Gå til innhold

Har dere lært dere et nytt språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Uanonymbruker

hadde tysk fransk og spansk i 6 år på skolen, så kan føre en samtale uten å tenke alt for mye på det, tenkte jeg skulle begynne å ta kurs i de samme språkene for å holde de vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesiren

Jeg lærte nytt språk via språkkurs og ved å bo der, rett og slett. Bodde i et land i Sør-øst Asia, der få snakker brukbart engelsk, så da blir man rett og slett tvunget til å lære seg deres eget språk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt trespråklig.

Norsk er morsmål, men jeg lærte også engelsk og svensk i barndommen. Snakket rent engelsk som seksåring og rent svensk som syvåring.

Spansk, tysk og tegnspråk har jeg lært i voksen alder, ved å prate med kunder i butikkene jeg har jobbet. Jeg kan snakke og forstår mye på de tre språkene, men jeg kan feks ikke skrive noe videre på hverken spansk eller tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hadde tysk fransk og spansk i 6 år på skolen, så kan føre en samtale uten å tenke alt for mye på det, tenkte jeg skulle begynne å ta kurs i de samme språkene for å holde de vedlike.

Det kan ikke være i Norge ihvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Jeg hadde tysk og fransk på ungdomskolen/videregående, men alt det har jeg glemt.

Hadde italiensk på folkehøgskolen, men glemt.

Jeg har en bachelorgrad i Japansk, hvor jeg også studerte på universiteter i Japan i 1.5 år, pluss bodde der etterpå, så jeg snakker Japansk flytende.

Engelsk er jo også en selvfølge ^^

Når det gjelder språklæring kan det være veldig individuelt, noen liker bare å hoppe i det uten grammatikk og slikt, og det kan jo særlig være hjelpsomt om man bor i det landet språket snakkes. Selv er jeg veldig glad i også få en god kontroll på grammatikk, da jeg føler det åpner mine muligheter til å leke meg mer med det muntlige språket.

Endret av Sakone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joda :)

Og hvordan er det mulig? Det er jo ingen som kan ha tre fremmedspråk (utenom engelsk) fra 8. klasse på en norsk skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg norsk på egen hånd. Kjøpte meg et kurs (men brukte det nesten aldri) og hørte masse på norsk musikk og prøvde å oversette det til mitt språk. Jeg leste norske barnebøker som jeg prøvde å oversette også. Seinere studerte jeg skandinaviske språk og kulturer ved universitetet og lærte jeg meg gramatikken og så flyttet jeg til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linaria

Spansk - Skolen, musikk, venner på internett

Islandsk - lærebøker, musikk, filmer, bøker, turer dit, kurs, kjæreste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tysk og fransk på ungdomskolen/videregående, men alt det har jeg glemt.

Hadde italiensk på folkehøgskolen, men glemt.

Jeg har en bachelorgrad i Japansk, hvor jeg også studerte på universiteter i Japan i 1.5 år, pluss bodde der etterpå, så jeg snakker Japansk flytende.

Engelsk er jo også en selvfølge ^^

Når det gjelder språklæring kan det være veldig individuelt, noen liker bare å hoppe i det uten grammatikk og slikt, og det kan jo særlig være hjelpsomt om man bor i det landet språket snakkes. Selv er jeg veldig glad i også få en god kontroll på grammatikk, da jeg føler det åpner mine muligheter til å leke meg mer med det muntlige språket.

Mens jeg er motsatt. For meg er det veldig tungvint å lære et språk ved å ta for seg grammatikken først. Det hindrer meg fra å få en naturlig flyt i språket. Grammatikken kommer uansett av seg selv når jeg ikke analyserer den for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg norsk på egen hånd. Kjøpte meg et kurs (men brukte det nesten aldri) og hørte masse på norsk musikk og prøvde å oversette det til mitt språk. Jeg leste norske barnebøker som jeg prøvde å oversette også. Seinere studerte jeg skandinaviske språk og kulturer ved universitetet og lærte jeg meg gramatikken og så flyttet jeg til Norge.

Synes du norsk var vanskelig å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk på skolen - engelsk. Kjedelig. Dønn.

Det jeg kan av språk har jeg lært gjennom tv. Jeg kan dansk. Fem flate flødeboller på et flat flødebollefad.

Jeg kan svensk. Naturligvis, siden jeg er født i Sverige.

Jeg kan tysk. Jeg elsker å se gamle østtyske filmer. Jeg har fått komplimenter av tyskere fordi min tysk er god. Men, sjenert som jeg er, så lurer jeg alltid på om det er fordi de er høflige eller om de virkelig mener det? Jeg kan prate det men, siden jeg kun har lært meg gjennom å lytte, skrivespråket er usj. Jeg kan fint lese men ikke skrive. Det blir bare... Es tut mir leit, aber Mein schriftsprache sind... Schrechlich.

Na ja. Weiter... Fransk. Jeg kan noe. Også fra tv. Tidligere hadde jeg mye M6 Musique gående i bakgrunnen. Men min fransk er alt annet enn god. Jeg kan forstå nok til å følge med på en film, men ikke god nok til å kunne diskutere kvantefysikk på fransk.

