Gå til innhold

Gullfisk som pynt?


SogK

Anbefalte innlegg

altså fisk ER jo til pynt da, man får seg ikke fisk fordi det er så mye selskap i dem akkurat? Men husk på at det er litt mer styr med denne "pynten" enn annen pynt da, de må jo faktisk mates og akvariet må vaskes etc... Støtter de som sier at man burde ha ordentlig utstyr forresten. Sånn gullfisk-i-bolle tror jeg ikke lever så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, håper de aller fleste skaffer seg akvarium fordi dette er interessant, i tillegg til at de sannsynligvis synes fisker er vakre og spennende dyr.

Fisk er jo dyr som kan føle smerte og redsel slik andre dyr kan. De forskjellige fisketypene kommer fra forskjellige steder i verden og bør ha et tilpasset biotop. Egen vanntype, mykt, surt, hardt etc, egne planter og kanskje røtter, sand eller steiner og tilpasset mat. Og ikke minst, mange fisketyper passer ikke sammen med andre.

Fisk lever ofte i ganske kompliserte sosiale settinger. Noen hanner tåler ikke hannfisk av sin egen sort, mens andre dør av å ikke få gå i stim. Noen setter i gang lek og trenger huler eller andre ting å legge egg i og passer svært godt på barna sine. Andre føder levende yngel og man bør ha egne akvarier til "barna".

Rene pynteakvarier blir sjeldent særlig vellykkede. Noen fisker vokser seg ut av akvariet, noen er aggressive, biter og ødelegger annen fisk, mens andre må leve med feil vannkvalitet og feil mat. Å ha akvariefisk er en hobby som krever tid og innsats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg ville gått til innkjøp av kampfisk. Ta deg en tur på finn.no og du vil finne mye bra som er brukt, det er billig og man får ofte med det man trenger. Har sett at folk også gir bort fisken(e) som er oppi også.

Hadde jeg vært like klok da jeg kjøpte min første fisk så hadde jeg spart masse penger, men man lærer av sine feil. Pass på at du får med akvarium med heldekkende eller halvtdekkende lokk, pumpe med filter og ofte Varmekolbe om du skal ha en tropisk fisk. Å vær så snill å kjør inn filteret før bruk!! Jeg har drept flere fisker ved å begå denne feilen.

Anonymous poster hash: 165c5...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...