Gå til innhold

Glutenfritt kan være farlig for barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/a/6358546

Det er blitt en trend at man har matallergi. Spesielt gluten. Hva tenker dere om foreldre som innfører glutenfritt kosthold for barna sine selv om de ikke er allergisk mot gluten?



Anonymous poster hash: 16884...1d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest at man kun skal spise glutenfritt hvis man har cøliaki eller gluten-intoleranse. Samtidig viser forskning at å spise glutenfritt er "sunt" i den forstand at f.eks. folk med ADHD blir roligere av det, og at folk som er plaga med mye luft i magen slipper luft-plagene om de spiser glutenfritt. Videre at glutenfritt kosthold hjelper på humøret, og gjør en mer harmonisk og glad.

Cøliaki oppstår ofte i barne-årene, men er også blitt mer vanlig å få det i voksen alder...

Hva foreldrene velger for barna sine får nå helst være opp til dem selv. I dag virker det som om "alt" er farlig.

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo faktisk ikke i artikkelen at det er helt nødvendig å få i seg nok gluten (Hva er anbefalt døgndose for gluten??). Det står at det er uheldig å fjerne matvarer fra kostholdet. Det er jo to forskjellige ting.

Naturligvis skal man ikke fjerne matvarer fra kosten uten videre, det er viktig med et variert og balansert kosthold. Fjerner man matvarer fra kostholdet, må man kompensere med andre matvarer for å få riktig balanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg hadde cøliaki som barn (ja, det er mulig å vokse av seg cøliaki med den sjeldne sykdommen jeg har) og jeg er evig glad for at jeg nå kan spise gluten.

Jeg levde fint på litt tørre kjedelige knekkebrø og kjeks (og brødet ble ikke like godt og hevet ikke like bra som et brød med hvetemel) men jeg husker den første berlinerbolla jeg kjøpte sammen med min søster etter jeg hadde gått mange år på glutenfri kost. Det var så fantastisk! :nigo:

Skal legge til at jeg i tillegg har melkeallergi, så både et glutenfritt og melkefritt kosthold er ganske kjedelig.

Men det er ikke viktig for noen å spise hvetemel (jeg vet at gluten er i mer en hvetemel altså) etter det jeg har fått med meg, så jeg tror ikke det er skadelig for barn uten allergi å spise glutenfritt. Det er bare litt kjedelig. Synes jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig unødvendig dersom barnet ikke har cøliaki. Disse "glutenfriproduktene" inneholder masse raffinert stivelse som er tilnærmet like ille som raffinert sukker. I tillegg smaker de forferdelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde cøliaki som barn (ja, det er mulig å vokse av seg cøliaki med den sjeldne sykdommen jeg har) og jeg er evig glad for at jeg nå kan spise gluten.

Jeg levde fint på litt tørre kjedelige knekkebrø og kjeks (og brødet ble ikke like godt og hevet ikke like bra som et brød med hvetemel) men jeg husker den første berlinerbolla jeg kjøpte sammen med min søster etter jeg hadde gått mange år på glutenfri kost. Det var så fantastisk! :nigo:

Skal legge til at jeg i tillegg har melkeallergi, så både et glutenfritt og melkefritt kosthold er ganske kjedelig.

Men det er ikke viktig for noen å spise hvetemel (jeg vet at gluten er i mer en hvetemel altså) etter det jeg har fått med meg, så jeg tror ikke det er skadelig for barn uten allergi å spise glutenfritt. Det er bare litt kjedelig. Synes jeg da :)

Bolla??

Anonymous poster hash: 705ea...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Bolla??

Anonymous poster hash: 705ea...069

Beklager dialekt :)

Edit: der jeg kommer fra er en del ord sagt på nynorsk og da blir det ofte slik at jeg blander litt nynorsk og bokmål når jeg skriver :)

Endret av avocadoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dialekt :)

Edit: der jeg kommer fra er en del ord sagt på nynorsk og da blir det ofte slik at jeg blander litt nynorsk og bokmål når jeg skriver :)

Ikke for å spore helt av her, men det er fullt lovlig å skrive "bolla" på bokmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise tilnærmet glutenfritt, som i å spise ren mat; grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, frø, meieriprodukter, egg osv er vel ikke farlig. Men om de begynner med de erstatningspoduktene beregnet for de som ikke tåler gluten, så vil jeg ikke se noen helsegevinst i det. De produktene er stappet fulle med karbohydrater, mye mer enn det som finnes i vanlig knekkebrød, pasta eller hva det måtte være.

Et mest mulig rent kosthold, inkl. grove fullkornsprodukter er bra mat for de fleste. De minste barna skal ikke ha så mye grove kornprodukt og fiber.

