Gå til innhold

Sint! Barn skal IKKE gå tur med hund!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva med å bare la våre å ha hund? voksne mennesker som bruker livet sitt på å øve på å passere andre mennesker som må øver på det samme, ærlig talt. det er et forbud mot dyrehold vi trenger, du er like plagsom for meg som det unger med hund er for deg.

Dette kan du ikke mene... Om barnet ikke kan kontrollere hunden, er ikke barnet egnet til å gå på tur med hunden uten tilsyn fra en voksen. Ikke alle hunder liker å hilse, men det forstår ikke barn, som kan skape farlige situasjoner for seg selv og andre på tur...

Det skulle heller vært forbud mot at barn går på tur med hunden alene om de ikke kjenner hundees "sosiale koder".

Anonymous poster hash: 3b1da...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg, barn har ingenting å gjøre på tur alene med en hund! Det er altfor mye som kan skje; om hunden er tung kan det være veldig vanskelig for et barn å holde den igjen om den skulle bestemme seg for noe, man kan møte på hissige løshunder og de færreste barn jeg kjenner er snarrådige og kalde nok til å avverge farlige situasjoner, de kan miste hunden på tur, de er ikke like flinke til å lese kroppsspråket til verken andre mennesker eller hunder (eller andre dyr, for den saks skyld).

Ser heldigvis lite av dette her vi bor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å gå tur med en schæfer, to forskjellige faktisk, men fra samme familie, fra jeg var 8- 13, lite visste jeg da hvorfor de var så veltrente hunder, men hadde fått beskjed at hunden ville lystre meg om jeg ga ett par forskjellige signaler med hånden.
Han som eide hundene var jo i nær familie med oss også, så det var jo ikke hvem som helst heller.

Men jeg skjønner det, om barnet ikke respekterer hunden / andre hunder man kan møte, så bør de ikke få lov til å gå tur med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin. Gi barn en sjanse da. Hvordan skal de lære uten å prøve? Barn og mestringsfølelser for noen de tydeligvis er glad i.

Synes DU kunne gått på andre siden av veien, eller stått i ro med ryggen og hunden din til barnet hadde passert. Kanskje til og med snudd en annen vei når eu oppfattet situasjonen.

Er hundeeier selv. Og har ingen problem når jeg passerer andre hunder selv om min Hanne er ivrig/knuter og vil hilse.

Anonymous poster hash: 6b972...d92

Gi barnet en god sjangse ved å være med på tur.La barnet holde lina så lenge det ikke kommer andre hunder.

Men alene med en hund er å sette barnet opp i en mulig situasjon den ikke mestrer.Hva lærer et barn av at en løshund kommer og går til angrep på den hunden barnet lufter? Hva lærer et barn av hunder som hyler,bjeffer kurrer og muligens biter ? Synes som ansvarlig hundeier,så setter en ikke opp et barn til å feile.

Du er der for å veillede og hjelpe.Forklare og kose dere på tur.

Barn har ikke evne til å forutsi konsekvenser før de er over tenåringsalder,i følge forskere og leger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig! Så just en unge komme flagrende etter en rottweiler som et slips i vinden her en dag!

Hvor er foreldrene sier nå jeg. Sjokkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du leste at jeg gikk på andre siden av veien allerede? Du leste at jeg hadde kortet inn båndet så mye jeg kunne?

Barnet lot hunden vandre over fra den andre siden i flexibånd og de sperret hele veien slik at jeg måtte løfte min hund for å komme forbi. Nei, det er ikke måten å lære barn å gå med hund.

Jeg har selv latt barn gå tur med min hund, men aldri alene og jeg gir alltid beskjed om at de aldri skal la hunden hilse på andre og at de skal gå på andre siden av veien og korte inn båndet.

Anonymous poster hash: 0fa69...472

Har et helt sinnsykt banebrytende forslag.

Neste gang sier du vennlig og med et smil: "hunden min er litt sint, så de kan ikke hilse", og går videre. Er ikke vanskeligere enn det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stinky

Problemet her er jo ikke at et barn går på tur med hunden, men at DU ikke har kontroll på din hund.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips, hvis du strammer båndet og stresser deg opp hver gang dere treffer en annen hund kan du til slutt få en hund som blir usikker og aggressiv mot andre hunder. Greit nok at dere ikke stopper og hilser på alle, men hvis dere treffer en rolig hund synes jeg du av og til burde la hunden få hilse og kanskje leke litt. Gode erfaringer med andre hunder er viktig.

