Gå til innhold

Avlive kjæledyr med våpen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis katten min trua meg med maskingevær, hadde jeg nok avlivet den, ja.

Anonymous poster hash: 3ff96...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes tanken om at et dyr skal få slippe mens den gjør noe den liker, er veldig god. Derfor har jeg ikke noe imot at mennesker som vet hva de driver med, avliver hunden på tur.

For oss andre, så er det kanskje viktigere å gi hunden positive erfaringer hos veterinæren, slik at de slipper stress når tiden kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært helt uaktuelt at mannen i huset hadde avlivet et dyr med våpen. Sånt overlater vi til folk som faktisk kan håndtere våpen.

Selv om både jeg og mannen er fra bygda er ingen av oss født med verken ski på beina eller våpen i hånda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg også. Så avliviing i skogen ville vært den foretrukne måten. Mannen min er like erfaren som jeger/skytter som en dyrlege er til avliving, så det har jeg ingen problemer med. Sannsynligheten for at det går galt er ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: 478b3...08b

Ja, det er jo ikke slik at de skyter bikkja i fart, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeavliving med sprøyte, er det beste. Det er et kjent miljø, og dyret kan få en rolig død.

Det er noe brutalt og iskaldt med en eier som tar med seg rifla og skyter bikkja si ihjel når den går på tur. Jeg mener, hvis den er i så god form at å gå tur i skogen ikke er noe problem, hvorfor drepe den?

Anonymous poster hash: 3ff96...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dyr som ikke har fått sterk nok narkose før siste avlivende sprøyte settes. Det var helt forjævli å være vitne til. Jeg sa til og med fra til veterinær at dyret trengte mer narkose.

Mange dyr stresser hos veterinær og ved sprøyter.

Jeg fikk en gang en veterinær til å bli med meg ut i skogen for å avlive en hund der. Hunden kjente veterinær veldig godt også men kun som en venn. Vi lot hunden herje rundt i skogen og kose seg før vi satte oss ned og satte sprøytene der. Det var en fin måte å gjøre det på. Hadde ikke veterinær blitt med på dette så hadde en jegerkompis skutt hunden for meg. Jeger og hund kjente hverandre godt de også.

Katten ble avlivet med sprøyte hjemme i egen stue.

Anonymous poster hash: 96265...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs. Om "mannen i huset" ikke hadde erfaring med våpen, så ikke pokker. Er det en dreven jeger det er snakk om derimot, så syns jeg ofte det kan være et bedre alternativ enn å gjøre det hos dyrlegen.

Men jeg hadde nok aldri klart å skutt bikkja mi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok tatt med dyret til dyrlegen. For så lenge det er smertefritt og uten stress og plager for dyret, går det vel for det samme. Men jeg hadde nok ikke klart å gjøre det selv, så jeg tror det hadde vært lettere for meg selv å få en dyrlege til å gjøre det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs. Om "mannen i huset" ikke hadde erfaring med våpen, så ikke pokker. Er det en dreven jeger det er snakk om derimot, så syns jeg ofte det kan være et bedre alternativ enn å gjøre det hos dyrlegen.

Men jeg hadde nok aldri klart å skutt bikkja mi selv.

Det er jo en selvfølge at skytteren er veldig dyktig i det han/hun gjør.

Anonymous poster hash: 96265...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det for makabert når jeg er glad i dyret. Jakt ellers kan ikke sammenlignes med det :(

