Gå til innhold

Kvinner: Burka/Niqab forbud?


AnonymBruker

anonym undersøkelse  

63 stemmer

  1. 1. Synes du Burka/Niqab burde bli forbudt?

    • Ja
      49
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Jeg er for et forbud.

Særlig fordi de tvinger barna sine til å bruke religiøse klær fra de er veldig unge, og etter hvert blir det mye strengere så barna ikke får være med på aktiviteter som norske barn driver med, som turn, volleyball og så videre.

Ok, hvordan skal et forbud mot diverse klesplagg gjøre noe med det der? :forvirra:

Endret av Neitilslips
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dette er jo ikke tilfellet.

Ikke tvinges de heller. De blir påkledd og vennes til det. Det er noe annet enn tvang.

Ungene sosialiseres inn i det.

Men at de ikke får være med på aktiviteter er ikke sant.

Så du påstår at jeg lyver?

Har sett det med egne øyer fordi vi har i klassen over halvparten av jentene som er muslimer.

Da vi gikk i 2-3 klasse tok noen av de av seg hijaben på skolen fordi de ville være med på ting andre gjorde, men så fikk foreldra vite om det og ble de fersket ble foreldrene gale av sinne noen av de, jeg har selv sett det mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvordan skal et forbud mot diverse klesplagg gjøre noe med det der? :forvirra:

At barna deres i alle fall får gå på skolen og delta i ting som andre barn gjør uten å måtte bruke religiøse plagg, det får nemlig mang av de ikke sånn som det er nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ikke kommer til å ha noen effekt, bortsett fra å gjøre privatskole mer populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du påstår at jeg lyver?

Har sett det med egne øyer fordi vi har i klassen over halvparten av jentene som er muslimer.

Da vi gikk i 2-3 klasse tok noen av de av seg hijaben på skolen fordi de ville være med på ting andre gjorde, men så fikk foreldra vite om det og ble de fersket ble foreldrene gale av sinne noen av de, jeg har selv sett det mange ganger.

At barna deres i alle fall får gå på skolen og delta i ting som andre barn gjør uten å måtte bruke religiøse plagg, det får nemlig mang av de ikke sånn som det er nå.

Du må gjerne fortelle hvilke aktiviteter man ikke kan holde på med med et sjal over håret.

Det er jo heller ingen 2.-3.klassinger i Norges land (eller verden for øvrig) som går omkring i en fotsid saudi-abaya med niqab.

Man kan fint spille fotball og trene karate med en hijab over håret. Kjenner flere som gjør dette.

Kvinnetrim er også en aktivitet som flere norske "integreringstiltak" driver med.

Det var nok garantert ikke aktivitetene ungene var med på som disse foreldrene fikk sjokk av.

Problemet var vel at de små barna deres begynte å ville bestemme, lage nye regler for barna i huset og overprøve foreldrene sine når de bare var 8 og 9 år. Så da holdt de igjen og sa nei.

Kan tenke meg din mamma hadde fått litt spader om det var deg som kom hjem MED hijab på, som 2.klassing fordi du ville oppdras som iransk muslim, gå på koranskole med de andre barna fra Iran og krevde halalpølser i bursdagen din.

Da tenker jeg mor og far ville sagt at "Martine, her er det mor og jeg som bestemmer og det plagget og den levemåten er undertrykkende. Så ta det av deg og spis norske pølser fra Gilde. Koranskole betaler ikke vi for."

De ville ment de gjorde det i din interesse, akkurat slik som det foreldrene til klassekompisene dine gjorde.

Mødre og fedre har det nemlig med å fortelle sine barn at det ikke er barna i nabolaget som bestemmer... Det gjør "etnisk norske" foreldre også.

Man kan fint trene og drive sport som tildekket jente. Man kan faktisk svømme også, hvis man fikk lov i norske basseng.

Det man trenger er en høyhalset bomullsgenser som går ned på ermene, et tynt sjal over håret, noen passende bukser og sokker. Eller strømper og skjørt.

