Gå til innhold

Vegetarianer og dyreeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer litt på hva folk tenker om det. Er det mange vegetarianere som syns det er helt greit å ha hund/ katt? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hva med veganere; er dere mer kritisk til det?



Anonymous poster hash: 8e667...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke vegetarianer selv, men kjenner mange vegetarianere og veganere.

Disse menneskene er jo ikke like, men felles er at de alle har dyr.

Noen tar kun til seg hjemløse katter, hunder, kaniner. hester eller andre dyr. De er kritiske til mye av husdyrholdet, men ønsker å gi dyr et best mulig liv på deres egne premisser. Andre igjen driver med oppdrett av f.eks hund eller hest. De mener at siden disse dyrene har vært domestisert i veldig mange år, bør kunne fortsette med å la disse artene leve i pakt med menneskene. Men f.eks hesteholdet er mest mulig naturlig og på hestenes premisser. Det er snakk om å kunne gå mest mulig fritt i flokker, uten hestesko og man bruker positiv trening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sykt mange forskjellige grunner til at folk er vegetarianere, men jeg tror at fåtallet sluttet å spise kjøtt pg.a. husdyrhold av dyr vi allerede ikke spiser.



Anonymous poster hash: 2bfe7...a2c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene?



Anonymous poster hash: 8e667...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene?

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Kommer vel an på hvilke dyr man eier. Jeg har en god venn som er veganer. Han tar vare på hester. Og sørger for at de får et godt liv ute i naturen, uten sko og uten at mennesker skal ri på hestene.

Han har også en stor hund. Hunden får mat som er veterinærgodkjent. Det aller, aller beste. Ja, det er kjøtt i maten. Men min venn har ikke noe problemer med det, hunden er adoptert og hadde et grusomt liv. Nå lever den de siste årene sine hos en ekte dyrevenn.

Anonymous poster hash: 04143...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene? Anonymous poster hash: 8e667...84a

Dagens "dyremat" inneholder ikke kjøtt engang..

Anonymous poster hash: 00877...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene?

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Mennesker trenger ikke å spise dyr, det gjør derimot "rovdyr" som hund og katt. Men så vidt jeg vet finnes det jo vegetarfor for hunder, tror også det er mulig å fore katten vegetarisk så lenge den får tilført taurin som den er avhengig av.

Endret av Trimsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvilke dyr man eier. Jeg har en god venn som er veganer. Han tar vare på hester. Og sørger for at de får et godt liv ute i naturen, uten sko og uten at mennesker skal ri på hestene.

Han har også en stor hund. Hunden får mat som er veterinærgodkjent. Det aller, aller beste. Ja, det er kjøtt i maten. Men min venn har ikke noe problemer med det, hunden er adoptert og hadde et grusomt liv. Nå lever den de siste årene sine hos en ekte dyrevenn.

Anonymous poster hash: 04143...cc9

Hva er en ekte dyrevenn, og hva er en falsk en? Hvor går grensene mellom dyrevenn og ekte dyrevenn?

Anonymous poster hash: 2bfe7...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene?

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Ingen fasit her, men jeg tenker at jeg som menneske ikke har behov for å spise kjøtt og dessuten er jeg glad i dyr. Har derfor ikke lyst til å spise dem, og vil dyrenes beste. Hundens og kattens beste er å få vanlig, godt sammensatt hundemat/kattemat. Ser ingen gode grunner til at jeg ikke skal ta til meg omplasseringshunder.

Nå er jeg vegetarianer da. En del veganere foretrekker å ha kaniner, som jo ikke spiser andre dyr. Hunder kan også spise hundevegetarmat, men katter kan det ikke (jeg tror ikke du får kjøpt det i Norge i alle fall, og katter vil dø av vegetabilsk føde). Hunden min får vanlig hundemat siden jeg ikke har god nok kjennskap til dyreernæring.

