Gå til innhold

Katt og ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt hund hele livet og er vant til å ta meg av den, men i det siste har jeg tenk mer og mer på å skaffe meg en katt også.

Det jeg da lurer på er: skal man på ferie, må man skaffe pass av hunden. Hunden må enten bort til venner/bekjente eller på kennel.

En katt er jo hakket mer selvstendig enn en hund og vil jo tilbringe mesteparten av tiden sin utendørs på egne premisser. Hvordan gjør man da dette i forbindelse med en ferie? Er det vanlig å bare la katte gå ute en uke alene eller sender man folk til å sette ut mat til den daglig? Skal man ha noen til å passe katten som bor på et annet sted er det vel en god sjanse for at katten vil gå seg bort og forsvinne?

Mye å tenke på altså hehe. På forhånd takk for svar!



Anonymous poster hash: e679c...ec7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal bort en uke så kan du ha katteluke, så kan katten gå inn og ut som den vil. Du bør også ha noen du stoler på, som kan gå innom katten 1-2 ganger per dag og gi mat og vann, og kos. Katten trenger stimuli fra mennesker så den ikke føler seg alene/går ut på vandring.

Hvis du skal være borte over lengre tid: dette blir for lang tid å være alene i et hus, selv med katteluke. Da vil den mest sannsynlig legge ut på vandring. Sett den på kennel, eller la noen ha den hjemme hos seg :)

Katter klarer seg dårlig ute en hel uke alene. Den trenger kos, mat og stell, og oppfølging av helse, samt en god og varm krok/sofa den kan få ligge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke bare forlat katten din ute med mat og drikke. Andre katter spiser opp maten, dessuten vil katten sannsynligvis gå på vandring. Ha en person til å sjekke innom katten hver dag og ha katten inne med en kattedo. Det ville jeg gjort



Anonymous poster hash: 0c3b8...7a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

En uke er lenge for en katt, mine katter får bo på kattepensjonat, om det er lengre enn en helg. Det er sosialt, og de blir tatt godt vare på. Er vi vekke en helg, sørger jeg for at det kommer noen og ordner med mat, drikke, litt kos og skift på kassen. De er utekatter, men får da være innendørs, slik at de slipper å stå ute og fryse og ikke komme seg inn. Ikke overlat katten til seg selv, er du snill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke bare forlat katten din ute med mat og drikke. Andre katter spiser opp maten, dessuten vil katten sannsynligvis gå på vandring. Ha en person til å sjekke innom katten hver dag og ha katten inne med en kattedo. Det ville jeg gjort

Anonymous poster hash: 0c3b8...7a3

Man kan fint ha en kattedør, som er koblet opp mot kattens chip i nakken. Da går ikke de andre kattene inn for å spise maten til katten, og katten kan gå ut og inn som den vil :) Slipper den å kjede seg inne hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har passet katten til bestevenninna mi mange ganger. Hun bor 2 min unna meg, så jeg gikk innom den to ganger pr. dag for å slippe den ut og inn, gi den mat og kos. Gikk kjempebra det!

Om du skal være borte lenge er det kanskje litt dumt å be noen om å gå innom for å passe på da. Folk har jo egne liv også, og 2-3 uker er kanskje alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

TS



Anonymous poster hash: e679c...ec7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kan bo hjemme hos deg og passe den? Pus trenger ikke bare mat og sporadisk tilsyn, den trenger kos og nærhet også. Jeg anbefaler ikke at den er overlatt til seg selv utenom et par korte tilsyn i døgnet, for om den blir syk eller skadet ute, kan det gå altfor lang tid før den blir funnet og får hjelp. En katt er ikke så mye mindre ansvar enn en hund når alt kommer til alt.



Anonymous poster hash: 2cefe...fc0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kan bo hjemme hos deg og passe den? Pus trenger ikke bare mat og sporadisk tilsyn, den trenger kos og nærhet også. Jeg anbefaler ikke at den er overlatt til seg selv utenom et par korte tilsyn i døgnet, for om den blir syk eller skadet ute, kan det gå altfor lang tid før den blir funnet og får hjelp. En katt er ikke så mye mindre ansvar enn en hund når alt kommer til alt.