Svømming kan man gjøre i strømpebukser og tynn pologenser, dersom man ønsker det.

(Eller svømme når det bare er damer i bassenget.)

Det er ikke aktiviteten som er problemet. Problemet er at mange barn i innvandrerfamilier begynner å herse med foreldrene sine og si til dem hvordan familien skal ha det hjemme og hvor mye penger mor og far skal gi dem, hva de skal spise hjemme og hva de skal ha lov til. Da må du også respektere en forelder som sier blankt nei til dette. Spesielt når barnet er 8 år.

Dette er faktisk et reelt problem. Barna føler seg mere hjemme i den norske kulturen, mener de vet best og begynner å ta seg til rette i hjemmet og vil styre foreldrene sine.

At de ofte blir bedt om å tolke for foreldene gjør ting bare verre. Barna vil være de voksne. Og det kan de ikke være, selv om du synes de skal få lov til å bestemme at de skal gå på aktiviteter og ta av hijaben. Beklager. Mor og far skal bestemme dette. Ikke barnet på 8-9 år.

Det er ikke sunt for en unge å ta en sånn foreldrerolle for seg selv og mamma og pappa, heller. Derfor skal man ikke kreve at foreldrene deres lar dem bli hustyranner.

Men det var nå en avsporing.

Jeg ville uansett svare på det, fordi det er et viktig anliggende. Nordmenn må lære seg å akseptere når forelde vil være autoritetspersoner i eget hjem, uten å begynne å slenge dritt om det, når de setter grenser for barnet sitt.

Dessuten er det dyrt for en familie som ofte har lav inntekt og mange barn, å få til å sende alle på aktiviteter. Så når de sier nei er det ikke sikkert de synes det er ok å måtte si nei, pga økonomien.

Disse tingene har ikke med religion, eller klesdrakt, å gjøre i det hele tatt.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjrene fortelle hvilke aktiviteter man ikke kan holde på med med et sjal over håret.

Det er ikke snakk om bare et sjal over håret, men dekker hele overkroppen og armene.

Det er umulig å drive med sport med sånne plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk hvor skremmende det må være å møte en dame i niqab om natten :redd::redd::redd:

Hufsa

ChildhoodnightmareHufsaorTheGrokeOneofth



Anonymous poster hash: d006f...21f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om bare et sjal over håret, men dekker hele overkroppen og armene.

Det er umulig å drive med sport med sånne plagg.

Nei, det er det ikke. Jeg har sett dem spille fotball mange ganger. Og jeg har trent karate i lange tider sammen med to jenter fra Somalia. Så kom ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor skremmende det må være å møte en dame i niqab om natten :redd::redd::redd:

Hufsa

ChildhoodnightmareHufsaorTheGrokeOneofth

Anonymous poster hash: d006f...21f

Jeg trodde helt ærlig at Hufsa var en sånn muslimsk dame, jeg, fra jeg var liten. Det tok meg lang tid å skjønne at det ikke var meningen at Hufsa skulle være en dame i svart abaya... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Jeg har sett dem spille fotball mange ganger. Og jeg har trent karate i lange tider sammen med to jenter fra Somalia.

De fleste muslimske jentene her har foreldre fra Gujrat i Pakistan, om det er slike plagg som er tradisjon der vet jeg ikke, men det er langt mer enn et hodetørkle som du påstår.

Så kom ikke her.

Nei skjønner det.

Utmelder meg fra denne tråden

Endret av Martine-1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg din mamma hadde fått litt spader om det var deg som kom hjem MED hijab på, som 2.klassing fordi du ville oppdras som iransk muslim, gå på koranskole med de andre barna fra Iran og krevde halalpølser i bursdagen din.

Det finnes ikke muslimske privat skoler i Norge.

Anonymous poster hash: d006f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder med kopirett fjernet.

Husk at bilder som dere ikke har kopirett på skal ikke postes med img-tags men som html-linker. Untatt av dette er ulike memes og lignende (dvs bilder som er laget til å spres) som nå har fått stå.

