Gå til innhold

Er man pålagt å mate hjemløs katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skreiv et innlegg her før helgen om at jeg tror en pus er hjemløs. Har og funnet ut at den graver i søppelkasser osv.

Jeg har satt ut mat, og så var det noen som sa at loven er slik at man må hjelpe dyr som er sultne osv.

Er det sant at det er slik? Jeg kommer til å mate pus helt til den får et nytt hjem altså, men bare lurer :)



Anonymous poster hash: 51538...f67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tviler jeg på.

Når katten min har gått seg vill så har noen matet han og da har han brukt veldig lang tid på å komme hjem. Jeg mater ALDRI andre sine katter. Det er ikke greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv et innlegg her før helgen om at jeg tror en pus er hjemløs. Har og funnet ut at den graver i søppelkasser osv.

Jeg har satt ut mat, og så var det noen som sa at loven er slik at man må hjelpe dyr som er sultne osv.

Er det sant at det er slik? Jeg kommer til å mate pus helt til den får et nytt hjem altså, men bare lurer :)

Anonymous poster hash: 51538...f67

Så bra at du hjelper katten. Har du ringt dyrebeskyttelsen for å få videre råd og tips?

Anonymous poster hash: 993cd...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er at du skal hjelpe dyr som er i synlig nød.

Er den i synlig nød?

Hvis ikke, kan du kontakte dyrebeskyttelsen og be dem hente den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg har hørt om. Det finnes helt vilt mange løskatter i Norge. Og han kommer neppe til å dra hjem igjen om du fortsetter å mate han. Hvis jeg var deg ville jeg sjekket om han var ID-merket og i så fall tatt han med til veterinæren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er hverken pliktig eller lovpålagt å mate dyr.

MEN, du er lovpålagt å hjelpe dyr og mennesker i nød. Dvs f.eks om du kjører på et dyr, eller du ser noen kjører på et dyr så er du lovpålagt å stoppe og sørge for at dyret ikke lider unødvendig. MEN, du har heller ikke lov å avlive dyr selv, det skal veterinær gjøre



Anonymous poster hash: beed8...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ikke mate en katt du ikke kjenner.

Hvis den har et hjem kommer den til å droppe å gå hjem siden den uansett får mat hos deg, og da kan den i praksis BLI hjemløs fordi du mater den.

Hvis den ikke har et hjem hjelper det ikke å mate den, da må den fanges inn og plasseres hos Dyrebeskyttelsen eller lignende.

Er du usikker, ta et bilde av katten og legg ut på Facebooksiden til nærmeste avdeling av Dyrebeskyttelsen eller lignende. Evt send på mail. Hvis ingen vet at katten bor i området, kan den fanges inn og tas til veterinær for id-chip-sjekk og eventuelt helsesjekk, vaksine og det som trengs før den kan omplasseres. Er man heldig kan id-chipen vise hvor den hører hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er så sulten at den roter i søppelkasser har den nok ikke noe hjem. Hvis den hadde hatt et hjem ville den nok gått hjem for å spise.

Hvis du synes det er ok å sette ut mat til den, synes jeg du kan fortsette med det gjennom sommerhalvåret. Katten klarer seg fint ute på denne årstiden hvis den har tilgang på mat. Til høsten, når det begynner å bli kaldt, kan du kontakte dyrebeskyttelsen, slik at den slipper å gå ute gjennom vinteren. På denne årstiden er det bedre for katten å gå ute enn å sitte innesperret hos dyrebeskyttelsen eller i et forsterhjem.



Anonymous poster hash: 97361...f7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dyrebeskyttelsen!



Anonymous poster hash: a7d17...97a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om jeg hadde sett en pus som er avmagret og pelsen forfalt eller synlige sår, så ville jeg nok ha satt ut noe mat og deretter ringt dyrebeskyttelsen.
Men er den ellers "frisk og rask" så har den nok ett hjem.
Jeg vet om flere som har hatt eller har utekatter hvor kattene blir borte i flere dager eller måneder. Oftest fordi noen har satt ut mat og katta kommer tilbake til der hvor maten er.
De verste folkene er jo de som ser at katta er savnet men velger å beholde pusen fordi den alltid kommer tilbake til dem, eller drar å avliver katta fordi den alltid kommer tilbake -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Loven er at du skal hjelpe dyr som er i synlig nød.

Er den i synlig nød?

Hvis ikke, kan du kontakte dyrebeskyttelsen og be dem hente den.

:blink:

Så menneskene i de frivillige organisasjonene skal fungere som en slags renovasjonstjeneste som kjører rundt og henter alle katter som folk bare har kastet på dør?

