Gå til innhold

Rettskrivning i medier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting er alle skrivefeilene blant oss brukere her på KG, men skrivefeilene til journalister irriterer meg så grenseløst. Ser de ikke over før de sender artikler til trykkeriet? Burde ikke ihvertfall journalister skrive riktig?



Anonymous poster hash: a8f93...cbb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er skammelig og trist. Jeg tror årsaken er at det er høye krav til effektivitet og resultater, så kvaliteten må nedprioriteres for å få alle de bestilte artiklene på bordet innen deadline. Det er ingen som har penger til korrekturleser lengre.



Anonymous poster hash: be077...316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er allvisst at dei mest alltid nyttar bokmålsnære former, tradisjonell nynorsk er ikkje fårleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturleserne har forsvunnet og journalistyrket er ikke det det en gang var. Det er synd. Særlig og-/å-feil er det veldig mange av. En ting er typiske slurvefeil, det kan oppstå en gang iblant, men feil som skyldes at journalisten tydeligvis ikke kan skrive skikkelig irriterer meg enda mye mer.



Anonymous poster hash: 8aaba...990
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

En observasjon jeg har gjort, er at mange retter kritikk mot journalister basert på det de leser på nett. I noen (færre, riktignok) tilfeller også mot papiraviser som samtidig publiserer på nett, som VG, Dagbladet, Aftenposten osv..

Man vet jo at avisene tjener langt mindre enn tidligere, og da tenker jeg bare at man får det man betaler for. Det blir for dumt å klage over at avisene ikke lenger bruker korrekturlesere, når såpass mange ikke gidder å betale for det de leser. Et sted må avisene kutte utgiftene sine. Selvfølgelig går det utover kvaliteten på stoffet. Jeg har aldri sett folk klage på skrivefeil i aviser som f.eks. Morgenbladet.

Dessverre skal folk trekke konklusjoner om at journalister ikke lenger kan skrive, eller at de ikke lærer rettskriving godt nok på journalisthøgskolene. De prøver ikke å forstå hvilken tid vi lever i, eller hvordan samfunnets etterspørsel etter informasjon har forandra seg. Spør du meg, bør folk som irriterer seg over sånt, heller benytte seg av betaltjenester av bedre kvalitet, og papiraviser fra mer seriøse aktører. Hvem vet, kanskje de begynner å ansette korrekturlesere igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Rossin, med et lite unntak: Jeg klager ofte over at Morgenbladet er fullt av feil, på tross av at de har korrekturleser. Denne korrekturleseren har aldri satt seg inn i kommareglene (kommabruken er jevnt over fullstendig vilkårlig), og lar også en del slurvefeil slippe gjennom.



Anonymous poster hash: 0d9b1...684
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En observasjon jeg har gjort, er at mange retter kritikk mot journalister basert på det de leser på nett. I noen (færre, riktignok) tilfeller også mot papiraviser som samtidig publiserer på nett, som VG, Dagbladet, Aftenposten osv..

Man vet jo at avisene tjener langt mindre enn tidligere, og da tenker jeg bare at man får det man betaler for. Det blir for dumt å klage over at avisene ikke lenger bruker korrekturlesere, når såpass mange ikke gidder å betale for det de leser. Et sted må avisene kutte utgiftene sine. Selvfølgelig går det utover kvaliteten på stoffet. Jeg har aldri sett folk klage på skrivefeil i aviser som f.eks. Morgenbladet.

Dessverre skal folk trekke konklusjoner om at journalister ikke lenger kan skrive, eller at de ikke lærer rettskriving godt nok på journalisthøgskolene. De prøver ikke å forstå hvilken tid vi lever i, eller hvordan samfunnets etterspørsel etter informasjon har forandra seg. Spør du meg, bør folk som irriterer seg over sånt, heller benytte seg av betaltjenester av bedre kvalitet, og papiraviser fra mer seriøse aktører. Hvem vet, kanskje de begynner å ansette korrekturlesere igjen?

"Tiden vi lever" har vel gjort det enklere og mindre tidkrevende å lese korrektur? Alle kan jo trykke på stavesjekken i word?

Anonymous poster hash: aa8d7...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tiden vi lever" har vel gjort det enklere og mindre tidkrevende å lese korrektur? Alle kan jo trykke på stavesjekken i word?

Anonymous poster hash: aa8d7...7ec

Stavesjekken i Word slipper stort sett gjennom alle godkjente ord. En håpløs formulering som "i fjord" ville for eksempel blitt stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser i avia "i forhold til" brukt feil...



Anonymous poster hash: 63798...d6a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser i avia "i forhold til" brukt feil...

Anonymous poster hash: 63798...d6a

"avia"? Det er kanskje lurt å lese korrektur på egne innlegg også før man poster dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye skrivefeil, grammatikkfeil og feil setningsoppbygning i flere medier, spesielt VG og Dagbladet. At og/å innimellom kan glippe, eller en kommefeil her og der må man nesten regne med, verre er det når språket er regelrett dårlig. Irriterer meg når jeg leser "dattera di" i steden for "din datter" , og lignende uttrykk som helt tydelig kommer av journalistens språk.



Anonymous poster hash: e6e11...d47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"avia"? Det er kanskje lurt å lese korrektur på egne innlegg også før man poster dem.

Enkelte som har vanskeligheter med å forstå forskjellen på skrivefeil og trykkfeil, skikkelig irriterende.

Anonymous poster hash: 195be...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enkelte som har vanskeligheter med å forstå forskjellen på skrivefeil og trykkfeil, skikkelig irriterende.

Anonymous poster hash: 195be...a11

Ja, ikke sant? Skrivefeil er definert som "ortografisk eller annen språklig feil som en gjør når en skriver". Dette må den skrivende ta på sin kappe, enten det skyldes slurv eller uvitenhet. En trykkfeil, derimot, er "(små) feil i trykt tekst i forhold til manuskriptet", og da ligger ansvaret hos den som har gjengitt teksten.

Det er opplagt at feilen AB gjorde skyldtes slurv/hastverk og ikke uvitenhet (hadde AB virkelig trodd at "avisa" staves uten s, ville heller ikke rådet mitt hjulpet), og den typen slurvefeil kan nok best karakteriseres som tastefeil. Det er selvsagt helt menneskelig og dessverre mer og mer vanlig på grunn av tidspresset i media. Hva skal vi si om den feilen Dagbladet gjorde nylig da de to steder i samme artikkel skrev Honduras istedenfor Bosnia? Hadde journalisten fått ti minutter på seg til å se over sin egen tekst, tipper jeg at det hadde blitt rettet opp, men nå var det åpenbart om å gjøre å publisere artikkelen så fort som mulig etter at kampen var ferdig.

(Dette innlegget er korrukterlest korrekturlest og godkjent av meg selv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...