Bond, adm

/ed: spørsmål og kommentarer om moderering tas enten på PM eller på Ris og Ros, ikke i selve tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste muslimske jentene her har foreldre fra Gujrat i Pakistan, om det er slike plagg som er tradisjon der vet jeg ikke, men det er langt mer enn et hodetørkle som du påstår.

Nei skjønner det.

Utmelder meg fra denne tråden

Ja, det kan du gjerne, for nå ble det tydelig at du smører tykt på og hevder ting som ikke stemmer. :filer:

Barn fra Gujarat i Pakistan kler seg aldri i fotsid saudi-abaya. Det er det sunni-muslimske jenter fra Somalia som gjør...

Jenter fra Pakistan går tradisjonelt i salwar kameez med dupatta دوپٹا‎ fra den ene skulderen til den andre, og ikke hijab.

Greit å melde seg ut da, når man påstår ting som ikke kan være tilfellet...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke muslimske privat skoler i Norge.

Anonymous poster hash: d006f...21f

Søndagskole i Kirken er ikke en privatskole, og en koranskole i moskeen er ikke en privatskole, det heller.

Det er en aktivitet etter skolen, som religiøse barn ofte er med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette latterlige bilde en plass :laugh:

This_is_what_Muslims_actually_believe.pn

Like latterlig som å si at "sex med kondom er som å spise karameller med papiret på", så derfor lar man være...

Skjønner ikke hva dette har i denne tråden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg synes det er kult og et forbud krenker alle sin frihet. Det er en bakdør for fascisme. Et forbud blir heller ikke gjøre noe med kvinne- (og manne-)undertrykking i det hele tatt.

Men hva oppnår man med å innskrenke alle sin frihet? :lete:

Det er ingenting "fritt" med burka/niqab. Det er det som er poenget med plagget. Er det ikke frihet og åpenhet vi vil ha i Norge? Er det greit at alle går i finlandshette på alle offentlige plasser? Nei det er det ikke, så hvorfor i all verden skal det være greit med niqab/burka? Hvorfor kan de ikke moderere seg litt?

Anonymous poster hash: 5c817...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kunne jeg ikke brydd meg noe mindre. De som benytter seg av det er jo unge kvinner. Og ikke minst så ser de ut som de har fått inn sin versjon av feminsme, i den forstand at de ikke vil la seg undertrykke av samfunnet, som prøver å ikle dem i vestlige klær, magasiner, dra seg av hijaben og nådagens mote om det er et ord? haha. De føler seg frigjort av samfunnet når de har på seg de klærne fordi samfunnet ikke kan hersje med dem. Og hvis man skal få forbud mot dette, så frigjør det dem ikke? Heller 'undertrykker' det dem, ifølge dem. Dette skriver jeg utefra de kvinnene jeg har snakket med. De som ønsker å gå med det, by all means do it! It doesn't harm me by any means, shape or form. En annen ting som er verdt å merke seg itillegg er at majoriteten av muslimske lærde ikke mener det er påbudt for kvinner å benytte seg av plagget, mens andre mener det er påbudt. Så det går jo begge veier, spørs hvilke meninger og tolkninger man velger å benytte seg av. =)

Anonymous poster hash: 29e3d...439

Bare at det ikke kan kalles feminisme. Det kan derimot kalles for religiøs konsolidering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting "fritt" med burka/niqab. Det er det som er poenget med plagget. Er det ikke frihet og åpenhet vi vil ha i Norge? Er det greit at alle går i finlandshette på alle offentlige plasser? Nei det er det ikke, så hvorfor i all verden skal det være greit med niqab/burka? Hvorfor kan de ikke moderere seg litt?

Anonymous poster hash: 5c817...584

Spørsmålet er jo om man syns det skal bli forbudt, slik som i Frankrike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil si du uttaler deg ganske så diskriminerende, selv. Stein i glasshus har aldri vært en god idé...

Hvorfor er det diskriminerende å påpeke ukultur?

Anonymous poster hash: 5c817...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...