Gå til innhold

Ikke gøy å gå tur når hunden oppfører seg sånn :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en golden/lab på 1 år som lenge har gjort det samme på tur og uansett hvordan vi reagerer på det så skjer det HVER gang og nå er det rett før jeg ikke orker mer.

Jeg elsker å gå på tur og vil gjerne gå både flere og lengre turer med han, men nå mister jeg snart motet og føler at dette her er ikke gøy lenger.

Problemet er at han i løpet av turen om det er på starten, i midten eller slutten (ingen kontinuitet i når) ALLTID blir helt tulling og hopper og biter stort sett i den som holder båndet, men også gjerne den som evt. går ved siden av.

Han er en stor gutt så det gjør faktisk ganske vondt pluss at klærne blir ødelagt av klørne.

Vi har forsøkt å overse han, men det varer jo ikke så alt for lenge før det gjør så vondt at man ikke har muligheten til det.

Har stått på båndet hans så han ikke klarer å hoppe/bite, men så fort han har roet seg og man starter å gå igjen er det pån igjen.

Eneste vi har fått til er at vi tar tak i båndet så det blir stramt og "fører" han på den måten hjem.

Har også fått råd om å binde han i noe, men det er jo helt håpløst å få av han båndet også på igjen for å binde han i noe når han er sånn.

Ütenom dette er han veldig flink og vi har vært på flere kurs hvor han får skryt for å ta ting raskt.

Når vi har nevnt dette problemet får vi bare beskjed om å gjøre det vi allerede har forsøkt og noen "trøstende" ord om at han bare er en valp og at det går over av seg selv......

Det hjelper jo ikke stort nå :-(

Noen med erfaring fra det samme som kan gi meg råd? Jeg vil så gjerne gå på tur med hunden min alene (nå går jeg alltid sammen med mannen min) uten å bli overfalt av hunden.

PS: Hunden oppfører seg på akkurat samme måte om mannen min går tur med han alene.

Hilsen trist og møkklei hundeeier som vil gå på tur.



Anonymous poster hash: 69615...2d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor dere? Anbefaler å finne en god hundetrener (Som ikke er redd for å si NEI! til bikkja, men ikke mishandler den) som kan veilede dere. Høres rett og slett ut som han bare trenger å få noen grenser og konsekvenser som fungerer.



Anonymous poster hash: 16c4d...722
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han mye mental stimuli? Høres litt ut som om det er problemet, at han ikke får nok før han går tur..

Anonymous poster hash: 388a2...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Akershus.

Når det gjelder mental stimuli så forsøker vi å få inn det i hverdagen.

Han synes det er veldig gøy å lete etter ting/mennesker. Hjemme så gjemmer vi godbiter og han har en hjernetrimleke (som han finner ut av på få sekunder) Når vi er ute så gjemmer vi en gjenstand eller noen av oss som er på tur gjemmer oss.

Det virker som han synes er veldig gøy og han finner oss eller gjenstanden alltid, men noen ganger tar det lenger tid enn andre.

Kom gjerne med forslag til andre typer mental stimuli. Jeg er åpen for alle forslag :-)

Problemet er at det ikke er noen kontinuitet i når på turen han gjør dette. Det eneste vi vet er at i løpet av turen så skjer det alltid.



Anonymous poster hash: 69615...2d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha vondt en plass som ettervern fører til stress utløsning, kjeder seg (lange kjedelige turer syns de ofte er døden).

få røntget ledd på han og ta eventuelt med en leke og avled med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flat som er likdan, ENDELIG kan jeg gå turer uten å bli bitt ihjel. Vi har både vært på kurs (som hun nailet perfekt) og får mye mental stimuli. Jeg vet at jeg kan bli halshugd for dette, men vi har et halsbånd som strammer (for noen kan kategoriseres som kvelebånd/strupebånd) denne blir tatt over nakken og holder båndet opp slik at hun mister kontrollen. Tar hun ca et halvt sekund før hun er normal igjen.



Anonymous poster hash: da7a4...97e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får han noe annen fysisk trim også, eller er det kun turene? Jeg ville absolutt forsøkt å sørge for at han er litt mer sliten før dere går tur, både fysisk og mentalt. Det er også veldig viktig at dere klarer å distrahere ham rett før han begynner med denne oppførselen. Om det er med en leke, godbit, kommando eller noe annet spiller ingen rolle, får dere han bare ut fra den hoppete tankegangen i et lite sekund så er mye gjort.

