Gå til innhold

Vegetarianer og dyreeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv spiser jeg kun hvitt kjøtt ettersom det er det eneste jeg liker, og det er en type vegetarianer, husker ikke navnet på det. Men katten min både trenger (tror jeg) og liker kattematen, så da får hun bare spise i veg for min del. Skal ikke blande min personlige smak oppe i kattens velbehag

Feil. Vegetarianere spiser ikke kjøtt, punktum.

Anonymous poster hash: a76df...445

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feil. Vegetarianere spiser ikke kjøtt, punktum.

Anonymous poster hash: a76df...445

Semi-vegetarianere: kutter ned på kjøttet generelt, men ikke har sluttet å spise det helt.

Pesco-vegetarianere: spiser ikke rødt kjøtt, men spiser både fisk og kylling.

Lacto ovo-vegetarianere: spiser ikke noe type kjøtt, ekskluderer altså både rødt kjøtt og kjøtt av fjærkre og fisk. Men de spiser derimot egg og drikker melk. De kan derfor spise mat sånn som ost, iskrem og yogurt. De fleste vegetarianere i USA og Europa faller inn i dette kategorien

Lacto vegetarianere: ligner på lacto ovo-vegetarianere, men de ekskluderer ikke bare all type kjøtt, men også egg. Men de lever av meieriprodukter.

Veganere: er mye strengere på hva de spiser, og de spiser ikke noe mat som kommer fra dyr. Derfor inngår ikke egg, melk eller kjøtt inn i dietten deres. De lever av grønnsaker og ulike kornslag og belgfrukter. Det er der de får proteinene fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det fortsatt er en del personer som ikke forstår. Det er ingen som sier noe om å nekte dyra kjøtt om de trenger det. Problemet handler om at hvordan kan man kjøpe kjøtt til dyra sine når man er imot dyreindustrien. Og ja, dette gjelder vegetarianere som er imot dyreindustri eller lignende. Altså de det faktisk blir en etisk motsetning hos. Man tar seg den goden det er å ha kjæledyr, selv om det går utover dyra som man vil beskytte ved å være vegetarianer. Man setter katten og egen trivsel med kjæledyr høyere enn sin etiske overbevisning om at industridyr er en dårlig ting.

Darkly-Satirical-Paintings-02-634x386.jp

kilde http://twentytwowords.com/13-dark-pieces-of-satire-to-make-you-stop-and-think/



Anonymous poster hash: 8e667...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-vegetarianere: kutter ned på kjøttet generelt, men ikke har sluttet å spise det helt.

Pesco-vegetarianere: spiser ikke rødt kjøtt, men spiser både fisk og kylling.

Lacto ovo-vegetarianere: spiser ikke noe type kjøtt, ekskluderer altså både rødt kjøtt og kjøtt av fjærkre og fisk. Men de spiser derimot egg og drikker melk. De kan derfor spise mat sånn som ost, iskrem og yogurt. De fleste vegetarianere i USA og Europa faller inn i dette kategorien

Lacto vegetarianere: ligner på lacto ovo-vegetarianere, men de ekskluderer ikke bare all type kjøtt, men også egg. Men de lever av meieriprodukter.

Veganere: er mye strengere på hva de spiser, og de spiser ikke noe mat som kommer fra dyr. Derfor inngår ikke egg, melk eller kjøtt inn i dietten deres. De lever av grønnsaker og ulike kornslag og belgfrukter. Det er der de får proteinene fra.

En pescetarianer spiser fisk, ikke kylling eller annet kjøtt.

De du kaller "semi-vegetarianere" spiser kjøtt, og kan dermed ikke kalle seg vegetarianere.

Sånn, ferdig med avsporing fra meg.

Anonymous poster hash: a76df...445

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pescetarianer spiser fisk, ikke kylling eller annet kjøtt.

De du kaller "semi-vegetarianere" spiser kjøtt, og kan dermed ikke kalle seg vegetarianere.

Sånn, ferdig med avsporing fra meg.

Anonymous poster hash: a76df...445

Let's agree to disagree

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-vegetarianere: kutter ned på kjøttet generelt, men ikke har sluttet å spise det helt.

Pesco-vegetarianere: spiser ikke rødt kjøtt, men spiser både fisk og kylling.

