Gå til innhold

4-åring som ikke vil sove alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to jenter, den ene er 7 og den andre 4.

7-åringen har siden hun var liten vært helt uproblematisk å legge. Vi gjennomførte en såkalt "skrikekur" da hun var lita etter råd fra helsestasjonen. Vet det er mye omstridt og at det ikke er bra, osv, men på den tiden visste vi ikke bedre og tok ukritisk imot råd fra helsesøster.

4-åringen har aldri gått gjennom denne skrikekuren. Jeg har helt siden hun var lita sittet ved siden av senga hennes til hun har sovnet. Hun bare skreik hysterisk hvis jeg forlot rommet. Nå er hun 4 år og ja, jeg legger henne på samme måte enda, bare at hun nå har stor seng så jeg legger meg ved siden av henne til hun sover. Hun blir redd hvis jeg forlater rommet og hun vil ikke ligge alene.

Problemet er at jeg gjerne vil hun skal legge seg alene. Jeg bruker opp mot to timer hver kveld på å ligge der i sengen sammen med henne og vente, og ofte så sovner jeg først.. Typisk er hun stuptrøtt når hun kommer hjem fra barnehagen, men supervåken når klokka er 20 og det er leggetid.

Vi har jo tydeligvis kommet inn i et dumt mønster det er vanskelig å bryte. Forlater jeg rommet hopper hun ut av senga og følger etter meg. Og hun gråter og sier hun er redd, og da blir det jo ikke så lett å bare gå fra en gråtende unge heller. Hun får ha lyset på, døren åpen og jeg sier jeg kan være i rommet ved siden av så hun kan se meg, men nei..

Noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å legge seg alene?



Anonymous poster hash: a9950...ec4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette beviser jo bare at skrikekuren du brukte på nr 1, ikke var så dum like vel!

Og nå må du nesten ta ta denne kampen alikevel, bare at det blir MYE verre, siden 4 åringer er mer sta og utholdene...

Så det er vel bare å stålsette seg, legge henne og gå ut. Kommer hun ut igjen, følger du henne bestemmt inn i senga igjen og går ut. og slik fortsetter du hver kveld, til hun før elller senere lærer.

Men kansje du kan prøve å legge henne litt før hvis hun er stuptrøtt? MIn 4 åring legger seg kl 19, før hun når overtrøtt stadiet.

De gangene hun er lenger oppe, er det mye vannskeligere å legge henne.

Lykke til:)



Anonymous poster hash: a4402...896
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang ville jeg prøvd å legge henne tidligere. Kan høres ut som hun er overtrøtt? Hva gjør du når du ligger sammen med henne?

Jeg legger meg også sammen med min snart fireåring. Enkelte ganger kan det ta lang tid, men jeg opplever at det fungerer å lage avtaler på forhånd. Han kan velge ut en bok, noen ganger to vi kan lese. Kanskje vil han heller høre lydbok, høre på rolig musikk eller bare prate om dagen/traktor/monstertruck etc. Vi avtaler hva vi skal gjøre og tar oss tid til det. (For oss er dette kvalitetstid. ) Deretter går jeg ut av rommet. Protesterer han så minner jeg om hva vi ble enige om.

Det er viktig at han føler seg trygg. Barn på den alderen tenker på så mye.. Noen ganger har de kanskje behov for mer trygghet.

Hos oss er det alltid plass i voksensenga også om barna våkner om natta. Det er ikke lenge de er små... Det kommer til å gå over.

Anonymous poster hash: 8c95d...318

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg prøvd å legge tidligere. Jeg legger min 4-åring i 20-tiden også, men har inntrykk av at det er litt sent.

Jeg er også sånn som ligger ved siden av henne til hun sovner, men som oftest en rask affære. Hun hører enten på lydbok, får se én episode på NrkSuper-appen eller jeg bare synger nattasang og stryker henne på ryggen. Men ofte sovner jeg også først..

Hun KAN derimot sove alene. Noen ganger er det noe jeg vil få med meg på tv på kvelden, å da følger jeg henne i seng, har døren åpen eller på gløtt, å det går fint. Kommer hun ut igjen, følger jeg henne bare inn igjen. Stort sett bare sutrer hun for å slippe å sove alene, så jeg vet at hun kan.. I tillegg til at vi harr nattlampe med mønster i taket som hun kan ligge å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrikekur for babyer frarådes fordi de ikke forstår hva som skjer, men jenta du er fire år! Dere kan snakke sammen og forklare.

Klart hun gråter og sier hun er redd hvis det får deg til å bli. Barnet ditt må få anledning til å klare å stå i situasjonen selv. Og du som forelder må stole på at hun klarer det, og du må formidle det til barnet ditt at du stoler på at hun er klar for utfordringen og at hun vil mestre det.

Forbered henne på det. Forklar henne tidligere på dagen at du ikke kommer til å ligge sammen med henne til hun sovner. Spør henne hva hun tror hun trenger for å føle seg trygg. At du sitter i rommet ved siden av? Lyset på? Nattlampe? Kjøp evt en nattlampe som markerer en ny start. Protesterer hun allerede her, forteller du henne at det er sånn det kommer til å bli. Også gjennomføres det når kvelden kommer! Ha forståelse for at hun synes det er vanskelig, møt henne på følelsen. Men gi henne tro på at dette klarer hun.

Belønn henne dagen etterpå med noe. Klistremerker, tur på kino fordi nå er hun stor jente. Ros!!

Endret av Piri Formis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville holdt ut litt til. Har holdt på på samme måte med min nå 5-årige datter. Hun har vært utrolig vanskelig å legge fra hun var baby. Hysterisk gråting hvis vi gikk ut. Det var helt uaktuelt med skrikekur. Nå har hun nettopp blitt fem, og vi legger henne og sier god natt og går ut. Og hun sovner av seg selv med en gang. Synes det har vært fint å kunne forklare skikkelig hvorfor hun skal sove selv og ser at hun nå skjønner at det ikke er farlig, at vi er rett utenfor osv. Ligger fortsatt inne hos Minstemann på drøyt 3 til han sovner, og nyter at han fortsatt er en liten mann som trenger meg :) De blir store så fort uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...