En pleide å true meg med å skyte dyrene mine når jeg var liten, kan hende det påvirker meg.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Er det greit at mannen i huset avliver mennesker med våpen? Tror ikke det nei. Mennesker er dyr de også. Så nei ingen dyr skal avlives på den måten. Hverken kjæledyr, husdyr, villdyr eller menneske dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min avlivde ene jakthunden vår med våpen. Hunden var intetanende til hva som skjedde, han trodde at han skulle få være med ut på jakt... det gikk fort og smertefritt for seg. Hunden var gammel og begynte å bli dårlig, han elsket å være med pappa på jakt, så slik sett synes jeg han fikk en verdig avslutning på livet sitt. Det var ikke lett for pappa å gjøre det heller, men det var til det beste.Så lenge man vet hva man gjør så ser jeg ikke noe problem i det... og så lenge man lar det være stressfritt som nevnt, og man tar det rolig. Vi har avlivet selv med våpen, og vi har vært hos veterinær. Jeg synes jo det er greit å velge hva man selv vil gjøre når man må ta farvel med et dyr man har hatt i mange år, og selvfølgelig hvilken forfatning dyret er i... Om jeg kunne avlive et kjæledyr med våpen selv tror jeg faktisk ikke jeg hadde klart... Anonymous poster hash: e8f27...224

Akkurat dette gjorde min far med vår jakthund og. Uten stress og uten smerter.

Jeg hadde aldri klart det selv, men jeg har ikke noe mot denne måten å gjøre det på. Det hadde vært mye mer stressende for denne hunden å dra til dyrlegen.

Anonymous poster hash: 4625b...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det selv, men syns det er helt greit så lenge det er gjort stressfritt og uten plage for dyret.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det greit at mannen i huset avliver mennesker med våpen? Tror ikke det nei. Mennesker er dyr de også. Så nei ingen dyr skal avlives på den måten. Hverken kjæledyr, husdyr, villdyr eller menneske dyr.

Det er forskjell på å henrette og å avlive av humane årsaker.

Anonymous poster hash: 96265...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avlive et kjæledyr med våpen virker jo mye mer brutalt enn å ta det med til dyrlegen, men så lenge den som avliver vet hva de gjør på er jeg usikker på om det egentlig er så mye forskjell. Det bør jo gå så raskt at dyret ikke merker noe uansett.

Hunden min er alltid stressa når han skjønner at vi skal til dyrlegen selv om vi har prøvd å forandre på det, om det ble nødvendig tror jeg det hadde vert bedre for han om det ble gjort et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene en må avlive et kjæledyr synes jeg at den beste løsningen har vært å blande smertestillende med favorittmaten til dyret. Det er rett og slett ikke noe stikk og ikke noe søl, bare en verdig død.



Anonymous poster hash: af7f7...5b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det helt utenkelig for dere (damer) at mannen i huset avliver kjæledyret med våpen? Hvorfor ikke? Det er jo like humant og dere trenger ikke se på. .....går i dekning..... Anonymous poster hash: e7958...504

Det eneste provoserende her er at det er mannen i huset som foreslås.

De menn jeg kjenner er langt mindre kapable enn kvinnene jeg kjenner (generelt)

Jeg har slaktet mang en høne med øks. Hvis høne regnes som kjæledyr da:)

Uansett: Rett person med rett kunnskap og rett våpen vil ofte være ok etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene en må avlive et kjæledyr synes jeg at den beste løsningen har vært å blande smertestillende med favorittmaten til dyret. Det er rett og slett ikke noe stikk og ikke noe søl, bare en verdig død.

Anonymous poster hash: af7f7...5b8

Seriøst? Ville jeg aldri ha gjort med et dyr. Det vil jo rett og slett bli forgiftet og dø sakte. Det er jo bare helt grusomt.

Smådyr har jeg fått avlivet ved bruk av gass. Gassen er bare en narkose, men den funker mye raskere enn sprøyte og gir heller ingen smerte. Dyret blir puttet i en tett boks, som er helt mørk. De fleste smådyr (gnagere ol) føler seg trygge i små og mørke rom. Så blir gass sendt inn og det tar bare noen sekunder før de er i dyp narkose. Så får de det siste avgjørende stikket.

Større dyr, som hest, blir tatt med bolt. En kjapp bolt rett i panna og dyret er hjernedødt iløpet av et nanosekund. Det går så utrolig fort at dyret aldri merker noe. Det synes jeg er best etter å ha sett flere avlivinger. Det ser voldsomt ut, men for dyret er det helt klart best.

Anonymous poster hash: 96265...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...