Gå til innhold

Bekymringsmelding ang rusmisbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp da jeg lurer på en ting eller to.

Mannen har et barn fra et tidligere forhold.

Gutten har det vanskelig, BV er inne i bildet, og det gjøres undersøkelse.

Far sendte forrige uke inn bekymringsmelding da han er redd mor ruser seg.

Etter møte med skole forrige uke ble det bekreftet at skolen har sendt inn bekymringsmelding om det samme - da læreren til min samboers sønn, og storebroren til sønnen.

Altså tre uavhengige bekymringsmeldinger om rus.

BV forteller samboeren min i dag at de ikke har mottatt noen meldinger.

Han ringte skolen og de sa klart ifra at de har sendt inn flere bekymringsmeldinger, dette er lenge siden.

Er det noen som vet noe konkret om hvordan barnevernet agerer ved mistanke om rus i hjemme? Hvor lang tid har de lov på å komme med en konklusjon om evnt. urinprøve eller på andre vis ta tak i det?

Vi ser at ukene går, og det er forståelig, for det er en STOR sak, men dette med rus anser vi som ganske alvorlig og hastende...

Takknemlig for alle svar!

Anonymous poster hash: 3c3ab...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra en bekymringsmelding kommer inn har bv 1 uke på seg til å bestemme om meldingen skal henlegges eller undersøkes. Blir det en undersøkelsessak har bv 3 måneder (6 måneder utvidet frist) på å undersøke saken. Etter 3 måneder (6måneder) skal det foreligge en konklusjon: tiltak eller henleggelse.

Rusprøver er ikke alltid like enkelt. Om mor nekter det må bv gå til sak for å prøve tvungen rustesting.

Anonymous poster hash: 97efd...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest sannsynlig satt igang en undersøkelse. Da hentes det inn opplysninger fra instanser rundt mor og barn for å få inn så mye info som mulig. Barnevernet jobber sikkert med saken. Dere blir nok ikke involvert i denne prosessen, men bv. kaller sikkert far inn til samtale.



Anonymous poster hash: 7e127...f73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger tråden da jeg har samme problem med barnefar

Anonymous poster hash: 62c17...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har jo taushetsplikt også ovenfor din samboer så lenge meldingene gjelder hans eks. At de har sagt at de ikke har fått meldinger, er beklagelig. De burde vel strengt tatt ikke kommentert det til din samboer i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 03859...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har jo taushetsplikt også ovenfor din samboer så lenge meldingene gjelder hans eks. At de har sagt at de ikke har fått meldinger, er beklagelig. De burde vel strengt tatt ikke kommentert det til din samboer i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 03859...f28

Har han ikke innsynsrett i alle papirer når det er delt foreldreansvar? Evt. innsynsrett i bare barnets papirer om han ikke har foreldreansvar.

Leste en artikkel om at den andre forelderen skal få beskjed ved melding til barnevernet.

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld bekymring, igjen og igjen. Ring hver dag om dere må.

Dum var jo jeg som trodde at de tok vare på tidligere meldinger, men blir de henlagt så forsvinner de innkomne meldingene åpenbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld bekymring, igjen og igjen. Ring hver dag om dere må.

Dum var jo jeg som trodde at de tok vare på tidligere meldinger, men blir de henlagt så forsvinner de innkomne meldingene åpenbart...

Gjør de?? Det er i såfall ganske skremmende hvis ikke de blir liggende slik at man kan ta dem frem igjen om det skulle komme flere!!

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: 2e0f5...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de?? Det er i såfall ganske skremmende hvis ikke de blir liggende slik at man kan ta dem frem igjen om det skulle komme flere!!

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: 2e0f5...5cc

Jeg meldte bekymring til barnevernet under fullt navn og med detaljer for episoder med ruset mor da min niese var 1,5, da hun var 2, da hun var 4, da hun var 6 og 7... Hun ble NI år før barnevernet tok grep og fant fosterhjem... Og ingen av de tidligere meldingene fantes når det først ble satt inn tiltak. Fryktelig!

Anonymous poster hash: 49baa...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - takk for svar.

Det har vært en åpen dialog med BV hele veien, da alt som gjelder sønnen.

Her har far full innsynsrett og da selvfølgelig krav på å vite alt som gjelder sønnen.

Om mor ruser seg gjelder det jo sønnen.

Synes det er merkelig at det skal ta så innmari lang tid, det er sendt x antall bekymringer hvor flere uavhengige parter syns det ser ut som mor er ofte ruset.

Og barna har fortalt at moren sover på sofaen, barna kommer seg ikke på skolen, de har flere døgn fravær siden oktober.

Saken er stor, ja det tar tid.

Men jeg ser på det som grovt og alvorlig at moren ligger ruset og sover på sofaen. Eller er ruset når hun sender de på skolen!

Hun er en tidligere misbruker, så det er ikke mindre utenkelig enn det er lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: 3c3ab...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de?? Det er i såfall ganske skremmende hvis ikke de blir liggende slik at man kan ta dem frem igjen om det skulle komme flere!!

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: 2e0f5...5cc

Det er fordi barnevernet ikke har lov til å ta vare på bekymringsmeldinger som blir henlagt. Hadde det vært opp til bv, hadde de sikkert lagret dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi barnevernet ikke har lov til å ta vare på bekymringsmeldinger som blir henlagt. Hadde det vært opp til bv, hadde de sikkert lagret dem.

Jo, men de er jo ikke henlagt. Saken er akkurat blitt tatt tak i.

Rart de sier de ikke har fått noen meldinger 😳

Anonymous poster hash: 3c3ab...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi barnevernet ikke har lov til å ta vare på bekymringsmeldinger som blir henlagt. Hadde det vært opp til bv, hadde de sikkert lagret dem.

Henlagte meldinger lagres også i barnets journal, og en kan lese de når en ny melding kommer inn igjen. Det som stemmer er at henlagte meldinger ikke brukes som informasjon når en ny melding kommer som ikke henlegges, men den ligger der og kan leses slik at en kan se hva den henlagte meldingen inneholdt.

Anonymous poster hash: 87b87...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi barnevernet ikke har lov til å ta vare på bekymringsmeldinger som blir henlagt. Hadde det vært opp til bv, hadde de sikkert lagret dem.

Vi registrerer alle meldinger som kommer inn.

Anonymous poster hash: 97efd...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...