Anonymous poster hash: 4429a...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste veganerne og vegetarianerne jeg kjenner er skeptisk til industrielt dyrehold, og vil ikke bidra til det. De vil bidra til økt dyrevelferd, og har da gjerne kjæledyr som de kan gi gode liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig omstridt tema. Fra de som mener at ingen skal ha noen dyr overhode, til de som råfôrer hundene sine fra kjøpedisken på Kiwi.

Selv har jeg hund og er veganer. Og hunden min spiser kjøtt. Den er et rovdyr som er tilpasset et kjøttbasert kosthold, noe mennesker ikke er (de fleste av oss vil dø i løpet av noen måneder om vi lever 100% på kjøtt, men lever fint på plantebasert kosthold).

En ekte dyrevenn er ikke nødvendigvis veganer for meg. Det er ikke kun det som avgjør. Men de er ikke blinde for den lidelsen dyr går igjennom bare for å tilfredsstille egne unødvendige behov.

Anonymous poster hash: 74336...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på kostholdsdelen av det har jeg ingen problemer med å gi hunden min mat med kjøtt i eller godbiter, snacks gnageting etc som kommer fra dyr. For det første bidrar det til å bruke hele dyret i stedet for å kaste deler av det (griseører og oksepeniser for eksempel) og for det andre er han skapt til å spise dyr, og bør kjøtt i kostholdet sitt. Katter kan feks bli syke om de ikke får i seg kjøtt.

Jeg er en veldig fersk vegetarianer, men det at den eneste i husholdingen som spiser kjøtt nå er hunden synes jeg er greit. Det er sjelden han får ting som er fra vanlig matbutikk, det er Orijen-tørrfor og ellers snacks og levergodbiter og den slags.

Jeg sparer mange dyreliv likevel ved å avstå selv, og bidrar ikke like mye til å støtte industrialiseringen og behandlingen av dyr som ting som jeg gjorde da jeg spiste kjøtt.

Han skal, for å si det på en annen måte, ikke måtte lide for min moralske overbevisning så lenge han er laget for å spise dyr.

Når det gjelder selve husdyrholdet har jeg både hund og hest, og prøver å behandle dem med 100% positiv trening og ved å la dem få følge så mange av sine naturlige instinkter som er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange tenker at når man har hund så må man selvsagt gi kjøtt. Det er jeg enig i. MEN er det ikke mer logisk å avstå fra å ha hund i det hele tatt slik at man ikke trenger å kjøpe produkter som inneholder rester fra døde dyr?

Det med at dyremat har kroppsdeler fra dyr som mennesker ikke spiser kan jeg være med på. Men betyr det at det er det samme å være vegetarianer som en person som kjøper og spiser deler av dyr som ingen andre spiser? Er det ok å være kjøttspiser dersom man spiser hele dyret? Man støtter jo i bunn fortsatt en industri der husdyrene ikke nødvendigvis har det bra.

Dette er ment som et sprøsmål til en viss type vegetarianere, ja. Det blir ikke like relevant med kaniner og fugler, selv om der kan være andre ting man kan lure på er positive ting i dyrehold.

Jeg hadde katt i 6 år før jeg ble veganer, så å kvitte meg med dem gjør jeg ikke. Men jeg tenker at når de dør, så blir det feil for meg å skaffe nye kjøttspisende dyr. Man kan muligens argumentere at dersom man tar et dyr fra dyrebeskyttelsen, så gjør man en bra ting. Men dette ene kattelivet man redder går på bekostning av veldig mange dyr som blir konstinuøst slaktet i løpet av kattens 15 år lange liv.

Så jeg er egentlig bare nysgjerrig på hvilke tanker folk har rundt tema. Er ikke viktig for meg om folk har dyr eller ikke, bare lurer på hvordan folk kommer til konklusjonene de gjør.



