Gå til innhold

Glidelåsen - En tomannsjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Har en del plagg med glidelås med såpass lang glidelås i nakken/ryggen at jeg ikke har sjans til å få dratt den opp alene, uten hjelp. Veldig tungvint da jeg bor alene. Det kan da umulig bare være jeg som har dette problemet. Noen tips? Hva bruker dere?



Anonymous poster hash: b85ba...a65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang var jeg så desperat at jeg gikk bort til naboen og ba om hjelp til å trekke den opp.. Sett at du ikke bor i en øde skog så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipp ut enden på en binders bittelitt, slik at du klarer å hekte den på glidelåsen, og lirke den av når du ikke kan se den.

Fest en hyssing eller et tynt tau i den andre enden av glidelåsen, legg hyssingen over skulderen mens du tar på deg kjolen eller plagget, hekt bindersen inn i glidelåsen før du henger plagget på plass på kroppen og trekk så i hyssingen.

Hekt så bindersen av glidelåsen igjen.

Det siste trinnet kan ta litt tid å lære seg trikset med, men som oftest går det etter et par forsøk før du får dreisen på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har motsatt problem, jeg kommer meg som oftest inn i kjolen, men sliter med å få dratt glidelåsen NED igjen :ler: . Er det noen som har gode tips der? Tror ikke kleshenger eller binders kommer til å bli så lett å få plassert når glidelåsen er dratt opp, nemlig. Det er så ille at jeg måtte faktisk ha hjelp av ekspeditør til å komme ut av en kjole jeg prøvde en gang. Trenger vel ikke si at det kjøpet utgikk av svært så praktiske årsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mitt triks er faktisk snoren til et gammelt adgangskort.

Bretter snoren i to, slikker løkke-enden gjennom 'håndtaket' på glidelåsen, trekker opp på mest normale måte inntil det blir veldig vanskelig, vipper da den andre enden av snoren opp over skulderen og tar armen bak over skulderen og trekker opp glidelåsen.

- nå snakker i om figursydde kjoler, og det trangeste partiet :fnise:

Når glidelåsen er oppe så tar jeg snoren ut av 'håndtaket' på glidelåsen.

Og når kjolen skal av igjen (om jeg er alene) så kjører jeg bare reprise. Snoren inn i 'håndtaket' på glidelåsen, trekker ned til det problematiske punktet, slipper snoren, og tar den igjen der den henger, trekker ned.

Funker helt supert, og den snoren fra adgangskortet er den beste snoren jeg noen gang har hatt til dette bruk :)

Edit: Viktig påpekning: Fester snoren i glidelåshåndtaket før jeg tar på kjolen. Dette er liksom ikke noe jeg forsøker å få til mens jeg ikke ser glidelåshåndtaket og mens armene er strukket til det ytterste bak på ryggen.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det som oftest til selv, men pådrar meg litt strekk iblant :fnise:

Kanskje jeg har lange armer, men det går alltid akkurat å dytte glidelåsen nesten helt opp ved å dra kjolen litt ned, og så ved å dra kjolen opp så får jeg akkurat tak i glidelåsen for å dra den opp de siste cm.

Men hender jo noen ganger at det er en knapp eller en hempe jeg ikke får til, det jeg pleier å gjøre da er å få hjelp av en venn på vei til eller på festen, man drar jo ut med en jakke over og så får man litt rask hjelp i taxien, utenfor før man går inn eller i garderoben.

Skjer egentlig oftest med armbånd og smykker, har noen få som er helt umulige å få på alene!

Ikke lett å være singel :fnise:



Anonymous poster hash: 52b77...9f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer egentlig oftest med armbånd og smykker, har noen få som er helt umulige å få på alene!

Ikke lett å være singel :fnise:

Anonymous poster hash: 52b77...9f7

:fnise: Jeg har et armbånd som jeg til dags dato ikke har vært i stand til å få på meg. Klarer ikke få det til å henge over armen lenge nok til at jeg får lukket låsen. (Har flere armbånd med samme låstype som det ikke er problemer med, men akkurat det.... :kjefte: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har et armbånd som jeg til dags dato ikke har vært i stand til å få på meg. Klarer ikke få det til å henge over armen lenge nok til at jeg får lukket låsen. (Har flere armbånd med samme låstype som det ikke er problemer med, men akkurat det.... :kjefte: )

Har du prøvd å holde det på plass med haken, slik at du kan dra litt i den andre enden for å få låst armbåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har et armbånd som jeg til dags dato ikke har vært i stand til å få på meg. Klarer ikke få det til å henge over armen lenge nok til at jeg får lukket låsen. (Har flere armbånd med samme låstype som det ikke er problemer med, men akkurat det.... :kjefte: )

Har du prøvd å feste den ene delen av armbåndet til håndleddet med en teipbit ol? Det er min ridder i skinnende rustning når kampen om armbåndene skal utkjempes.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

- og jeg legger håndleddet på bordet. Da er det for meg med mine armbånd greit å feste dem.

'Tapetrikset' høres også meget funksjonelt ut :)

- det noteres med vannfast tusj bak øret for fremtidig bruk :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd håndledd på bordet og hake. Funket ikke, for armbånd er så "lealaust". Men tape må prøves. Den har jeg ikke testet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd håndledd på bordet og hake. Funket ikke, for armbånd er så "lealaust". Men tape må prøves. Den har jeg ikke testet før.

12d0877b28ab3a17921265183631e3d7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det så også ut som en god plan, Kjemi.

(Kanskje jeg nå endelig kan få brukt det armbåndet, tre år etter jeg fikk det :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...