Gå til innhold

Ikke gøy å gå tur når hunden oppfører seg sånn :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad jeg har katt :fnise:



Anonymous poster hash: 1ece1...fdb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan dere (for det er eierne såvel som hunden) har klart hundekurset så perfekt, dersom dere ser behovet for kvelehalsbånd for å ha kontroll. Det er en logisk brist. Hadde dere hatt kontroll ved positive metoder, hadde dere ikke trengt (og ikke funnet på å bruke) kvelehalsbånd.

Om hundeskolen anbefalte kvelehalsbånd, hadde jeg byttet hundeskole asap...

Anonymous poster hash: 37d95...09c

Det er så trist med alle de "bedreviterne" som skal være negative uansett....

Min flat var også helt koko i puberteten. Vi gikk på kurs, jeg hadde adferdsterapeut her til henne flere ganger, vi trente og trengte (alltid positivt). Men innimellom klikket hun fullstendig og begynte å hoppe opp og bite i armen og i båndet. Det var helt tilfeldig når det skjedde.

Det jeg måtte gjøre var enten å kaste noe som hun løp etter for å avlede henne (hvis hun var løs eller i langt bånd). Var hun i kort bånd, holdt jeg det stramt slik at hun ikke fikk bitt. Etter kort tid kom hun ut av raptusen igjen og vi kunne fortsette.

Det var en måte å løse en vanskelig situasjon, og nå som hun er voksen skjer dette aldri lenger.

Anonymous poster hash: 9a1f7...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist med alle de "bedreviterne" som skal være negative uansett.... Min flat var også helt koko i puberteten. Vi gikk på kurs, jeg hadde adferdsterapeut her til henne flere ganger, vi trente og trengte (alltid positivt). Men innimellom klikket hun fullstendig og begynte å hoppe opp og bite i armen og i båndet. Det var helt tilfeldig når det skjedde.Det jeg måtte gjøre var enten å kaste noe som hun løp etter for å avlede henne (hvis hun var løs eller i langt bånd). Var hun i kort bånd, holdt jeg det stramt slik at hun ikke fikk bitt. Etter kort tid kom hun ut av raptusen igjen og vi kunne fortsette. Det var en måte å løse en vanskelig situasjon, og nå som hun er voksen skjer dette aldri lenger. Anonymous poster hash: 9a1f7...6d3

Det er ganske arrogant å kalle folk bedrevitende, når man faktisk kommer med saklige innspill. Å bruke kvelehalsbånd påfører hunden ubehag, og har ingenting med positiv trening å gjøre, tvert i mot. Å kaste noe som hunden løper etter, trigger jageinstinktet, og vil dermed stresse opp hunden enda mer, det vil absolutt ikke hjelpe på biteatferden. Om dere skal avlegde, så gjør det med enten søksøvelser, der hunden bruker snuten, og helst før bitingen begynner (så man ikke belønner bitingen). Det kan være så enkelt som å kaste noen godbiter i en grøft. Eller aktiviser henne med øvelser som dere forhåpentlig har lært på hundekurset.

Om noen er bedrevitende (med argumenter som mangler logikk) så er det deg. Men fint at hunden har vokst av seg atferden. Håper dere ikke bruker kvelehalsbånd lenger, da.

Anonymous poster hash: 37d95...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bikkja mi gjorde det. Det ga seg faktisk av seg selv. Uansett, ser du har fått mye tips, kan ikke komme med så mye mer jeg :) Er tilhenger av positiv trening, heller enn kjeft.