Hører han generelt på kommandoer når dere er utendørs?



Anonymous poster hash: 9ec93...b52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra akershus er det ikke langt til Sarpsbog ;) Da anbefaler jeg dere å ta kontakt med Odd Jøran Eide, ved Oslo Hundeskole avd Østfold. Denne mannen KAN mentalitet og hundeatferd, og tipsene han gir dere vil fungere.



Anonymous poster hash: 16c4d...722
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han noe annen fysisk trim også, eller er det kun turene? Jeg ville absolutt forsøkt å sørge for at han er litt mer sliten før dere går tur, både fysisk og mentalt. Det er også veldig viktig at dere klarer å distrahere ham rett før han begynner med denne oppførselen. Om det er med en leke, godbit, kommando eller noe annet spiller ingen rolle, får dere han bare ut fra den hoppete tankegangen i et lite sekund så er mye gjort.

Hører han generelt på kommandoer når dere er utendørs?

Anonymous poster hash: 9ec93...b52

Ja, vi har et stort jorde som vi går tur til hvor han løper etter ball eller freesbee også avslutter vi med en runde i skogen hvor han får luktet.

Han er generelt flink til å komme på kommando, men det hender at han bøser seg opp litt og hopper rundt og ikke vil komme.

Da snur vi oss å går og da kommer han.

Anonymous poster hash: 69615...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har et stort jorde som vi går tur til hvor han løper etter ball eller freesbee også avslutter vi med en runde i skogen hvor han får luktet.Han er generelt flink til å komme på kommando, men det hender at han bøser seg opp litt og hopper rundt og ikke vil komme.Da snur vi oss å går og da kommer han. Anonymous poster hash: 69615...2d6

Skjer dette ofte etter at dere har kastet ball/frisbee? Ihvertfall; slutt med det! Det å løpe etter en ball/frisbee som blir kastet, gjør ikke annet enn å stresse opp hunden!

Anonymous poster hash: 388a2...01a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flat som er likdan, ENDELIG kan jeg gå turer uten å bli bitt ihjel. Vi har både vært på kurs (som hun nailet perfekt) og får mye mental stimuli. Jeg vet at jeg kan bli halshugd for dette, men vi har et halsbånd som strammer (for noen kan kategoriseres som kvelebånd/strupebånd) denne blir tatt over nakken og holder båndet opp slik at hun mister kontrollen. Tar hun ca et halvt sekund før hun er normal igjen. Anonymous poster hash: da7a4...97e

Så du kveler bikkja og da slutter hun å hoppe/bite. Du skjønner at hun slutter fordi hun mister oksygentilførsel, ikke fordi hun nødvendigvis lærer noe? Det er ikke et godt råd.

Det du beskriver er unghundatferd, og den beste måten er å være konsekvent og stoppe opp og avlede den når den gjør dette. Om du har lært den noen kommandoer eller øvelser, kan du be den om å gjøre dette (for eks sitte bamse, sitte, gi labb, dekk osv), helst før den starter å bølle, og belønne ønsket atferd med gobit. For at den skal lære, må den være roligere enn når den drar seg opp og skal hoppe og bite. Den atferden skal man selvsagt aldri belønne. Man kan eventuelt kombinere det med å tråkke på båndet og vente til den er rolig. Poenget er da å roe den ned og hindre atferd som er ødeleggende for dere, ikke straffe. Grunnen er at negativ forsterkning (straff) vil ødelegge og overskygge effekten av den positive treningen.

Du bør også lære den å gå på plass og pent i bånd, med positiv innlæring. Da må man belønne på helt rett tidspunkt, når den går ved siden av deg - med kontakt, man sier "på plass" og belønner med godbit så raskt som mulig. Etterhvert skjønner hunden hvorfor. Er litt forundret over at dere ikke har lært det på hundeskolen allerede. Finnes det kurs der dere kan lære det?