Lacto ovo-vegetarianere: spiser ikke noe type kjøtt, ekskluderer altså både rødt kjøtt og kjøtt av fjærkre og fisk. Men de spiser derimot egg og drikker melk. De kan derfor spise mat sånn som ost, iskrem og yogurt. De fleste vegetarianere i USA og Europa faller inn i dette kategorien

Lacto vegetarianere: ligner på lacto ovo-vegetarianere, men de ekskluderer ikke bare all type kjøtt, men også egg. Men de lever av meieriprodukter.

Veganere: er mye strengere på hva de spiser, og de spiser ikke noe mat som kommer fra dyr. Derfor inngår ikke egg, melk eller kjøtt inn i dietten deres. De lever av grønnsaker og ulike kornslag og belgfrukter. Det er der de får proteinene fra.

Ingenting som heter semi-vegetaianer. Enten er du vegetarianer, eller så er du det ikke. Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Spiser du kvitt kjøtt, er du ikke vegetarianer. At du spiser noen vegetariske måltider gjør deg heller ikke til en vegetarianer.

Pesceterianere spiser fisk og sjømat i tillegg. Kylling har aldri levd i vann. Spiser du kylling i tillegg er du ikke vegetarianer og ikke pesceterianer.

At du har noen rare forestillinger om at kylling er en slags plante, gjør deg ikke til en vegetarianer akkurat. Det handler ikke om å være uenig, det handler om rett og slett feil oppfatning om hva både vegetarianer og pescetarianer står for. Kort og greit, du tar feil og er like lite vegetarianer som en hvilken som helst annen person som spiser kjøtt. Så hvorfor har du behov for å kalle deg for vegetarianer når du ikke er det?

Er ikke rart folk trur at vegetarianer og veganere spiser både ditten og datten, når uopplyste folk med stort behov for en feilaktig merkelapp på kostholdet sitt går rundt og sprer bullshit.

Anonymous poster hash: 74336...c88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting som heter semi-vegetaianer. Enten er du vegetarianer, eller så er du det ikke. Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Spiser du kvitt kjøtt, er du ikke vegetarianer. At du spiser noen vegetariske måltider gjør deg heller ikke til en vegetarianer.

Pesceterianere spiser fisk og sjømat i tillegg. Kylling har aldri levd i vann. Spiser du kylling i tillegg er du ikke vegetarianer og ikke pesceterianer.

At du har noen rare forestillinger om at kylling er en slags plante, gjør deg ikke til en vegetarianer akkurat. Det handler ikke om å være uenig, det handler om rett og slett feil oppfatning om hva både vegetarianer og pescetarianer står for. Kort og greit, du tar feil og er like lite vegetarianer som en hvilken som helst annen person som spiser kjøtt. Så hvorfor har du behov for å kalle deg for vegetarianer når du ikke er det?

Er ikke rart folk trur at vegetarianer og veganere spiser både ditten og datten, når uopplyste folk med stort behov for en feilaktig merkelapp på kostholdet sitt går rundt og sprer bullshit.

Anonymous poster hash: 74336...c88

Unnskyld meg, men å kalle noen "uopplyste folk med stort behov for en feilaktiv merkelapp", hjelper ikke arumentene dine. Okay? :)

Og det er greit, det kan godt hende jeg tar feil, dette er informasjon jeg har trodd på hele livet, så jeg "sprer" ikke "bullshit". Jeg forteller videre noe jeg hele mitt liv har trodd på.

Det "behovet" jeg har for å "kalle meg vegetarianer" er ganske lett å forstå, tror du ikke? Hvis du har lest det jeg har skrevet? Det er fordi jeg er feilinformert.

Det er godt mulig å informere folk om hva som stemmer uten å være frekk og komme med personangrep. Du virker veldig sikker i din sak, men hersketeknikker ødelegger veldig for deg. Forstår du hva jeg sier?

Og hvor fikk du det fra at jeg tror kylling er en plante? Det lurer jeg genuint på!

Jeg kjenner faktisk at jeg tar veldig til meg det du skriver, flott at du informerer meg om ting jeg tydeligvis ikke har på stell, men du skriver på en veldig sårende og nedlatende måte. Det er veldig mulig å være bare litt hyggeligere, selv om du har gitt deg selv en fin liten anonym tittel. Folk har følelser, og du sårer. Håper du forstår det og begynner å oppføre deg mot andre mennesker snart, du er rett og slett ubehøvlet og frastøtende å skrive med. Jeg kommer ikke til å svare deg videre i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men å kalle noen "uopplyste folk med stort behov for en feilaktiv merkelapp", hjelper ikke arumentene dine. Okay? :)

Og det er greit, det kan godt hende jeg tar feil, dette er informasjon jeg har trodd på hele livet, så jeg "sprer" ikke "bullshit". Jeg forteller videre noe jeg hele mitt liv har trodd på.