Som sagt, alt er lært ved å se på film/tv. Oh, og jeg snakker "proper English", ikke amerikansk. Når jeg sier "fanny" så mener jeg "fanny", ikke "bum". Og når jeg sier "bum" så mener jeg "bum", ikke "tramp". Og når jeg sier "tramp" så mener jeg en "tramp", ikke en prostituert... Jeg kan engelsk. Ikke takket være skolen men takket være, jepp, film/tv.

TV/film og noe youtube og andre sosiale medier har vært min hjelp. Målet har ikke vært å lære meg andre språk, det er bare noe som er skjedd på veien.

Anonym poster: b4c7457fbd9aab720ca6de552a6a124f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du norsk var vanskelig å lære?

Nei, syntes ikke det var veldig vanskelig men det var sikkert pga at jeg var veldig motivert. Det er noe annet å lære et språk på skolen for da må du lære det. Norsk og mitt språk er begge to germanske språk så det gjorde det sikkert enklere for meg å lære norsk enn for eksempel for mennesker fra øst europa eller asia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen - og etterhvert bruk av språket. Lærte som alle andre engelsk fra grunnskolenivå (tror vi begynte med det i 3. klasse da jeg var barn :klo:). Siden jeg tok språkfag på VGS videreutviklet jeg det jo der. Har siden studert og dermed brukt engelske lærebøker, samt jobbet i stillinger der engelsk er ca. like mye benyttet som norsk. Tør dermed påstå at jeg snakker og skriver språket rimelig bra.

Tysk begynte jeg med i ungdomsskolen og har ikke lært noe mer etter endt vgs. Kan likevel klare meg rimelig bra i møte med tyskere. Jeg klarer stort sett å gjøre meg forstått uten å radbrekke språket alt for mye, og har faktisk klart meg gjennom et forretningsmøte på tysk, med minimalt behov for oversettelseshjelp. *stolt ettersom ikke alle fagtermer sitter som spikret på det språket - for å si det mildt*

Fransk snakker jeg ikke, selv om jeg lærte grunnleggende skolefransk på vgs. Jeg kan beviselig bestille tilbehør til middag så lenge det står i menyen, og jeg er ikke så aller verst til å lese fransk, men for å snakke det "greit nok" så trenger jeg lassevis av trening.

Russisk har jeg prøvd å lære meg selv (med lite hell). Tok et kveldskurs for mange år siden og lærte meg noen grunnleggende ord - samt det kyrilliske alfabetet. Kan ikke snakke et kløyva ord, men i gitte situasjoner så kan jeg forstå en del. For noen år siden hadde vi besøk av noen russere på jobb i noen dager, og jeg klarte faktisk å forstå bemerkelsesverdig mye av det som ble sagt (fikk det verifisert etterhvert som tolken oversatte...) . Men da kunne jeg støtte meg på hva som var naturlig at de ville spørre om. Kjøpte meg faktisk et russiskkurs etter det, for jeg hadde lyst til å lære litt mer, men innsatsviljen har foreløpig sviktet. Jeg er elendig på hjemmelæring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Nei, men jeg skulle ønske jeg kunne lært meg Tysk og blitt bedring i Engelsk. Kunne nok trengt å blitt bedre i Norsk også...

Jeg kjøpte en sånn "lær deg tysk" cd for en stund tilbake, kanskje jeg skal gjøre et forsøk snart. For meg er det vanskeligste å snakke riktig, jeg føler at jeg sliter en del med uttalen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer norsk i 1,5 år (jeg er tysk). Har flere bøker, filmer og sånn og når jeg er på ferie i Norge, jeg prøve å snakke med norske mennesker.

Derfor jeg har registrert meg på dette forumet. Jeg forstår dere ganske godt, men det er noe annet å skrive eller snakke.

Jeg tror, å lese her kunne hjelpe meg, men jeg er for sjenert, for å skrive mer. Jeg vet, jeg ta mange feil ... Unnskyld ...

Hilsen,

Beckinsale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lærer norsk i 1,5 år (jeg er tysk). Har flere bøker, filmer og sånn og når jeg er på ferie i Norge, jeg prøve å snakke med norske mennesker.

Derfor jeg har registrert meg på dette forumet. Jeg forstår dere ganske godt, men det er noe annet å skrive eller snakke.

Jeg tror, å lese her kunne hjelpe meg, men jeg er for sjenert, for å skrive mer. Jeg vet, jeg ta mange feil ... Unnskyld ...

Hilsen,

Beckinsale

Tysk kultur er veldig streng. "Skal du gjøre noe skal det gjøres perfekt eller så kan du la være å gjøre det i det hele tatt!"

Norsk kultur er ikke slik.

Bare skriv i vei du. Du skriver bra. :)

Og jo mer du skriver, jo mer lærer du deg!

Du er flink! :D

Anonym poster: b4c7457fbd9aab720ca6de552a6a124f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, det er fint å lese! :)

Men du har rett ... I Tyskland vi kaller det for "Ganz oder gar nicht". Idiotisk, egentlig.

Jeg er veldig motivert, fordi jeg vil gjerne bo i Norge - tiden vil vise ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...