Anonymous poster hash: 37d95...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har et stort jorde som vi går tur til hvor han løper etter ball eller freesbee også avslutter vi med en runde i skogen hvor han får luktet.Han er generelt flink til å komme på kommando, men det hender at han bøser seg opp litt og hopper rundt og ikke vil komme.Da snur vi oss å går og da kommer han. Anonymous poster hash: 69615...2d6

Og slutt med fresbee-kasting (og ball, pinner osv). Det vil dra opp hunden og forsterke hoppe-atferden. Om man vil trene hunden mentalt, bør man gjøre det med øvelser som den liker, som innebærer konsentrasjon. Også søksøvelser er bra, der den kan bruke snuten pg luktesansen. Pinnekasting o.l bare trigger jaktinstinkt og jageinstinkt. Da fokuserer den på gjenstanden, ikke dere. Imidlertid kan leker brukes som en belønning i stedet for godbiter, men da på en helt annen måte.

Og belønn han når han kommer. Si kommandoen mens han løper mot dere og belønn med godbit når han er hos dere.

Anonymous poster hash: 37d95...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unghundraptus, og er temmelig normalt. Men hvis det skjer så ofte så kan det høres ut som om hunde er litt småstresset, evt har masse hormoner i kroppen.

Får dere noen signaler på hva det er som utløser det? Kan dere se på hundens kroppspråk noen sekunder før at nå kommer det en raptus?

Jeg ser at du har fått de vanlige rådene om å tråkke på båndet osv og at det ikke fungerer. Derfor ville jeg fokusert på å roe ham ned i tursituasjonen FØR han går så langt at en raptus er utløst. Alt du gjør under en raptus er uansett bare brannslukking.

Når dere går ut døren, stopp f.eks litt og vent til han ser på deg - si fort "bra!" og gi ham en godbit. Ikke øs ham opp med masse ros eller hopp, bare et kort "bra!" (evt klikker om du bruker det) og en godbit.

Gå litt tur. Si navnet hans og be om en sitt - si "bra!" og godbit. Gå litt til. Før han begynner med raptus, gi ham så et godbitsøk med å kaste noen godbiter i grøfta og si "søk" (eller et annet ord du ønsker for denne aktiviteten).

Kommer det likevel en raptus, så ville jeg stått på båndet så kort at han får lite spillerom og ignorert. Så fort han roer seg, og er rolig i 3-5 sekunder, så ville jeg bedt om en sitt, sagt "bra" og gitt godbit. Kanskje sitt og dekk. La ham bli i dekk noen sekunder, "bra!" og godbit. Deretter godbitsøk i grøfta før dere går videre.

Belønn med "bra" og godbit for at han ser på deg under tur, at dere får gå noen meter uten raptus og når han gjør sitt og dekk på kommando under tur. Hensikten med alt dette er for det første å roe ham ned på tur (rolige kommandoer som sitt og dekk, belønning med godbit og godbitsøk er aktiviteter som ofte vil roe ned stress), samt å gi ham andre forventninger til turen - forventninger til at det å se på deg, gå rolig og gjøre som du sier fører til belønning.

Jeg ville unngått aktiviteter som kasting av frisbee/ball/pinne så mye som mulig, siden det har lett for å stresse opp. Spesielt når du har en hund som trenger å roe ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du kveler bikkja og da slutter hun å hoppe/bite. Du skjønner at hun slutter fordi hun mister oksygentilførsel, ikke fordi hun nødvendigvis lærer noe? Det er ikke et godt råd.

Det du beskriver er unghundatferd, og den beste måten er å være konsekvent og stoppe opp og avlede den når den gjør dette. Om du har lært den noen kommandoer eller øvelser, kan du be den om å gjøre dette (for eks sitte bamse, sitte, gi labb, dekk osv), helst før den starter å bølle, og belønne ønsket atferd med gobit. For at den skal lære, må den være roligere enn når den drar seg opp og skal hoppe og bite. Den atferden skal man selvsagt aldri belønne. Man kan eventuelt kombinere det med å tråkke på båndet og vente til den er rolig. Poenget er da å roe den ned og hindre atferd som er ødeleggende for dere, ikke straffe. Grunnen er at negativ forsterkning (straff) vil ødelegge og overskygge effekten av den positive treningen.

Du bør også lære den å gå på plass og pent i bånd, med positiv innlæring. Da må man belønne på helt rett tidspunkt, når den går ved siden av deg - med kontakt, man sier "på plass" og belønner med godbit så raskt som mulig. Etterhvert skjønner hunden hvorfor. Er litt forundret over at dere ikke har lært det på hundeskolen allerede. Finnes det kurs der dere kan lære det?