Anonymous poster hash: 4dded...eef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp som oppførte seg på noe samme måten. Hun hoppet opp og tok tak i jakke/arm. Det var også helt umulig å ignorere. Fikk tips om å ha noen skikkelig gode godbiter i lomma (vi brukte fallukorv). Når hun begynte å hoppe holdt vi godbiten foran nesen henne. Da var all fokus på godbiten og vi lineførte henne et par meter ved hjelp av godbiten og roste henne og belønnet. Jeg var i utgangspunktet redd for at hun skulle koble at hopping betydde godbit, men det gjorde hun ikke. Nå er vi så og si kvitt det😊. Det beste er nok å prøve forskjellige teknikker og finne ut hva som fungerer for dere. Hvis det er noe som er sikkert så er det at det er mange meninger om hvordan man skal trene hunden sin😉. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg har katt :fnise:

Anonymous poster hash: 1ece1...fdb

Jeg har katt også........ ;-)

Wilma89 det er jo noe å prøve på altså.

Takk for ditt og alle andre sine tips, tar gjerne i mot flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at jo mer driv og arbeidsvilje det er i hunden jo mer idiot er de i puberteten. Det er i hvert fall min erfaring, at de beste hundene er mest tulling i den alderen din er ts.

Det er lite man kan gjøre med det, annet enn å vente til de vokser det av seg. Kjører man på med alt for mange tiltak, kurs, styr og gud vet hva kan det gjøre at perioden med stress og raptuser bare trekker ut. Ikke bli sint på hunden og ikke påfør den unødig stress i denne alderen!

Fortsett å binde enden av båndet rundt et tre eller en lyktestolpe etc. vær tålmodig og snu ryggen til. Vent det ut. Fokuser på rolige aktiviteter og sørg for at hunden vår masse søvn.

Det går over, men skjønner at du blir drittlei nå som det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at jo mer driv og arbeidsvilje det er i hunden jo mer idiot er de i puberteten. Det er i hvert fall min erfaring, at de beste hundene er mest tulling i den alderen din er ts.

Det er lite man kan gjøre med det, annet enn å vente til de vokser det av seg. Kjører man på med alt for mange tiltak, kurs, styr og gud vet hva kan det gjøre at perioden med stress og raptuser bare trekker ut. Ikke bli sint på hunden og ikke påfør den unødig stress i denne alderen!

Fortsett å binde enden av båndet rundt et tre eller en lyktestolpe etc. vær tålmodig og snu ryggen til. Vent det ut. Fokuser på rolige aktiviteter og sørg for at hunden vår masse søvn.

Det går over, men skjønner at du blir drittlei nå som det står på.

Ja, det er mange som sier det samme som deg at han er i den verste perioden nå. Du vet ikke når den perioden er over sånn ca.....?

Han er født 17. februar 14 så han er litt over året nå.

Sover godt gjør han i hvertfall :-) Man kan nesten stille klokka etter han for når den er 2130 da er det natta for han og da legger han seg til å sove på plassen sin i sofaen eller han legger seg i buret sitt. Der sover han helt til neste morgen og våkner rundt 7-8 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange som sier det samme som deg at han er i den verste perioden nå. Du vet ikke når den perioden er over sånn ca.....?

Han er født 17. februar 14 så han er litt over året nå.

Sover godt gjør han i hvertfall :-) Man kan nesten stille klokka etter han for når den er 2130 da er det natta for han og da legger han seg til å sove på plassen sin i sofaen eller han legger seg i buret sitt. Der sover han helt til neste morgen og våkner rundt 7-8 tiden.

Hvis han allerede har holdt på sånn ei stund ville jeg sagt at han begynner å roe seg innen et halvt års tid. Så kommer den andre puberteten gjerne fra 2-3 års alderen. Da får man ofte litt testosteron-relaterte greier med hannhunder, passeringstrøbbel, knuffing med andre hanner og den slags. Ikke for å ta fra deg motet. :laugh:

Jeg har en stor hann som var fullstendig pyton de to første årene + + , men siden har han vært helt fantastisk nydelig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse pubertetsnykkene kan ofte gå i perioder. Min hadde sin første tåke da han var rundt 7-8 måneder gammel. Rundt året så roet han seg faktisk, og jeg var naiv nok til å tro at han nå var "ferdig" med tenårene. Men da han ble rundt 1,5 år satte andre tenåringsfase inn, og jeg trodde jeg skulle bli gal.

Det roet seg da han bikket 2 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...