Gå til innhold

Vegetarianer og dyreeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest hells bells

Jeg er lacto ovo vegetarianer, men minimalt med egg og melkeprodukter. (Ikke fisk, sjømat, kylling,kjøtt, passer på å kun spise vegetariske e-stoffer)

Men for å svare TS, jeg har en hund og to katter, de får hundemat og kattemat , kjøpt hos veterinær eller i dyrebutikken. (ikke vegetarisk)

Kattene er såpass kresne, at de bare spiser Maine Coon foret fra RC. Ikke fisk eller hermetikk. Mens hunden min er altspisende.

Har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke forer dyrene vegetarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de som har et strengt idealistisk syn på det å "være vegetarianer", ja nesten som å tilhøre en religiøs sekt, skjønner jeg at man ønsker at ikke ordet skal "besudles"... Men slik er ikke verden, og slik ser ikke broparten av menneskene fra vår planet på ordet.

Jeg har flere venner fra land som Sri Lanka og India. Der er det vanlig å spise pro-vegetarisk eller semi-vegetarisk. Det betyr at man spiser mye grønnsaker og lite kjøtt. Dette ligger i deres matkultur og har lite med idealisme og bevisthet rundt dyrevelferd. Jeg har også venner som er opptatt av å spise lite kjøtt med bakgrunn i å få en bedre helse, mens andre igjen kutter ned på kjøttspising pga sitt syn på økologi og konsekvensene det store kjøttforbruket har for naturen. Det er ikke slik at det kun er de som spiser strengt vegetarisk har enerett på ordene her ;)

I hundrevis av vitenskapelige studier, i en mengde av faglitteratur brukes disse begrepene, og selvfølgelig skal man få lov til å kalle seg dette.

Jeg er ikke verken veggis elle veganer sjøl, så jeg har ikke noe sterkt idealistisk syn på det eller tilhører en sekt... Men jeg har sett med egne øyne når jeg er ute for å spise med veggiser og veganerne hvor plagsomt det er med alle misoppfattningene rundt det. Når noen kaller seg vegetarianer og spiser kylling, sier det seg selv at en uopplyst person da tror at kylling er vegetariansk. Og ikke alle tenker over at det ikke bare er kjøttet, men alle deler av dyret. Satt noen på et bord ved siden av oss engang som opplyst til kelner at hun var vegetarianer, men hun ville ha dagens pasta. "Den er laget på oksekraft", siden kelneren. "Sålenge det ikke er kjøtt i den er det vegetarisk", svarer dama...

Det er rett og slett for å gjøre hverdagen bedre for de som har valgt denne spisemåten. Litt som at de har en intoleranse for hvetemel ikke kan si de har cøliaki. For de som har en mild intoleranse kan tåle små mengder/svært sjeldent, eller velger å leve med litt magetrøbbel i ettertid fordi de har så lyst på bløtkake. Mens en med cøliaki kan bli dødssjuk av å få i seg gluten. Så om da de med intoleranse går rundt og sier de har cøliaki, men likevel spiser glutenholdige produkter, kan det bli særdeles trøblete for en person som faktisk har cøliaki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke ordet vegetarianer/pescetarianer/veganer fyller en funksjon - det informerer om hva dette mennesket kan og ikke kan spise, og varer kan merkes som vegetarisk og vegansk.

Semi-vegetarianer fyller ingen funksjon, det betyr i praksis at du spiser alt. Og at du er litt kul som spiser en del grønnsaker, noe som egentlig burde være en selvfølge...

Ok, da forstår jeg bedre. Dette går egentlig på følelser og identitet, ikke på fakta og kosthold.

Dette er så visst ikke moteord eller ord folk har funnet på for å gjøre kostholdet sitt mer interessant og kult. Så kule er ikke vegetarianere selv om mange av de kanskje tror det selv ;) Dette er ord som blir brukt i mange forskjellige fagmiljøer og i masse forskjellig litteratur som omhandler ernæring, kosthold og matkultur.

Denne tullete ideen om at det bare skal gå an å si "vegetarisk" og "vegetarianer" og ikke at ordet kan brukes sammen med andre ord minner meg om en nesten religiøs holdning. Dette har for nok blitt et hellig ord for enkelte og dermed mister ordet sin egentlige mening. Interessant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da forstår jeg bedre. Dette går egentlig på følelser og identitet, ikke på fakta og kosthold.

Dette er så visst ikke moteord eller ord folk har funnet på for å gjøre kostholdet sitt mer interessant og kult. Så kule er ikke vegetarianere selv om mange av de kanskje tror det selv ;) Dette er ord som blir brukt i mange forskjellige fagmiljøer og i masse forskjellig litteratur som omhandler ernæring, kosthold og matkultur.

Denne tullete ideen om at det bare skal gå an å si "vegetarisk" og "vegetarianer" og ikke at ordet kan brukes sammen med andre ord minner meg om en nesten religiøs holdning. Dette har for nok blitt et hellig ord for enkelte og dermed mister ordet sin egentlige mening. Interessant....