Anonymous poster hash: 37d95...09c

Jeg skjønner nå at jeg glemte å legge til informasjon. Denne unge tispen går særdeles kjempefint i bånd, lyder kommando med en eneste gang og får selvfølgelig godtbit. Vi er opptatte av at vi skal lære hun opp på best mulig måte, altså med positiv læring. Det blir aldri dratt hardt i båndet slik at hun kveles, båndet løftes opp slik at hun ikke får tak i det og heller ikke mulighet til å snu seg etter båndet - hun har innsett at når dette skjer så stopper hun fort. Jeg tror ikke jeg kan presisere nok at hun ikke blir kvalt.

Nå er ikke jeg TS, men det er meg du har svart. Jeg nevnte tidligere i det innlegget at hun nailet hundekurset med glans, saken er at hun er en smart liten luring og spesielt nå i "puberteten" virker det som hun driter i det meste. Og ja, vi fikk beskjed om at strupebånd kan brukes, men skal overhodet ikke kvele hunden.

Anonymous poster hash: da7a4...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at jeg glemte å legge til informasjon. Denne unge tispen går særdeles kjempefint i bånd, lyder kommando med en eneste gang og får selvfølgelig godtbit. Vi er opptatte av at vi skal lære hun opp på best mulig måte, altså med positiv læring. Det blir aldri dratt hardt i båndet slik at hun kveles, båndet løftes opp slik at hun ikke får tak i det og heller ikke mulighet til å snu seg etter båndet - hun har innsett at når dette skjer så stopper hun fort. Jeg tror ikke jeg kan presisere nok at hun ikke blir kvalt. Nå er ikke jeg TS, men det er meg du har svart. Jeg nevnte tidligere i det innlegget at hun nailet hundekurset med glans, saken er at hun er en smart liten luring og spesielt nå i "puberteten" virker det som hun driter i det meste. Og ja, vi fikk beskjed om at strupebånd kan brukes, men skal overhodet ikke kvele hunden. Anonymous poster hash: da7a4...97e

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan dere (for det er eierne såvel som hunden) har klart hundekurset så perfekt, dersom dere ser behovet for kvelehalsbånd for å ha kontroll. Det er en logisk brist. Hadde dere hatt kontroll ved positive metoder, hadde dere ikke trengt (og ikke funnet på å bruke) kvelehalsbånd.

Om hundeskolen anbefalte kvelehalsbånd, hadde jeg byttet hundeskole asap...

Anonymous poster hash: 37d95...09c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golden/lab på 1 år som lenge har gjort det samme på tur og uansett hvordan vi reagerer på det så skjer det HVER gang og nå er det rett før jeg ikke orker mer. Jeg elsker å gå på tur og vil gjerne gå både flere og lengre turer med han, men nå mister jeg snart motet og føler at dette her er ikke gøy lenger. Problemet er at han i løpet av turen om det er på starten, i midten eller slutten (ingen kontinuitet i når) ALLTID blir helt tulling og hopper og biter stort sett i den som holder båndet, men også gjerne den som evt. går ved siden av. Han er en stor gutt så det gjør faktisk ganske vondt pluss at klærne blir ødelagt av klørne. Vi har forsøkt å overse han, men det varer jo ikke så alt for lenge før det gjør så vondt at man ikke har muligheten til det. Har stått på båndet hans så han ikke klarer å hoppe/bite, men så fort han har roet seg og man starter å gå igjen er det pån igjen. Eneste vi har fått til er at vi tar tak i båndet så det blir stramt og "fører" han på den måten hjem. Har også fått råd om å binde han i noe, men det er jo helt håpløst å få av han båndet også på igjen for å binde han i noe når han er sånn. Ütenom dette er han veldig flink og vi har vært på flere kurs hvor han får skryt for å ta ting raskt. Når vi har nevnt dette problemet får vi bare beskjed om å gjøre det vi allerede har forsøkt og noen "trøstende" ord om at han bare er en valp og at det går over av seg selv...... Det hjelper jo ikke stort nå :-( Noen med erfaring fra det samme som kan gi meg råd? Jeg vil så gjerne gå på tur med hunden min alene (nå går jeg alltid sammen med mannen min) uten å bli overfalt av hunden. PS: Hunden oppfører seg på akkurat samme måte om mannen min går tur med han alene. Hilsen trist og møkklei hundeeier som vil gå på tur. Anonymous poster hash: 69615...2d6

Hvorfor i all verden må du ta av ham bånder for å binde han også ta det på igjen?