Anonymous poster hash: 2cefe...fc0

En hund krever mye mer enn en katt. Hunden skal ha flere turer pr dag og skal helst dresseres, samt at den er flokkdyr slik at den har større behov for nærvær og stimuli enn en katt. En katt er mer selvstendig; den er familiedyr, men ikke flokkdyr. Den trenger nærhet og kos, men den klarer seg selv ute over kortere tid (derfor nevner jeg kattedør), og krever ingen dressur. Katten vil helst ta mest mulig vare på seg selv. Den trenger et varmt og godt hjem, nærhet og kos, mat og vann, og oppfølging av helse. Katten kan skade seg like så mye når TS er borte for en helg/ på jobb og det tar lang tid før hun er hjemme, som om TS er på ferie og en kattepasser finner katten.

Når det gjelder ansvar for dyrets helse, har man like mye ansvar for en katt som en hund. Men generelt så er det mye mindre praktisk styr med å ha en katt enn å ha en hund.

Skriver dette fordi det virker som TS ikke har så mye erfaring med kattehold, kattens behov er noe helt annet enn behovene til en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, det er helt riktig, jeg har null erfaring med katt, det er derfor jeg spør ;)



Anonymous poster hash: e679c...ec7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Vi har katt, dog innekatt. Men hver gang vi drar på ferie får vi pass til henne, hadde ikke klart å bare reise fra pus. De trenger mat og vann selvom de er ute, en katteluke i døren kan også være lurt av deg, av typen hvor du chipper katten og kun din katt kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise fra katten en helg mens katten går inn og ut katteluken vil jeg si er greit (med noen som sjekker 1-2 ganger om dagen), men da må katten være vandt til det, så jeg ville ikke gjort det i løpet av kattens første leveår. Før det bør han være inne om du reiser bort en helg og ingen bor i huset.

Jeg har to katter som trenger medisin annenhver dag, så da må de på pensjonat, jeg kan ikke vente at en nabo kan gi dem medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å reise fra katten en helg mens katten går inn og ut katteluken vil jeg si er greit (med noen som sjekker 1-2 ganger om dagen), men da må katten være vandt til det, så jeg ville ikke gjort det i løpet av kattens første leveår. Før det bør han være inne om du reiser bort en helg og ingen bor i huset.

Jeg har to katter som trenger medisin annenhver dag, så da må de på pensjonat, jeg kan ikke vente at en nabo kan gi dem medisin.

TS her, det er helt riktig, jeg har null erfaring med katt, det er derfor jeg spør ;)

Anonymous poster hash: e679c...ec7

Altså, det er regler for dette. En katt skal ha tilsyn minimum en gang om dagen, kattens sosiale behov skal dekkes sammen med kattens behov for mat. Katter er ikke laget for å løpe ute i alt slags vær å ta vare på seg selv.En katt er ett kjæledyr som er avhengig av mennesker akkurat som hunder.

Les deg opp på dyrevernslover før du får deg katt. Mislighold av dyr kan føre til bøter og i verste fall fengsel.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/sorg_for_godt_dyrepass_i_ferien.57

Anonymous poster hash: a4fa3...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er regler for dette. En katt skal ha tilsyn minimum en gang om dagen, kattens sosiale behov skal dekkes sammen med kattens behov for mat. Katter er ikke laget for å løpe ute i alt slags vær å ta vare på seg selv.En katt er ett kjæledyr som er avhengig av mennesker akkurat som hunder.

Les deg opp på dyrevernslover før du får deg katt. Mislighold av dyr kan føre til bøter og i verste fall fengsel.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/sorg_for_godt_dyrepass_i_ferien.57

Anonymous poster hash: a4fa3...104

Katten er avhengig av mennesker, men ikke på samme måte som en hund, slik jeg skriver litt over her :)

Men er enig i det du sier, katter klarer seg ikke ute alene i norsk natur og har behov for sosial stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sette katten til venner bekjente når du er på ferie, men de må holde den inne, med mindre det er et sted katten har vært mange ganger og er kjent.

Kattepensjonat/hotell er også en mulighet, men det er mange dårlige kattepensjonat der katten bare sitter i et bur og får mat/vann og kattedo i 3 uker. Jeg ville sett meg om etter et der katten ikke må stå i bur, men kan gå rundt sammen med de andre kattene, eller om hun ikke liker andre katter, får tid ute av buret, mens de andre er i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har prøvd kattepensjonat med min katt men det funket ikke. Hun ble deprimert og nektet å spise. Og hun er sær hos andre så jeg må derfor få noen til å komme innom. Helst bo hos meg hvis det er snakk om mer enn et par dager, for hun er så sosial og kosete. Og liker å ligge på terrassen, gjerne med selskap.



Anonymous poster hash: 89341...dd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...