Gå til innhold

Hvordan uttaler du "sæd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sier det med æ. Høres skikkelig teit ut når noen sier "sed".

Anonymous poster hash: f6adb...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det også med "æ", mon tro hvorfor alle unge gjør dette? Siden det "egentlig" er feil. Mulig de gamle vokste opp med å synge "Gud signe vårt dyre fedreland", og lære av generasjonen over at det skulle sies med "e", men ungdommen nå til dags synger ikke på salmer i samme grad.



Anonymous poster hash: af4d6...965
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sææd. Høres ut som om jeg bruker to æ'er i det, til og med. "Sed" hadde bare blitt feil for meg å uttale (det høres bare unaturlig ut på min dialekt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sed, lang, litt åpen "e", som for eksempel i "sette".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er riktig å uttale det - nemlig "sed". Er veldig overrasket over at så mange uttaler det feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik det er riktig å uttale det - nemlig "sed". Er veldig overrasket over at så mange uttaler det feil.

Og jeg er ganske sikker på at dere som uttaler det riktig er i mindretall.

Anonymous poster hash: fb04d...7fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

Jeg er under 50.. O_o

Ja, og så? Da har jeg vel åpenbart ikke hørt deg snakke om sæd da...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradigmeskifte på gang. Den gamle generasjonen sier "sed", og når de dør ut sier alle "sæd", og da blir det riktig.



Anonymous poster hash: af4d6...965
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ganske sikker på at dere som uttaler det riktig er i mindretall.

Anonymous poster hash: fb04d...7fb

Synd, men det er vel en kjent sak at det norske språk blir for dårlig tatt vare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Ja, og så? Da har jeg vel åpenbart ikke hørt deg snakke om sæd da...?

>_o

Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sed, lang, litt åpen "e", som for eksempel i "sette".

Er det lov å spørre om din alder? Eller ev. i hvilken sammenheng du først brukte ordet. Salmesang? Man informerte kanskje ikke om slikt i naturfagtimene på skolen for en del tiår tilbake, eller?

Anonymous poster hash: af4d6...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd, men det er vel en kjent sak at det norske språk blir for dårlig tatt vare på.

Ja, mye har skjedd siden norrønt regjerte. Og mye vil fortsatt skje. Hvorfor er det språket som tilfeldigvis gjelder akkurat nå som det er så viktig å ta vare på?

Anonymous poster hash: af4d6...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

>_o

Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3

Er dette et kristent miljø hvor salmer som "Gud signe vårt dyre fedreland" er vanlig å synge?

Anonymous poster hash: af4d6...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Regnstorm

>_o

Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3

Altså, hvis du tror at jeg med det jeg sa mener at det er bare folk over 50 som uttaler det med "e" så tror jeg du må lese igjen. Jeg sier bare at jeg ikke har hørt det, jeg benekter ikke at folk bruker det, selv de under 50.

Oppfattet det bare som unødvendig informasjon fra din side, men jeg har aldri vært stor på småprating.

Ja, mye har skjedd siden norrønt regjerte. Og mye vil fortsatt skje. Hvorfor er det språket som tilfeldigvis gjelder akkurat nå som det er så viktig å ta vare på?

Anonymous poster hash: af4d6...965

Well said. Det er vanlig å se på det som "utvikling", ikke som at vi mister språket.

Endret av Regnstorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Er dette et kristent miljø hvor salmer som "Gud signe vårt dyre fedreland" er vanlig å synge?

Så fordi jeg uttaler sæd for "sed" så må jeg tilhøre et kristent miljø? O_o Snakk om å være en fordømmende, trangsynt FJOTT! >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Oppfattet det bare som unødvendig informasjon fra din side, men jeg har aldri vært stor på småprating.

Jeg er ikke inne når det gjelder small talk heller. :3 Kjedelig. >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det med "æ", på min dialekt ville "sed" høres totalt latterlig ut, aldri hørt noen uttale det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...