Du forstår visst ingenting av det jeg skriver, er det mulig...

Semi-vegetar betyr at man spiser alt. Det er det som er vanlig, altså ikke noe man behøver å informere folk om for at de skal forstå hva du kan og ikke kan spise. Det er heller ikke noe det er vanlig å skrive på en vare, å skrive ''appropriate for semi-vegetarians'' på en pakke bacon er poengløst - mens å skrive at noe er vegetarisk eller vegansk faktisk gjør f.eks. kjøp av mat enklere for de som er det. Det har ingenting med å være ''interessant og kul'' å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke verken veggis elle veganer sjøl, så jeg har ikke noe sterkt idealistisk syn på det eller tilhører en sekt... Men jeg har sett med egne øyne når jeg er ute for å spise med veggiser og veganerne hvor plagsomt det er med alle misoppfattningene rundt det. Når noen kaller seg vegetarianer og spiser kylling, sier det seg selv at en uopplyst person da tror at kylling er vegetariansk. Og ikke alle tenker over at det ikke bare er kjøttet, men alle deler av dyret. Satt noen på et bord ved siden av oss engang som opplyst til kelner at hun var vegetarianer, men hun ville ha dagens pasta. "Den er laget på oksekraft", siden kelneren. "Sålenge det ikke er kjøtt i den er det vegetarisk", svarer dama...

Det er rett og slett for å gjøre hverdagen bedre for de som har valgt denne spisemåten. Litt som at de har en intoleranse for hvetemel ikke kan si de har cøliaki. For de som har en mild intoleranse kan tåle små mengder/svært sjeldent, eller velger å leve med litt magetrøbbel i ettertid fordi de har så lyst på bløtkake. Mens en med cøliaki kan bli dødssjuk av å få i seg gluten. Så om da de med intoleranse går rundt og sier de har cøliaki, men likevel spiser glutenholdige produkter, kan det bli særdeles trøblete for en person som faktisk har cøliaki.

Men er det noen som har sagt de er vegetarianere og samtidig spiser kylling? Det var jo bare en som prøvde å forklare kostholdet sitt stakkar. Hun spiser stort sett vegetarisk men spiser kylling innimellom. Hun mente å ha hørt at dette kostholdet hadde et navn, og ja det har det. Det virker som om enkelte er livredde for at noen tar ordet i bruk hvis det ikke er for å beskrive de som aldri rører kjøtt...

Noen her sammenlignet det å si semi-vegetarianer som å si semi-rasist!! Det å sidestille et kosthold med en rimelig ekstrem oppfatning av andre mennesker sier meg at det ligger en del "rare" følelser og voldsom sterk identitet i ordet vegetarisk og vegetarianer. Det å sammenligne vegetarisk og en alvorlig autoimmun sykdom blir også veldig søkt, synes jeg da..

Jeg brenner for at mennesker i vår del av verden skal spise betraktelig mindre kjøtt og mer vegetarisk. I andre deler av verden gjøres dette både av økonomiske grunner og av tilgjengelighet, men også mye pga matkultur og tradisjon. Ordene for det å spise lite kjøtt og mye vegetarisk har betegnelser som feks pro-vegetarisk og semi-vegetarisk. Mulig dette er nye rare ord for noen men ordene og kostholdet forsvinner ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår visst ingenting av det jeg skriver, er det mulig...

Semi-vegetar betyr at man spiser alt. Det er det som er vanlig, altså ikke noe man behøver å informere folk om for at de skal forstå hva du kan og ikke kan spise. Det er heller ikke noe det er vanlig å skrive på en vare, å skrive ''appropriate for semi-vegetarians'' på en pakke bacon er poengløst - mens å skrive at noe er vegetarisk eller vegansk faktisk gjør f.eks. kjøp av mat enklere for de som er det. Det har ingenting med å være ''interessant og kul'' å gjøre.

Nei, semi-vegetarianer betyr i hovesak at man ikke spiser rødt kjøtt og at man begrenser mengden av kylling og fisk. Et slikt kosthold blir (heldigvis) vanligere og vanligere og jeg fatter og begriper ikke at man ikke skal få kunne kalle det dette. Nei, ordet er ikke vanlig og det blir ikke skrevet på varedeklarasjoner, hvorfor skulle det egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da forstår jeg bedre. Dette går egentlig på følelser og identitet, ikke på fakta og kosthold.

Dette er så visst ikke moteord eller ord folk har funnet på for å gjøre kostholdet sitt mer interessant og kult. Så kule er ikke vegetarianere selv om mange av de kanskje tror det selv ;) Dette er ord som blir brukt i mange forskjellige fagmiljøer og i masse forskjellig litteratur som omhandler ernæring, kosthold og matkultur.