Det "behovet" jeg har for å "kalle meg vegetarianer" er ganske lett å forstå, tror du ikke? Hvis du har lest det jeg har skrevet? Det er fordi jeg er feilinformert.

Det er godt mulig å informere folk om hva som stemmer uten å være frekk og komme med personangrep. Du virker veldig sikker i din sak, men hersketeknikker ødelegger veldig for deg. Forstår du hva jeg sier?

Og hvor fikk du det fra at jeg tror kylling er en plante? Det lurer jeg genuint på!

Jeg kjenner faktisk at jeg tar veldig til meg det du skriver, flott at du informerer meg om ting jeg tydeligvis ikke har på stell, men du skriver på en veldig sårende og nedlatende måte. Det er veldig mulig å være bare litt hyggeligere, selv om du har gitt deg selv en fin liten anonym tittel. Folk har følelser, og du sårer. Håper du forstår det og begynner å oppføre deg mot andre mennesker snart, du er rett og slett ubehøvlet og frastøtende å skrive med. Jeg kommer ikke til å svare deg videre i denne tråden.

Hadde du gått rundt og "vært feilinformert hele livet", så hadde du tatt til deg med en gang at vegetarianere ikke spiser dyr, så hadde du ikke starta med argumentasjonen om å være enig om å være uenig. Da hadde du sagt med en gang at du hadde tatt feil. Og jeg tviler på at det er første gang du har fått høre at du ikke er "en slags vegetarianer". Det er en helt normalt måte å kverulere på av samtlige som går rundt og påstår at de er vegetarianere og spiser kylling/kalkun ved siden av. Ergo intet nytt under solen.

Grunnen til at jeg er møkk lei slike som går rundt og sprer direkte feil informasjon, er at pga slike som dere, så blir både vegetarianere og veganere servert all slags animalsk føde som ikke er rødt kjøtt. Selv på sykehus (der trur de at veganere spiser kaviar, egg og honning bl.a.). Vet om flere som har fått kylling i innbakt mat, fordi "vegetarianere spiser jo kylling"...

Så enten får du bli vegetarianer, dersom det er viktig for deg. Dvs ikke noe kjøtt overhode, selv ikke fisk eller kylling. Og ikke gå rundt og gafle kjøtt og kalle deg en slags vegetarianer eller semi-vegetarianer. Eller så får du si at du bare spiser hvitt kjøtt, og ikke kalle deg for noe du ikke er. Så gjør du alle en tjeneste.

Anonymous poster hash: 74336...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mainbitch

Hadde du gått rundt og "vært feilinformert hele livet", så hadde du tatt til deg med en gang at vegetarianere ikke spiser dyr, så hadde du ikke starta med argumentasjonen om å være enig om å være uenig. Da hadde du sagt med en gang at du hadde tatt feil. Og jeg tviler på at det er første gang du har fått høre at du ikke er "en slags vegetarianer". Det er en helt normalt måte å kverulere på av samtlige som går rundt og påstår at de er vegetarianere og spiser kylling/kalkun ved siden av. Ergo intet nytt under solen.

Grunnen til at jeg er møkk lei slike som går rundt og sprer direkte feil informasjon, er at pga slike som dere, så blir både vegetarianere og veganere servert all slags animalsk føde som ikke er rødt kjøtt. Selv på sykehus (der trur de at veganere spiser kaviar, egg og honning bl.a.). Vet om flere som har fått kylling i innbakt mat, fordi "vegetarianere spiser jo kylling"...

Så enten får du bli vegetarianer, dersom det er viktig for deg. Dvs ikke noe kjøtt overhode, selv ikke fisk eller kylling. Og ikke gå rundt og gafle kjøtt og kalle deg en slags vegetarianer eller semi-vegetarianer. Eller så får du si at du bare spiser hvitt kjøtt, og ikke kalle deg for noe du ikke er. Så gjør du alle en tjeneste.

Anonymous poster hash: 74336...c88

Så du er en ekspert?

