Gå til innhold

Gullfisk som pynt?


SogK

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å fylle det ensomme hjørnet ved enden av soverommet mitt, og idag fikk jeg plutselig en fantastisk åpenbaring! hva om jeg skaffer meg en gullfisk?! jeg hadde egentlig bare tenkt til å kjøpe en stor glassbolle, fylle den med vann, noen steiner, og kanskje en plante eller to, men nå hører jeg så mye snakk om at man må ha mer utstyr for at den skal leve godt og bla bla bla... jeg ønsker IKKE å bruke så mye penger på dette "prosjektet", så fortell meg: om jeg skal ha en "pynte fisk" som skal leve godt og ha det bra, er jeg NØDT til å kjøpe et ORDENTLIG bra akvarium? eller er det greit med en bolle med vann?

Endret av SogK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha en gullfisk kun til pynt så synes jeg du bare kan glemme det. Da får du i såfall dra på lekebutikken og kjøpe deg slike falske fisker istedenfor.

Anonymous poster hash: ca284...188

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Gullfisk blir store, og skal ikke i noen fiskebolle.
Du må ha onkli akvarium, med pumpe og filter og gud vet hva.

Jeg har et lite akvarium, orker ikke styret med 40 fisker, så gikk for et mindre akvarium. Har planter, stener og pynt oppi. Har kun en kampfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe og ett filter bør du ha, mine gullfisker begynte raskt med ryggflyting. Mao de døde pga mangel på uttstyr for mange år siden.

Anonymous poster hash: cc819...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten "bolle" som du ser på film er misshandling!! da lar du være å skaffe deg fisk



Anonymous poster hash: 9c767...e22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil helst at fisken skal ha det bra og leve så lenge som mulig. jeg visste virkelig ikke at det å ha den i en sånn bolle var mishandlig, men nå vet jeg bedre! ok, tusen takk for svar :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en gullfisk kun til pynt så synes jeg du bare kan glemme det. Da får du i såfall dra på lekebutikken og kjøpe deg slike falske fisker istedenfor.

Anonymous poster hash: ca284...188

har man gullfisker for man er glad i dem? det er koselig å klappe dem? gå tur med dem?

folk har vel fisker for å bruke som en slags pynt

Anonymous poster hash: cdf78...61c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk er dyr de å, beklager for at jeg kalte dem for pynt :( men hvor mye koster et lite akvarium med filter osv? helst ikke en av de dødsdyre typene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk er dyr de å, beklager for at jeg kalte dem for pynt :( men hvor mye koster et lite akvarium med filter osv? helst ikke en av de dødsdyre typene!

http://www.zooservice.no/display.aspx?menuid=10195&prodid=3283

står det er bra nybegynner akvarium til små fisker, kanskje en annen type en gullfisk?

eller liten pumpe til 250 kr http://www.bristols.no/products/elite-luftpumpe-med-filter

Anonymous poster hash: cdf78...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen tenker på, er at gullfisker blir store! og det du ser på filmer, er bare tull og dyremishandling.



Anonymous poster hash: ca418...454
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man gullfisker for man er glad i dem? det er koselig å klappe dem? gå tur med dem?

folk har vel fisker for å bruke som en slags pynt

Anonymous poster hash: cdf78...61c

Gullfisk (som alle fisker) er utrolig nok dyr som kjenner både smerte, stress og redsel.

De er også en av de aller smarteste fisketypene.. fra wikipedia: " Vitenskapelige studier har vist at gullfisk har sterke assosiative læreevner, såvel som sosiale læreevner. I tillegg har de et godt utviklet syn, noe som gjør dem i stand til å skille mellom forskjellige mennesker.. Gullfisk er også det første virveldyret som man har påvist er i stand til å se polarisert lys. Det er fullt mulig at eiere kan observere at fisken reagerer positivt på dem (svømmer frem til glasset eller går opp til overflaten og snuser etter mat), mens den vil gjemme seg når andre personer nærmer seg akvariet.

De er til og med musikalske :) Fra Aftenposten "I fire år spilte forskeren Ava Chase musikk for et utvalg små karpefisker (gullfisk). Resultatet forbløffet.

Før disse eksperimentene var det skepsis til om karper kunne skille ett musikkstykke fra et annet. Men nå ser det ut som om de verdsetter toner, melodier og til og med klassifiserer musikk etter stilart, sier Chase til avisen The Independent."