Anonymous poster hash: 8e667...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del synes jeg ikke det blir en konflikt, både fordi jeg anskaffet hunden før jeg ble vegetarianer og fordi jeg ikke har behov for å fortelle andre mennesker hva de skal spise, det er bare viktig for meg å ikke spise dyr. Jeg bryr meg ikke om andre mennesker spiser litt dyr, hele dyret, steker biff hver dag eller hva som helst. Jeg har tatt et standpunkt som er viktig for meg, og det er viktig for meg å gjøre en forskjell, uavhangig av andre.

Så det blir litt på samme måte med hunden. Jeg vil ikke pålegge ham å leve etter et moralsk standpunkt han ikke er i stand til å ta. Han kan ikke gjøre en veloverveid avgjørelse rundt det, og han er som nevnt mer skapt til å spise kjøtt enn meg.

Og ellers gir det å ha hund meg så utrolig mye, og var så etterlengtet at jeg ikke er i stand til å velge det bort for alt det fantastiske det gir å ha hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er fordi jeg ikke MÅ spise kjøtt for å ha et fullverdig kosthold. Ettersom industrien er som den er, avstår jeg fra kjøtt. Katten min må ha kjøtt, og jeg har derfor ingen betenkeligheter rundt det. Andre tenker helt sikkert annerledeshet, men det er min grunn. Det er helt unødvendig for meg å spise dyr, det er annerledes for katten min.

Anonymous poster hash: bd1f8...8e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mennesker trenger ikke å spise dyr, det gjør derimot "rovdyr" som hund og katt. Men så vidt jeg vet finnes det jo vegetarfor for hunder, tror også det er mulig å fore katten vegetarisk så lenge den får tilført taurin som den er avhengig av.

Å tvinge et dyr som er livsavhengig av å spise kjøtt (taurin og det som på dansk/svensk heter arachidonsyre...husker ikke det norske begrepet i farten nå) til å spise vegetarisk kattemat er aller først helsefarlig for katten, - og det er direkte uetisk siden det er et unaturlig for for katten.

I min verden snakker vi da veldig fort om dyremishandling med overlegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er ingen som har sagt noe om å gi kjæledyret vegetarmat... Valget blir mellom å ha dyr og gi dem kjøtt, eller ikke anskaffe seg dyr i det hele tatt.

Takk for svar, Rainbow81. Det var mer slike tanker jeg var ute etter :)



Anonymous poster hash: 8e667...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge et dyr som er livsavhengig av å spise kjøtt (taurin og det som på dansk/svensk heter arachidonsyre...husker ikke det norske begrepet i farten nå) til å spise vegetarisk kattemat er aller først helsefarlig for katten, - og det er direkte uetisk siden det er et unaturlig for for katten.

I min verden snakker vi da veldig fort om dyremishandling med overlegg.

Jeg og de fleste andre mennesker i verden ville gitt både hund og katt kjøttbasert mat.

Som jeg starter kommentaren min med "mennesker trenger ikke å spise kjøtt, det gjør derimot rovdyr som hund og katt. Men, det finnes vegetarmat til både katter og hunder. Dette skal visstnok gå helt fint også for katten, da kattematen er tilført taurin.Jeg skriver ingen steder om å tvinge katter til å spise mat uten taurin.

Du burde kanskje lese før du kommenterer...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyremishandling å frata hunder og katter retten til å spise kjøtt

NEI, det er ingen menneskerett å ha kjæledyr, er du så fanatisk og forvridd i hodet ditt at du ikke kan gi dyret kjøtt, får du kjøpe deg en kanin istedet.

De aller fleste veganere/vegetarianere jeg kjenner har kaniner eller marsvin osv som kjæledyr...

Anonymous poster hash: 86703...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrematen må jo komme fra døde dyr også. Blir det ikke litt rart å avstå fra kjøtt samtidig som man gir det til dyrene?

Anonymous poster hash: 8e667...84a

Selv spiser jeg kun hvitt kjøtt ettersom det er det eneste jeg liker, og det er en type vegetarianer, husker ikke navnet på det. Men katten min både trenger (tror jeg) og liker kattematen, så da får hun bare spise i veg for min del. Skal ikke blande min personlige smak oppe i kattens velbehag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...