Jeg er også ganske sikker på at hun ikke sier at kylling er en plante? Kanskje du burde sjekke opp det før du begynner å legge ut om dine vrangforestillinger ang. vegitarianere og komme med personangrep?

Det er heller ingen "regel" som sier at man enten må være 100% veggis eller ikke i det hele tatt? Jeg synes at det å være semi-vegitarianer er flott, det gjør i allefall en mye større forskjell i det store bildet enn det dine spydige kommentarer gjør.

Så gjør alle en tjeneste selv, les deg opp på fakta og dropp å komme med spydige og usaklige beskyldninger. ;-)

Endret av mainbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er en ekspert?

Jeg er også ganske sikker på at hun ikke sier at kylling er en plante? Kanskje du burde sjekke opp det før du begynner å legge ut om dine vrangforestillinger ang. vegitarianere og komme med personangrep?

Semi-vegetarianere: kutter ned på kjøttet generelt, men ikke har sluttet å spise det helt.

Pesco-vegetarianere: spiser ikke rødt kjøtt, men spiser både fisk og kylling.

Lacto ovo-vegetarianere: spiser ikke noe type kjøtt, ekskluderer altså både rødt kjøtt og kjøtt av fjærkre og fisk. Men de spiser derimot egg og drikker melk. De kan derfor spise mat sånn som ost, iskrem og yogurt. De fleste vegetarianere i USA og Europa faller inn i dette kategorien

Lacto vegetarianere: ligner på lacto ovo-vegetarianere, men de ekskluderer ikke bare all type kjøtt, men også egg. Men de lever av meieriprodukter.

Veganere: er mye strengere på hva de spiser, og de spiser ikke noe mat som kommer fra dyr. Derfor inngår ikke egg, melk eller kjøtt inn i dietten deres. De lever av grønnsaker og ulike kornslag og belgfrukter. Det er der de får proteinene fra.

Sånn er det faktisk

Nei. Det er ikke sånn at noen slags vegetarianere spise kylling. Det er bare noen som liker å kalle seg det av en eller annen merkelig grunn.

Det handler ikke om å være ekspert, men å kunne lese å ta til seg informasjon. Og hun har garantert ikke gått rundt hele livet sitt uten og blitt opplyst om at hun er på bærtur i definisjonene sine.

Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Ergo må jo kylling være en plante... Kylling er like mye kjøtt som ku, gris, elg, hjort, sau, fasan, bison og resten av dyreriket. At noen bommer på det i 2015 er litt utrolig.

Anonymous poster hash: 74336...c88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som heter semi-vegetaianer. Enten er du vegetarianer, eller så er du det ikke. Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Spiser du kvitt kjøtt, er du ikke vegetarianer. At du spiser noen vegetariske måltider gjør deg heller ikke til en vegetarianer.

Pesceterianere spiser fisk og sjømat i tillegg. Kylling har aldri levd i vann. Spiser du kylling i tillegg er du ikke vegetarianer og ikke pesceterianer.

At du har noen rare forestillinger om at kylling er en slags plante, gjør deg ikke til en vegetarianer akkurat. Det handler ikke om å være uenig, det handler om rett og slett feil oppfatning om hva både vegetarianer og pescetarianer står for. Kort og greit, du tar feil og er like lite vegetarianer som en hvilken som helst annen person som spiser kjøtt. Så hvorfor har du behov for å kalle deg for vegetarianer når du ikke er det?

Er ikke rart folk trur at vegetarianer og veganere spiser både ditten og datten, når uopplyste folk med stort behov for en feilaktig merkelapp på kostholdet sitt går rundt og sprer bullshit.

Anonymous poster hash: 74336...c88

Okeii??

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-vegetarianism

Da er det sikkert bare tull og tøys alt som står om denne diett-varianten, alt av bøker, informasjons-foldere og nettsider. Sikker noe som egentlig ikke finnes hvis vi bare lukker øynene og holder foran ørene.

Sorry for ironisering men blir litt lei av at man skal være så påståelighet...

På samme måte som at man kan si man følger en delvis lavkarbo-diett, eller moderat-lavkarbo som mange kaller det, kan man også si at man følger en semi-vegetarisk diett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okeii??

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-vegetarianism

Da er det sikkert bare tull og tøys alt som står om denne diett-varianten, alt av bøker, informasjons-foldere og nettsider. Sikker noe som egentlig ikke finnes hvis vi bare lukker øynene og holder foran ørene.

