Gå til innhold

Alt for å få tvillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man "går ikke for" IVF for morro skyld. Det er noe man får hjelp til dersom man ikke får til å lage barn på egenhånd.

Det var det jeg antok, men jeg var ikke helt sikker. Og for alt jeg vet så kan det hende jeg og min kjære ikke kan få barn når vi først begynner å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skive: har hørt at dersom man går for IVF, så har man større sjanse for å unnfange flere fostere.

For å få IVF så må du ha en medisinsk grunn, å ønske flerlinger er ikke en slik grunn, i Norge.

Jobb i barnehage er noe helt annet enn å være mamma 24/7. Er virkelig usikker på om du er seriøs?

Anonymous poster hash: 3a944...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger som nå begynner å bli store. De 3-4 første årene var bare grusomt slitsomme, anbefaller det ikke! Det første året husker jeg knapt for jeg var så sliten.

Sjansen for at tvillinger blir premature er mye større enn for enlinger. Et tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap.

En lekekamerat sier du, en krangle og slosskamerat sier jeg. ;)



Anonymous poster hash: f9189...fe3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over skriver, så kan man ikke sammenligne å jobbe i barnehage med å ha egne barn. Min mor jobber i barnehage, er avdelingsleder og alt, men da hun fikk meg for mange år siden tok hun en kontorjobb som pause i 5-6 år so. Det var noe helt annet å ha eget barn 24/7, enn å passe på 12 unger på en avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få IVF så må du ha en medisinsk grunn, å ønske flerlinger er ikke en slik grunn, i Norge.

Jobb i barnehage er noe helt annet enn å være mamma 24/7. Er virkelig usikker på om du er seriøs?

Anonymous poster hash: 3a944...ba8

Seriøs? Er bare nysgjerrig og spør for å finne ut hvilke muligheter som finnes. Har hørt at det er helt annerledes å jobbe i barnehage og å ha egne barn, men vet jo ikke helt. Grunnprinsippene er jo de samme, men blir jo litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over skriver, så kan man ikke sammenligne å jobbe i barnehage med å ha egne barn. Min mor jobber i barnehage, er avdelingsleder og alt, men da hun fikk meg for mange år siden tok hun en kontorjobb som pause i 5-6 år so. Det var noe helt annet å ha eget barn 24/7, enn å passe på 12 unger på en avdeling.

Har hørt rykter om at det blir smør på flesk når man jobber i barnehage og i tillegg får egne barn. Har tenk på om jeg skal slutte å jobbe i barnehage når jeg evt får egne barn og er derfor usikker på om jeg egentlig vil starte på en barnehagelærerutdannelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker som du har et litt umodent syn på det å få barn, og på hva barn trenger. Selvfølgelig gir man ulik type og mengde oppmerksomhet til en nyfødt og en treåring, men det er da helt naturlig. Det betyr ikke at man er mindre glad i treåringen fordi om man bruker med tid på spebarnet i starten. Sånn sett er det kanskje verre å få tvillinger, da blir det mye mindre tid til kos og avslapning i starten, og mer stress og fokus på rutiner. Så din argumentasjon for hvorfor det er lurt med tvillinger forstår jeg veldig lite av.

Anonymous poster hash: bc2b1...1a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det kanskje verre å få tvillinger, da blir det mye mindre tid til kos og avslapning i starten, og mer stress og fokus på rutiner. Så din argumentasjon for hvorfor det er lurt med tvillinger forstår jeg veldig lite av.

Anonymous poster hash: bc2b1...1a2

Det var sånn det var for min del ihvertfall. Jeg fikk aldri tid til kosen med babyene og når de endelig sov så var jeg sjeleglad for det. Ellers så var det mating, bleieskift, prøve å få dem til å sove osv. I tillegg var jeg så sliten at jeg nesten ikke hang sammen.

I dag, flere år etter småbarnsstadiet har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk kost med babyene mine. Men bare ønsket at de skulle blir store så de ville klare litt mer selv.

Anonymous poster hash: f9189...fe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg tvillinger før jeg fikk nr 1.... Da var jeg sjeleglad for at det bare ble en og skjønner ikke hvordan det hadde gått med 2 nyfødte på likt. Tror pappaen måtte ha tatt permisjon fra jobb da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg tenker litt på det med å få barn. Er fortsatt veldig ung, men er den typen som bare MÅ planlegge, fordi jeg synes det er så gøy! Men har tenkt litt på tvillinger. Med tanke på at de er født med en lekekamerat også blir det ikke noen forskjellsbehandling, når man har en på 3år og en nyfødt så er det mer naturlig å gi mer oppmerksomhet til den nyfødte. Jeg vet ikke om jeg kan få barn eller ikke(har ikke prøvd eller blitt gravid ennå) men har hørt at man har større sjanse for å unnfange flere fostere. Er dette galt eller innafor?

