Gå til innhold

Hvorfor sier folk "syden" ?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Gjest Blyanten

Er så irriterende. Jeg spør noen om hvor de har vært på ferie hen. I Syden sier de. Sier meg ingenting. Hvor i Syden spør jeg og da får jeg svar på spørsmålet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen kommer opp gang på gang, alle skjønner hva som menes med begrepet Syden! Det betyr at man skal på chartertur til et reisemål i Europa!

Anonymous poster hash: bbd8a...d09

Ikke nødvendigvis charter? Syden er et sted, et sted der det er varmt. Og som ikke er i Norge. Hvor man reiser på ferie. Samme hvilken ferie, samme hvilke aktiviteter man deltar på, samme hva man spiser. "Skal du til syden i sommer?" er mye lettere å begynne å spørre "Skal du til Tyrkia? Neivell, skal du til Tunisia? Neivel, skal du til Malaysia? Neivel, skal du til Cuba? Neivell…" og så videre! Så svarer den som blir spurt "Ja, jeg skal til Spania med familien" for eksempel.

Anonymous poster hash: 9479d...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er så irriterende. Jeg spør noen om hvor de har vært på ferie hen. I Syden sier de. Sier meg ingenting. Hvor i Syden spør jeg og da får jeg svar på spørsmålet mitt..

De har dårlige geografikunnskaper.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et historisk begrep fra charter-reisenes barndom fra 1970-tallet. Da var ikke utvalget av turer stort, og reiser til solfylte steder var relativt begrenset. Målet var heller ikke å oppleve andre steder og kulturer, snarere å rømme sydover fra norsk kaldt vinterklima.

Anonymous poster hash: c2483...2ab

Enig i denne, men du kom meg i forkjøpet med å skrive det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begrepet impliserer formålet med reisen: Å sole seg og bade.

Joda, men spørsmålet er jo "hvor" de skal. Ikke "hva" de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har dårlige geografikunnskaper.

Det er ingen automatikk i at folk som sier de har vært i Syden er dårlige i geografi. Har man vært på fjellet i påsken er man heller ikke nødvendigvis dårlig i geografi.

Anonymous poster hash: 9455b...92e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler syden blir på lik linje med norden. Jeg skal til syden når jeg skal til sydligere strøk hvor det er varmere klima enn her. Vet at dette ikke er betegnelsen de fleste bruker, men jeg ser det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Syden bruker jeg bare hvis jeg ikke vet hvilket land jeg skal til enda, eller hvis jeg skal fortelle om noe fra en ferie osv. og jeg ikke husker hvilket land det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en skal på et all-inklusive hotell og spise dårlig hotellmat, bade i et dårlig renset klorbasseng og drikke litt for mye billig lokal sprit mens ungene er på Bamseklubben, før det hele avsluttes med å bussens i fellesskap til et lokalt historisk monument der en starturguide forteller en løgnhistorier om ruinene mens ungene hyler etter is så spiller det ingen rolle om en er i. Hellas, Spania, Tyrkia eller Portugal, nei. Dermed er "syden" også et greit begrep. Det sier med ett kort ord hva jeg brukte flere linjer på.

Anonymous poster hash: 9a9ad...05f

Nettopp, og det forstår alle, bortsett fra de liksom-"språknerdene", som må pirke og gjøre narr av alt.

Anonymous poster hash: e2a61...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Enhjørning

Jeg sier syden når jeg ikke vet hvor jeg skal. Når jeg har funnet ut av det sier jeg navnet på landet og stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hørt at folk kaller Thailand for "syden". Så begrepet begynner å bli temmelig utvannet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det før jeg vet hvor jeg skal. Feks, "Kunne tenkt meg en sydentur snart".

Har jeg vært der sier jeg landet og stedet. Sydetur for meg er også de typiske pakketurene til sydlige deler av europa.

Steder lengre unna går ikke under det uttrykket. Skal jeg til USA, Thailand, osv, sier jeg landet. Jeg ville aldri sagt at jeg skal til syden hvis jeg skal en tur til USA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Kalvø har en fantastisk bok om Syden. Selv om Syden som oftest betyr Spania, så er det mest av alt en pakke og en tilstand. Det er rett og slett et begrep som er mye videre enn dets geografiske nedslagsområde.

Europa er ca like stort som USA, så at amerikanere ser på Norge og Europa som en og samme sak, er ikke så fryktelig rart.



Anonymous poster hash: 5c1ad...d5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi planlegger "sydenferie" i år, fordi vi ikke har bestemt sted ennå, men vi vil bade, og bruker Gran Canaria som vi var i fjor, som referanse for hva vi ønsker. Alle turene sett under ett betraktes som "sydenturene". Turen til Roma var dog ikke en sydentur, selv om Italia sikkert også har fine strender og billig alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem land forbinder dere mest med syden? Jeg tenker Spania.



Anonymous poster hash: 9455b...92e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem land forbinder dere mest med syden? Jeg tenker Spania.

Anonymous poster hash: 9455b...92e

Spania, Hellas, Tyrkia, Malta, Kypros, Kanariøyene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ordet Syden er helt greit og har ingen problemer med å forstå hva som menes.

Syden for meg er en øy. Mallorca, Kos, Gran Canaria, Tenerife osv.



Anonymous poster hash: f7eb2...a4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...