Jeg vet at noen bruker godbiter når de passerer andre hunder, for å slippe å holde hunden hardt i båndet. Men jeg har aldri brukt godbiter selv. Jeg ønsker ikke at hunden skal ha fokus på godbiten. Jeg vil heller at hunden skal lære å forholde seg rolig i ulike situasjoner uten annen belønning enn rosende ord.

Det beste er å nok heller å bruke litt tid og trene på å passere andre hunder, gjerne noen du kjenner, og i tillegg la hunden få positive møter med andre hunder. Noen vil si at det ikke funker hvis du ikke er konsekvent, men det har funket for alle mine hunder, og for hunder jeg har passet. Jeg tror det viktigste er at du føler deg trygg, da vil din trygghet smitte over på hunden.

Jeg fikk min første hund da jeg var 7 år. En schæfer. Jeg gikk tur alene med henne og gikk på kurs alene med henne, trente blant annet agility. Det var aldri noen problemer. Hun gikk fint sammen med andre hunder, og gikk aldri bort til andre hunder hvis hun ikke fikk lov. Hvis barnet ikke har kontroll på hunden bør de ikke gå på tur alene, siden det finnes utrygge hunder som er dårlig sosialisert og da kan det bli bråk.



Anonymous poster hash: 39641...343
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et helt sinnsykt banebrytende forslag.

Neste gang sier du vennlig og med et smil: "hunden min er litt sint, så de kan ikke hilse", og går videre. Er ikke vanskeligere enn det.

Det har vi prøvd. Min samboer gikk tur med hunden noen dager etter og møtte samme hund og gutt. Samme tingen skjedde. Samboer sa de ikke skulle hilse, men likevel slapp han hunden bort mot vår igjen og gikk mot dem. Samboer ble forbannet, løftet hunden vår og gikk.

Anonymous poster hash: 0fa69...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips, hvis du strammer båndet og stresser deg opp hver gang dere treffer en annen hund kan du til slutt få en hund som blir usikker og aggressiv mot andre hunder. Greit nok at dere ikke stopper og hilser på alle, men hvis dere treffer en rolig hund synes jeg du av og til burde la hunden få hilse og kanskje leke litt. Gode erfaringer med andre hunder er viktig.

Jeg vet at noen bruker godbiter når de passerer andre hunder, for å slippe å holde hunden hardt i båndet. Men jeg har aldri brukt godbiter selv. Jeg ønsker ikke at hunden skal ha fokus på godbiten. Jeg vil heller at hunden skal lære å forholde seg rolig i ulike situasjoner uten annen belønning enn rosende ord.

Det beste er å nok heller å bruke litt tid og trene på å passere andre hunder, gjerne noen du kjenner, og i tillegg la hunden få positive møter med andre hunder. Noen vil si at det ikke funker hvis du ikke er konsekvent, men det har funket for alle mine hunder, og for hunder jeg har passet. Jeg tror det viktigste er at du føler deg trygg, da vil din trygghet smitte over på hunden.

Jeg fikk min første hund da jeg var 7 år. En schæfer. Jeg gikk tur alene med henne og gikk på kurs alene med henne, trente blant annet agility. Det var aldri noen problemer. Hun gikk fint sammen med andre hunder, og gikk aldri bort til andre hunder hvis hun ikke fikk lov. Hvis barnet ikke har kontroll på hunden bør de ikke gå på tur alene, siden det finnes utrygge hunder som er dårlig sosialisert og da kan det bli bråk.

Anonymous poster hash: 39641...343

Som jeg skrev trener vi på dette og har vært på flere kurs. Hunden sosialiseres jevnlig, uten bånd.

Anonymous poster hash: 0fa69...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo ikke at et barn går på tur med hunden, men at DU ikke har kontroll på din hund.

Jeg har kontroll på min hund. Det at andre slipper sin hund bort til min betyr ikke at jeg ikke har kontroll på min hund, gjør det vel?

Anonymous poster hash: 0fa69...472

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et helt sinnsykt banebrytende forslag.

Neste gang sier du vennlig og med et smil: "hunden min er litt sint, så de kan ikke hilse", og går videre. Er ikke vanskeligere enn det.