Anonymous poster hash: 116d9...bbf

Forsto ikke spørsmålet: om det er større sjanse for å få tvillinger...hvis hva?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger som nå begynner å bli store. De 3-4 første årene var bare grusomt slitsomme, anbefaller det ikke! Det første året husker jeg knapt for jeg var så sliten.

Sjansen for at tvillinger blir premature er mye større enn for enlinger. Et tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap.

En lekekamerat sier du, en krangle og slosskamerat sier jeg. ;)

Anonymous poster hash: f9189...fe3

Holdt parforholdet...?!

Anonymous poster hash: 9ec7a...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøs? Er bare nysgjerrig og spør for å finne ut hvilke muligheter som finnes. Har hørt at det er helt annerledes å jobbe i barnehage og å ha egne barn, men vet jo ikke helt. Grunnprinsippene er jo de samme, men blir jo litt annerledes.

la oss si det slik: på jobb klarer jeg fint å få 11-13 treåringer til å sitte pent ved bordet, spise relativt pent, smake på mat de ikke har prøvd før og konversere fint med hverandre.

Hjemme har jeg problemer med å få en to og ethalvtåring til i det hele tatt å sitte ved bordet og langt mindre smake på alt. Syvåringen i huset har også vært relativt slitsom å ha ved matbordet inntil han ble ca 4-5.

De fleste av foreldrene til barna på min gruppe i barnehagen, får dem ikke til å være så eksemplariske hjemme, nettopp fordi barn har det med å ta ut ting på foreldre.

Anonymous poster hash: fc90b...2c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Pergotime for å bli gravid, men ble gravid med et foster. Da jeg ble gravid med tredjemann hadde jeg to, men mistet det ene i uke 13. Søsteren til morfar har tvillinger, ellers må vi lenger bak i slekten og der er det og trillinger.



Anonymous poster hash: f0b63...134
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være en tulletrå, dummeste jeg har hørt.



Anonymous poster hash: 73bd6...18f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke spørsmålet: om det er større sjanse for å få tvillinger...hvis hva?

:)

For å forstå og å ikke spørre unødvendige spørsmål er det i tråder som i verbale diskusjoner mellom mennesker vesevtlig å få med seg og her å lese hele tråden. Når du spør på denne måten er det helt åpenbart at du ikke har lest og fått med deg det du spør om som er gjengitt mange ganger....

Anonymous poster hash: 3a944...ba8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skive: har hørt at dersom man går for IVF, så har man større sjanse for å unnfange flere fostere. 😄

Hvis du setter inn to egg så ja. Det gjorde jeg, ble gravid med tvillinger og mistet den ene. Du har ingen garantier og prøverør er et helvete og noe jeg absolutt ville unngått hvis jeg kunne. Hvis du ikke har noen medisinsk årsak må du betale alt selv og det er dyrt. Jeg ville aldri frivillig gått gjennom IVF for å bli gravid hvis det ikke var nødvendig.

Det er ikke sikkert det går på første forsøket heller. Vi fikk det ikke til før tredje forsøket og det har kostet oss minimum 150 000. Jeg syns det er veldig spesielt å ønske seg prøverørstvillinger fordi du har en tanke om at det er så idyllisk med to like gamle barn og det virker veldig umodent.

Endret av Askmeagain89
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle gode svar. Skjønner at det er dyrt og at det kan ta mange forsøk også kommer det emosjonelle oppi det hele. Var nok litt umodent av meg å tenke at man kunne gjøre dette for å få tvillinger, føler med alle de som har hatt det (både den store gleden og arbeide rundt det). Jeg har jo ikke ett barn en gang, så jeg har jo INGEN anelse hvordan det er å ha egne barn. Skal jo ikke prøve på å få barn før om noen år, så da finner jeg vel ut hva som skjer og blir vel litt klokere med åra ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

For å forstå og å ikke spørre unødvendige spørsmål er det i tråder som i verbale diskusjoner mellom mennesker vesevtlig å få med seg og her å lese hele tråden. Når du spør på denne måten er det helt åpenbart at du ikke har lest og fått med deg det du spør om som er gjengitt mange ganger....

Anonymous poster hash: 3a944...ba8

"Mellom mennesker..." Ja.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...