Sorry for ironisering men blir litt lei av at man skal være så påståelighet...

På samme måte som at man kan si man følger en delvis lavkarbo-diett, eller moderat-lavkarbo som mange kaller det, kan man også si at man følger en semi-vegetarisk diett.

Moteord og bare tull. Hvor går grensen for at man kan kalle seg selv fleksitarianer? En veggismiddag i uka, to, tre? At man bare spiser kjøtt en gang i året eller to, eller hva? Jeg skjønner ikke hvorfor det trenger et eget begrep, det holder å si ''jeg spiser sjeldent kjøtt''.

Pescetarianere spiser fisk og sjømat.

Ingen vegetarianere spiser hvitt kjøtt, og selv om det virker som en overreaksjon, så er det et stort problem for de det gjelder at slik feilinformasjon spres (mtp. at man kan få kylling/kalkun/etc i rettene sine uten å bli informert om det). Det er mye feilinformasjon som veganer også, men samtidig så er det såpass omfattende (e-stoffer og animalske tilsetningsstoffer, osv, osv) at det er vanskelig å stole på at andre har full oversikt uansett (m.a.o - man må lese innholdsfortegnelser selv, eller spise grønnsaker).

Mitt inntrykk etter å ha vært både vegetarianer og veganer og vært medlem av de fleste FB-grupper innen temaet er at mange veganere er i mot dyrehold i det store og det hele (men tar seg av de som de har hatt fra før av), de fleste vegetarianere bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som heter semi-vegetaianer.

Er ikke rart folk trur at vegetarianer og veganere spiser både ditten og datten, når uopplyste folk med stort behov for en feilaktig merkelapp på kostholdet sitt går rundt og sprer bullshit.

Anonymous poster hash: 74336...c88

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-vegetarianism

Ta krangelen din med Wikipedias referanser i stedet. Her har du en liten kamp foran deg med å overbevise en hel mengde med folk om at de tar feil og du alene har rett.

References[edit]
  1. Jump up^ http://vegetarian.about.com/od/vegetarianvegan101/tp/TypesofVeg.htm
  2. Jump up^ http://www.vegetariannook.com/what-is-a-flexitarian.html
  3. Jump up^ Langley-Evans, Simon (2009). Nutrition: A Lifespan Approach. Wiley. p. 172. There are many forms of vegetarian diet from the semi-vegetarian (consumes meat infrequently)...
  4. Jump up^ Nemours Foundation/TeensHealth [1] Excerpt: "Some people consider themselves semi-vegetarians and eat fish and maybe a small amount of poultry as part of a diet."
  5. Jump up^ "Semi-Vegetarian - Vegetarianism". Medicine Online. semi-vegetarian: mostly follows a vegetarian diet but eats meat, poultry and fish occasionally
  6. Jump up^ Koletzko, Berthold (2008). Pediatric Nutrition in Practice. Karger. p. 130. The wide spectrum of vegetarian diets ranges from avoidance of red meat only ('semi-vegetarianism')...
  7. Jump up^ "2003 Words of the Year". American Dialect Society. 2007-01-13. Retrieved 2007-12-03.
  8. Jump up^ Italie, Leanne. "F-bomb makes it into mainstream dictionary". The Washington Times. Retrieved 15 August 2012.
  9. Jump up^ Mary MacVean (8 January 2015). "Getting through the lobster feast as a vegan". Los Angeles Times.
  10. Jump up^ Samantha Olson (6 January 2015). "Meat-Eaters And Vegetarians Meet In The Middle: The Birth Of 'Reducetarianism'". Medical Daily.
  11. Jump up^ Martha Rosenberg (2 January 2015). "Not Going Vegetarian, But Cutting Down on Meat? There's a Name for That". Alternet.
  12. Jump up^ "Are you a 'flexitarian?'". nbcnews.
  13. Jump up^ "Flexitarianism: isn't it just vegetarianism with cheating?". Guardian (London). 21 January 2013.
  14. Jump up^ Graham Hill (1 Feb 2010). "Why I'm a Weekday Vegetarian". TED. Retrieved 2 March 2015.
  15. Jump up^ "Best Diets Overall". U.S.News & World Report. 2012.
  16. Jump up^ Preedy, Victor R.; Burrow, Gerard N.; Watson, Ronald (2009-02-09). Comprehensive Handbook of Iodine: Nutritional, Biochemical, Pathological and Therapeutic Aspects. Academic Press. p. 523. ISBN 978-0-12-374135-6. Retrieved 17 September 2011.
  17. Jump up^ Hayes, Dayle; Laudan, Rachel (September 2008). Food and Nutrition / Editorial Advisers, Dayle Hayes, Rachel Laudan. Marshall Cavendish. p. 1058. ISBN 978-0-7614-7827-0. Retrieved 17 September 2011.
  18. Jump up^ Kushi, Michio; Blauer, Stephen (2004-03-08). The macrobiotic way: the complete macrobiotic lifestyle book. Penguin. p. 83. ISBN 978-1-58333-180-4. Retrieved 17 September 2011.