Enten så bare surrer du båndet rundt noe og knyter en kjærringknute eller to eller sp kjøper du deg et bådn med flere hemper på sånn at du kan åpne det og hekte det rundt noe.

Også må du ikke være redd for å si nei og irettesette ham med en streng stemme.

Anonymous poster hash: 06b7a...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Også må du ikke være redd for å si nei og irettesette ham med en streng stemme.

Anonymous poster hash: 06b7a...b0c

Dette er jeg helt uenig i. For det første så har det som regel liten mening å si "nei", fordi de færreste lærer det inn som en konkret kommando som har en konkret betydning. Det blir et ord som har mange ulike betydninger:

Nei når hunden drar i båndet = gå i slak line

Nei når hunden tygger på en sokk = slipp sokken

Nei når hunden leker for voldsomt med katten = lek roligere

Nei når hunden bjeffer = ikke bjeff

Nei når hunden har raptus = vær rolig

Nei når hunden er urolig under kloklipp/børsting = stå i ro

Så for svært mange hunder så har de ikke noen særlig forståelse av hva "nei" betyr.

For det andre så kommer raptus som regel av stress, og det å være streng mot en hund vil ikke redusere stresset - det vil faktisk bare øke det. Men nå blir situasjonen i tillegg ubehagelig for hunden, og det blir vanskelig for hunden å vite hva den skal gjøre. Den har raptus fordi det bobler over, og nå får den ubehag av eier for å boble over, og det gjør den bare mer stresset.

Det er mye bedre å være preventiv og jobbe med å roe ned hunden og flytte dens fokus til en oppgave og noe positivt enn å benytte strenghet og ubehag når hunden er i situasjonen og man kan ende opp med å eskalere den i tillegg.

For det tredje er å påføre hunden fysisk eller psykisk ubehag (streng stemme og "nei" vil som regel havne i sistnevnte kategori) bare være symptombehandling. Man tar ikke tak i det som utløste situasjonen (f.eks stress), man bare undertrykker symptomet (raptusen).

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at jeg glemte å legge til informasjon. Denne unge tispen går særdeles kjempefint i bånd, lyder kommando med en eneste gang og får selvfølgelig godtbit. Vi er opptatte av at vi skal lære hun opp på best mulig måte, altså med positiv læring. Det blir aldri dratt hardt i båndet slik at hun kveles, båndet løftes opp slik at hun ikke får tak i det og heller ikke mulighet til å snu seg etter båndet - hun har innsett at når dette skjer så stopper hun fort. Jeg tror ikke jeg kan presisere nok at hun ikke blir kvalt.

Anonymous poster hash: da7a4...97e

Hvorfor ikke ha et vanlig halsbånd om dere uansett ikke "kveler" henne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle innspill og tilbakemeldinger.

Setter veldig stor pris på det :-)

Når det gjelder løping etter ball/fresbee så synes han det er kjempegøy og her trener vi på at han skal løpe å hente, komme tilbake, sitte på plass og slippe leken.

Da får han godbit.

Trodde det var en bra aktivitet, men jeg forstår at det kanskje stresser han mer.

Når vi skulle ut i går så startet han turen med å hoppe, bite. Jeg fikk stått på båndet til han roet seg også gikk vi videre. Han gikk da i ca 15 min også startet han igjen.

Det er vanskelig å se at det kommer for det skjer så plutselig.

Godbitsøk i grøfta var en av de gode ideene her og det skal jeg prøve. Men er det da lurt og ikke leke mer med ball/fressbee?



Anonymous poster hash: 69615...2d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mer kontrollert ut slik dere gjør med kasting. Så lenge det ikke er for mye eller for ofte, så går det nok bra.

Hvis han gikk i hele 15 min uten å ha raptus, så ville jeg belønnet ham for det. Belønn når han går pent, belønn når han ser på deg FØR han begynner med raptus. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...