Gå til innhold

Hvordan takle jul med svigers?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år er det jul hos svigers som står for tur, og jeg kjenner jeg gruer meg veldig. Det blir min datters første jul, så bare det gjør jo hele opplegget litt ekstra følsomt..

Når vi er hos svigers er absolutt hele familien til stede. Alle gjenværende besteforeldre, søsken av min kjære og deres ektefeller. Fult hus, med andre ord. Dette er en av bekymringene. Er redd for at det skal bli for mye for jenta mi, siden hele familien er høyt og lavt til en hver tid og ekstremt høylytte.

Noe annet jeg gruer meg til er alle kommentarene jeg vet vil komme. Hver gang får jeg så ørene flagrer fra ene bestemoren, hun klandrer nemlig meg for at min kjære har valgt å flytte til "min" by. Dette var et valg han tok pga jobb, og det har han forklart mange ganger. Har også fått kommentarer på at jeg ikke ammer, og at jeg derfor er en dårlig mor som ikke prioriterer bedre. Ammingen gikk ikke og ble rådet av HS å heller gå over til mme. Ikke liker de navnet heller, hun er nemlig oppkalt etter min døde farmor..

Kjenner jeg gruer meg veldig. Tidligere har jeg bare hevet meg over det, men det sårer jo. I tillegg er jeg lite komfortabel med å la de være alene med jenta, de er så vanvittig uforsiktige med henne. Roper og skriker, kaster henne opp i luften og styrer på, til tross for at hun viser klart og tydelig at hun ikke trives med det. Og de kommer som vanlig til å kreve litt alenetid med henne..

Min kjære har prøvd å snakke med de flere ganger, men til ingen nytte. Ikke kan vi si at vi ikke kommer heller føler jeg, mest trolig blir dette en av besteforeldrenes siste jul.

Hvordan skal jeg takle det her? Hjelp... :(

Anonymous poster hash: 65515...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er jenta?

Du høres litt hysterisk ut, og med en slik innstilling får du nok en kjip jul. Håper allikevell mannen din og jenta deres klarer å kose seg, og at du ikke legger demper for dem også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mannen din enig i at de er uforsiktige med henne?

Hva gjør han når du "får så øra flagrer" av familien hans?

Altså: ser han de problemene du ser? Og er de problemene reelle, eller er det mindre ting som har blitt veldig store i hodet ditt?

I sånne situasjoner er det ofte en av tre:

1. Den som føler seg krenket overdramatiserer

2. Den som føler seg krenket er krenket, men partneren bagatelliserer

3. Den som er krenket får støtte av partner.

Hvilken passer best hos deg, tror du?

Det er faktisk ingenting i veien for å si at det ikke passer å feire hos de i år, at barnet trenger ro, så dere velger å være hjemme.

Gamle besteforeldre kan besøkes senere.

Man feirer ikke jul med mennesker som mangler respekt for en som person.

Besteforeldre har ikke lov til å si hva som helst til andre bare fordi de er gamle.

Men da er det enklere om dere står sammen i dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mannen din enig i at de er uforsiktige med henne?

Hva gjør han når du "får så øra flagrer" av familien hans?

Altså: ser han de problemene du ser? Og er de problemene reelle, eller er det mindre ting som har blitt veldig store i hodet ditt?

I sånne situasjoner er det ofte en av tre:

1. Den som føler seg krenket overdramatiserer

2. Den som føler seg krenket er krenket, men partneren bagatelliserer

3. Den som er krenket får støtte av partner.

Hvilken passer best hos deg, tror du?

Det er faktisk ingenting i veien for å si at det ikke passer å feire hos de i år, at barnet trenger ro, så dere velger å være hjemme.

Gamle besteforeldre kan besøkes senere.

Man feirer ikke jul med mennesker som mangler respekt for en som person.

Besteforeldre har ikke lov til å si hva som helst til andre bare fordi de er gamle.

Men da er det enklere om dere står sammen i dette.

Du svarer alltid så bra Thermis!!!

Hvis det er reelt og så ille som du sier TS så forstår jeg at du er bekymret, jeg håper for din del at de lar det ligge på julaften. Amming synes jeg er veldig personlig og det har de ingenting med, kan være så mange grunner til at man ikke ammer. Hvis barnet ikke vil ta brystet, men tar flaske feks, jeg hadde sagt at det var grunnen for da kan ikke mor klandres og folk som legger seg opp i så private ting bør heller skamme seg enn å få et skikkelig svar. Bedre med flaske enn ikke mat i det hele tatt. Hvis dere bor i "din"by pga jobb så har de rett og slett ikke bedre ting å gjøre enn å klage på andre.. Eller spør om dere skal si opp jobben flytte til sviger sin by og gå på NAV i stede :fnise: Neida, håper de legger krangelen til side på julekvelden, og prøv å fokusere på å få en god julekveld med datteren din. Kan lufte bekymringene dine for mannen din slik at han hjelper deg litt hvis ubehagelige situasjoner oppstår. God JUL!! :nisselue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min liker ikke å feire jul med min storfamilie nettopp fordi vi er mange, høylytte og full fres hele gjengen. Dog ville jeg nok aldri funnet meg i at de hadde kritisert ham på noen måte uten å støtte ham i det.

Jeg på min side synes at å feire jul med hans familie er dønn kjedelig. De spiller ikke spill eller kort slik jeg er vant med. De snakker knapt sammen og en lang meningsutveksling kan du se langt etter.

Da han endelig tok mot til seg og sa noe om dette begynte vi å feire jul hjemme. Foreldrene hans har aldri feiret jul hos oss og kommer nok heller aldri til å gjøre det. Så det er oss 4 og moren min. Han får det stille og rolig slik han vil ha det og jeg har noen å spille kort og brettspill med.

Man må gi og ta i et forhold. Han har overlevd julene i min støyende familie i respekt for meg og ungene og jeg har overlevd kjedsomheten i hans av samme grunn.

Du må rett og slett lage deg en overlevelsesstrategi og sett datteren din i fokus. Hun får en trivelig jul hvis du klarer å få det. Sitter du derimot å surmuler vil du også ødelegge for henne.

Lykke til og god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...