Anonymous poster hash: 2626a...c8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://vegetarian.about.com/od/vegetarianvegan101/tp/TypesofVeg.htm

http://www.vegetarian-nation.com/resources/common-questions/types-levels-vegetarian/

http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Varieties

http://www.veggievisitors.com/vegetarian-types.htm

https://www.vegsoc.org/definition

Et kjapt google-søk. Joda, det finnes kategorier som vegetarianene som spiser kylling eller fisk. Og forskjellige kilder har forskjellige meninger om hva om faller innunder vegetar.

Min personlige mening er at det blir feil å kalle seg vegetarianer om man spiser noe som fører til at dyreliv må dø (inkludert ting som gelatin). Jeg synes det er greiere om folk da sier "jeg spiser ikke rødt kjøtt eller sjømat", "jeg spiser kun sjømat, ikke kjøtt" istedet for å blande inn ordet vegetarianer. Rett og slett fordi det blir forvirrende for de som kan lite om det. Og plutselig sitter du der som "ren" vegetarianer på resturant og har bestilt den vegetariske pastaen, som viser seg å inneholde kylling. Det er fortsatt veldig, veldig mange mennesker som sliter med å forstå hva vegetariansk og vegansk betyr. Mannen mi jobber på resturant, og når vi har vært der med veganske venner, må han nesten stå over kokkene for å sørge for at de ikke glemmer seg opp putter på litt parmesan eller aoili.

Endret av Auri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt på hva folk tenker om det. Er det mange vegetarianere som syns det er helt greit å ha hund/ katt? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hva med veganere; er dere mer kritisk til det?

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Jeg synes det er greit så lenge du ikke spiser kjæledyret. :P

Anonymous poster hash: b7a72...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vegetarian.about.com/od/vegetarianvegan101/tp/TypesofVeg.htm

http://www.vegetarian-nation.com/resources/common-questions/types-levels-vegetarian/

http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Varieties

http://www.veggievisitors.com/vegetarian-types.htm

https://www.vegsoc.org/definition

Et kjapt google-søk. Joda, det finnes kategorier som vegetarianene som spiser kylling eller fisk. Og forskjellige kilder har forskjellige meninger om hva om faller innunder vegetar.

Min personlige mening er at det blir feil å kalle seg vegetarianer om man spiser noe som fører til at dyreliv må dø (inkludert ting som gelatin). Jeg synes det er greiere om folk da sier "jeg spiser ikke rødt kjøtt eller sjømat", "jeg spiser kun sjømat, ikke kjøtt" istedet for å blande inn ordet vegetarianer. Rett og slett fordi det blir forvirrende for de som kan lite om det. Og plutselig sitter du der som "ren" vegetarianer på resturant og har bestilt den vegetariske pastaen, som viser seg å inneholde kylling. Det er fortsatt veldig, veldig mange mennesker som sliter med å forstå hva vegetariansk og vegansk betyr. Mannen mi jobber på resturant, og når vi har vært der med veganske venner, må han nesten stå over kokkene for å sørge for at de ikke glemmer seg opp putter på litt parmesan eller aoili.

For de som har et strengt idealistisk syn på det å "være vegetarianer", ja nesten som å tilhøre en religiøs sekt, skjønner jeg at man ønsker at ikke ordet skal "besudles"... Men slik er ikke verden, og slik ser ikke broparten av menneskene fra vår planet på ordet.