Endret av Que_pasa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise tilnærmet glutenfritt, som i å spise ren mat; grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, frø, meieriprodukter, egg osv er vel ikke farlig. Men om de begynner med de erstatningspoduktene beregnet for de som ikke tåler gluten, så vil jeg ikke se noen helsegevinst i det. De produktene er stappet fulle med karbohydrater, mye mer enn det som finnes i vanlig knekkebrød, pasta eller hva det måtte være.

Et mest mulig rent kosthold, inkl. grove fullkornsprodukter er bra mat for de fleste. De minste barna skal ikke ha så mye grove kornprodukt og fiber.

Helt enig!

Har selv cøliaki, og de produktene som er beregnet på oss. Bruker jeg kun da jeg skal ha noe å kose meg litt ekstra med. Som nå i julen.

De hadde jeg ikke spist til hverdags.

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er en autoimmun sykdom, ikke en allergi eller intoleranse. Personer med cøliaki trenger livsvarig kostholdsomlegging. Går man på glutenfritt kosthold uten å ha cøliaki kan det være vanskelig å påvise cøliaki dersom det oppstår fordi tarmtottene vil fremstå som friske.

Som flere sier er glutenfrie alternativer ofte stappet med karbohydrater og andre stivelser. Det er mye sunnere å spise vanlig glutenholdige kornprodukter. Da får man i seg fiber, jern, vitaminer og mineraler. Jeg har virkelig ingen forståelse for de som tror glutenfri mat er "sunt". Jeg hadde aldri satt mine barn på glutenfritt kosthold uten diagnose.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd er at veldig mye ferdigbakst som man kjøper er tilsatt ekstra gluten for å få enda mer luftig og lettere bakst.

Det kan mange som ikke har cøliali reagere på pga mengden gluten.

Så hadde jeg hatt ett barn jeg mistenker at kan ha en reaksjon, men ikke har cøliaki.

Så ville jeg heller ha bakt selv, i stede for å kjøpe ferdigprodukter som er glutenfrie. For de er ikke sunne nok til hverdagsbruk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper bare ikke denne trenden med glutenfri mat betyr at foreldre unnlater å gi babyer/små barn gluten uten en cøliaki-diagnose, for det å ikke bli introdusert gluten tidlig kan være en risikofaktor for utvikling av cøliaki. Ellers er jeg enig i at glutenfritt ikke nødvendigvis er sunnere, om man baserer seg på ferdigprodukter. Men, da vi dessverre måtte legge om til glutenfri kost hjemme hos oss (ikke barna), merket vi at vi faktisk spiste sunnere. Det meste må lages fra bunnen av, og mannen merket at han spiste mye mer grønnsaker bl.a.

Så er det jo en del som plages av diffuse mageplager, og om barnet mitt hadde tatt negative cøliakiblodprøver, kunne jeg godtprøvd å kutte gluten, hvete eller melk. Om det bedrer plager, ville jeg gjort det, selv uten en diagnose, fordi en del mage-tarm-problemer ikke kan diagnostiseres ut fra tester. Men jeg hadde ikke satt barnet mitt på helt glutenfri kost uten grunn.

(Forresten, så spiser jo barna glutenfrie middager, men passer på at de får moderat mengde gluten gjennom vanlig brød og grøt - eldstemann har fått påvist cøliaki-gentypen selv om han foreløpig tester negativt på cøliaki, noe som betyr at det er greit å holde glutenmengden på et moderat nivå uansett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/a/6358546

Det er blitt en trend at man har matallergi. Spesielt gluten. Hva tenker dere om foreldre som innfører glutenfritt kosthold for barna sine selv om de ikke er allergisk mot gluten?

Anonymous poster hash: 16884...1d7

Gluten er jo ikke noe kroppen trenger. Å spise mat uten gluten er ikke farlig.

Skjønner ikke hvorfor folk tror man må kjøpe erstatningsprodukter, DE er usunne. Ikke pga gluten er tatt bort men pga mye tilsatt sukker og stivelse blant annet.

Å spise glutenfritt uten bakst går helt fint og er i sum mye sunnere så lenge man passer på å inkludere alle viktige næringsstoffer i kostholdet.

Anonymous poster hash: bc5e0...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, så er ikke gluten et næringsstoff vi trenger. Ingen dør uten gluten, eller får alvorlige mangler. Det som sjeldent blir "glemt" i slike artikler om matallergier i disse dager, er at det oldeforeldrene våre spiste er ikke 100% likt som det vi spiser i dag.

Det er stor forskjell på å spise alle erstatningsvarene og glutenfritt. Om man pøser på med alle erstatningene, så er det ikke sunnere nei. Men å bare kutte gluten og erstatte det med ren mat er ikke usunt.

Om et kosthold er kjedelig uten gluten og melk, så handler det mer om egne evner til å både tenke utenfor boksen og mindre gode kunnskaper på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 16ba2...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...