Jeg kjenner jeg blir 'litt' oppgitt...veldig skuffet... og ganske trist av slike utsagn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på.

Når katten min har gått seg vill så har noen matet han og da har han brukt veldig lang tid på å komme hjem. Jeg mater ALDRI andre sine katter. Det er ikke greit.

Det er mange katter som har flere hjem, men det holder katten skjult for sine første eiere :)

Anonymous poster hash: 8b0ac...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den er så sulten at den roter i søppelkasser har den nok ikke noe hjem. Hvis den hadde hatt et hjem ville den nok gått hjem for å spise.

Hvis du synes det er ok å sette ut mat til den, synes jeg du kan fortsette med det gjennom sommerhalvåret. Katten klarer seg fint ute på denne årstiden hvis den har tilgang på mat. Til høsten, når det begynner å bli kaldt, kan du kontakte dyrebeskyttelsen, slik at den slipper å gå ute gjennom vinteren. På denne årstiden er det bedre for katten å gå ute enn å sitte innesperret hos dyrebeskyttelsen eller i et forsterhjem.

Anonymous poster hash: 97361...f7b

Man bør være litt forsiktig med å bare la den gå til over sommeren, om det er en ukastrert hokatt har man plutselig 5 katter å mate. Og kanskje har den en eier som leter etter den.

Legg ut blide og informasjon om katten på facebook, dyrbar.no, aviser osv. Få gjerne sjekket hos dyrlegen om pus har en chip.

Om det er en tam katt, kan du eventuelt prøve å finne et nytt hjem til ham om dere ikke kan beholde ham selv og ingen eier melder seg. Om katten ikke er kastrert, kan du høre med dyrebeskyttelsen om de kan sponse kastrering, evt gi deg en god pris på det (om du har råd til å betale litt for det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Så menneskene i de frivillige organisasjonene skal fungere som en slags renovasjonstjeneste som kjører rundt og henter alle katter som folk bare har kastet på dør?

Jeg kjenner jeg blir 'litt' oppgitt...veldig skuffet... og ganske trist av slike utsagn.

Hvis jeg hadde ment Dyrerenovasjonstjenesten, så ville jeg skrevet det...

TS spør ganske enkelt om loven sier at hun må mate sultne dyr.

Da svarer jeg hva loven sier.

Er hun pliktig til å hjelpe den selv? Nei.

Hvem er det som hun kan spørre om å komme og ta seg av katten?

Dyrebeskyttelsen.

Kanskje kommer de ikke, fordi de spør om hun kan ta seg av den, fordi de har det helt fullt.

Kanskje spør de om hun kan tenke seg å bli frivillig selv og melde seg til å være fosterhjem for andre katter de har.

Dyrebeskyttelsen er ikke pliktig til noe som helst, annet enn å hjelpe katter i synlig nød...

TS er ikke pliktig til noe annet enn å hjelpe en katt i synlig nød.

Å hjelpe et dyr i synlig nød kan bety å levere den til vetrinær og betale for avliving.

Nå har dyrebeskyttere frivillig meldt seg for å hjelpe dyr,og de omplasserer katter. Så da kan man ringe dem, hvis dyret ikke er i synlig nød. Hvis det er i synlig nød kan man gi det en boks kattemat og ringe noen som kan behandle den, hente den eller avlive den.

Det er hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, man lar naturligvis ikke en faktisk hjemløs katt gå ute hele våren og sommeren før man eventuelt gidder å ringe Dyrebeskyttelsen for hjelp :o Én hjemløs katt blir fort til 10 om den ikke er kastrert...

Man legger ut bilde av katten på aktuelle facebooksider og eventuelt henger opp noen lapper i nabolaget, hvis ingen melder seg og sier at de kjenner katten og vet at den har et hjem i området, så kontakter man Dyrebeskyttelsen e.l. og melder fra at det er en hjemløs katt i området. Kanskje blir man spurt om å hjelpe til ved å prøve å lokke katten inn hvis den ikke er sky, eller følge litt med på et utplassert fangstbur hvis katten er sky. Så kan katten bli tatt inn i varmen og slippe å gå ute en hel sesong og kjempe for føden og livet og kanskje produsere et eller mange kull kattunger og eventuelt få sykdommer og skader. Katter hører ikke hjemme i norsk natur og klima og skal ikke gå ute alene over tid.

For øvrig er det ikke akkurat vår eller sommer i hele landet, vi er i midten av mars... Det blir fort 10 minusgrader og snøstorm i mange deler av landet fremover.