Enig i denne. Skulle tro at verden går under for TS bare fordi en passering har mislyktes. TS må bli flinkere til å kommunisere med mennesker/barn, og ikke forvente at hele verden følger samme regler som man har lært på hundekurset. For verden er ikke perfekt, og ikke alle er like NAZI i fht hilsing. Det er da bare å be barnet ta hunden i kortere bånd. Og ta passeringstrening med godbiter forbi "forstyrrelsen".

Anonymous poster hash: 97077...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det en dårlig strategi å løfte hunden. Da ber du om trøbbel, fordi din egen hund frarøves muligheten til å gi den andre hunden dempende signaler. Dette kan skape unødvendig konflikt. Dessuten er det lett at den andre hunden hopper på deg, når du møfter hunden din.

Anonymous poster hash: 97077...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kontroll på min hund. Det at andre slipper sin hund bort til min betyr ikke at jeg ikke har kontroll på min hund, gjør det vel?Anonymous poster hash: 0fa69...472

Om du har kontroll på din hund, hvorfor løfter du den?

Anonymous poster hash: 97077...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn gikk jeg på tur med hundene (men vi bodde på bygda, så møtte ca aldri på andre) og jeg hadde fått god opplæring med hva jeg skulle gjøre om jeg møtte på andre hunder.

Men om barna ikke har kontroll så kan de ikke gå tur med hunden!

Anonymous poster hash: c091e...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn fortjener en sjangse! Men jeg ville heller ha lært barnet hva den skal gjøre når sånne ting skjer, enn å la være. Men det er også foreldrenes ansvar å lære barnet det..

Her er det 2 foreldre som lar barna sine gå alene med en hund som er aggressiv mot andre hubikkjer. Har bitt en av hundene mine, og kan ikke gå ut hvis jeg ser dem komme. hvis foreldrene er med er det greit. Men de har også bikkja løse, irriterende. Men nå er det forskjell på om bikkja er uvenn med en hund, enn å være aggressiv mot alle hubikkjer.



Anonymous poster hash: e0e3f...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne skjønte jeg ikke. Plager det deg at vi lærer hunden vår passering?

Anonymous poster hash: 0fa69...472

kanskje foreldrene prøver å lære barnet å gå tur med hunden? Alt må læres og ingen er perfekt når man er nybegynner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn generelt er ubrukelige til det meste og bør ikke foreta seg annet enn å se på og lære hvordan ting gjøres til de selv er i videregående skole alder. Anonymous poster hash: 498ef...7f5

Personlig mener jeg omtrent det motsatte, man blir mer ubrukelig jo eldre man blir. Noen blir så sure og nedlatende, også. Merkelige greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke barn lufte hunden min uten tilsyn fra voksen. De er ikke i stand til å takle situasjoner som kan oppstå. Møtte en Engelsk setter som ble luftet av en 12 åring. Hun hadde ikke sjans til å holde hunden når den ville bort til min og slapp båndet. Hunden min går skjeldent overens med andre hannhunder, så det ble en konfrontasjon. Det gikk greit for meg å skille hundene, men jenta ble stående et par meter unna å gråte. Tenker med gru på hvordan dette hadde endt hvis et barn også hadde luftet min hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et helt sinnsykt banebrytende forslag.

Neste gang sier du vennlig og med et smil: "hunden min er litt sint, så de kan ikke hilse", og går videre. Er ikke vanskeligere enn det.

Jeg opplevde noe lignende som ts en gang. Jeg skulle hjem med min hund, hadde det ganske travelt for jeg skulle rekke noe. Fremfor meg ser jeg en liten gutt på tur med en mellomstor/stor hund, og det er tydlig han ikke har kontroll på dyret.

Jeg går da over veien for å slippe å møte på denne hunden. Da velger gutten å slippe ut hele flexibandet, slik at hunden bykser over veien med ungen hengende på slep etter seg rett mot min lille hund på 3 kg. Min hund er ikke glad i store hunder på grunn av dårlige opplevelser med de før. Den store hunden knurrer og gjør seg klar til å sette tennene i min lille og jeg klarer heldigvis å få tak i nakkeskinnet og slenger denne hunden en meter bortover asfalten og får heldigvis å løfte opp min lille.

Jeg driter i hva folk mener om at en ikke skal løfte opp hunden sin, om andre hadde respektert båndtvangen og hatt kontroll på sine dyr hadde jeg sluppet det.

Det er ikke alltid en har tid til å være vennlig med et smil. Og sånn som jeg ser det hadde ikke TS heller tid til det i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: 21b92...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...