En av grunnene til at gullfisk (karpefisk) er så smarte og har gode sosial evner er nok fordi de lever et veldig sosialt liv. Dette ser man også ofte når det gjelder andre dyrearter,

Obs! det er ikke noe problem å stryke på en gullfisk som er tam. Mange fisker elsker å stryke seg inntil en hånd eller bli strøket på.

Endret av Trimsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.zooservice.no/display.aspx?menuid=10195&prodid=3283

står det er bra nybegynner akvarium til små fisker, kanskje en annen type en gullfisk?

eller liten pumpe til 250 kr http://www.bristols.no/products/elite-luftpumpe-med-filter

Anonymous poster hash: cdf78...61c

Dette akvariet kan man ha reker i, i nødsfall en kampfisk.

Gullfisk kan bli opptil 59 cm, mine har blitt rundt 25 cm. De trenger minimum 200 liter, men etter et par-tre år blir dette i minste laget. De vil leve bra i et 500 liter akvarium.

Det som skjer hvis man putter gullfisk i en lite akvarium er ikke bare at gullfiskene får et uverdig, kjedelig liv der de ikke kan svømme skikkelig, men de vil kunne utvikle deformiteter.

Gullfisk er fisk som trenger mye mat for å leve og utvikle seg skikkelig, de forurenser vann fort og det vil i et lite akvarium raskt utvikle seg skadelige stoffer som amoniakk og nitritt. Fisken vil bli angrepet av sopp, sykdommer, få store pustevanskeligheter og dø.

Det er ikke uten grunn at de stakkars fiskene som må leve i gullfiskboller skjeldent lever mer enn et par år... Normalt kan en gullfisk bli godt over 20 år. Rekorden er vel på rundt 45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine slørhaler er i et 250 l akvarie med et stort, utvendig filter. Den største slørhalen er ca 20 cm lang med finner, kroppen er kanskje 12 cm. De blir store, og vil dø i et for lite akvarie. En bolle er kun bra for kaktuser.

Anonymous poster hash: e4008...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man gullfisker for man er glad i dem? det er koselig å klappe dem? gå tur med dem? folk har vel fisker for å bruke som en slags pynt Anonymous poster hash: cdf78...61c

Jeg er glad i mine :) De fortjener et best mulig liv. Synes det er gøy å ha dyr når jeg ser at de trives.

Om man vil ha pynt, er planter eller kanskje pyntegjenstander veldig fint. Pyntegjenstander kanskje, for plater tre ger også et minimum av omsorg.

Anonymous poster hash: e4008...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne ta deg en tur til noen dyrebutikker og kikke rundt. De har iblant akvariepakker på tilbud.

Hva med en kampfisk i feks en 20liter eller 30liter? De trives fint alene, eventuelt kan du ha to-tre 'kampfisk-vennlige' fisker og en algespiser eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan gjerne ta deg en tur til noen dyrebutikker og kikke rundt. De har iblant akvariepakker på tilbud.

Hva med en kampfisk i feks en 20liter eller 30liter? De trives fint alene, eventuelt kan du ha to-tre 'kampfisk-vennlige' fisker og en algespiser eller to.

Kampfisk trenger minst 60L..

Anonymous poster hash: 973ff...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfisk trenger minst 60L.. Anonymous poster hash: 973ff...d60

Det er nok en av de mest misforståtte fiskene. Selv om de kan ta til seg oksygen fra lufta, betyr det ikke at de trives i små boller/bittesmå akvarier. De overlever - en stund.

Anonymous poster hash: e4008...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme tanken for en tid tilbake. Dro innom en dyrebutikk, men fikk beskjed om at gullfisk i bolle er dyremishandling. Var ikke klar over det i det hele tatt. Fikk også beskjed om at hvis bollen er stor nok kan jeg ha en kampfisk. Gullfisk i bolle ble et litt større prosjekt enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Det ligger derfor på is inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ofte finne akvarier til salgs på f.eks. finn.no eller div. facebookgrupper. Hvis du skal ha fisk, anbefaler jeg deg å sette deg grundig inn i ting først. Hvor stort kar trenger du til de fiskene du ønsker, hva slags vann (hardhet, temp, pH osv) - så slipper fiskene dine å pines og du sparer deg selv for frustrasjoner. Hilsen en som ikke gjorde det, for så å oppdage at jeg hadde et kar med fisker der noen ville ha surt vann og andre ville ha basisk vann, og ikke minst ulik hardhet på vannet. :(



Anonymous poster hash: ba07d...1af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...