Anonymous poster hash: 84f51...39d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis den er så sulten at den roter i søppelkasser har den nok ikke noe hjem. Hvis den hadde hatt et hjem ville den nok gått hjem for å spise.

Hvis du synes det er ok å sette ut mat til den, synes jeg du kan fortsette med det gjennom sommerhalvåret. Katten klarer seg fint ute på denne årstiden hvis den har tilgang på mat. Til høsten, når det begynner å bli kaldt, kan du kontakte dyrebeskyttelsen, slik at den slipper å gå ute gjennom vinteren. På denne årstiden er det bedre for katten å gå ute enn å sitte innesperret hos dyrebeskyttelsen eller i et forsterhjem.

Anonymous poster hash: 97361...f7b

Virkelig?

Er det bedre for en katt å sulle ute i regn og vind en hel sommer og få tilfeldig mat den må sloss for med andre katter i nabolaget?

For katter er territoriale dyr. Står det mat ute er det ikke sikkert at den slitne hjemløse katten får lov av den kjappe, uthvilte nabokatten til å ta maten... Kanskje den uthvilte nabokatten freser og overtar matestasjonen uten at TS merker det...

Om man venter til høsten, så er det plutselig mange, mange som vil at Dyrebeskyttelsen skal hjelpe frosne katter. Skal de bli overabeidet, eller kan de se om de kan hente katten nå, og omplassere den i løpet av våren, til noen som kan være hjemme med den? Hun bør gjøre dette nå og ikke vente til alle skal på ferie og dumper sine katter som om de var bruk og kast. For det gjør folk... Da er det også fullt hos dyrebeskyttelsen.

Fosterhjem for katter er det beste dyrebeskyttelsen har, fordi katten kan bo hos noen som virkelig bryr seg om katter og hente seg inn etter å ha vært ufrivillig utekatt, før den får et permanent hjem.

Jeg kan ikke fatte at noen vil henge ut dyrebeskyttelsen og si det ikke er et egnet sted for dyr!

De tar vare på dyrene og sperrer dem ikke inne. Dyrebeskyttelsen er ikke et kattefengsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, man lar naturligvis ikke en faktisk hjemløs katt gå ute hele våren og sommeren før man eventuelt gidder å ringe Dyrebeskyttelsen for hjelp :o Én hjemløs katt blir fort til 10 om den ikke er kastrert...

Man legger ut bilde av katten på aktuelle facebooksider og eventuelt henger opp noen lapper i nabolaget, hvis ingen melder seg og sier at de kjenner katten og vet at den har et hjem i området, så kontakter man Dyrebeskyttelsen e.l. og melder fra at det er en hjemløs katt i området. Kanskje blir man spurt om å hjelpe til ved å prøve å lokke katten inn hvis den ikke er sky, eller følge litt med på et utplassert fangstbur hvis katten er sky. Så kan katten bli tatt inn i varmen og slippe å gå ute en hel sesong og kjempe for føden og livet og kanskje produsere et eller mange kull kattunger og eventuelt få sykdommer og skader. Katter hører ikke hjemme i norsk natur og klima og skal ikke gå ute alene over tid.

For øvrig er det ikke akkurat vår eller sommer i hele landet, vi er i midten av mars... Det blir fort 10 minusgrader og snøstorm i mange deler av landet fremover.

Anonymous poster hash: 84f51...39d

At hjemløse utekatter får mange unger, som også må være ute, og som blir ville og ikke vil ha noe med mennesker å gjøre, og som får flere unger, som blir ville osv osv er et reelt problem.

Derfor skal man ikke la hjemløse katter gå ute.

For øvrig er resten av innlegget fullt av gode poenger.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Så menneskene i de frivillige organisasjonene skal fungere som en slags renovasjonstjeneste som kjører rundt og henter alle katter som folk bare har kastet på dør?

Jeg kjenner jeg blir 'litt' oppgitt...veldig skuffet... og ganske trist av slike utsagn.

Du får spørre dem som slenger ut alt fra katter til kaniner om hvorfor DE mener det er ok å la Dyrebeskyttelsen fungere som renovasjonstjeneste.

Folk som gir bort hundehvalper og kattunger til jul, feks, som de hiver ut, når de skal på ferie, og skaffer nye dyr når de kommer hjem.

Du kan jo spørre dem hva de (ikke) tenker med.

For det er faktisk deres feil at katter går ute og graver i søppelet.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser fort på en katt om den er hjemløs. Jeg har matet en hjemløs, det førte til at den ble tillitsfull og at jeg tok vare på den i noen dager. Oppdaget at den var id-merket og den kom tilbake til eieren sin. Da hadde den vært borte i 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...