Jeg har flere venner fra land som Sri Lanka og India. Der er det vanlig å spise pro-vegetarisk eller semi-vegetarisk. Det betyr at man spiser mye grønnsaker og lite kjøtt. Dette ligger i deres matkultur og har lite med idealisme og bevisthet rundt dyrevelferd. Jeg har også venner som er opptatt av å spise lite kjøtt med bakgrunn i å få en bedre helse, mens andre igjen kutter ned på kjøttspising pga sitt syn på økologi og konsekvensene det store kjøttforbruket har for naturen. Det er ikke slik at det kun er de som spiser strengt vegetarisk har enerett på ordene her ;)

I hundrevis av vitenskapelige studier, i en mengde av faglitteratur brukes disse begrepene, og selvfølgelig skal man få lov til å kalle seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moteord og bare tull. Hvor går grensen for at man kan kalle seg selv fleksitarianer? En veggismiddag i uka, to, tre? At man bare spiser kjøtt en gang i året eller to, eller hva? Jeg skjønner ikke hvorfor det trenger et eget begrep, det holder å si ''jeg spiser sjeldent kjøtt''.

Pescetarianere spiser fisk og sjømat.

Ingen vegetarianere spiser hvitt kjøtt, og selv om det virker som en overreaksjon, så er det et stort problem for de det gjelder at slik feilinformasjon spres (mtp. at man kan få kylling/kalkun/etc i rettene sine uten å bli informert om det). Det er mye feilinformasjon som veganer også, men samtidig så er det såpass omfattende (e-stoffer og animalske tilsetningsstoffer, osv, osv) at det er vanskelig å stole på at andre har full oversikt uansett (m.a.o - man må lese innholdsfortegnelser selv, eller spise grønnsaker).

Mitt inntrykk etter å ha vært både vegetarianer og veganer og vært medlem av de fleste FB-grupper innen temaet er at mange veganere er i mot dyrehold i det store og det hele (men tar seg av de som de har hatt fra før av), de fleste vegetarianere bryr seg ikke.

Jeg er helt enig at det er merkelig å kalle seg "en vegetarianer" når man spiser kjøtt. Men jeg kan ikke se at det skulle være feil å kalle seg ord som har blitt brukt og stadig er i bruk overalt i både forskning. i kunnskap om ernæring, og i andre settinger.

I resten av verden er det mange som spiser pro-vegetarisk eller semi-vegetarisk med bakgrunn i matkultur og ikke dyrevelferd. Noen spiser mindre kjøtt pga fokus på egen helse, andre pga miljøhensyn. Man har ikke enerett på orden vegetarisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen dikter opp tullete moteord for å få cred for å spise opp grønnsakene sine gjør det ikke til noen sannhet.

Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Og fram til noen finner ut hvordan man kan gro kyllinger på trær, er man kjøtteter når man spiser kylling.

Blir litt som å være semi-rasist...

Men pga folk som trenger cred for å tørre å spise grønnsaker, så et det et stadig tilbakevendende problem å spise ute. Da vegetarianere tross alt spiser både fisk å kylling. Det holder ikke å si at man er vegetarianer lengre, men må liste opp hva man ikke spiser. Men skjønner jo at mange har et sterkt behov for merkelapp på kostholdet sitt....

Anonymous poster hash: 74336...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vegetarianer så spiser man ikke kjøtt eller fisk. Punktum. Det er varianter som heter pescetarianer, pollotarianer osv., men det heter da vitterlig ikke pesce-vegetarianer. Det ligger litt i ordet at en vegetarianer ikke spiser kjøtt.



Anonymous poster hash: 88e75...cea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at det er merkelig å kalle seg "en vegetarianer" når man spiser kjøtt. Men jeg kan ikke se at det skulle være feil å kalle seg ord som har blitt brukt og stadig er i bruk overalt i både forskning. i kunnskap om ernæring, og i andre settinger.

I resten av verden er det mange som spiser pro-vegetarisk eller semi-vegetarisk med bakgrunn i matkultur og ikke dyrevelferd. Noen spiser mindre kjøtt pga fokus på egen helse, andre pga miljøhensyn. Man har ikke enerett på orden vegetarisk..

Å bruke ordet vegetarianer/pescetarianer/veganer fyller en funksjon - det informerer om hva dette mennesket kan og ikke kan spise, og varer kan merkes som vegetarisk og vegansk.

Semi-vegetarianer fyller ingen funksjon, det betyr i praksis at du spiser alt. Og at du er litt kul som spiser en del grønnsaker, noe som egentlig burde være en selvfølge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...