunne se dette.

Som i våre dager så var "eliten" moteskapere, så denne kjolen ble snart veldig populær i hele Hallingdal.

Det er funnet rester av slike folkedrakter som er flere hundre år gamle.

Selvsagt hardet blitt gjort mange endringer og tilpasninger på denne drakten igjennom alle disse årene, men basisen er fortsatt den samme.

Jeg selv har broderier på min bunad som opprinnelig satt på en drakt fra midten av 1800-tallet!

Pst.. vet det er veldig mange som synes Hallingbunaden er stygg pga dette høye livet, men mer praktisk bunad skal du lete lenge etter. Jeg har vært høygravid i bunad 3 ganger... Dessutan kan man spise så masse man vil både på 17.mai og i bryllup helt uten at man behøver å være redd for at bunaden skal stramme over magen! Et deilig plagg dersom man har komplekser for bilringene, iallefall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mange problemstillinger man skal konstruere, da.

Bunaden er drakter, satt sammen på grunnlag av stoffer og broderier man har funnet fram til i hvert enkelt område. Om den er sydd av Hulda Garborg, etnisk norske syersker ansatt på Husfliden, kinesiske eller polske skreddere hos Norske bunader, eller Hong Duang i Peking er meg revnende likegyldig, så lenge den er sydd av riktig stoff, har riktig brodere og ellers er pent utført.

Og, ikke minst: bunad er pent, for dem som liker bunad (resten kan drite og dra og passe sine egne saker), den er et festplagg som lyser av nasjonalromantikk, for dem som liker det (resten kan drite og dra sammen med de som ikke synes bunad er pent), og symboliserer både hvor eieren har sin tilknytning rent geografisk, og at vedkommende setter pris på fedrelandet sitt.

Ferdig snakka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bunad er basert på gamle folkedrakter som man har funnet på gardsloft i "sitt" område. Vestene/mønsterne/draktene/sølvet etc. er datert i tidsrommet 1500/1600-1850/60 (hvis jeg ikke husker feil). De brukte mange år på å utvikle den, og den første rekonstruerte drakten (bunaden) var ferdig på 60-tallet. Mine tanter gikk til anskaffelse av bunaden da den kom, noe sydde de selv, andre deler fikk de sydd/laget av andre.

Den første utgaven bar nok også et lett preg av at bunaden skulle være modernisert, blant annet med sterke farger. Arbeidet med bunader har fortsatt og man har nå gått bort fra de sterke fargene, og man holder seg til de opprinnelige fargene, som var naturfarger.

Når det gjelder utbredelse av bunad blant konfirmater er det store variasjoner, og det har det også vært de siste 20-30 årene (muligens lengre). I enkelte områder har "alle" konfirmanter bunad, mens i andre områder har noen få bunad. Men trenden er vel at stadig flere får bunad til konfirmasjonen.

Arbeidet med bunader har nasjonalromantiske røtter, og ja, nazismen elsket det nasjonalromantiske (og mye annet også), men det betyr da ikke at vi ikke skal kunne like bunadene våre? Det at to ting har noe til felles betyr da ikke at det er det samme, eller at det fine (bunader) må bli trukket ned i søla sammen med det fæle (nazismen). Slik tankegang er helt på trynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en litt off topic post, men hvorfor er alle så negative til denne bergensbunaden over alt på dette forumet??Den blir beskrevet som skikkelig stygg, noe man ikke ville valgt hvis man ikke var så dumeller som her, at man ialefall ikke har den.

Hva ER greia? :sjenert:

Jeg glemmer aldri den gangen jeg så Sissel Kyrkjebø opptre i hvit bergensbunad og jeg syntes hun var verdens vakreste. Slik bunad ville jeg også ha!

Fascinasjonen for bergensbunaden har nok avtatt, og jeg har bunad fra området der jeg vokste opp, men jeg har aldri syntes bunaden er stygg.

Bunaden er vel ganske enkel og lite drammatisk, uten masse sølv, forkle og med enkle broderier (rett meg hvis jeg skriver noe feil). Kanskje det er derfor mange ikke liker den? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...