Denne tullete ideen om at det bare skal gå an å si "vegetarisk" og "vegetarianer" og ikke at ordet kan brukes sammen med andre ord minner meg om en nesten religiøs holdning. Dette har for nok blitt et hellig ord for enkelte og dermed mister ordet sin egentlige mening. Interessant....

Det blir som å si at man er semi-ikke-kakespisende om man bare spiser 5 sorter kaker og ingenting annet. Eller semi-glutenspisende da man spiser bare boller og veldig grovt brød.

Provoserer ikke meg at folk bruker det, men er enig med Marr at ordet fyller ingen funksjon. At noen personer som har jobbet med personer som spiser lite kjøtt og kaller dem det er nok heller et resultat av at ikke de heller skjønte hva som ligger i grunn når det gjelder vegetarianere. Selv om man er ekspert på en ting, betyr det ikke at man er det på andre ting. Også sprer begrepet seg. Akkurat slik ryktet spredde seg om at man kunne se den kinesiske mur fra verdensrommet, eller at BH brenning var vanlig i feminismens opprykk. Ingen av delene stemmer.

Med en gang man sier semi-vegetarianer blir man for de aller fleste likestilt med vegetarianer. Vanlige folk som ikke tenker over vegetarianer livsstilen skjønner ikke dette med at noen spiser fisk, noen lite kjøtt. Jeg har erfaring med at de fleste blir litt usikre og forvirret dersom det tema komme på bane.

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å si at man er semi-ikke-kakespisende om man bare spiser 5 sorter kaker og ingenting annet. Eller semi-glutenspisende da man spiser bare boller og veldig grovt brød.

Provoserer ikke meg at folk bruker det, men er enig med Marr at ordet fyller ingen funksjon. At noen personer som har jobbet med personer som spiser lite kjøtt og kaller dem det er nok heller et resultat av at ikke de heller skjønte hva som ligger i grunn når det gjelder vegetarianere. Selv om man er ekspert på en ting, betyr det ikke at man er det på andre ting. Også sprer begrepet seg. Akkurat slik ryktet spredde seg om at man kunne se den kinesiske mur fra verdensrommet, eller at BH brenning var vanlig i feminismens opprykk. Ingen av delene stemmer.

Med en gang man sier semi-vegetarianer blir man for de aller fleste likestilt med vegetarianer. Vanlige folk som ikke tenker over vegetarianer livsstilen skjønner ikke dette med at noen spiser fisk, noen lite kjøtt. Jeg har erfaring med at de fleste blir litt usikre og forvirret dersom det tema komme på bane.

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Mulig dette virker forvirrende på mange og disse begrepene blir jo lite brukt. Jeg har hatt perioder i livet da jeg var både lakto-ovo-vegetarianer og pescetarianer, men jeg gikk aldri rundt å kalte meg dette, visste vel knapt om betegnelsene... Sa bare "spiser ikke kjøtt og fisk" eller "spiser ikke kjøtt, men fisk"

Vegetarianer betyr jo at man spiser vegetarisk kost, ikke melk og egg eller noen form for kjøtt. Man kan fint ha et semi-vegetarisk kosthold som feks noen av mine indiske venner har. Det er muligens forvirrende men betyr jo bare at hoveddelen av kostholdet er vegetarisk, men at de spiser litt lyst kjøtt og fisk en sjelden gang.

Kosthold er ikke bare prinsipielle politiske, ernæringsmessige eller filosofiske ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette virker forvirrende på mange og disse begrepene blir jo lite brukt. Jeg har hatt perioder i livet da jeg var både lakto-ovo-vegetarianer og pescetarianer, men jeg gikk aldri rundt å kalte meg dette, visste vel knapt om betegnelsene... Sa bare "spiser ikke kjøtt og fisk" eller "spiser ikke kjøtt, men fisk"

Vegetarianer betyr jo at man spiser vegetarisk kost, ikke melk og egg eller noen form for kjøtt. Man kan fint ha et semi-vegetarisk kosthold som feks noen av mine indiske venner har. Det er muligens forvirrende men betyr jo bare at hoveddelen av kostholdet er vegetarisk, men at de spiser litt lyst kjøtt og fisk en sjelden gang.

Kosthold er ikke bare prinsipielle politiske, ernæringsmessige eller filosofiske ideer.

Ja, og det er bedre å si "jeg spiser lite kjøtt", enn "jeg er semi-vegetarianer". Det er ett av våre poeng.

Personlig syns jeg man burde sløyfe alle de ulike type vegetarianer og si det så enkelt:

Vegetarianer: spiser ikke kjøtt

Veganer: spiser ikke kjøtt eller andre produkter fra dyr (melk, egg osv)

Alt annet kan beskrives som "jeg spiser bare fisk" eller "jeg spiser ikke hvitt kjøtt". Eller hva en nå har som preferanser.

Akkurat som "jeg liker ikke kake noe særlig" eller "jeg spiser bare grovt brød, ikke loff".

Anonymous poster hash: 8e667...84a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...